PH_AJH
Forum veteraan
Mooi Raymond...succes met de maiden .....aan het duin???
ik gelijk Windfinder open geslagen......wind Nord-Ost (Startbahn null-drei, voor de kenners

Succes Raymond.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mooi Raymond...succes met de maiden .....aan het duin???
Wat maakt dit voor jullie tot zo'n gaaf ding dan?
Beste Raymond,De ASK-21 heeft vandaag gevlogen. Hij doet het prima.
![]()
De eerste start werd gemaakt met een startkar, aangezien er weinig wind stond en de vorige eigenaar heeft gewaarschuwd dat dit vliegtuig niet te langzaam gevlogen moet worden. Ja, ook de vlieger was wat nerveus gezien de dampige cockpit.
![]()
Het vliegtuig was binnen enkele meters los van de kar. Vanaf start 2 heb ik het vliegtuig zelf met de hand gestart, dit gaat prima en lijkt niet kritisch. De uitstulping van de wielkast geeft goede grip bij het weggooien. Het stijgvermogen valt me alles mee, met 30 seconden motorloop zit hij op een geschatte ruime 150 meter. Het vliegtuig ligt prettig aan de knuppels, alleen de reactie op het richtingroer is niet overdreven. De snelheid is net iets sneller dan schaal, maar niet overdreven. De glijhoek bij rustig vliegen is prima, normaal voor een 3 meter kist. De windkracht 3 was geen enkel probleem. Het vliegtuig is niet heel stabiel op rol, hier wil hij gestuurd worden. Hij luistert prima naar de rolroeren. De richtingsstabiliteit valt wat tegen, het vliegtuig zwabbert nogal bij het inzetten van een bocht (vooral bij wat grotere inputs op rol). Er is flink wat richtingroer nodig om het forse haakeffect tegen te gaan, en ook na het aanrollen van helling duurt het soms heel even voor de neus 'om' wil, ook na het geven van extra richting. Het vertikale staartvlak lijkt wat mager gedimensioneerd. Waarschijnlijk speelt ook de dikke romp voor de vleugel hier een rol. Bij aanduiken pikt het vliegtuig aardig snelheid op, maar echt snel wordt hij nooit. Dit is geen speed-kist. De glijhoek wordt rap slechter bij aanduiken.
Bij latere vluchten is het zwaartepunt iets naar achteren gehaald. Het vliegtuig werd hier duidelijk langzamer door. Bij aanduiken loopt de snelheid wat sneller op, maar de max snelheid werd niet veel hoger. Lage Cl's geven duidelijk veel weerstand. Ik wil nog wat gaan proberen met een turbulator op de onderzijde van de vleugel net voor de flinke 'holling' aan de onderzijde achter de helft van de koorde. Dat zou wel eens verbetering kunnen gaan geven. Eens rekenen in profili.
Het vliegtuig gooit bij een echte overtrek de neus flink omlaag, maar een overtrek zie je goed aankomen.
De remkleppen werken gigantisch. Ik heb iets 'hoog' mee moeten mixen omdat de neus teveel omlaag kwam. Voor het afvangen moeten de remkleppen zeker de helft teruggenomen worden omdat een nette landing anders onmogelijk is.
Al met al was het een zeer geslaagde dag. Ik heb zeker 6 vluchten gemaakt en heb me uitstekend vermaakt. Ik heb zelfs een bel uit kunnen draaien zonder vario, thermiek wordt aardig aangegeven. De kist is een goede aanwinst!
Na het vliegen ben ik nog even langsgeweest bij de Kennemer Zweefvliegclub, waar het origineel staat. Even een fotootje gemaakt. Er was veel interesse voor het model. Helaas was een demo niet mogelijk omdat modelvliegen niet is toegestaan op Langeveld.
Aan een video wordt gewerkt.
![]()
Mechanisch is er al een mooie hoeveelheid differential ingebouwd, maar dan nog haakt het vliegtuig behoorlijk. Ach, goed voor je stuurkunsten, ik zie het als een uitdaging om toch zuivere bochten te vliegen. Het feit de neus af en toe wat moeilijk de bocht om wil komt ongetwijfeld ook door het grote rompoppervlak voor het zwaartepunt. Als je netjes stuurt vliegt hij toch erg mooi.Wellicht heb je het al gedaan
Is er ook nog gefilmd?
En wel 'as we speak'.Aan een video wordt gewerkt.