Asw17

Hallo,

Onlangs heb ik een mooie oude ASW17 opgehaald net over de grens in Duitsland.

Spanwijdte is 6,17m, lengte 2,22m. De verkoper had nog zo'n romp maar dan met een span van zo'n 5 meter. Die van mij weegt 8,7kg met de huidige 6 (Multiplex Profi, 6 5086, 3,5kg)servo's en enkel accupakket.

De verkoper zei dat de fabrikant van deze kist Werner Mihm is. Ik kan er echter niets over vinden en op het Duitse forum zeggen ze dat Mihm nooit een versie in dit formaat heeft gebouwd.

Herkent iemand deze kist?

Is het slim om iets van een accuweiche en dubbele accu's in te bouwen in zo'n kist?

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Ik moet ze op het Duitse forum gelijk geven, voor zover ik weet is het grootse toestel dat Werner ooit heeft gebouwd de ASW 22 van 6 meter, overigens verkocht hij alleen maar rompen.

Er is echter nog een ander gegeven dat het zeer onwaarschijnlijk maakt dat het een Werner Mihm romp is namelijk het profiel.
Dit is een Ritz 3 en Werner gebruikte altijd Eppler profielen op zijn toestellen, het lijkt mij meer een producent uit de buurt van Kirchheim Teck, daar waren de Ritz 3 profielen namelijk erg geliefd.

Jouw toestel is wel erg licht, ongelofelijk.
Gisteren nog gevlogen met een Duo Discus van EMS, ruim 5 meter en 12 kilo, dit toestel mag echt niet veel lichter zijn.

Heel veel S6, mooie 'klassieker'

Harry

Hoi Johan,

Wauw, wat een kist! prachtig!

Breng je hem mee naar de open dag van MVC Columbia in Boxmeer?

Grt, Louis

Hartelijk dank, ik ben er ook erg blij mee. De tuin lijkt wel steeds kleiner te worden ;-) en de auto ook.

Bedankt ook voor de duidelijkheid Harry, dus echt niet een Mihm romp. Even over het profiel, een Ritz 3, wat zijn daar de eigenschappen van? Ik heb net even gezocht via google maar kreeg niet echt eigenschappen te zien van dat profiel.

De kist is inderdaad erg licht. De verkoper vertelde dat hij eindeloos boven bleef met deze kist en dat het ook lastig was om de kist naar beneden te krijgen. Ik zit er aan te denken om een paar balastpijpjes op het zwaartepunt in de romp te bouwen zodat er wat lood bij kan als het harder waait.

Vleugels zijn allebei zo'n 1960gr per stuk. De vleugels zitten in de folie en onder de folie zitten veel deukjes in het balsa. Ook lelijk gefolied, maar goed, eerst maar eens mee vliegen. Misschien dat ik van de winter de vleugels nog eens strak trek met balsaplamuur en dan vervolgens een glasmat er over heen.

Louis, misschien neem ik hem mee als ik naar Boxmeer kan komen. Ik wil er echter eerst een paar vluchten bij ons op de hei mee vliegen omdat ik daar de ruimte heb. Als ik terugdenk aan de wind op de open dag vorig jaar op jullie veld..... hmmm, dan moet je wel wat ervaring met je kist hebben. Maar ik wil ook de Grunau Baby afkrijgen en invliegen, lekker druk.. ;-)

inderdaad een mooie aankoop. Maar wel snel dat foute staartwiel verwijderen hoor!!
Max

Dat staartwiel, dat verzin je toch niet? Onbegrijpelijk wat mensen in hun hoofd halen..... dat moet er inderdaad ook af.

Maar eerst wat nieuwere servo's erin en vliegen, daarna komen de cosmetische zaken. In zo'n kist moet natuurlijk ook een mooie (semi-)schaal cockpit.

Ik twijfel echter nog steeds over het wel of niet gaan gebruiken van 2 accu's in deze kist. Er ligt nu een 5 cellen 1800mah NiCD Sanyo pack in en daar heeft de kist blijkbaar steeds mee gevlogen. Ik heb echter ook nog wel 2x 1800-2S LiPo's liggen en een Emcotec DPSI RV. Die zou ik eigenlijk inbouwen in de Fox, maar de ASW zal eerder vliegen dus kan het ook nu daar in gebouwd worden. Helaas heeft de vorige eigenaar een gat in de zijkant van de romp gezaagd voor een schakelaar, dus als de DPSI er in gaat moet dat gat ook weer gedicht worden en gespoten.......

Graag wat meningen over het wel of niet gebruiken van een dubbele accu in deze kist.

Mooie aanwinst in de hangar!
Zou leuk zijn om hem daar te kunnen bewonderen, hoop dat het alsnog lukt.

Groet,
Gerben

Hallo

Hij kan ook nog van Uwe Gewalt zijn die heeft ook een ASW 17 in zijn leverings programma gehad met een spanweidte van 6000 mm romplengte 2200 mm romp breedte 158 mm profiel was Ritz3/HQW2,5.

Ko

Rompbreedte, dus op de vleugelwortelaansluiting gemeten is bij mij inderdaad 158mm. Lengte is bij mij +/-222cm incl. rudder.

@(Even over het profiel, een Ritz 3, wat zijn daar de eigenschappen van? Ik heb net even gezocht via google maar kreeg niet echt eigenschappen te zien van dat profiel.)

Hier enige informatie omtrent de Ritz profielen waarbij opgemerkt dient te worden dat deze informatie zeker niet volledig is.

De Ritz profielen werden in de eind 60er jaren tot ongeveer het midden van de 80er jaren vrij veel toegepast en dan voornamelijk voor hellingzweefvliegen.
Men moet zich voorstellen dat het 'slepen' nog in de kinderschoenen stond en een vliegtuig met een spanwijdte van meer als 4 meter aan de lier was ook niet de gewoonste zaak van de wereld.
De vleugel was dikwijls een combinatie van Ritz 3/2/1 met, naar de vleugeltip toe, een steeds geringere welving.

Het profiel is een afgeleide van een NACA serie en omdat er in die tijd nog geen profiel programma's bestonden laat staan het plotten en CNC fresen werd e.e.a. via coördinaten/ millimeterpapier en een curve-lineaal getekend en daarna gesneden.

Hier moet bij worden opgemerkt dat de populariteit van het Ritz profiel maar ten dele met dit profiel te maken had alleen werd dit maar door een enkeling goed ingeschat.
De reden hiervan was de komst van steeds grotere toestellen en de intrede van de Styropor met Abachi ingedekte vleugels.

Het zal eenieder duidelijk zijn dat een groter toestel aanmerkelijk beter prestaties heeft dan een klein toestel en door de komst van de Styropor /Abachi vleugels nam de profiel nauwkeurigheid toe maar nog veel belangrijker de torsie stijfheid.
Hierdoor leek een profiel, in dit geval het Ritz soms, vergeleken met andere vleugelprofielen, een super keuze.

Eigenlijk is het Ritz profiel een vrij slecht profiel, zeker vergeleken met de modernere HQ serie bv. HQ2.5 of HQ3 maar, het Ritz profiel is zeer goedmoedig, verdraagt relatief kleine stabilo's en ook al is het wat minder nauwkeurig gebouwd, toch tevreden gezichten.

Ook al is het tegenwoordig zeker in de zweefvliegerij al lang niet meer de eerste keuze zo erg slecht is het nu ook weer niet en wel om de volgende reden.
De meesten van ons zijn hobby vliegers, vliegen we ver weg dan zitten we meestal behoorlijk hoog of we zitten erg laag maar dan meestal in de buurt van of boven het veld, een super glijhoek is dus voor ons van wat minder groot belang.
Daarbij komt nog dat, hebben we eenmaal thermiek, dan zijn de werkelijke verschillen in stijgen tussen het moderne en het wat oudere profiel nauwelijks waarneembaar nog afgezien van individuele capaciteiten van de vlieger.

Ten slotte, zelfs tegenwoordig komen er nog toestellen op de markt met het Ritz profiel bijvoorbeeld de nieuwe Pilatus B4 van Roedelmodellbau. Pilatus B 4 zelf vlieg ik dit toestel en ben er erg tevreden over.
Tevens wordt het Ritz profiel vanwege zijn enorme goedmoedigheid nog toegepast in de jet-vliegerij.

Harry

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg Harry. Goedmoedig, dat klinkt mij goed in de oren, aangezien dit de eerste zwever is die ik in dit formaat ga vliegen ;-)

Kun je wellicht ook nog iets zeggen over de batterij kwestie? wel of geen 2 accupacks? Wat is gebruikelijk in dit soort kisten?

Groeten,

Johan

Ik gebruik in al mijn toestellen (6 stuks) de Life 123 cellen via een Emcotec Switch, steeds 2 accu's voor de veiligheid (redundantie)

A123 LiFe 6,6V 2300 mAh L2x1( inline) | LiFe Po 4 Akkus | Akkus | Staufenbiel

Emcotec:

DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME

Ook nog een voordeel van de Emcotec vind ik, men kan de canopy gesloten houden, het aan/uit schakelen gebeurt van buitenaf middels een magneet.

Het is allemaal vrij duur maar 'safety' is mij wel wat waard.

Harry

Hartelijk dank Harry, ik zit er ook aan te denken om het zo te doen. Het gekke is dat je bij zwevers tot een meter of 4 eigenlijk voornamelijk enkele accu's ziet en dat gaat ook vrijwel altijd goed.

Bij 10 meter zal het ook vrijwel altijd goed gaan maar de gevolgen worden wat ernstiger als het mis gaat lijkt me zo.....

Klopt, het is gewoon het gevoel van onzekerheid, is het nou echt nodig? Die kist heeft altijd zo gevlogen, het is zo' (relatief) lichte kist, rustig vliegen, etc.... Terwijl ik er bij de Fox van 4.75m (14/15kg) waar snel mee gevlogen wordt geen seconde over zou twijfelen.

Maar ja, hoe redundant kun je zijn? Er zijn mensen die vliegen ook met dubbele 2.4Ghz ontvangers en ik heb ook al weer gehoord dat sommigen daar weer vanaf zouden stappen om weer op enkele 2.4Ghz ontvangers te gaan. Ook sommigen met dubbele hoogteroerservo's, zijn de meningen ook weer over verdeeld....

Nou ja, mijn gevoel zegt ook niet 100% dat het prima gaat zo, dus toch maar die Emcotec en dubbele accu's erin.

To be continued......

Back