Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Mooi.

    Als ik naar de laatste foto kijk denk ik: daar moet (aan de bovenkant) niet te veel meer af! :eek:


    jan.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De neuslijst is nu keurig in vorm geschuurd. Ik heb een aantal neusmallen om de juiste vorm te checken.
    [​IMG]

    Dat betekent dat dit vleugeldeel voor nu klaar is :banana:. Ik wacht nog met het lossnijden van de rolroeren, omdat die relatief makkelijk krom trekken (lang en dun), als ze nog aan de rest van de vleugel vastzitten worden ze niet zo makkelijk krom.
    Dit vleugeldeel mag nu op de plank toekijken hoe de rest gebouwd wordt.
    [​IMG]

    Verder met vleugeldeel 2 (van 4). Hiervan zal ik af en toe een update plaatsen, maar met veel minder foto's dan bij het eerste deel. Het is tenslotte een herhaling van zetten.
     
    aurectar, Kees13 en Berrie vinden dit leuk.
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik snap dat wel. Je krijg er een soort sfeervol "Gepetto's workshop" gevoel van. (denk ik)

    [​IMG]
     
    aurectar, Japie.G en Fotor vinden dit leuk.
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het tweede vleugeldeel is ook al een stukje onderweg. Alle ribben en beide liggers staan.
    [​IMG]

    Bijna had ik de klassieke fout begaan twee linkervleugels te bouwen :confused:, maar gelukkig viel de overdaad aan potlood-aantekeningen op de tekening me op :rolleyes:. Oorzaak: ik had de 'schone' tekening (bouwtekening rechter vleugel, nog niet gebouwd) gebruikt voor het kijken waar de nose templates van de linker vleugel (al wel gebouwd) moesten worden geplaatst omdat de vleugel daarbij 'rechtop' op de tekening lag. De bouw gebeurt 'op zijn kop', dus de tekening die ik voor de nose templates gebruikt had moet ik ook gebruiken voor de bouw van het nieuwe vleugeldeel. Ik had vrolijk de tekening weer gewisseld, je begint tenslotte aan een nieuw vleugeldeel. Gelukkig heb ik het op tijd ontdekt, phew....

    Deze keer wel het servoplankje meteen ingebouwd.
    [​IMG]

    Zojuist begonnen met de webbings. Gaat nu sneller dan bij het vorige stuk, maar blijft arbeidsintensief.
    [​IMG]
     
    Japie.G, vissermax en aurectar vinden dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Langzaam, maar ook zeker gaat het verder met het tweede vleugeldeel.
    Alle webbings zijn geplaatst, vleugelverbinders en dergelijke zijn ingelijmd. Hulpvoorlijst is zojuist op de vleugel verlijmd. Hierna kan de onderste beplanking erop.
    [​IMG]
     
    John Tootall, aurectar, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Kijk hier eens op 03:37



    Mooi bouwverslag hoor :thumbsup:.

    Hier nog meer mooie beelden van je kist



    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
    Fotor vindt dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Prachtige opnames.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    En toen is het stil geweest.....
    Het was niet alleen stil in dit topic, er is sinds maart daadwerkelijk niets gebeurd aan de Elefant (of aan andere modellen). Werk heeft uiteraard veel tijd in beslag genomen. Maar ook buiten werk was er steeds wel iets dat tijd vroeg. En als ik dan eens niets had dan was 'even met de benen languit op de bank' ook erg aantrekkelijk.

    Nu is de rustige periode aangebroken op het werk. Ik ben nu halverwege een vakantie van 2,5 week. Die vakantie was ingepland voor de herstart van dit project. Helaas kwamen er 'trieste familieomstandigheden' tussendoor, wat wederom veel tijd vroeg. Verder heb ik aan het begin van de vakantie besloten mijn 'mancave' eens een grote beurt te geven. Dat was heel hard nodig! Niet alleen het zichtbare is aangepakt, maar bijvoorbeeld ook een kast die sinds (eigenlijk al tijdens) onze verhuizing 6 jaar terug als 'flikker-maar-in-kast' werd gebruikt is uitgemest. Veel oude spullen zijn weggegooid, enkele half-begonnen projecten zijn opgeruimd. Alles bij elkaar is het een paar dagen werk geweest.Hieronder wat foto's van voor en na. De foto's spreken voor zich.

    Voor:
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Voor:
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Voor:
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Ik ben normaal niet zo van het opruimen, maar ik ben hier fluitend mee bezig geweest. Wat maakt dit de geest weer helder! Ik word weer helemaal blij als ik mijn bouwhok binnenkom.
    Ik kan weer aan de gang! Binnenkort kunnen jullie weer wat updates verwachten :yes:
    [​IMG]
     
    jacobbos, J.B, Berrie en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zooo ontzettend herkenbaar!:thumbsup:
     
    Fotor vindt dit leuk.
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Nee, dit herken ik niet, hoor!
     
    Fotor en DirkSchipper vinden dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    En nou zo houden! ;)


    jan.
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik kan dit ook totaal niet beamen hoor Ray :D
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De onderste beplanking is op de rechter vleugelhelft gelijmd. Ik was zo lekker bezig dat ik niet eens een foto heb gemaakt (niets voor mij).
    Bij 1de inspectie achteraf vond ik dat de beplanking bij de eerste paar ribben net niet mooi aansloot op het 'diepste punt'. Daar heb ik de beplanking dus niet op het juiste punt verzwaard. De beplanking is bij de eerste 6 ribben daar iets naar buiten gaan knikken op een lijmnaad.
    [​IMG]

    Met ondersteuning van een latje onder het profiel, en flinke gewichten op de ribben, heb ik de beplanking alsnog tegen de ribben kunnen lijmen. Het resultaat is net niet perfect, maar wel een stuk beter en goed genoeg.
    [​IMG]

    Vanavond alle bouwvoetjes aan de bovenzijde van de ribben gehaald. Bij de multiplex ribben vraagt dat nog om enige nabewerking, maar dat is morgen aan de beurt.
    [​IMG]

    Wat is het heerlijk om na maanden van stilstand weer lekker aan de gang te zijn met bouwen! :thumbsup:
     
    MikeMohawk, flymax, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :yes::feli:
     
    Fotor vindt dit leuk.
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Lekker aan het werk
    [​IMG]

    De hulpvoorlijst is mooi in lijn met de ribben geschuurd en klaar voor de bovenbeplanking.
    [​IMG]

    De bedrading is al in de vleugel gelegd. Misschien vanavond mijn favoriete (ahum.....) stuk gereedschap erbij pakken (het soldeerstation) en alles netjes aan elkaar en aan de stekkers verbinden.
    [​IMG]

    De remkleppen zijn in de vleugel gelijmd.
    [​IMG]

    Op de foto zie ik paarse randen op de ribben. Waar komen die nou vandaag? Ik net terug gelopen naar de garage, geen paars te zien. Reflectie van mijn donkerblauwe trui? Niet te reproduceren.... En ineens weet je het: het lampje van de servotester :hammer:

    Meteen eens goed gekeken hoe dat van binnen aangestuurd wordt. Vanuit de motor loopt een spindel waar een busje (met gat overdwars waar schroefdraad in is getapt) overheen loopt. Dit busje neemt de kleppen mee.
    [​IMG]

    Ik ben erg blij met de vele foto's van de eerste vleugelhelft. Het is al maanden geleden dat ik die gebouwd heb, regelmatig kijk ik even hoe het ook alweer zat in die andere helft.

    Mogelijk volgen er hierna tijdelijk even geen updates. Ik mag komende zaterdag vroeg vertrekken voor twee weken naar het buitenland om van daaruit te werken. Met oud en nieuw kan ik even naar huis, maar veel geknutseld zal er dan niet worden.
     
    Berrie en Japie.G vinden dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Heb jij al ervaring met deze remkleppen? Tevreden mee. Mij staan dubieuze verhalen bij, maar ik kan het niet terugvinden.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, ik heb er nog geen ervaring mee. We gaan het zien.
     
  19. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Ik weet niet wat voor merk remkleppen het zijn .
    In mijn ASW 22 zitten ook elektrische en die werken perfect .
    Alleen heb ik ze niet verlijmd ,maar in het horizontale gedeelte wat op de ligger van de vleugel komt gaatjes geboord en deze verzonken . En ze dus vastgeschroefd, voor het geval ze ooit stuk zouden gaan . ............
     
    Ariel vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Slim! Goede tip.

    Bewegen die dingen ± net zo snel als een servo-bestuurde remklep kan?
     

Deel Deze Pagina