ASK-13 van APModels

Er gaan 2 draden naar de boor: 1 fase, 1 nul. De schakelaar moet een van die twee schakelen. Het maakt niet uit welke. Dat zou je kunnen nameten met een multi-meter.
Als ik zo naar de foto kijk, denk ik dat dat al geregeld is in de bedrading van de schakelaar. Steek de stekker maar in t stopcontact, en de stekker van de boor in de contra-stekker van de schakelaar.

Enne ... half Groningen zonder stroom ... in t ergste geval bij jou de zekering eruit.
 
Bedankt, gaan we proberen. :thumbsup:

Maar voor de ailerons heb ik het bij nader inzien niet nodig; de platte scharnieren die er in zaten, zaten in plm. 4 mm dik balsa; dat is voor de penscharnieren die ik wil gebruiken wel wat weinig . . .

Ik denk dat ik scharnierhoudertjes gas inlijmen.

20180815_234004_1534408845366_resized.jpg


20180815_233654_1534408842026_resized.jpg


Wel wat extra werk; het alternatief is om ook platte scharnieren te gebruiken.

Hm . . .

Moet ik het gat weer dichtmaken.


jan.
 
Interessante suggestie.

Maar bestaat dat?

Dooschijnend.cq. kleurloos?

(Ik overweeg om die blauwe banen etc. voorlopig gewoon te laten zoals ze zijn.)


jan.
 
Zo.

Bij deze vleugel met de soldeerbout wat meer ruimte voor de scharniertjes gemaakt.

Retestrak.

20180819_230413_1534713064652_resized.jpg


20180819_230315_1534713062217_resized.jpg


Geeft veel voldoening; ben er erg blij mee dat het dus, met een beetje moeite extra, mogelijk is om het helemaal netjes te doen.

Overigens, deze dingen waren ook meegeleverd; zit hier nog een verhaal aan vast?

20180819_230440_1534713067678_resized.jpg


Hoe heten ze, hoe moet je ze gebruiken/inbouwen?


jan.
 
Dat zijn je roerhoorntjes. Busje inlijmen en daarna het draadeind met oogje er indraaien. Deze niet vastlijmen want dan kun je de lengte van de slag, en daarmee je roeruitslag, nog bijstellen.
 
Dat zijn je roerhoorntjes.
Ja, dat weet ik.

Busje inlijmen
Aan de kant waar het draadeind uit de aileron komt, of aan de andere kant?

en daarna het draadeind met oogje er indraaien.
Snap ik.

Deze niet vastlijmen want dan kun je de lengte van de slag, en daarmee je roeruitslag, nog bijstellen.
Snap ik.

Echter, het aileron is zo dik, dat het draadeind amper boven het aileron uitomt . . .


Het ijkt er op alsof er massief balsa onder de indekking zit; daar zou het busje dan in vastgelijmd kunnen worden . . .

Zal vanavond eens kijken.


jan.
 
Dat zijn je roerhoorntjes.
Ja, dat weet ik.
Maar je vroeg waar ze voor waren......;)


Busje inlijmen
Aan de kant waar het draadeind uit de aileron komt, of aan de andere kant?
De kant van het draadeind.

en daarna het draadeind met oogje er indraaien.
Snap ik.

Deze niet vastlijmen want dan kun je de lengte van de slag, en daarmee je roeruitslag, nog bijstellen.
Snap ik.

Echter, het aileron is zo dik, dat het draadeind amper boven het aileron uitomt . . .

Als je het busje aan de kant van het draadeind inlijmt maakt de dikte van het Rolroer niet uit. Bovendien heb je bij een dik rolroer al automatisch een zekere afstand tot de scharnierlijn en dan hoeft het draadeindje ook niet zo ver uit te steken.

Het ijkt er op alsof er massief balsa onder de indekking zit; daar zou het busje dan in vastgelijmd kunnen worden . . .
Yep!
Zal vanavond eens kijken.
Succes, en volgens mij begint het van een halfbakken product een strakke zwever te worden.....


jan.
 
Voolopig zijn alle verloven ingetrokken: vrijdag geeft mijn vrouw feest (vergt veel voorbereiding), en ik vertrek donderdagavond naar de Nationals! (Slechte planning.)

Dus het wordt hier even stil . . .


jan.
 
Jaja, was leuk op de nationals. :)

Helaas: zondag vrijwel de hele dag regen . . .

Beelden van het vrije vlucht vliegen zaterdagavond, onder ideale omstandigheden.

De scale wedstrijd.

20180825_200532_resized.jpg



Iedereen en alles door elkaar . . .

"Heads!!!"

Rechts vooraan mede-reisgenoten Jan Bakker en Jan Jacob.

20180825_204050_resized.jpg



Rechts vooraan mede-reisgenoot Jan Homan van der Heide ('de prof').

20180825_204027_resized.jpg



De avond valt over Barkston Heath . . .

20180825_212041_resized.jpg



Bij de stand van 'scale me down' mezelf laten 3D-scannen; over een aantal weken komt de 1:5 schaal buste!

Weer een probleem opgelost.


jan.
 
Zo, deze week een ooit licht gecrashte Hummel klaargemaakt voor de jongste zoon (zou die het dan leuk gaan vinden???), en dan kunnen we verder met de ASK!




Ben nog steeds aan het dubben: zal ik met het verfwerk aan de gang gaan (mooi hoogglans wit er op; de blauwe banen bijwerken) of het zo laten?

Dus dit

ASK_13.jpg



in plaats van dit

20180617_144310_1529240686874_resized.jpg



jan.
 

Bijlagen

  • 20180617_143952_1529240662009_resized.jpg
    20180617_143952_1529240662009_resized.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
gewoon eerst mee gaan vliegen voor je er meer tijd ( en geld) in steekt.
Wie weet is het een draak om mee te vliegen ( al denk ik dat niet)
 
Gisteren zitten puzzelen hoe ik de aileron-servo's in de vleugel krijg.

Op de 'bodem' lijmen: zitten ze veel te diep.

Eerst een dik stuk balsa op de bodem lijmen: krijg ik ze niet meer de vleugel in . . .

Aan de indekking lijmen: die is niet vlak (oa. framepje voor het dekseltje).

Oplossing: gat op maat maken en de servo aan het 'dekseltje' vastlijmen . . .

20180907_232634_1536408440816_resized.jpg


Past net.

Nieuwe gaatjes maken.

Toen ik keek of ik de servo ook aan de binnenkant kon vastlijmen zag ik dit:

20180907_230549_1536408438228_resized.jpg


Slordig freeswerk; niet nabehandeld, en er zit plm. 1,5 mm ruimte tussen de hulpligger/verkasting en de indekkking . . .

Vooruit maar.


jan.
 
Back
Top