ASK-13 van APModels

Rick, op richting kan ik me meer expo het inderdaad voorstellen, de duim is op dat roer minder getraind.

Het haakeffect zal misschien bij de ASK wat groter zijn omdat het rompje redelijk kort is.
Maar de instellingen die Dirk zegt, 100/50 kloppen vaak wel, finetunen doe je naar smaak.
Je moet eerst het model in de basis goed hebben, dus zwaartepunt en zorgen dat ie zonder corrigeren goed vliegt en lekker aan de knuppel hangt.
Dan ga je de volgende vluchten steeds een klein beetje dingen aanpassen.
Stapje voor stapje.

GJ
 
Dan ga je de volgende vluchten steeds een klein beetje dingen aanpassen.
Stapje voor stapje.
Klopt, en dat proces kan zomaar 100+ vluchten in beslag nemen.
Ik ben met m'n (helaas overleden) Xplorer na 2 jaar nog wel eens aan het experimenteren geweest.
 
Manmanman wat een uiteenzettingen! . . .

Ik leid uit het geheel af dat de uitslagen op hoogte vergroot moeten worden en dat we het dan weer eens een keer gaan proberen. :)

Mag ik het zo samenvatten? ;)


jan.
 
Manmanman wat een uiteenzettingen! . . .

Ik leid uit het geheel af dat de uitslagen op hoogte vergroot moeten worden en dat we het dan weer eens een keer gaan proberen. :)

Mag ik het zo samenvatten? ;)


jan.
Goede samenvatting van een discussie waar we alleen maar uit kunnen komen door het in de praktijk te ervaren:)
 
Ja Jan,

Stappenplan zoals ik het zou doen:
Servouitslagen op zender op 100%
Dan mechanisch de uitslag zo maken dat de uitslagen zijn zoals ze nu zijn.
Kleine aanpassingen zoals middenstand en kan je op de zender instellen.
Dan ga je naar het veld en gaat hem vliegen met een ervaren vlieger (Max)
Als dat allemaal goed gaat ga je het zwaartepunt iets naar achteren brengen.
Dan wordt hij wat gevoeliger op de roeren en waarschijnlijk zal hij wat beter gaan zweven, misschien neemt de snelheid iets toe.
Duikproef doen, eventueel rugvlucht om te kijken of het zwaartepunt goed ligt.
En dan ga je de uitslagen aanpassen, liefst mechanisch, kan ook tijdelijk electronische en dan thuis weer mechanisch aanpassen zodat de zender weer op 100% komt.
Het is tijdrovend maar het is de enige manier om een fijn vliegende kist te krijgen die het onder alle omstandigheden goed doet.

GJ
 
Ja Jan,

Stappenplan zoals ik het zou doen:
Servouitslagen op zender op 100%
Dan mechanisch de uitslag zo maken dat de uitslagen zijn zoals ze nu zijn.
Kleine aanpassingen zoals middenstand en kan je op de zender instellen.
Dan ga je naar het veld en gaat hem vliegen met een ervaren vlieger (Max)
Als dat allemaal goed gaat ga je het zwaartepunt iets naar achteren brengen.
Dan wordt hij wat gevoeliger op de roeren en waarschijnlijk zal hij wat beter gaan zweven, misschien neemt de snelheid iets toe.
Duikproef doen, eventueel rugvlucht om te kijken of het zwaartepunt goed ligt.
En dan ga je de uitslagen aanpassen, liefst mechanisch, kan ook tijdelijk electronische en dan thuis weer mechanisch aanpassen zodat de zender weer op 100% komt.
Het is tijdrovend maar het is de enige manier om een fijn vliegende kist te krijgen die het onder alle omstandigheden goed doet.

GJ
Zo hoort het.
Heb ik recent met succes
zo gedaan met mijn Kranich III.
 
Wil niet zeggen dat ik het ook altijd zo doe.
Die wedstrijdmodellen zitten de servo's al ingelamineerd en de hevel zit er dan ook al op.
Je kan er niet meer bij dus soms is de middenstand niet helemaal OK.
Dan moet je wel de servo electronisch in de middenstand zetten en als er 1 servo anders staat dan de andere kant dat verschil maken in de uitslag en snelheid van beweging.
Verder probeer ik dan wel mechanisch alles goed te maken.
De eerste vlucht staan alle uitslagen op de maximale waarde en heb ik schakelaars voor dual-rate die op zo'n 60% van die uitslagen ingesteld zijn.
Het CG leg ik op de plek die de fabrikant aangeeft.
Ik ga dan vliegen en let niet op wat de fabrikant opgegeven heeft aan uitslagen.
Als de eerste vlucht gedaan is en ik een idee heb hoe hij vliegt dan ga ik vliegen met het menu op de zender open.
Ik ga dan het model zo instellen dat IK hem lekker vind vliegen en hij goed reageert, dat doe ik door de uitslagen in het menu tijdens de vlucht te veranderen
Meestal laat ik het dan zo en stel het niet eens meer mechanisch bij, alleen als er echt meer dan 25% gecorrigeerd moet worden.
Ik had altijd 2 exact dezelfde modellen en hoewel ze allemaal uit mallen gebouwd zijn, dezelfde componenten hebben waren ze toch verschillend.
Dat heb ik nooit begrepen, hoe kan het dat 2 modellen die je op dezelfde datum ontvangt, met dezelfde componenten toch anders ingesteld moeten worden.
Maar waarschijnlijk zitten er in de servo's toch minimale verschillen die je bij het vliegen merkt.
Je kan dus nooit zeggen, een model moet die en die instellingen hebben, het is altijd testen en naar je smaak instellen.
Daarom is het onzin om je helemaal vast te houden aan wat de fabrikant opgeeft.
Ik zie Jan vaak schrijven, Pavel zegt dit...
Ja en?
Jij bent Pavel niet, het moet een persoonlijk model worden, in de basis zal Pavel het wel goed hebben, dat is een uitgangspunt.
Het eindpunt bepaal je zelf.


GJ
 
Ik ben verbaasd dat jullie juist voor wedstrijdkisten kiezen voor minder differentiatie en meer richting roer bijmengen. Dat zou in theorie meer weerstand moeten geven, en dus meer verlies? Of heb je het niet over thermiekwedstrijden maar speed opdrachten of zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
 
Op mijn wedstrijdkisten heb ik niet eens een richtingroer, dat zou eraf waaien.
In de thermiektaak merk je dat niet eens.
Omdat de welfkleppen dan ook meesturen is differentiatie wel belangrijk maar je ziet het meteen, als hij krabbend door de lucht gaat heb je te weinig, gaat ie haken heb je teveel.
En dat is ook gewoon met open menu de differentiatie voorzetten en dan + of - doen.

GJ
 
Ik ben verbaasd dat jullie juist voor wedstrijdkisten kiezen voor minder differentiatie en meer richting roer bijmengen. Dat zou in theorie meer weerstand moeten geven, en dus meer verlies? Of heb je het niet over thermiekwedstrijden maar speed opdrachten of zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
F5B en F5D modellen hebben inderdaad vrijwel nooit een richtingsroer.
F3B, F3F, F3J en F5J meestal wel.
Als je een bocht wilt draaien moet je er eigenlijk altijd voor zorgen dat je in die bocht niet slipt.
Wanneer je een rolroer uitslag geeft (zonder of met weinig differentiatie) zal het neergaande roer meer weerstand opleveren dan het opgaande roer. Met als gevolg dat daardoor het model gaat slippen, en wel tegen de gewenste bocht in.

Dit kan je op 2 manieren voorkomen, ten eerste jeel weinig uitslag van het neergaande rolroer en veel bij het opgaande. Je creëert dan meer weerstand bij het opgaande roer en het negatief slippen zal worden opgeheven wanneer de uitslagen daarvoor juist zijn.
Maar je ziet er wordt een weerstand gegenereerd om het slippen te voorkomen. Door nu de differentiatie te verminderen en richtingsroer te geven zal je het slippen kunnen voorkomen met een beetje dwarskracht en dat levert minder weerstand op dan via de zuivere differentiatie.

Dit geldt daarmee voor het inleiden van een bocht, bij snel vliegen zoals F3F 100% van de tijd evenals bij F3B in speed en afstand.

Bij thermiekvliegen zal de situatie na het inleiden van de bocht , waar je dan een stabiele bocht wilt vliegen anders zijn. Dan is het helemaal afhankelijk van de geometrie van het toestel zoals effectieve V-stelling, slankheid, lengte van de romp, kielvlak oppervlakte, maar ook van zwaartepunt en vliegsnelheid wat je moet doen om die stabiele bocht te handhaven.
Vaak moet je iets rolroer tegensturen en iets richting mee. Dit omdat de binnenvleugel met een lagere luchtsnelheid te maken heeft dan de buitenvleugel.
Wanneer je thermiek vliegt zal je dus om het echt goed te doen altijd ook je richtingsroer zelf moeten sturen, je kunt niet optimaal vliegen alleen op een mixer.
 
Rick, is het ook niet bij de echte lichte thermiekkisten als F5J dat je zoveel mogelijk je vleugel horizontaal wil hebben zodat je meer lift houdt in de bochten?
Bij een F5B of F3F leg je de kist op zijn kant en trekt hem hard door met hoogte.
In de thermiektaak en ook met de Kappa F5J liet ik hem zoveel mogelijk lopen en stuurde heel licht in met rol en de F5J zette ik dan minimaal om met richting, om die vleugels zo horizontaal mogelijk te houden, of is dat een verkeerde gedachte?

GJ
 
De helling in een bocht hangt toch alleen maar af van de snelheid, te weinig helling en je slipt, te veel helling en je verliest hoogte, is in beide gevallen meer weerstand.
Dat word in het extreemste geval getoond bij het landen zonder remkleppen, richting volledige uitslag en horizontaal houden met de ailerons.
 
Ja Gertjan, Isola heeft het bij het rechte eind. Vlak cirkelen is een foute gedachte. De bocht straal die je wilt plus de snelheid bepalen de optimale banking.
Wel zo dat een grotere bocht minder verlies oplevert bij thermieken, maar nog belangrijker is natuurlijk dat je in de bel blijft.
 
De meeste zaken die hier zijn aangedragen zijn m.i. correct. Ik zou wel wat details willen toevoegen:
1. Het negatieve haakeffect oplossen met (heel) veel differentiatie kan maar heeft als nadeel (wat Rick ook al zei) dat je het oplost door weerstand toe te voegen. Een 2e nadeel is dat de effectiviteit op rol sturen sterk afneemt. Dat vraagt om grotere uitslagen, en dat is ook weerstand.
Het optimum is waarschijnlijk dus overal gematige uitslagen.
2. GJ stelt eerst alles mechanisch in orde maken waarbij je maximale uitslagen op je zender instelt. Zorg ook (en eerst) dat de servo-armpjes haaks op de stuurstangen staan. En omdat er geconstateerd is dat div. uitslagen te klein zijn, naar boven afronden.
3. Zw-punt eerst middels de duikproef goed leggen. Daarna een tijd vliegen en de kist leren kennen. En dan ga je vanzelf kleine 'onhebbelijkheden' merken. Dan proberen met kleine zw-punt aanpassingen (1mm!) en programmeer-aanpassing de boel beter te krijgen.

Sent from my P8_Mini using Modelbouwforum.nl mobile app
 
En weer doorrrr . . .

Heb hem maar weer eens van stal gehaald.

upload_2024-7-31_15-43-56.png


Heb 'm in de Jeti gezet en ziet: ineens werkt alles, precies zoals de Jeti het aangeeft.
Wat een feest. :banana:

Er zit een Duplex R9 ontvanger in en die ziet er zo uit.
upload_2024-7-31_15-36-48.png


Vraag 1.

Ergens onder de servotray vond ik zomaar een Jeti MVario 2 ex. :)

Waar moet die in?

De hele rechterzijde (behalve BATT) is nog vrij . . .

Moet dat zo?

upload_2024-7-31_15-48-42.png


Wat een toestand . . .


Vraag 2.

Er zit ook een soort akku-weiche in:

upload_2024-7-31_15-49-24.png


Daar komen twee twee-adrige draadjes uit.

Eén heb ik in BATT gestoken; de andere gewoon in een vrije servo-uitgang?

En bedankt maar weer!


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-7-31_15-36-27.png
    upload_2024-7-31_15-36-27.png
    200,2 KB · Weergaven: 45
Een weiche heeft meestal 2 batterij INgangen en 1 uitgang naar de ontvanger. Foto? Check de powerbox handleiding even! Het kan ook zijn dat ie idd 2 uitgangen heeft maar dit maakt wel verschil, zeker niet zomaar proberen dus.
 
Is toch duidelijk?
In de "vrouwtjes" de accu's inpluggen, de "mannetjes" in de ontvanger.
de ene op de batt aansluiting, de ander op een vrij kanaal.
 
Back
Top