ASP FS-120 stopt abrupt

gebruik je tankdruk?
asp loopt over het algemeen zonder problemen,komt uit dezelfde fabriek als sc en magnum.

ps: is de brandstof helemaal synthetisch?of zit er ook wonderolie in??

Dynaglo contains 8% E.D.L. (synthetic oil) and 2% castor oil (to fine-tune combustion characteristics) plus 10% nitromethane.

Ik gebruik tankdruk en inderdaad ASP loopt over het algemeen zonder problemen. Zoals ik al eerder schreef......ik heb nog een ASP FS-91.

Motor vandaag verder laten indraaien en ik moet zeggen......het gaat steeds beter. Hij slaat nu niet meer ineens af. Wat ik echter raar vindt is dat ik steeds moet choken voordat hij aanslaat óf ik moet de sproeiernaald eventjes verder opendraaien.
Ik hoef de naald maar een halve slag open te draaien énnnn hij loopt perfect(ik vind dat zo weinig!)
Wat ik óók heb ontdekt is; dat er luchtbelletjes in de aanvoerleiding zit.
Viltklunk gebruiken??!!
Kan het kloppen dat als je de stationairsproeier verder indraait (leaner) je de hoofdsproeier verder dan moet uitdraaien!

Laatst bewerkt:
Luchtbellen in de aanvoerleiding = lek in de aanvoerleiding.
Klunk is leuk voor als de kist gaat bewegen, maar je bent nu nog op de grond bezig, oftewel de klunk heeft nog geen nut

Het choken voor hij start kan komen door een tank die te laag licht, dan loopt de brandstof terug uit de carb vandaan, en moet je dit dus weer vol choken

Qua naalden, heb je een 3 naald carb of 2 naald?
Mengselschroef telt ook als naald, sommigen noemen de mengselschroef de kleine naald...

Luchtbellen in de aanvoerleiding kan worden veroorzaakt door trillingen of een lekke leiding in de aanvoer van brandstof. Heb dat ook eens gehad en toen bleek het messing buisje van de aanzuig leiding gescheurd te zijn en dat was met het blote oog niet te zien dus een hele tijd lopen klungelen voordat ik het had gevonden.

al zonder tankdruk geprobeerd??
de afstelling kan minder kritisch worden.
ik vlieg een viertakt altijd zonder tankdruk,gaat prima.
ook het oppikken van stationair naar volgas gaat beter.
ook loopt de motor betrouwbaarder stationair,slaat bij mij zelden af.
hoeveel brandstof heb je al verstookt?
succes.;)

Dynaglo contains 8% E.D.L. (synthetic oil) and 2% castor oil (to fine-tune combustion characteristics) plus 10% nitromethane.

Ik gebruik tankdruk en inderdaad ASP loopt over het algemeen zonder problemen. Zoals ik al eerder schreef......ik heb nog een ASP FS-91.

Aan stationair sproeier moet je eigenlijk nooit komen, wanneer deze rond de xxxx rpm maakt zonder gloeiplug dan goed en afblijven.
Voor de rest altijd bijregelen met hoofdsproeier. Ik beken wel dat ik nog geen motor expert ben, maar dat is me altijd door iedereen verteld zowel op club als op veld..

LS, ook mijn ASP .52 liep beroerd (zie draadje) na ontzettend veel geklooi en gedraai aan hoofdsproeier (ik was ervan overtuigd dat daar de oorzaak lag..)
toch maar weer eens geluisterd naar de experts. check je leidingen en tankje nou op een lek. en idd, ik kon de tank niet onder druk zetten..
opgelost na stevig aandraaien en siliconen en vloeibaar rubber. wilde geen risico's nemen;)
en nu loopt tie al een zonnetje.. maar goed bij lekkage van tank vermoed ik dat de motor niet abrupt afslaat maar inzakt in toeren en dan afslaat.

Even wat vragen beantwoorden:

Tank ligt gelijk of zelfs 'n stukje hoger als de carburateur.
Tank heb ik onder druk gezet maar geen enkele lek te vinden.
Ik ga er een zwaardere klunk in zetten, want degene die er nu in zit is waarschijnlijk toch te licht.
Zonder druk proberen is natuurlijk ook een optie en dat heb ik nog niet gedaan
Carburateur heeft twee naalden, de hoofdnaald en de stationairnaald.
Ik heb inmiddels 1 liter verstookt en dat is precies de inloopperiode.

Aan stationair sproeier moet je eigenlijk nooit komen, wanneer deze rond de xxxx rpm maakt zonder gloeiplug dan goed en afblijven.
Voor de rest altijd bijregelen met hoofdsproeier. Ik beken wel dat ik nog geen motor expert ben, maar dat is me altijd door iedereen verteld zowel op club als op veld..

LS, ook mijn ASP .52 liep beroerd (zie draadje) na ontzettend veel geklooi en gedraai aan hoofdsproeier (ik was ervan overtuigd dat daar de oorzaak lag..)
toch maar weer eens geluisterd naar de experts. check je leidingen en tankje nou op een lek. en idd, ik kon de tank niet onder druk zetten..
opgelost na stevig aandraaien en siliconen en vloeibaar rubber. wilde geen risico's nemen;)
en nu loopt tie al een zonnetje.. maar goed bij lekkage van tank vermoed ik dat de motor niet abrupt afslaat maar inzakt in toeren en dan afslaat.

Hoi Marcel, normaal staan zowel hoofd- als stationair naald "af fabriek" aan de rijke kant. Tijdens het inlopen moeten deze dus wel afgeregeld worden. Wat je dus verteld is klopt dus echt niet!

Als de motor wel loopt met de gloeiplug aangesloten en zonder niet dan zit er of de verkeerde plug in of hij loopt onderin te rijk, waardoor de plug "uitpist". Dat alles natuurlijk weer naar mijn bescheiden mening :-)
Edit: OS-F plug moet goed zijn. Schrik een beetje van je brandstof: in totaal maar 10% olie?? 16-18% zou normaal zijn voor een viertakt.

Volkert

normaal is een verandering van toerental als de stroom van de plug afgaat een teken voor een kapotte plug, of een te koude plug.
Plug koelt dan sneller af dan er warmte wordt aangevoerd door de verbranding

Een veeels te rijke motor "pist" dan (mooi beschreven ;-)) de pit uit, dus zelfde effect

Ik had dat oliegehalte ook al gelezen. Als het idd 10% olie vind ik het aan de schrale kant, ik gebruik in mijn viertakten van 8CC tot 20 CC gewoon de standaard brandstof met 18% olieaandeel en 5% nitro. Gebruik je maar echt 10% olie?

Ik denk niet dat het in het brandstofsysteem zit, hoe goed/slecht dat ook moge zijn, want door verwijderen van gloeispanning verandert er niets aan het brandstofsysteem. Terwijl er dan wel iets verandert aan de motorloop.

Laatst bewerkt:
Ik ook niet Ron! Dit is nu mijn derde ASP en vertrouw er op dat het wel goed komt.
ASP Fs-91 + FS60 en nu een FS120. De eerste twee draaien als een tierelier op de door mij genoemde brandstof én dat doet de 120 óók.
Er komt een hoop vet uit en dus wordt hij uitstekend gesmeerd.
2 uurtjes geleden heb ik hem laten lopen en dat ging eigenlijk uitstekend. Ik heb dan ook de waarde van de stationair sproeier opnieuw ingesteld en wel zie........... hij loopt meteen 'n stuk beter én ik heb geen bellen meer, want ik heb een zwaardere klunk in de tank gelegd.
We zullen nu maar het voorjaar afwachten óf een uitstekende winterdag.
Groet
Theo

Vandaag de motor weer laten draaien en het volgende is mij nu opgevallen:
Als ik de motor wil starten dan moet ik eerst de choke dicht doen en dan starten totdat hij begint te pruttelen. Choke er af en lopen die hap.
Zodra ik de motor stop en direct weer start gaat dat prima. Echter....als ik 'n paar minuten wacht dan moet ik weer eventjes de choke gebruiken, ra ra!!!!!
De motor hangt en de tank zit qua hoogte(met de tankpijpjes) precies boven de carb opening, voor mijn gevoel dus goed.
Moet ik hier een perry pomp gaan gebruiken en wie verkoopt ze in Nederland?

Ik hoef de hoofdnaald maar een 3/4 slag te openen en als de motor loopt, iets terugdraaien naar een 1/2 slag.
Moet ik nog iets aan veranderen, of lekker zo laten staan.

Als de motor eenmaal loopt gaat het uitstekend.

Fijn dat de motor nu goed loopt,
Maar 1/2 slag lijkt me erg weinig, dacht dat 1 1/2 de standaard was.
Het feit dat je moet choken om te kunnen starten zou bevestigen dat je onderin te weinig brandstof hebt.
Ik raadt aan alle naalden op fabriek standaard te zetten en van hieruit met 1/8e slagen te fijn tunen.

onderin je toerenbereik vermoed ik

doordat hij weinig brandstof heeft (arm staat) is dat beetje ook zo weer verdwenen als hij even stil staat
dus moet je choken om dit weer de motor in te krijgen

qua afstelling, als hij lekker rijk kan lopen, oftewel dat er olie uit de uitlaat komt, verwacht ik niet zo 123 problemen
wel ff kijken hoe dit zit, ik kan me voorstellen dat hij straks een keer helemaal dichtgesteld moet gaan worden als je de motor ingelopen hebt

Geen idee hoe de carb eruit ziet
maar ik heb een oud vliegtuigtufje hier waarbij je de hoofdnaald kan verdraaien, maar ook heel de hoofdnaald in zijn geheel kan nog eens in en uiot de carb gedraait worden
als je in de luchtinlaat kijkt, zie je de hoofdnaald in een pijpje samenkomen bij het verstellen van het gas
heeft te maken met het gedrag van de motor, dit is nl niet de mengselschroef
ik had deze een keer een slag verkeerd erin gezet (te ondiep), de hoofdnaald moest toen bijna compleet dicht om hem een beetje normaal lopend te krijgen

hoofdnaald een slag dieper in de carb gedraait, en hij ging spontaan een stuk beter lopen

Ik ga door ook eens nnaar kijken. Heeft eventueel 'n Perry Pomp zin?
En dan praat ik over de pomp die reageerd op de trillingen van de motor.

Ik bedoelde idd de lage toeren.
Ik zou eerst kijken of het zonder pomp kan.
Omdat je de naald erg ver kan indraaien denk ik dat je toevoer geen probleem is. Zit er tegen over de hoofdnaald nog een naald?
Zo ja deze richting je hoofdnaald draaien. 1/8 slag per keer. daarna je hoofdnaald ook 1/8 slag uitdraaien en kijken hoe de motor loopt.

Afstelling stationairsproeier:
Volgas naald afstellen op max toeren.
Motor iets verhoogd stationair laten draaien, 15a30sec wachten en de brandstofslang dichtknijpen.
Slaat de motor direct af> staat te arm
Slaat de motor pas na maar dan 4sec af, en toert eventueel nog even licht op> prima
Gaat de motor geleidelijk aan sneller lopen en slaat dan pas af: te rijk

Een iets groffere manier: motor volgas afstellen, 30csec stationair laten lopen en in 1x gasgeven. Goed kijken hoe de motor oppakt en of er veel rook/olie uit de uitlaat spettert tijdens het optoeren (te rijk).

De originele gloeiplug is niet alijd optimaal, bij Saito werd bijvoorbeeld standaard geadviseerd de originele plug duirect te vervangen door een OS F-plug.

Succes,
Gerben

Back