ASW20

inderdaad mijn wieltje kan aan zijn buik in ;-)

we zullen zien of hij goed vliegt.
zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?
sorry voor het off topic gaan!

Evert, wat is het voordeel van werken met zo'n glasvezel vlies ipv geweven glasdoek? Verwerk je het ook met epoxy, of met polyester?

Paul,
Ik gebruik het glasvlies omdat het een heel stuk beterkoop is dan het weefsel.
Je moet vergelijken met keper glasweefsel, want met het vlies kan je ook alle hoeken om (eerst het vlies even "kraken" voor je het gebruikt).
Dit is gewoon een mal, en daarom voor het gemak van werken heb ik polyester gebruikt. Epoxy is een heel stuk duurder dan de polyester.
En ik had nog een pot (polyester)gelcoat en een pot polyester staan...
Het is snel hard, en het stoort niet dat je een dikke laag aanbrengt. Je kan makkelijk en snel nieuwe lagen na elkaar aanbrengen...
Een groot nadeel: het stinkt als de pest...

Het definitieve zitje komt wel in glasweefsel en in epoxy.

Gisteren de tekening van ASW20 met KTW en retract erop binnengekregen.

DSC_4404.jpg

Rumpf passt super für KTW, jaja dat wel, maar met de plaatsing van het retract werd ik niet echt blij:

DSC_4406.jpg

Ruim 17cm meer naar voor dan wat ik origineel had voorzien.
Niet echt schaal te noemen, maar hoe zit dan nu met de zitpan en het interieur...
dat zal nu niet goed meer lukken...
DSC_4408.jpg

Het retract moet blijkbaar zover naar voor omdat zo de zwever bij de start niet op de neus kan gaan staan.
Het aangrijpingspunt van de prop is een heel eind boven de romp (meer dan 30 cm erboven met een 23x12 prop),
en hierdoor ontstaat een moment dat je met de hoogte nog zou moeten kunnen tegensturen.
Misschien schuif ik de retract nog 1 of 2 cm naar achter, ik zie wel...

Ja dat is een lastig probleem ik weet er alles van.
Hij gaat bij mij gelijk op zijn neus staan.
En ik heb nog maar een 17 X 10 Prop
Wat ik me afvraag wat er gebeurd als je er een neuswiel in zet.
Even los van het schaal gebeuren.
Sommige echte hebben het ook heb ik gezien.
En tijdens de start rijden ze het eerste stuk ook op het neuswiel.
Misschien is het een optie.
Ik gooi zo maar wat in de groep.

Bertus,
Dat neuswiel is een optie bij een model met een veel langere neus.
Dikwijls hebben de tweezitters het voorwieltje zoals de ASK21, e duo discus, de puchacz...

Bij een eenzitter lijkt het voor mij een "lelijke" optie.
Dan maar liever het hoofdwiel naar voor.
Ik heb het gat voor de retract alvast op de plaats gemaakt waar de KTW-man het getekend heeft op mijn plan.

Ik huiver er steeds van als ik in die mooie gladde epoxy gaten moet gaan maken.
Het moet ook van de eerste keer juist zijn, en net dat is altijd zo moeilijk bij mij....
Eerst maar eens het midden zoeken van de romp met behulp van een paar winkelhaken en latjes.
DSC_A080.jpg

En zoals zo vaak blijk de plaats waar de romphelften tegen elkaar zit niet het midden te zijn van de romp.
DSC_A081.jpg

een metalen lat moet voor geleiding zorgen bij het zagen.
en het zagen gaat met de dremel met een diamantschijfje erop. Het snijdt door de epoxy als ware het boter...
DSC_A082.jpg

Eén zijde gelukt, nu nog drie...
DSC_A084.jpg

En dan hou je een gat over.
DSC_A085.jpg

Het retract even passen, die zitpan zal er ook nog wel bijkunnen, dat fiksen we wel.
DSC_A087.jpg

DSC_A089.jpg

Waarom van die mooie strakke rechte hoeken en niet een mooie ronding erin?

Die rechte hoeken zijn eigenlijk een verzwakking van de romp. Daar heb je dat de eerste haarscheurtjes zich gaan laten zien.

Tja, Theo, dat had idd gekund, maar daar is het nu een beetje laat voor...

Het retract komt op een stevig spant (12mm dik) op een matje carbon in de romp, zodat rond het gat een stevige structuur zit.
Dan zullen die hoekjes niet zo snel gaan uitscheuren.

Eneuh, de echte heeft ook geen afgeronde hoekjes...
AS7.GIF
AS1.GIF

Bij mijn andere zwevers heb ik eigenlijk nog geen schade gezien aan die hoekjes.

Vandaag nog een beetje verder gewerkt.
De spantjes heb ik gemaakt voor het retract.

DSC_A090.jpg

DSC_A091.jpg

De opening in het achterste spant bepaald hoever het wiel kan inveren bij een harde landing.
Het gat mag nog wel iets groter worden, maar ik moet eerst nameten hoever het wiel omhoog mag in functie van de wielkleppen en in functie van de zitpan.
DSC_A092.jpg

Van de echte "schokdemper" heb ik niet veel nieuws meer gehad, dus dan zal ik wellicht deze gasveren gaan monteren.
De twee gasveren die bij het retract zitten zijn 30kg en 40kg. Volgens de handleiding moeten deze gasveren iets ingedruk gemonteerd worden.
Hoe ik dat moet gaan realiseren weet ik absoluut nog niet. Want dat moet wel in de romp gebeuren, eerst moet het spant ingelijmd worden.

Een gasveer die "scheef" belast wordt raakt al snel zijn gas kwijt. Daarom heb ik alu busjes gemaakt zodat de gasveren op hun plaats gehouden worden.
DSC_A093.jpg

Uiteindelijk heb ik dan toch maar een popje van Axel besteld.
De zitpan en uitbouw van de cockpit heb ik dan maar uitgesteld tot die spullen binnen zijn.
De pop moet toch in een redelijke schaalhouding in de cockpit komen.
Gisteren kreeg ik de instrumentjes, volgende week zou het popje er moeten zijn.
Ook de KTW is op komst.

Dan maar verder met de deurtjes voor de retract.
Het princiepe heb ik afgekeken bij Briggs.
Orfa.jpg

Het scharnierpunt ligt niet op de rand, maar iets naar binnen.
Zo ontloop je het probleem dat zich stelt, veroorzaakt door de bolling van de romp.
DSC_A098.jpg

Het scharnier heb ik op een latje balsa gekleefd.
Dat latje volgt mooi de bolling van de romp, zodat het asje van het scharnier recht loopt.
Het geheel heb ik voorlopig vastgezet met een paar druppels cyano.
DSC_A097.jpg

Hier zie je mooi hoe ze opendraaien
DSC_A096.jpg

Een bijkomend voordeel van deze montage is dat de deurtjes een centimeterje hoger komen te zitten, waardoor ze straks minder last gaan hebben van hoog gras.
DSC_A095.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag was het druk aan de deur.
Eerst het pakket met een popje erin.
En het popje is even mooi afgewerkt als de instrumentjes.
Rap effe het zitje erbij...oef, het past als gegoten
En met een knipoogje van Axel: het Belgisch vlaggetje op de schouder!
DSC_A104.jpg

DSC_A102.jpg

Even laten was het de beurt aan de man van DHL.
Deze keer het pakket met de KTW van Köllner.

Een overzichtje van de onderdelen:
* Het spant voor de bevestiging van de KTW, met de stop en microswitch erop.
Als de pyloon volledig uit is wordt de microswitch ingedrukt, en kan de motor starten.
DSC_A106.jpg

* het spant
* een greep om de reductie op de motor te bevestigen
* de stuureenheid van Stefan Mertz met nog twee microswitchkes erbij die op de klepjes moeten
* de klapschroef (schroef klapt naar voor door middel van twee veren)
* een regelaar (de master spin 99 opto van Hacker) en een kabelboom...
DSC_A107.jpg

* de pyloon zelf.
DSC_A108.jpg

De servo (hitec HS 5995TG) zit er al op.
DSC_A113.jpg

DSC_A112.jpg

* en tenslotte motor (strecker 330)
* en de reductie van Reisenauer super chief 6:1
DSC_A111.jpg

Het verbaast me dat dit motortje zo klein is. Dat is een blokje van slechts 4 bij 4 cm.
Volgens het datablad dat erbij zit geeft de motor met de 23x12 prop en 10 cellen lipo een toerental van 5417 rpm, en een trekkracht van 8,3kg.
En voor wie er wat mee kan: 163 rpm/V, en een volgas tijd van 5min 34 sec.
Het motortje is een lichtgewicht, slechts 195 grammekes, en 85 gram voor de reductie.

En dan kan ik nu mijn Duits een beteke gaan bijschaven met alle handleidingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de deurtjes een strengetje koolstof meegegeven, en een glasmatje over het buisje gedaan voor de scharnier.
DSC_A114.jpg

Een oogje voor de rekkertjes om straks de deurtjes dicht te trekken
DSC_A118.jpg

In de romp heb ik twee "stops" voor de deurtjes gelijmd, en hier hebben de scharnierbuisjes ook een matje gekregen
DSC_A115.jpg

En dan een matje ter versteviging van de romp. Ik dacht dat het een 160 grams matje was.
DSC_A116.jpg

En dan maar de retract vastzetten met de UHU endfest. Een 12V batterij doet handig dienst om alles op zijn plaats te houden tijdens het uitharden van de lijm
DSC_A117.jpg

Back