ASW20

@nijsinkgj, geen idee wanneer de maiden eraan komt.
Er is toch nogwel wat werk aan om een dergelijk model in de lucht te krijgen.
Ruw geschat zou ik hem graag april-mei vliegklaar hebben, zodat ie meekan naar Engeland.

Michael (Sidewind) heeft me deze week vereerd met een bezoekje.
Naast het vroege uur, heeft het toch weer een nieuwe kijk op de dingen opgeleverd.
Zo heb ik de gasveer nu achteraan de retract gemonteerd.
De krachtarm wordt dubbel zo lang (van 8cm naar 17cm), dus dan moet ik het kunnen redden met slechts één gasveer in plaats van twee.
DSC_A119.JPG


Het achterste spant is op maat geschuurd, en zit voorlopig los in de romp.
Dit kan pas vastgemaakt worden als het spant voor de pyloon erin zit.
Eenmaal het spant past, heb ik een paar kleine blokjes balsa in de romp gelijmd met zap waartegen het spant dan komt.
DSC_A120.JPG


Eerst was de idee de gasveer langs voor te bevestigen,
maar dat lukte me niet omdat het wiel tegen de gasveer liep als ik het binnenklapte.
Dan maar de gasveer achteraan het spant.
De moeilijkheid hierbij is dat de veer 2 à 3 mm opgespannen moet zijn.
Het is me dan toch uiteindelijk gelukt...
DSC_A121.JPG


De beslissing is genomen hoe ik de servo voor het hoogteroer ga monteren.
Ook hier werk ik met de balsa blokjes waar straks de servoplaat tegenkomt.
DSC_A122.JPG


En toch nog twee beelden van de pyloon
Zo zit het geheel in de romp:
DSC_A123.JPG


En uit de romp
DSC_A124.JPG
 
Hoogteroer

De servo voor het hoogteroer zit erin.
Helemaal niet speciaal, of moeilijk, alleen heb ik lang over gedubd.
De hevel op het roer zelf in 2mm epoxylplaat.
Tijdens het uitharden is die ietske scheef gezakt.
Volgende keer moet ik eraan denken om die vast te zetten met een mini wig in balsa.
DSC_A127.JPG


DSC_A128.JPG



De servo is een volwassen HS945MG geworden. Veel te zwaar om te vliegen, maar een tik bij landing of met transport is zo gebeurd...
DSC_A125.JPG


DSC_A126.JPG



En alles wordt in gereedheid gebracht voor bevestiging van het richtingsroer.
DSC_A129.JPG


DSC_A130.JPG
 
Richtingsroer

Na het hoogteroer is het de beurt aaan het richtingsroer.
Na wat paswerk, alles mooi afgetekend.
Dan heb ik drie spantjes gemaakt waartegen het spant voor het richtingsroer komt.
DSC_A131.JPG


DSC_A132.JPG


En als blijkt dat alles goed staat, kan dat spant maar best vastgezet worden.
DSC_A133.JPG


De servo zit hier ergens achter...
Morgen als alles uitgehard is moet ik een opening maken in het spant zodat ik bij de servo kan.
Ik weet dat die altijd stuk gaan als je er niet aankan.
DSC_A134.JPG
 
Evert een mooi project die asw 20.

Op een van de foto's zie ik op de achtergrond een bekende kist!!!!
Maar die heb je niet nodig bij dit project .veel succes bij de verdere bouw

Groetjes Gerard
 
Paul,
Voorlopig zit de hoogteroerservo mooi verborgen achter het spant.
Eenmaal alles uitgehard is ga ik er een opening in frezen, zodat de servo bereikbaar wordt.
Ik had een spant kunnen maken met het bakje eraan voor de servo. Maar het plaatje apart verlijmd in het kielvlak gaf me meer zekerheid over een goede verlijming. Het spant in twee delen en dan monteren deed ik niet graag omdat het dan veel moeilijker het op zijn plaats te houden is bij het verlijmen. Een opening in het spant was geen optie omdat het spant daar slechts 2,2cm breed is. Ik zou 1mm aan beide zijden overhouden...

Daarom de keuze om het spant in één stuk te houden, en achteraf uit te frezen. Morgen zien we of dat lukt...
 
bekende achtergrond

Gerard, Leuk je hier te vinden op het forum.

Als de verhuis achter de rug is ga ik verder met de bekende kist in de achtergrond. Dat zal mei-juni worden ten vroegtste.
Hoe is het met de jouwe? Vliegt die ondertussen terug?
Hoe loopt de bouw van je Nemere?
 
ik blijf deze thread ook volgen...
welk type scharnier is dat voor het richtingsroer? Kun je deze gemakkelijk verwijderen? Mijn Solution heeft z'n hoogteroerservo hier ook zitten, toen hij echter stuk ging bij de laatste crash heb ik het richtingsroer vrij geweldadig moeten verwijderen omdat ik dit had ingelijmd.
 
Evert.

De Wilga heeft de eerste week van Januari weer zijn eerste vlucht gehad.
Alles perfect, zou alleen wel wat zwaardere dempers op de poten willen hebben.

De Nemere zijn romp is in groote lijnen klaar, ben nu met de neus welke opgebouwd word uit triplex plaatjes bezig.
Best wel veel werk zo'n kit.

Maar er staat wel een mooie kist als deze klaar is
De Nemere van Gerard V is daar het voorbeeld van.

Groeten Gerard.
 
De hoogteroerservo is terug bereikbaar geworden.
Hij kan er maar net door in de breedte.
DSC_A137.JPG



@Maarten: Het scharnier voor de richting is als volgt opgebouwd:
een messing busje dat ingelijmd is in het spant, en een draadstangetje met gat erin. Ik weet begot niet hoe dat ding heet...
DSC_A136.jpg


In het richtingsroer zit er een buisje, waarin een staafje past, in dit geval een epoxy staafje.
Effe prutsen om het staafje door de drie gaatjes te krijgen, en klaar is kees.
Heel eenvoudig, en het werkt prima. Meer is het niet.
DSC_A138.JPG



@Jan: dit zijn doodgewone ball-links, M3. Deze zijn in elke modelbouwzaak te verkrijgen.
DSC_A135.jpg
 
motorinbouw deel 1

Hoogte en richting ziet er goed uit (al zeg ik het zelf...).
DSC_A141.JPG


En dan maar eens starten met de inbouw van het KTW.
Er moet een opening in de romp van minimaal 7,5cm bij 42cm.
Ik heb de schroef even nagemeten, en die is bij de punt 6,5cm breed.
Ik ga voor een opening van 8,5 bij 43 cm. Een half centimetertje meer langs elke kant.
Je weet maar nooit voor wat het goed zal zijn...

Eerst alles aftekenen
DSC_A139.JPG


En vooraleer ik de kleppen eruit ga halen, wil ik toch een backup.
Moest er iets mislopen met de klepjes, dan heb ik toch een malletje achter de hand.
DSC_A140.JPG
 
KTW deel 2

De mal ging heel vlotjes van de romp, en is goed gelukt.
Als ik nu de kleppen verpruts, kan ik er makkelijk nieuwe maken.
Ik had dit beter ook op de wielkleppen toegepast.

DSC_A142.JPG


En dan de volgende stap : het spant van de KTW.
Eerst een malletje maken in licht karton.
Als dit redelijk past, zet ik het over op een plankje goedkope triplex.
DSC_A143.JPG


Dit tweede malletje wordt zo goed mogelijk passend gemaakt.
Passen in de romp, een stukje schuren, en terug passen... tot het goed zit.
Aan de onderzijde zie je de vier blokjes waartegen later het achterste spant van de retract moet komen.
Voor het KTW spant ga ik ook dergelijke blokjes inlijmen. Wel iets groter, en van triplex, met een inslagmoer erin.
De idee is dat ik hiertegen het spant tijdelijk kan vastzetten.
Op die manier zal ik de pyloon makkelijk kunnen uitrichten.
DSC_A144.JPG


Eerst moet ik het dak van de zwever nog een laagje carbon geven, en dan kunnen de klepjes eruit.
 
Een minuut vijftig.....
Blijven oefenen Evert. Dat terwijl het, in Vlissingen althans, hardstikke thermisch was.;)

Henk
 
even geduld

Door omstandigheden (gebroken been) ben ik niet in staat om verder te werken aan de asw 20.
Ik heb nog een week of vijf pikkelen op krukken voor de boeg, dus nog even geduld zou ik zeggen...
 
ai ai, welkom in de modelbouwforum-ziekenboeg! Ik zit er ook al een tijdje in wegens een operatie. Zo vervelend dat je vanalles kan bedenken maar niet kan uitvoeren..
Mijn imaginaire modelbouwforumteller is wel de hoogte in geschoten!

Veel sterkte & beterschap!!
 
Back
Top