ASW20

Gewoon prachtig wat die man daar gemaakt heeft.
Het geeft inderdaad een goed idee hoe ik eraan kan beginnen.
Of het zover uitgewerkt zal zijn, zal de toekomst uitwijzen.
Ondertussen heb ik al een aantal foto's van het interieur kunnen opsnorren.
Voor de instrumentjes heb ik gisteren prijs gekregen bij Axel. Duur, maar mooi.

Het eerste schaalprobleem krijg ik al met de sleephaak.
De ASW20 heeft geen neushaak, maar een zwaartepuntshaak.
Ik vrees dat ik hier al zal moeten afwijken, en toch maar een haakje plaats in de neus.

Simen, ze hebben spijtig genoeg geen instrumenten op 1/2.5 schaal, en dat is net wat ik zoek.

Een nachtje erover slapen kan soms een oplossing brengen.
Ik had deze voormiddag effe tijd. Dus dan maar het idee even uitwerken.
In plaats van de haak in het uiterste punt van de neus te plaatsen, zou ik het ook aan de onderkant, een vijftal cm achteruit kunnen plaatsen.
Een behuizing van het haakje had ik nog liggen, daar moest wel een stukje afgeschuind worden.

Eerst het haakje zelf gemaakt van epoxyplaat.
DSC_A042.jpg

dan de behuizing een stuk afgeschuind, en het sleephaak in elkaar gestoken.
Een standaar servo'tje zal dienst moeten doen (S3001)
DSC_A043.jpg

En zo zou het haakje dan in de romp moeten komen.
Voorin maak ik dan een smal sleufje waar de kabel door kan. Mooi aan de onderkant, en dan blijft dat scherpe neusje ongeschonden :)
DSC_A044.jpg

Plaats is er genoeg, in de cockpit zal je er niets van merken.
DSC_A045.jpg

simendewulf zei:
is dit genoeg een standaart servo, ik heb me altijd laten vertellen datdit niet kan ???
Wel met dit systeem, je kan er grootste bakken loskoppelen met een simpele servo.

Hi,

Ik gebruik ongeveer een gelijkaardig systeem dan dat van Evert, het loskoppelen daar heb ik in principe geen problemen mee, bij het normaal slepen.

Michael
Sleepkop.jpg

Sleepkop1.jpg

De montage van het haakje moet nog even wachten.
Ik wil eerst weten hoeveel plaats ik nog over heb.
Hoewel het een grote zwever is, moet er toch heel wat spul in: dubbele batterijen voor ontvanger, emcotec, en 10 cellen lipo's voor de motor.
Met een zitpan, en een schaal uitbouw van de romp blijft er niet zoveel plaats meer over...

Ik heb een aantal foto's van het interieur gevonden op internet van de ASW20, maar blijkbaar zijn er heel wat verschillende modellen uitgebracht van het interieur.
Ik heb geen volledige set van 1 zwever, dus ik neem me wat vrijheid om het interieur aan te kleden.

Dan maar aan de slag met de zitpan.
De vorm van het stoeltje heb ik genomen vanop de site van Axel.
DSC_A055.jpg

en dan overgezet op wat balsa
DSC_A056.jpg

plankjes verlijmd, en de ruwe vorm van het stoeltje is er al.
Voor mijn gasten ziet dit eruit als een leuke schans om met de autokes te spelen... :D
DSC_A057.jpg

Even de grootte vergelijken met een manneke op 1/4 en 1/6. Deze wordt dus iets groter...Ik zal ze nog veel bokes moeten geven :lol:
DSC_A058.jpg

Voor de ASW20 heb ik een klapmotor in bestelling bij JK-klapptriebwerke.
Zij maken het KTW op maat van je zwever. Ik veronderstel dat het dan om de inbouwhoek en de lengte van de pyloon gaat.
Dat op maat maken doen ze op basis van de langssnede van de zwever.
Als ik dan maar eens een volledige snede maak, dan kan ik er nog wat mee voor de inbouw van de rest...
Met een paar grote vellen lukt het wel
DSC_A059.jpg

DSC_A060.jpg

En dan een viltstift aan de winkelhaak getaped...
DSC_A062.jpg

En dit is het resultaat.
DSC_A063.jpg

Het gaat toch krap worden onder die zitpan om alles kwijt te raken...
DSC_A064.jpg

En zou komt de piloot er dan in te zitten.
DSC_A065.jpg

DSC_A066.jpg

Om de sterkte van de motor te kunnen bepalen heeft de constructeur van het KTW naast het profiel dat een HQ 2,5/10 mod is, ook het gewicht nodig van de zwever.
Ik heb alles nog eens nagewogen, en kom op een totaalgewicht van circa 16,5kg. Met een vleugeloppervlak van 1,78m² kom ik dan uit op een 92,6 gr/dm².

Moest ik willen besparen op gewicht dan zou ik de pop, het interieur kunnen weglaten, en de 12 cellen batterijen vervangen door lipo's.
Samen geeft dat een gewicht van ongeveer 1,75 kg. Dit moet dan wel gecompenseerd worden door 750 gram lood in het topje van de neus.
Winst = 1kg !

Hoeveel het KTW gaat wegen weet ik nog niet, maar ik vermoed 2kg met nog eens een 200-300 gram in de neus omdat het KTW achter het CG ligt.
Met KTW krijg ik een totaalgewicht van circa 18,8 kg. Dan kom ik uit op 106 gr/dm².

Wat ik me net bedenk is het verschil in CG bij ingeklapte en uitgeklapte motor.
Ik vermoed dat de schroef wel richting 16" tot 18" zal gaan. Dan wordt de pyloon snel 25 à 30cm lang.
Ingeschat geeft dit een moment van 150 gr/m. Om dit te compenseren in de neus heb ik 170 gram bijkomen nodig.
Dat is toch redelijk veel. Bij de start kan dat wel vervelend zijn.
Heeft iemand hiermee ervaring? Bertus, hoe heb jij dat opgelost met je grote zwever?

Hier het detail van het gewicht in gram:
DSC_A068.JPG

En dan heb ik even uitgerekend wat de gewichten voor en na het zwaartepunt geven.
Als ik juist gerekend heb zal er niet zo gek veel lood meer in moeten.
DSC_A067.JPG

Hi Evert,

Ik zie dat je genezen bent. Goed :!:

Je 12-cellen pack zal niet voldoende zijn, als je het over NiHm of Nicad hebt.
Ik raad je aan om lippo's te nemen.
Ben gestart met 10, maar heb nu ook 12 cellen.

Als het mogelijk is, zou ik een grotere prop nemen, groter dan 18".
Je moet dan minder toeren maken en levert meer koppel op.

Als je met de arm, waarop je motor zit, 1cm van je vleugelpennen af zit, maakt het niet veel uit met je zwaartepunt. Je voelt het wel, je bent een geoefend piloot 8) Je zult er geen problemen bij hebben.

Moest het je interesseren, ik heb nog een variabel zwaartepunt; tijdens het vliegen kan je dan het zwaartepunt verplaatsen.

Zo, nu ben ik weg... zit nog op 't werk...........;

Michael

Hey Michael,
De 12 cellen telde ik voor de ontvanger (2X 6 cellen). Maar dat kunnen er ook 2 keer 5 worden.
De lipo's voor het KTW zullen 2 paketten in de zin van Polyquest 4500mAh 5S 30C - 50C Lipoly worden.
Nog twee keer 670 gram erbij. Ofwel de nieuwe generatie (ik dacht 123 cellen). We zien nog wel.
Het gewicht zit ingerekend bij het KTW.

Heb net Köllner aan de lijn gehad. De motor zou een strecker 330-20 worden, met een Reisenauer vertraging erop (ben vergeten welke).
De schroef wordt dan eerder 23/12.

Het gewicht van de KTW mechaniek zelf zou een kleine 400 gram zijn. Het meeste gewicht zit bij het scharnierpunt, en beweegt dus niet mee.
Dan heb je de alu pyloon, de motor en de prop die voor de gewichtsverschuiving zorgen. De strecker motor is een licht beestje, net geen 200 gram zonder vertraging, alvast de helft van wat ik gerekend had. Maar als ik even verder denk moet ik je gelijk geven dat die verschuiving van CG niet veel zal uitmaken. Als ik de filmcamera meeneem in de DG1000 dan compenseer ik dat gewicht ook niet. De camera weegt een 360 gram, en zit een 25cm voor het CG. Dit geeft dus een moment van 90gr/m. Bij het vliegen met de DG1000 verander ik zelfs geen tik aan de trim met of zonder camera.

Anderzijds heb je nog eens het moment dat door de trekkracht van de prop gecreëerd wordt.
Waarschijnlijk gaat dit laatste een heel stukje groter zijn, en zal er hier wel een stuk getrimd moeten worden.

Om de zitpan verder te kunnen afwerken moet ik in de romp kunnen verder bouwen.
Met de huidige balsablok lukt dat niet. Ik moet eerst een epoxy exemplaar hebben om er verder op te kunnen werken.
DSC_A070.jpg

DSC_A069.jpg

En dan kan ik nu aan de slag om een positief te maken.

Zeer mooi project!
En het systeem van het openen van je cockpit ga ik eens grondig bestuderen als dat mag ;-)

Als ie klaar is gaat hij er Zo uitzien ;)
Kan je al eens beginnen dromen :-)

dsc08423qx1.jpg

Vicenzo, Dat is ook een mooie. Ik veronderstel dat dit eentje van Ernst Reiff is ? 4m70 span?

Mijn asw zou iets meer kleur moeten krijgen, maar der is nog een hele weg te gaan.
asw20_109.jpg

asw20_111.jpg

Het is eentje van Valenta, 4 meter span?

De kleuren komen er hoogst waarschijnleik nog bij op maar eerst zo de lucht in met hem.

Groeten

Vicenzo,
Een maat van me heeft een valenta ASW20, maar dan zonder de winglets. Dan is hij 3.75 span. Hij vliegt leuk volgens hem.
Dus dat zal bij jou ook wel lukken hé.
Bij jou zit er wel een intrekbaar wiel in zie ik.

Mijn asw20 komt van Ralf Jüde

Back