Ask 23 4m hunschok

Bezig gehouden met instrumentenpaneel en cockpitkap sluiting .
Een ordinaire schuifpen welke je bovenop bediend wilde ik niet ,dat is voor mij verleden tijd op schaalzwevers .
Ik heb een geleide buis in de romp verlijmd en daar een staaldraad in laten lopen welke net bij de vleugel aansluiting onder de achterlijst te voorschijn komt.
Niet zichtbaar wel makkelijk .
IMG20230123203555.jpg
IMG20230123203540.jpg
IMG20230123202719.jpg
 
Altijd al een van de mooiste zwevers gevonden. Lekker bezig Serge! Mis nog wel de canopy jettison hendel bovenop dat fraaie instrumenten paneel [emoji4]

Misschien toch maar de sleepkoppeling in de Husky gaan bouwen.....[emoji851]
 
IMG20230124201403.jpg
IMG20230124201406.jpg
IMG20230124204344.jpg
Cockpitkap ingetaped om beschadigingen te voorkomen .cellofaan tussen romp en cockpitframe gelegd om te voorkomen dat alles met elkaar verlijmd wordt.
Epoxy op de lijm randen aangebracht met een kwast . De net daarvoor schoongemaakte kap er opgelegd na 20x droog repeteren ..
De boel met tape verzekerd .
En morgenavond mag het pas los .
 
Grappig, als ik zo dat profiel zie realiseer ik me hoe dun die modelbouwprofielen tegenwoordig wel niet zijn. Ik gok dat de echte Ask-23 een profiel heeft wat 1.5 keer dikker is, als niet 2 keer..
 
Ondertussen hoofdstuk vleugels .
Eerst de rol met platen abachi naar het hok gehaald en deze een paar weken laten acclimatiseren dat het hout dezelfde vochtigheids graad heeft als in het hok .wat weer na krimpen scheelt .
Daarna de rol uitgerold en de platen onder gewicht laten recht drukken voor 4 dagen op de plank .
Hierna de boven indekking op de bouwplank afgetekend en hierop de indekking gemaakt.
Deze ingesmeerd met witte houtlijm en de boven indekking verlijmd met als gewicht heel veel boeken op de negatieve mallen .
Dit heeft 1 dag zo gelegen . Hierop naar de originele tekening gekeken welke zo verouderd is en aangevreten (was al bij overname)
Dat ik zelf een nieuwe erbij gemaakt heb met de maten waar ik de servo bakjes wil hebben .
De bakjes mbv bovenfrees en stofzuiger uitgehaald . Dat schuim zit anders overal waar je het niet wilt hebben .

Straks de indekking aftrimmen afschuinen en dan de onder indekking klaarmaken en verlijmen .
IMG20230208194306.jpg
IMG20230208194313.jpg
IMG20230208194327.jpg
IMG20230208194342.jpg
IMG20230208194404.jpg
IMG20230208194359.jpg
 
Beide indekkings ngen verlijmd .
Omdat de schuim mallen al oud zijn was de eindlijst niet mooi aan elkaar gekomen .
Opgelost dmv houtlijm ,folie bout . Houten balkjes en veel.wasknijpers.
Verstoorders had ik al gemarkeerd met 2 2mm gaatjes in de boven indekking .
Deze afgetekend .indekking uitgesneden en de bovenfrees op de juiste diepte ingesteld .
Twee tellen later is dat klusje dus ook gedaan .
IMG20230213191402.jpg
IMG20230213192102.jpg
 
Ik heb ook twee van die dingen liggen, die eventueel in de Blanik komen.

(Als de Blanik ooit komt.)

Ik zie dat je de omgezette randen op het hout legt.

Is dat zoals het officieel hoort, of moet je een nog bredere sleuf frezen en daar een paar balkjes inlijmen, en dat je daar dan die opgezette randen op legt?

(En dan dus net plm. 0,3 mm lager.)

Heb je dat frasen uit het handje gedaan, of wel even een paar geleide balkjes vastgezet?

Ziet er wel strak uit!


jan.
 
Back
Top