Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Was zeker een vintage meeting afgelopen jaar (2018)Het Vintage Glider gebeuren is geen vereniging of georganiseerd geheel.
Max heeft een aantal jaren achtereen bij de ZCNOP te Marknesse een wintertreffen georganiseerd maar dat is helaas niet meer mogelijk.
Als iemand anders een treffen wil organiseren dan doet hij dat. Altijd even afwachten of/wie dat doet....
Nijverdal was geen Vintage Treffen, wel een heel erg gezellige sleepmeeting. Misschien dit jaar wel weer?
Ik vind hem mooi worden Jan.
Nul!Serieuze vraag (of instinker?): wat is de invloed van die negatieve pijlstelling op de hoeveelheid lood die je nodig hebt?
Nee! Dit is onzin.Het zwaartepunt ligt weliswaar verder naar voren, mar de vleugels steken naar voren; die helpen dus de neus naar beneden duwen . . .
Dat speelt inderdaad ook nog mee.....Een groter probleem zou zijn dat zonder negatieve pijlstelling de instructeur de hoofdligger door zijn nek zou krijgen.
Wat jij denkt is dat het ZW-punt veel dichter bij de profiel-neus van de vleugelwortel ligt dan je gewend bent.
Nee want het neutraalpunt van de lift is ook naar voren geschoven. De neus moet bij voorwaartse pijsletting dus langer worden en/of er moet meer gewicht in. Dat is gelijk ook de reden dat dit niet klopt:Ik bedoelde 'maar de vleugels steken naar voren; die helpen dus door hun gewicht, dat nu verder naar voren zit, de neus naar beneden duwen . . .
Als je namelijk bij de tip meet (loodrecht vanaf de romp door dat punt 4cm vanaf de neuslijst) zul je zien dat het zwaartepunt bij de tip ineens bijna op de achterlijst ligt. Gemiddeld over de hele vleugel komt het nog steeds op rond de 35%.Dat denk ik niet alleen, dat is ook aantoonbaar waar!
Wordt aangegeven op 4 cm van de neuslijst; da's op 15% van de koorde! (Waar dat normaliter plm. 35% is.)
als het ZP op 15% moet liggen en de vleugels staken niet naar voren (rare gedachte, maar stel), dan zou er nog veel meer lood in moeten!
Opnieuw nee dus.'maar de vleugels steken naar voren; die helpen dus door hun gewicht, dat nu verder naar voren zit, de neus naar beneden duwen . . .
Daar twijfel ik ernstig over. We laten de romplengte ongewijzigd, positie neutraalpunt t.o.v. de romp ook ongewijzigd, dan betwijfel ik sterk of het ZW-punt aangepast moet worden!Nee, dat klopt niet. Als je de vleugels voorwaartse pijlstelling geeft (zonder de romp aan te passen) zul je altijd meer lood moeten toevoegen.
Als je de voorwaartse pijstelling weghaalt (vleugels recht maakt) zul je ook lood uit de neus moeten halen.