Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas, ik heb de fiber met warm water en een messing staaf gebogen, gaat redelijk. Ik zal eens kijken of het einde smelten beter resultaat opleverd. Dank voor de tip!
    Ik denk dat je al genoeg fibers hebt gestuurd (heb denk ik 18 van deze lichten), maar dank voor je aanbod!
     
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Ernst, dit is inderdaad de andere methode waar ik aan heb zitten denken. De uitdaging hier is echter om de led te camoufleren als een rond armatuur van ong 1mm, én het buigen van een buisje in een scherpe hoek (180 graden met een straal van max 1mm). Ik ben bang dat dit buigen toch wel knikken gaat worden. Daarnaast, het dunste buisje wat ik tot nu toe heb gevonden is ong. 1mm en dat is weer veel te dik.

    Ik ben het met je eens dat de led normaal gesproken de voorkeur verdiend tov een fiber, maar ik denk dat het in deze situatie de betere oplossing is.
    Echter, ik kan nog wel proberen een staafje ipv een buisje te gebruiken, en kijken hoe onzichtbaar ik dit weg kan werken. Ik heb al 0.1mm koperdraad en messing staven dus heb alleen nog led’s nodig. Ik zal toch een poging wagen en dan bepalen welke techniek ik toe ga passen...

    Update: heb smd’s besteld, 0603 dus 0,3x0,6mm... geen idee nog hoe dit te solderen maar is volgende puzzel
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
    kaapstander en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met veel licht op je werkplek. Ik vond zo'n telescooplamp met ronde tl-buis en ingebouwd vergrootglas ook erg handig. Verder een recht en een 45° pincet. Niet niezen.
     
    kaapstander en Ronald Vis vinden dit leuk.
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Ron,

    Led's ontvangen, en ondertussen ook de ervaring dat je tussendoor ook niet even mag zuchten, want dan gaan ze er ook vandoor.... Heb gebruik gemaakt van een loep-lamp (net een nieuwe gekregen met een ring aan led-verlichting), en een pincet...
    Ondertussen twee led's gesoldeerd. De eerste is spoorloos verdwenen (zelfs met draden eraan dus dat beloofd wat...). Natuurlijk branden ze veel te fel als ik er 20mA doorheen laat lopen, dus ben wat gaan spelen met weerstanden, en zelfs met een halve mA brandt het nog te fel, dus moet nog meer omlaag.
    20180328_165914.jpg
    Wat ik nu nog moet ontdekken is: hoe laag kan ik gaan waarbij er toch nog een gelijke opbrengst is over alle serie geschakelde led's heen? En hoeveel led's kan ik in serie zetten op 24V. Ik weet wat er al is gezegd over led's, zie meer aan het begin van dit verslag, maar ik ga zo laag in stroom zitten dat er wellicht andere regels gaan gelden. Ron, wat is beter? Een hogere weerstand nemen of een lagere, en daarop het aantal serie geschakelde led's bepalen? Ik vraag dit ivm de stabiliteit van de lichtsterkte, en gelijke sterkte over de verschillende led's heen....
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen ook verder gegaan met een volgend gebouw. In dit geval de grootste van het schip. Deze komt voor het vorige gebouw te staan. Werkwijze is hetzelfde, eerst 1mm zwart styreen om doorschijnen van licht te voorkomen, en daarna afwerken met 0.3mm wit styreen...
    20180326_185924.jpg
    Middenop komt nog een skylight. Hierbij heb ik voor het eerst in dit model gebruik gemaakt van messingdraad... Ook is dit de eerste plek waar patrijspoorten geplaatst gaan worden. Volgens schaal had ik hiervoor een diameter van ongeveer 3,5mm voor moeten hebben. Deze niet gevonden, dus heb ik 3 en 4mm meegenomen. Afhankelijk van de toepassing kan ik hiertussen een keuze maken. Voor deze plek heb ik gekozen voor 3mm...
    20180404_211504.jpg
    20180405_221045.jpg
    20180405_221117.jpg
    Onder de skylight heb ik een gat in het dak gemaakt zodat de patrijspoorten licht vanuit de binnenverlichting doorlaten...
    Op deze foto is nu goed te zien waar de drie schoorstenen komen te staan.

    Ik moet zeggen dat het erg motiverend is om op deze manier vooruitgang te blijven zien. Het daagt uit zoveel mogelijk detail aan te brengen. Op macro-foto's lijkt het allemaal erg grof (en dat is het ook wel), maar op een overzichtsfoto als deze valt dat wel mee. Heb nu ook wat meer concrete ideeën over de verlichting. Op deze twee gebouwen komen 18 lampen zoals eerder in dit verslag al besproken. Daarnaast ga ik toch proberen om per schoorsteen vier schijnwerpers te maken. Ik denk dat de schijnwerpers zelf iets eenvoudiger te maken zijn, maar de plaatsing is een stuk lastiger omdat 2 van de 4 schijnwerpers op de loopbrug geplaatst moeten worden, en deze wordt pas veel later geplaatst.

    Ondertussen ook aan het nadenken waar ik de luchtkokers vandaan haal. Heb er dacht ik 14 nodig, en heb nog geen geschikte gevonden op internet. En hoe kan ik deze zelf maken? Geen idee...
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Mijn ervaring met meerdere in serie geschakelde leds over één weerstand is dat verandering van de spanning dan ongewenste gevolgen heeft. Zodra de accuspanning wat zakte gingen de leds bijna uit. In jouw geval zou ik per led een hogere weerstand nemen. Dan ben je minder afhankelijk van wat schommelingen in de spanning. Gewoon eens uitproberen met één ledje en één weerstandje en dan wat met de spanning spelen. Dan ondervang je ook de verschillen in de ledjes onderling. Kost je wel wat extra weerstanden, maar hopelijk kun je die verdekt opstellen. Voor het maken van luchtkokers moet je eens kijken in het bouwverslag van sleepboot Maarten door Jan Walpot. Zo uit mijn hoofd van koperplaat en dat in model geperst op een mal. Zie onderstaande link. Wel een eind(je) naar beneden scrollen. Succes ermee! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-33
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Goed verhaal van Klaas, ik zou het ook zo doen Ronald.

    Hoe hoger de weerstand, hoe beter/constanter de stroombron. De inwendige weerstand van een perfecte stroombron (netwerkanalyse), is oneindig. Variaties in weerstand in de rest van het netwerk hebben daardoor geen invloed op de stroom.
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas en Ron,

    Bedankt voor jullie antwoorden! Duidelijk verhaal, ik begrijp het. Echter, de weerstand wordt zowiezo erg hoog omdat de stroom zo laag moet worden (lager dan 0,5mA). Ik kan mij dan voorstellen dat het aantal in serie geplaatste led's niet meer relevant is, zolang de som van de drempelspanningen maar niet boven de 24V uit komt.. Of mis ik iets in dit verhaal?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eigenlijk schreef, sorry bedoelde ik, neem per led één weerstand. Gr. Klaas.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Spanning die niet aan (over) LEDs gespendeerd wordt, komt over de weerstand te staan en zal dus wat invloed hebben op de stroom.
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Gezien het mooie weer dacht ik dat het nu tijd was om de romp in de epoxy te zetten. Toch besloten om geen keepervezel te gebruiken omdat ik dat niet meer goed af kan werken nu de zwaluwnesten al geplaatst zijn.
    Alle voorbereidingen getroffen, de romp in z'n geheel nog een keer geschuurd, de randen om de zwaluwnesten nog wat geaccentueerd en toen aan de slag. Epoxy aangemaakt en keurig met een rolletje aangebracht....
    ....
    Tot nu toe veruit de grootste ramp....
    20180408_170416.jpg
    20180408_170450.jpg
    Alle geaccentueerde randen zijn volgelopen, en de hele huid heeft last van dit sinaasappel-effect...
    Natuurlijk zag ik ook al verder in het begin dat dit effect zich begon te vormen, maar ik dacht (was erg naïef) dat dit wel zou wegtrekken als ik het iets dikker aan zou zetten... Nu weet ik dat ik gelijk had moeten stoppen en zoveel mogelijk van de epoxy gelijk weg had moeten wrijven... Achteraf kijk je een koe in de ....
    Wat is er nu fout gegaan? Denk dat het duidelijk is dat de romp nog te vet was. Vraag is: hoe kan dat? Ik heb deze nog geschuurd... Is het dan toch de plamuur die ik gebruikt heb? Dacht trouwens ook dat ontvetten niet nodig was als je al gaat schuren, waarschijnlijk ook een foute aanname geweest...
    Maar goed, ik heb nu wel een redelijk groot probleem. De boot glad krijgen is slechts een kwestie van schuren, maar om de randen terug te krijgen is volgens mij wel erg moeilijk.

    Ik weet, meestal zie je op dit forum de zaken die goed gaan. Dit is een opvallende blunder.... Dus: indien er mensen zijn die willen weten hoe het niet moet: hier is het voorbeeld...

    Wat nu te doen? Eigenlijk weet ik het niet... Eerst maar eens goed laten drogen en ontdekken hoe goed Epoxy zich laat schuren...
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey Ronald, als je dit ziet word je inderdaad niet blij.
    Maar niet te hard wanhopen, het lijkt soms erger dan het is.
    Je wil niet weten wat ik allemaal al heb meegemaakt tijdens mijn eerste epoxy stapjes :)
    Maar eerst enkele vraagjes zodat de tips die volgen ook nuttig kunnen zijn , Het zijn zeker geen verwijten.
    Welke plamuur had je ook alweer gebruikt ?
    heb je totaal niet ontvet, enkel met vochtige doek afgekuist of ook dit niet?
    Word de epoxy hard of blijft hij na een uurtje nog steeds zacht en plakkerig ?
    vgr Marc
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc,
    Plamuur is vrij standaard, universele Alebastine snelplamuur (dit zal waarschijnlijk wel de fout zijn).
    Nee, ik heb niet ontvet omdat ik dacht dat het niet hoefde, had de hele romp weer geschuurd met korrel 150. Daarna met een iets vochtige doek afgenomen.
    De Epoxy is keurig hard geworden. Heb met een keukenweegschaal goed de verhouding gemengd, dus dat is gelukkig wel goed gegaan. Kan het al gewoon vastpakken...
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als ik naar de foto kijk zie ik ook goede hechtingen op het plamuur en vermoed ik eerder vinger afdrukken te zien waar de epoxy weg trekt.
    Zeer vermoedelijk is dus het niet ontvetten de grootste boosdoener, maar ook een veel te dikke laag in een keer aanbrengen heeft je tegen gewerkt.
    Als de epoxy op alle plaatsen goed uitgehard zou ik zo snel mogelijk ( voor de volledige uitharding ) enkel het mes van breekmes nemen en hiermee de romp terug vlak schrapen.
    Je hoeft niet alle epoxy te verwijderen, alleen waar er teveel zit. Daarna met een schuursponsje ook de nog blinkende putjes mat schuren.
    Hierna kan je de romp ontvetten met wasbenzine ( gebruikte grootmoeder vroeger ook om de witte hemden vlek vrij ( zweet ) te krijgen, en daarna opnieuw een dun laagje epoxy.
    je kan beter kleine hoeveelheden afmaken, De volgende laag kan je reeds aanbrengen als de aangebrachte laag aanvoelt als kauwgom ( nog net een beetje kleverig) Je hoeft dan ook niet te schuren tussen de lagen in en je epoxy zal niet aflopen naar de lager gelegen randen.

    Hierna zeker enkele dagen laten uitharden voor je de boel netjes glad begint te schuren.
    en telkens je het werkstuk vastgenomen hebt met je blote handen moet je inderdaad even ontvetten voor je er wat op aanbrengt.
    Als het water bestendig is, kan dat ook met wat wat lauw water en afwasmiddel ( vaat), wat een stuk minder gevaarlijk is voor je gezondheid dan al die chemische troep uit de handel.

    succes en indien nog vragen , gewoon stellen en niet gokken daarvoor heb je al te veel tijd in je romp gestoken om die nu in de prullen bak terecht te laten komen.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
    Armira vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Inderdaad Ron, je eigen gezondheid steeds op 1.
    Enkel buiten met epoxy werken , aangepaste handschoenen en mondmasker zeker niet te vergeten.
    En ik schuur het steeds nat als ik niet kan schrapen. Zelfs uitgehard zeer fijn stof blijft schadelijk.
    Maar als je de regels van de kunst volgt is het fijn spul waar je prachtig werk mee kan maken.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc en Ron,
    Ja, ik heb genoeg gelezen over de risico's van Epoxy. Daarom heb ik gewacht tot ik buiten dit werkje kon doen, voorzien van een stofmasker en geschikte handschoenen. Daar was dus geen probleem. Probleem was dat ik niet nadacht.
    Marc, ik heb zonet zoveel mogelijk epoxy verwijderd met een mesje, dat kon nu inderdaad nog redelijk. Bij de accentranden van de zwaluwnesten durfte ik dat echter niet goed aan. Ik denk dat ik deze wel weer toe kan voegen bij de verdere afwerking van de romp. Zit denk ik minder risico in.. Maar erg bedankt voor je tip! Ik heb mij toch wel het nodige werk bespaard nu... En ja, het schuren ga ik ook buiten doen, met stofmasker indien nat schuren niet mogelijk is. Vraagje: nat schuren is toch alleen bij de fijne korrel, niet bij grof, toch? Ik denk dat ik in het begin zeker gebruik ga maken van grof omdat er genoeg glad te maken is...
    En ja, ik ook denk dat epoxy mooi spul is om de zaak strak mee af te werken. Moet je het echter wel goed doen o_O
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ronald ,
    ik schaf me steeds een pakje mix aan bij een zaak die auto benodigdheden verkoopt zitten 4 of 5 verschillende korrels in tussen 120 en 400.
    Persoonlijk schuur ik zoveel mogelijk nat, het werkt prima voor mij en het stof zit in de emmer water naast mij ipv rond te dwarrelen in mijn werkplaats.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Hoe dik heb je de epoxy opgezet? Het lijkt net of het er een paar mm dik op ligt. Of zie ik het verkeerd? Normaliter zie je nog net de stuktuur van he t weefsel. Daartoe een dun laagje epoxy opzetten en daarin de op maat geknipte stukken weefsel draperen. En dan met de kwast tamponeren en het weefsel een beetje te plek duwen. Absoluut niet over het weefsel strijken. Als het weefsel te droog(dof) is dan een beetje epoxy toevoegen. Als het weefsel geheel verzadigd is gaat het glimmen. De kunst is om net in die overgangsfase te blijven. Als de laatste laag weefsel er op zit en de struktuur van het weefsel naar je zin nog te erg tekent, dan kun je er nog met een laagje epoxy erover heen. Je wacht totdat het net nog een beetje "pikkerig" is en zet er nog een laagje op. Als het goed is heb je dan een glad oppervlak. Jammer van het extra werk. "Leergeld" moet je maar denken en niet te lang bij stilstaan. Ook ik had een soortgelijke ervaring. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren en kaapstander vinden dit leuk.
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Beste Ronald,

    Jammer dat het harsen mis ging. De beste volgorde is de epoxyhars aan te brengen op het onbehandelde hout. De hars trekt dan ook in het hout i.p.v. dat het nu op het plamuur wordt aangebracht. Daarna pas plamuren en de romp glad maken. Je hebt dan ook geen last van "vette" plekken maar aan deze raad heb je nu weinig.

    Het lijkt mij belangrijk dat je nu de romp zoveel mogelijk vlak schuurt en met thinner ontvet om daarna nogmaals epoxy aan te brengen.

    Verder vindt ik je opbouw delen mooi worden.

    Succes, Paul
     
    ron van sommeren en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina