ASK-14 scale 1/5

Wij letten op de kleintjes!!

Robert, ASK14.

"brake spoilers instead of the Schempp-Hirth air brakes."

Wat je toonde zijn Schempp-Hirth air brakes, en die heeft de KA 6.
De spoilers van de ASK14 hebben we ook op de ASK18 gehad, als je hierin geinteresserd ben laat het me weten dan maak ik een "plaatje" en bespaar je op "investering".

Cees
 
Robert,

Binnenkort in dit theater, en hou je knip dicht!

Cees
 
@Cees,

tja wat kan ik hieraan toevoegen 't harde en dan over zacht balsahout hebben.
@ Robert,
Het gebruik van koolstof in de vleugel kan natuurlijk prima maar is absoluut geen noodzaak! Belangrijker is het om te zorgen voor een goed opgebouwde ligger met een D box. Dat is voor deze span prima te doen met standaard materiaal: grenen ligger onder en boven met een webbing van 1,5 a 2 mm balsa. Mijn motorspatz is ook op die manier gebouwd. Voor een andere zwever met 3,5 mtr spanwijdte, waarmee ook aerobatics gevlogen kan worden gebruik ik wel koolstof om de stijfheid van de liggers te verbeteren. Hierbij wordt bij de wortelribbe 8 strengen koolstofroving gebruikt van 1000 filaments over een lengte van ca. 1 meter. Tot aan de vleugel einde zijn dit er 5 met een lengte van ca, 1,75 meter.

succes met de bouw.

gr

Gait
 
Gait,

In bepaalde gevallen adviseer ik wél om koolstof aan te brengen.
Kijk maar eens in :Algemeen Modelvliegen draadje:

wat-hier-fout-3

Postje 44 en 45

Vraag

Ik heb nooit koolstof toegepast, dus een vraag, combineer je dat ook met óf sterkere webbing óf grotere profielhoogte!
Bij grotere span gebruik ik een hogere profielvorm (in %) aan de wortel uiteraard niet voor kunstvlucht.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robert,

Een plaatje om eens naar te kijken.
Een eenvoudig systeem dat ik vele jaren terug met succes toepaste,

full

Aandachtpunten zijn achtereenvolgens:

De scharnierende brakes zijn iets achter de D- Tube aangebracht ter breedte van het groen stripje.
De hevel voor aansturing kan daardoor onder een hoek naar voren gekanteld aangebracht worden (grijs).
De scharnieren kunnen eventueel in tape uitgevoerd worden.
De bediening geschied door the nylon kabeltjes (rood) die geleid worden door de D tube (geel) naar de wortelrib en daar bij montage de romp ingevoerd en gekoppeld aan de servo.
Sluiten door een lichte veer (oranje)
Dichtstand kan eventueel extra met magneetjes bekrachtigd worden met daarop tape on de dichtstandkracht te "justeren"

Heb je hier iets aan? Indien je nog vragen hebt laat het me weten.
Overigens staat de uitvoering van deze kleppen eigenlijk buiten de wijze van aansturing, echter ter voorbereiding hoeven alleen de oogjes voor de kabel en montage van het veertje vooraf in de vleugel aangebracht te worden, servicing kan geheel plaats vinden door de openingen die de kleppen bieden.

Dit is een eenvoudige schets, de kleppen zijn veelal op de stabilospanwijdte afstand van de romp aangebracht, de doorvoering van de kabel gaat dus door meerdere secties van de D-tube vandaar de gele buis.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Cees,
Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het een heel goed idee vind! Dit kan zelfs nog met een enkele servo worden uitgevoerd met een dubbele arm middenin de romp.

Zelf had ik dit idee in gedachten. De Flap wordt gewoon door een veer naar beneden gehouden. Achter elke flap zit een servo. Indien ik de flaps wil gebruiken stuur ik de servo's zo aan dat de flap omhoog wordt gedrukt. Ik heb een poging gedaan om het uit te tekenen:

Flaps naar beneden:
flaps1.png


Flaps omhoog (remstand)
flaps2.png


Helaas zijn mijn computer teken skills nog niet zo goed maar ik hoop dat het idee duidelijk is. Mijn optie lijkt me om eerlijk te zijn wel makkelijker om te realiseren maar zal dit dan ook goed genoeg werken? Reacties zijn natuurlijk welkom ;)
 
mag ik corrigeren dat dit geen flap is? maar een remklep :)

het systeem van taurus is een mooi systeem, maar er zijn nog veel dergelijken...
het is alleen maar belangrijk dat niet alle kracht rechtstreeks op de servo komt.
 
Robert,

Jouw uitvoeringsvorm lijkt ook succesvol uitgevoerd te kunnen worden, Ook jouw aansturing ontlast de servo in de dichtstand en dat is zeer belangrijk voor je energieverbruik en afdichting.

Vroeger waren servo's groter en "duurder" en ook door een enkele servo te gebruiken is synchroon gegarandeerd mist natuurlijk aandacht is besteed aan de aansturing c.q. overbrenging. Ook kon je toen nog niet altijd twee servo's parallel aansturen

Onthoud verder dat je de dichtstand met magneetjes kunt verbeteren.eventueel de kracht gereduceerd met laagjes tape op de magneet aangebracht. Dit om niet te zware veren te hoeven gebruiken en te voorkomen dat de kleppen ongewenst open gaan,


Als je de afmetingen maakt ongeveer als op het vleugelplan is aangegeven dan is de remwerking meer als voldoende.
De kleppen hoeven ook niet verder open te gaan als we schetsen.

Succes Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onthoud verder dat je de dichtstand met magneetjes kunt verbeteren.eventueel de kracht gereduceerd met laagjes tape op de magneet aangebracht.

Succes Cees
of het magneetje op een ietsje grotere afstand zetten? ipv plakband.
je kan ook altijd alleen met een veertje werken en kijken of dit voldoende helpt. dan zit je al zeker niet te ingewikkeld te bouwen.

we zijn benieuwd hoe je het gaat oplossen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cees,
In dit geval wil ik niet met een standaard veertje gaan werken. Maar met een torsieveertje (wel bekend in de f3k wereld).
RfO-hUAYaGU[/media] - MiMi rudder

Het roer wordt dan automatisch naar beneden gehouden voor het veertje en kan omhoog worden geduwd door de servo.

Het aansturen van 2 remklep servo's is geen probleem voor mijn zender dus ik denk dat ik die optie aanhoud.

@raymond,
die zagi profielen worden al voor een ander project gebruikt :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We gaan naar Rome

Ha Robert,

Dat gaat dus weer helemaal goedkomen!
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en, ik weet nogal wat oude sluiproutes.
Kan van pas komen om eens een stukje af te snijden om het in een hobbyterm uit te drukken.

Succes verder Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cees,
Tuurlijk leiden er meerdere wegen naar Rome, maar de ene is nou eenmaal makkelijker als de andere. Wat denk jij dat qua remkleppen systeem de beste manier is? Die van jou ziet er ook erg goed uit maar lijkt me persoonlijk ook een stuk moeilijker om te realiseren.
 
Wat denk jij dat qua remkleppen systeem de beste manier is?

Zo eenvoudig is het niet, anders zou er maar één type remklep bestaan :-)

Misschien moet je net andersom denken, namelijk vanuit jouw wensen.
Wil je schaal? Dan vallen de Schempp-Hirth types af.
Blijven over de klepjes van Jan-Hein (eigenlijk: de Sig Riser meen ik) en de variant van Cees.
Als je een elektrozwever gaat bouwen met een BEC moet je om het maximum aantal servo's denken in verband met de belasting van de BEC. Heb je een losse ontvangeraccu dan is dat geen probleem.
Voor jou is budget ook van belang, een tweede servo met snoer en stekkertjes is duurder dan touwtjes.

Wil je één servo gebruiken? Dan is de methode van Cees geschikt, of de variant van Jan-Hein die ook met touwtjes werkt. Welke je dan kiest zal afhangen van de vleugelconstructie, het is maar net wat in jouw geval het makkelijkst is. Voor de werking maakt het niks uit.
Als je met 2 servo's wilt/kunt werken is jouw eigen manier de mooiste. Ook die is qua remwerking net zo goed. Of je nou elastiekjes, veertjes of torsieveertjes gebruikt maakt voor de werking alweer niks uit mits je ze niet te sterk en niet te zwak kiest. Te sterk kost je tandwieltjes, te zwak en ze gaan vanzelf open. Elastiekjes verouderen en kunnen breken, veertjes niet of nauwelijks. Maar de laatste zijn weer moelijker op maat te krijgen en te bevestigen.....

Dus je zult zelf een keuze moeten maken ben ik bang. Al denk ik persoonlijk dat twee servo's ingebouwd zoals jij tekende duurder en qua bouwen iets lastiger is, maar daarna veel gebruiksvriendelijker. Je kunt ze perfect afstellen en hoeft enkel de stekkers aan te sluiten (en dat moet je toch al voor de rolroeren - dus die kun je combineren in voor iedere vleugel 1 groen 6-polige MPX stekker).
 
Ajan prima samenvatting.
Toegevoegd, de magneetjes maken het mogelijk te werken met lichte veertjes, elastiekjes oid de magneetjes zijn alleen effectief nabij de dichtstand en voorkomen het open "zuigen"
Wil je het open "zuigen" voorkomen met de veertjes dan wordt de dimensionering ervan problematisch.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,
Kostentechnisch valt de aankoop van twee servo's voor de kleppen wel mee, en ik heb daarvoor al 2 servo's liggen. dus daar zit het probleem niet in.

Ik maak ook gebruik van een losse ontvangeraccu (lipo met Ubec). Dus dat is het probleem ook niet. Voordeel van mijn optie leek mij wel dat met de kleppen naar beneden er geen kracht op de servo's staat en dus het stroomverbruik een stuk lager.

Heeft iemand misschien een linkje voor de Jan-Hien kleppen? Ik heb gezocht maar ik kreeg alleen links met dode plaatjes :S


Cees,
Met twee torsie veertjes van 0.3mm verenstaal heb je zeker al genoeg kracht om de kleppen naar beneden te houden. Zelf vlieg ik actief F3K (op het moment niet veel door gezondheids redenen). Maar daar gebruik ik in een rudder twee van deze veertjes en daar komt toch wel redelijk wat kracht op de staan. Achter dit roer zit een diamond d47 servo. dit is een belangrijk stuurvlak en zeker bij de start, dan gaan deze kisten 100+ km/u en zelfs dan werkt deze veer nog goed. Dan neem ik aan dat deze veer ook prima werkt op een remklep.
 
Robert

Houd de mogelijkheid in gedachten. De klep wil je uiteindelijk zo'n 70 graden omhoog hebben en in gesloten stand heb je toch ook de onderdruk boven de vleugel waartegen weerstand geboden moet worden.
Met lierstarten kan er een flinke onderdruk onstaan boven de vleugel en het heeft ook nog eens te maken met de interne toestroom van lucht vanuit de vleugel door de klep denk ik.
Jou motorzwever heeft met dit soort zaken wat minder van doen!


Cees
 
Back
Top