Atom 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Molen, 14 jul 2012.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Zo heb ik de kabels weggewerkt :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    En hier het eindresultaat :

    [​IMG]

    Binnenkort een mooi HD filmpje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Wel maakt de belt een raar geluidje, waarschijnlijk de idler pullys.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    De armpjes bij de kit passen wel als het goed is. je hebt 2 sets JR en futaba vertanding. De passing is wel erg strak van de compass arpmjes.

    Anders ff bestellen bij rigidheli.

    De balls moeten voor de geometrie aan de binnenkant vandaar dat compass deze erbij levert.

    een hogere timing geeft meer power uit de motor, 22 voor veel power de sweetspot is 18 graden.

    Heb je de elevator servo ernog vanuit de binnenkant erin gezet??? de spacer zorgt ervoor dat je link mooi recht onder de swash uitkomt!!!

    Ik ben iemand die erg veel tijd besteed aan bekabeling en zou dus alles in het frame laten lopen, maar ieder zijn ding natuurlijk.

    De belt kan idd wat piepen, kan geen kwaad, verder houd de Atom van een redelijk losse belt spanning dus dat kan ook zijn. De belt inspuiten met siliconen spray helpt ook, tevens tegen statische ontlading.

    Heb je een aarding gemaakt trouwens tussen de tailboom en motor mount???

    De spacers heb je idd in 2 maten, je kan namelijk 2 verschillende sizes tail servo monteren

    Kijk zo kan het bekabelen ook;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoe vind je hem vliegen???
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  5. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Een aarding van de tailboom naar de motormount is niet echt nodig omwille van het feit dat de Atom 500 een tailboom gebruikt met een grotere doorsnede dan de gemiddelde 500 size heli.

    Zoals Gerard al aanhaalde de bijgeleverd servo-arms van Compass passen perfect op de Align servo's, maar de eerste keer dat je ze er opzet spannen ze wel goed. Door deze servo-arms te gebruiken kan je de balls op de binnenkant van de servo-arms plaatsen waardoor de geometrie er perfect zal uitzien.

    Ik vind dat je ESC wel niet zo handig geplaatst is, maar dat is persoonlijke smaak. Ik had mijn ESC ook zoals die van Gerard zitten.

    Veel plezier ermee !

    Grtz,
    Dirk
     
  6. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik snap het hele aarding gebeuren eigenlijk niet. Ik vraag me in godsnaam af, als de belt dan toch zoveel kans geeft op statische ontladingen, waarom bouwt geen enkele fabrikant dan standaard een aarding in voor de tailboom? Noch Align, noch Mikado, noch SAB, noch Compass, ...
     
  7. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    mikado leverd standaard de anti static kit mee dacht ik...
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Klopt Dirk , je hebt gelijk!!!

    Ik was in de war, Ik heb het iig wel gedaan op mijn 6HV.

    Verder is het het een algemeen bekend fenomeen in de heli wereld dat belt aangedreven heli's gevoelig zijn voor statische ontladingen.

    De eerste versie van de de Trex 500 en de Protos 500 om er maar eens paar te te noemen.
     
  9. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ja, ik ga de tailboom wel aarden voor de zekerheid.
    Ik heb in het Atom500 gedeelte op helifreak gelezen : heli blijft doorvliegen, en reageert niet meer.
    Dit wil ik voorkomen, want dit heb ik al eens meegemaakt met de 450/
    Ja is sta met vrieskou ook te vliegen, mischien is het met het vochtige weer van nu niet nodig, binnenkort zoiezo.

    Ze zeggen ook van Compass uit : dikke tailboom to minimize static build up.

    Alleen zal ik het draadje aan de motor vast moeten solderen, aangezien de motor muurvast gelijmt zit aan de motormount, vanuit de doos.
    Ook zat er een papiertje bij met : warning, losse bouten bij de spindle shaft.
    Terwijl ze al vastgelijmt zaten.

    Ik heb tog liever een heli waar ik zelf de lijm erin doe, inplaats van dat ik hem niet meer loskrijg.
    Bijvoorbeeld zoals de Goblin, dat helemaal een bouwpakket is met losse onderdelen zonder lijm ertussen.

    Verder vliegt ie ok, wel pakt ie veel wind als je schuin vliegt.
    Ook klapt ie snel om als je zegmaar in een looping gaat, het begin gaat traag,
    zodra je verder de looping ingaat, draait ie ineens veel sneller.
    Het vliegt inelkgeval anders dan een 450, de 450 heeft meer power.

    Ook zat de motor pinion al muurvast op de motor met loctite, terwijl ik die liever zelf eropzet, zodat ik eventueel ook een andere pinion erop zou kunnen doen,
    en als ik hem er niet meer afkrijg, is het mijn eigen schuld.

    Inelkgeval ben ik erg onder de indruk van deze machine, hij vliegt goed genoeg!
     
  10. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Kijk hier komt dus je timing om de hoek kijken!!! Zet die maar eens op 18 graden dan merk je het verschil.

    De Atom 500 is misschien wel de krachtigste heli in zijn formaat, als je hem maar juist instelt.

    Beetje jammer eigenlijk dat in dit topic veel compass kennis wordt gedeeld en je er naar mijn mening te weinig mee doet, dat verdient deze heli niet ;)

    voorbeelden;

    -plaatsing esc
    -je instelling van timing
    -verkeerde plaatsing elevator servo
    -verkeerde servo armpjes en dus geen goede geometrie

    Los deze dingen eens op en stel hem goed af en je hebt een probleemloze heli die zo dik 500 vluchten meegaat !!!

    http://heli-addicted.nl/viewtopic.php?f=150&t=1176
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    zoals reeds gezegd, mikado wordt met aarding kit geleverd
    Maar zo ook de compass 7hv. grotere modellen van align hebben meestal torque tube dus geen aarding nodig. Goblin is van zichzelf al geaard.
    als de heli compleet uit alu en carbon bestaat dan is deze meestal uit zichzelf al geaard.
     
  12. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    - Balanceert nu helemaal goed, met de ESC veilig voorin.
    Is tog een algemene regel, leg niet de ontvanger tegen de ESC aan.
    Ook al vliegen anderen al 300 keer ermee.
    Vergeet niet dat ik ook in de stad ermee vlieg, ik kan geen risico nemen.

    - Na een uur de draadjes in de ontvanger te proppen, geen zin meer om eruit te halen ( alles te krap ).
    ( Nu ik een goede reden heb gevonden ga ik dit wel doen, thnx )
    Ik ga er weer naar kijken.
    Ook haal ik er nu maar 5 minuutjes uit, hopen dat dit dan ook beter word.

    - Mwha, houd wel mooi het kapje op de bolletjes, zonder door te schieten.

    - Geen zin om mijn nieuwe servos kapot te duwen met veel kracht.
    Nu jullie zeggen is altijd stroef, zou ik het eens kunnen proberen.
    Niewe type servos dacht ik, mischien past het daarom niet...

    Oja ik was ook richting postkantoor ermee gegaan :
    Totaal vlieggewicht : 1854 gram.
     
  13. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    goed bezig!

    Die servo's druk je echt niet stuk door een armpje er op te drukken, als je maar de juiste hebt.

    Had je 2 sets in de kit zitten? anders ff contact opnemen met rc heliparts , er horen 2 sets armpjes bij te zitten!( JR en Futaba). Jij hebt de futaba's nodig.
     
  14. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Jaja, ik heb 6 armpjes.
    Wat was jouw vliegtijd Gerard ?, langer dan 5 minuten mag ik hopen?
    Ik vlieg op Zippy 3000.
     
  15. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ik vloog ook zo rond de 5 minuten met een 3000 op mijn Atom 5.5.

    Maar ik vloog em wel insane met de 10 T pinion en flink wat headspeed ;).

    4 min 30 op een 2650.

    Ik vlieg nu met Desire Power lipos , die zijn 35C 3300 MAh, zijn net zo zwaar als de 2650 40c van turnigy. echt hele goede packs. Ook goed voor op de Atom 500, passen perfect en haal je de 6 min wel mee, misschien wel meer als je geen 3D vliegt.

    zijn wel wat duurder maar zijn echt goed die packs.
     
  16. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zowel m'n atom 500 als de 6hv hebben wel staart trekjes gehad waarvan ik vrijwel zeker ben dat het door statische elektriciteit kwam. Je kan het aarden en heb je in principe wel een permanente oplossing. Ik gebruik siliconen spray op de riem en dat werkt op mijn heli's ook. Misschien wordt er minder spanning opgebouwd of geleid het beter naar die rollen die toch in verbinding staan met het carbon frame.
    Verder vind ik de riem aandrijving vooral voordelen hebben tov as aandrijving voor de staart.

    Ik vlieg 5 minuten op 6s3000/3300 packs met de governor op 88%, standaard tandwiel en vlieg meestal wel hard maar vind het geen 3d.
    Met rustig rondvliegen, gov op 70/75% en timing op 18,75 zal 6 minuten zeker wel te doen zijn.
     
  17. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Kompleet mee eens Gerard, ik vind ook als je een heli bouwt dat je het dan best vanaf de eerste keer goed doet en zeker zoals voorgeschreven in de manual.

    Waarom een elevator servo anders gaan plaatsen dan voorgesteld in de manual ?? De timing staat ook aangegeven in de manual (18° of 22.5°)

    De balls van op de juiste kant van de bijgeleverd servo-arms plaatsen, kwestie om de geometrie te krijgen zoals die bedoeld is door de producent.

    Het aarden van de tailboom van de Atom is echt niet nodig.

    Het was inderdaad de algemene regel om een gewone (lees 35 mhz) ontvanger niet te dicht bij je ESC te plaatsen, maar de huidige systemen op 2.4 ghz ondervinden hier geen last meer van.

    Molen, ik zou er toch de tijd even voor nemen en bovenvermelde aanpassingen doen. De atom zal zo zeker nog beter vliegen dan dat hij nu al doet.

    Jij praat over het lijmen van de spindle, bouten worden op heli's met locktite vastgezet zolang het niet gaat over bouten in combinatie met locknuts. Het zou mij ten zeerste verwonderen dat de pinion reeds gelocktite op de motoras zit. Want als ik het goed heb zat de pinion in een apart plastiek zakje in de kit.

    Dat je motor op de motormount vastgelijmd zit lijkt mij ook niet realistisch, de motor wordt op de motormount vastgezet met bouten en op die bouten hoort locktite te zitten. Als bouten wat te vast zitten door locktite dan kun je die losmaken door eventueel met een hete soldeerbout de bout te verwarmen. Door de warmte lost de locktite en is het mogelijk om die terug los te draaien.

    Grtz,
    Dirk
     
  18. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    De timing stond op 22,5 het 7e vakje van de manual, ik zal hem ook eens op 18 testen.

    Zal ik proberen als het eens nodig is, thnx.
    De pinion zal ik er vast niet afkrijgen daarmee.
    Hopen de spindle shaft wel, main blade houders zijn duur namelijks.
    Inelkgeval zou mijn schroevendraaier kapot gaan zonder die soldeerbout, overdreven veel locktite.

    Juist ja. Voor elke euro 1 vlucht.
     
  19. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Hallo, ik had het fout met de spindle shaft, daar zat geen loctite tussen, maar was gewoon stevig aangedraaid.

    Er staat in de handleiding ik moet er wat grease tussen smeren, is vaseline ook goed?,
    dan hoef ik geen extra smurrie te bestellen.
    En moet dat op de kogellager ?

    En waaraan zal ik het verschil merken tussen 18 en 22 timing ?
     
  20. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Aan de power die de motor aflevert en een verlenging/verkorting van de vliegtijd
     

Deel Deze Pagina