ASP FS 91 vastloper

Afgelopen vrijdag mooi weer dus lekker vliegen. Met de Fourstar 60. Vliegen, vliegen en nog eens vliegen en wat vliegt ie goed. Na vijf vluchten rustig (half gas)overkomen en ..... tik in één keer staat de prop stil. Geland met motor uit zonder enig probleem. De motor was een stukje rond te draaien, uiteraard niets geforceerd. Zuiger bewoog dus nog vrij. Daarna de boel opengemaakt je denkt eerst iets met kleppen maar die werkten nog goed, Daarna de klepdistributie was ook niets aan te zien. Daarna het carter open.... en daar zag ik compleet vermalen lagerkooien van het hoofdlager. Daarna thuis de boel uit elkaar, geen beschadigingen op alle andere onderdelen dan wat krassen in het huis daar waar het big-end draait met de drijfstang. Alles uit elkaar gehaald, de lagers eruit met wat warmte, alles met beleid. Nu maar wachten op de lagers die zijn eergisteren verzonden door Just Engines.

Nu zag ik ook bij BOCA dat er keramische lagers te koop zijn. Wat is het verschil met 'gewone' lagers zijn deze beter of maakt het niets uit?
 
Laatst bewerkt:
je kunt ook rvs lagers nemen ,zijn wat duurder ,maar hier heeft het zuurwerking van nitromethaan in je brandstof geen invloed op .
 
je zou overigens denken dat voor de motor vastliep de lagers wellicht niet helemaal meer perfect liepen.....? Kan me herinneren dat een motor toch wel begint te lopen als een koffiemolen voordat hij helemaal vastloopt.

Volkert
 
Hoeft maar iets op de geharde rollerbaan af te splinteren... en het is zo gebeurd. ASP let ook op de centjes, kan mindere kwaliteit inhouden. Maar net zo goed een batch geleverd gekregen, niet goed gehard zijn? Bestaat ook, en ook bij OS!? Pech dus!

Zou ook voor RVS kiezen. Je betaald hoge prijzen voor 100% keramisch, ook in de USA.
Bestaan ook RVS-banen met keramische kogels... 100% keramisch is brozer, bij een ferme tik aan gort.
Denk als je daar FAG, SKF, een goede kwaliteit in plaatst, weer een hele tijd zonder zorgen vooruit kunt? (Just zal overigens wel goed spul leveren)

Gr Bas
 
@1 crash2often,

Motor liep juist erg mooi, startte erg makkelijk. 1600 toeren stationair en 9500 op top met een 14x6 APC. Kwam daarom idd erg onverwacht. Ik stookte deze motor met Hobbyin brandstof 4 takt mix met 10% nitro.
 
Heeft iemand een webshop link naar RVS lagers.

Het hoofdlager is open en heeft een asdiameter van 15mm, een buitendiameter van 32mm en een dikte van 8mm.

Ik kan alleen gewone lagers vinden of hele dure, dan kun je bijna een nieuwe motor kopen.
 
Ik heb ooit gelezen dat ze bij lazer voorschrijven na een dag vliegen het carter te spoelen met normale 2takt olie in een spuit ,dan weet je zeker dat alles lekker gemeerd is .
 
Je kan even bij Nauta naspeuren?

Ron geeft altijd een bende links door, op het forum is een draadje eraan gewijd.
Anders even op de modelbouwafdeling USA eBay
ASP | eBay
Koop je een lading, puntzak vol. Kom je de grote e-shops URL's voor lagers wel tegen, keramisch tot en met...

SKF en FAG... hangt altijd wel een prijskaartje aan. Maar dan weet je dat je ook goed spul hebt ingebouwd. Maar bij Boca, RC-Bearings etc... voor dat geld zou ik me totaal niet druk maken.

Kijk ik naar die Saito FA100 van mij... denk ik... gut wat zit die carter ventilatie op een onhandige plek. Hoe moet je in hemelsnaam de boel goed na smeren met after-run. (nokkenassen, voorste lager etc). Overweeg extra pluggen te tappen met doppies....
 
heb ik niet over het hoofd gezien... echt niet. Ik heb bij Neita een setje besteld, maar RVS is echt hard to get. De maat heb ik al eerder genoemd. Het open hoofdlager heeft de maat 15x32x8, te koop in RVS is alleen een 15x32x9. En dat is 1 mm te dik. Afvijlen of wat harder er in timmeren zal vast niet werken :-) en gaan we dus niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Aad,

Lagers en RVS lagers kun je kopen bij SKF. SKF lagers zijn prima, ik gebruik ze al vele jaren. RVS SKF lagers zijn veel duurder. (gemiddeld 2X de prijs van een standaard lager). Je hoeft deze echter (bijna) nooit meer te vervangen omdat de lagers veel harder zijn.
Ga naar een SKF dealer, die kan je informeren en alle lagers (ook in RVS) voor je bestellen en leveren.

Je hebt trouwens best geluk gehad. Als de snippers van de lagerkooi door de zuiger / cilinder gaan kun je de motor eigenlijk wel weggooien.

Grt,

Arnoud.
 
Rondvliegend schoot door de motor is nimmer bevorderlijk.
Check ook de timinggear op vlokvorming...
Is een viertakt, dus de vierkante knikkerbak aan staal komt niet 1,2,3 helemaal naar boven tussen de kleppies te zitten...

SKF niet alles?... hmmm... ben niet voor je wezen kijken in detail... maar blijkbaar een listige maat dus...

Af en toe hier... maar mogelijk er ook niet tussen?
De TechnoShop - Lagers en Oliekeringen

Ook hier niet iets van je gading?..
Rc Bearings: High quality and low cost bearings
#ENK-002HP | Boca Bearings - Boca Raton, FL

Gr Bas
 
Gewoon bij neita een nieuw lager bestellen (hebben er maar type aan die maat) , ik heb in mijn viertact motoren nog nooit last van roestvorming gehad.
 
Mijn lagers vertonen geen roest, alleen wat olie aanslag. Ik heb bij Neita nieuwe lagers besteld. Het is een automotive japanese kwaliteit. Moet volgens mij ook goed zijn.
 
@1 crash2often,

Motor liep juist erg mooi, startte erg makkelijk. 1600 toeren stationair en 9500 op top met een 14x6 APC. Kwam daarom idd erg onverwacht. Ik stookte deze motor met Hobbyin brandstof 4 takt mix met 10% nitro.

Ik heb eerder een dergelijkemotor gehad.Na ca 10 draai uren was de zuiger stuk.Eerder waren alle lagers verroest
 
Ik heb eerder een dergelijkemotor gehad.Na ca 10 draai uren was de zuiger stuk.Eerder waren alle lagers verroest

Heb je nog foto's van de defecten?
Onderdelen voor reparatie zijn bij HK erg goedkoop.

Jan
 
Motor is weer in elkaar gezet en draait letterlijk als nieuw. Ik heb niet eens de hoofdnaald anders hoeven instellen. Verder het terugbouwen was erg makkelijk. Met een beetje warmte de lagers erin, tuurlijk alleen het huis verwarmd. Verder alles goed gesmeerd met synthetische motorolie. Goed op tijd gezet en de motor draaide weer met een paar tikken. Heeft alweer gevlogen deze motor. Die lagers van Neita zijn beduidend beter/solidener dan de originele ASP lagers. Helaas is de maat die nodig had niet in RVS te koop.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top