Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb Fotot zijn AE destijds zelf kunnen zien vliegen.
    Was outstanding.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn laatste bouwposts in dit draadje zijn alweer van 2 jaar geleden. Wow, heeft het zolang stil gelegen?? :(

    De Elefant ligt weer even tijdelijk op de bouwplank. Tijdelijk omdat er binnenkort weer een tussendoorprojectje komt :hammer:. Hopelijk gaat het daarna minder lang duren voordat de boel weer op gang komt.

    Even ter herinnering: het tweede grote vleugeldeel (elke vleugel bestaat uit een binnenste deel van 1,5 meter en een buitendeel van 1 meter) was een eind onderweg.

    Het deel waar het aileron komt is voorzien van diagonale ribbetjes om het roer beter torsiestijf te maken. Niet het mooiste klusje, er gaat veel werk in zitten. Hopelijk wordt het resultaat er wel naar (een mooi licht en stijf roer).
    [​IMG]

    Bij het passen van de staartboom op de romp kwam ik een probleempje tegen:
    [​IMG]
    De buis voor de torsiepen van de vleugel zit in de weg! De staartboom moet nog een stukje verder naar voren tegen het rompspant aan. Ik denk dat bij ik de messing buis maar een deel uit het midden slijp. Die buis heeft verder niet zoveel te houden, daar haal ik liever een stuk uit dan uit de staartboom.

    De staartboom is beplankt met rechte stukjes hout. Daar voelde ik nog flinke hobbels aan de randen van de plankjes, de buis was niet mooi rond.
    [​IMG]

    Door de buis rond te draaien in een stuk schuurpapier zijn de hobbels minder geworden. Helemaal perfect rond is het nog niet, maar het voelt al een stuk beter aan.
    [​IMG]
     
    J.B, DirkSchipper en JHvdK vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Kun je niet beter eerst met een lange schuurklos voorzichtig over de naad (het 'hoogste' deel) gaan?

    Zoals je het nu doet slijp je misschien het zachte deel (is al het 'laagste') weg . . .

    Ook omdat er lijm in de naad zit.


    jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ken je niet iemand met een houtdraaibank, dan is het even inspannen en een paar minuten draaien.

    GJ
     
  5. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Een compleet vel schuurpapier er over heen, in iedere hand een zijde van het schuurpapier en dan om de beurt naar beneden trekken.
    Ik kan het niet beter uitleggen, maar dat geen een mooi gelijkmatige ronding. (Werkt ook goed bij het rond schuren van een gitaarhals..:) )
    Gaaf dat ie weer op de bouwplank ligt!
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je lijmt even een tijdelijk spant op de kop waar je van te voren precies in het midden een schroef gedraait zit.
    Dan de schroef (dus de draadzijde) in de schroeftol.
    Laat deze links om draaien.
    Dan in 1 hand de schroeftol en in de andere hand schuurpapier en rustig laten draaien.
    Eventueel met z'n tweeën doen.
    Succes verzekerd.
    Als je klaar ben spantje lossnijden en klaar is kees.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Of een stukje pijp/buis, dat net iets groter is dan de diameter van de staartboom, nemen, dat doormidden zagen, en aan de binnenkant fijn schuurpapier lijmen.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben verder gegaan met de vleugels, die staartboom komt binnenkort goed.

    Bij het vleugeldeel dat al redelijk klaar is was nog geen sleuf uit de beplanking gesneden voor de verstoorders. Ik heb dat toen ook niet afgetekend. Dus even naast het tweede vleugeldeel leggen om te kijken waar de verstoorder ongeveer moet zitten.
    [​IMG]

    Daarna is de beplanking boven de verstoorder verwijderd. Nu nog wat krap, de uiteindelijke nette uitsnede komt in een later stadium wel.
    [​IMG]

    Op een aantal plaatsen zijn balsa blokjes aangebracht als 'vlees' voor de scharnieren en roerhevel.
    [​IMG]

    Dan is het binnenwerk van dit vleugeldeel afgerond.
    Het blijft een indrukwekkend gezicht, zo'n flinke lap vleugel met 31 ribben :koud:. En dan komt er straks aan elke kant nog een meter aan vast!
    [​IMG]

    Voor het beplanken maak ik een aantal foto's van bovenaf zodat ik later altijd kan terugvinden waar bijvoorbeeld de versterkingen zijn aangebracht.
    [​IMG]

    Voor de beplanking van alleen de bovenzijde van dit vleugeldeel heb ik 6 plankjes 1,5mm balsa nodig. Beetje puzzelen en dan krijg je dit:
    [​IMG]

    Ik plak al deze stukken gewoon met witte houtlijm aan elkaar. Ik trek de plankjes goed tegen elkaar en plak dan op diverse plaatsen schilderstape 'onder spanning' over de naad. Dat trekt de plankjes goed tegen elkaar. Wel willen de plankjes wat 'opkrullen' bij de naden door de spanning in het tape, wat gewicht houdt de delen vlak tijdens het lijmen.
    [​IMG]

    Volgende stap is de beplanking op de vleugel lijmen. Een klusje dat aandacht nodig heeft.
    Ik ken de truc met de houtlijm en strijkbout. Ik heb ooit eens wat proefstukjes geprobeerd, maar dat beviel niet zo. Ik kreeg het niet lekker werkend. Dus het wordt gewoon ouderwets plakken en verzwaren voor goed contact.
     
    Berrie, aurectar, J.B en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dat zijn geen halve maatregelen, die gewichten!

    Krijg je geen lelijke deuken in het balsa?


    jan.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nee, dat gaat goed. Als je de gewichten maar rustig en 'vlak' op het hout legt, en ze er ook weer vlak vanaf tilt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Pak een stuk schuim en snij daar een holle contour in met een net iets grotere diameter dan de grootste diameter van de staartboom.
    Plak in deze holte schuurpapier.
    Mooi rond schuren is hiermee een eitje.

    Over de post van Jan heen gelezen, sorry Jan.
    Idee is gelijk.
     
    Fotor en aurectar vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vwb deuken in balsa. Hier water op doen en in laten trekken Terwijl je dit doet zet je de folie bout aan op de heetste stand een 140 graden. Zet nu de folie bout op de deuk. Je zult het horen sissen . Door het koken van water zet het hout weer uit en is de deuk weg . Probeer maar eens. Je zult nu veel minder onnodig houtplamuur nodig hebben
     
    Q Brand, DirkSchipper, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooie truc, maar is het 140 of 240 graden?
    THX Q
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vermoed dat dat weinig uitmaakt.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Allereerst dank voor de tips die hier regelmatig voorbij komen :thumbsup:. Ik ga misschien niet overal op in, maar neem het wel degelijk in me op en gebruik deze info waar ik het bruikbaar acht.

    De beplanking is op de vleugel aangebracht. Ik leg op strategische plaatsen latten in de spanwijdterichting van het profiel welke ik verzwaar. Zo wordt de belasting van de gewichten mooi verdeeld en zou de beplanking over een zo groot mogelijk gebied mooi aan moeten liggen. De lijmklemmetjes aan de achterzijde is waar de boven- en onderbeplanking bijeen komen, ook hier zitten boven en onder de achterlijst latten om de beplanking overal goed aan te laten sluiten.
    [​IMG]

    Het resultaat is bijna perfect. Nabij de wortel zit een kleine hobbel in de beplanking achter de ligger, maar het is echt minimaal. Verder lijkt de beplanking goed strak op de ribben te liggen.

    Afzagen van de uitstekende beplanking bij de wortel- en tipribben. Daarna even de schuurlat erlangs en het is strak.
    [​IMG]

    De voorlijst bestaat uit een strook 10mm balsa.
    Ik gebruik veel schilderstape tijdens het bouwen om delen bij elkaar te houden tijdens het lijmen. Ik vind het ideaal werken. De tape plakt genoeg om dingen strak tegen elkaar te zetten, maar je trekt het er toch makkelijk weer vanaf. En er zit wat rek in de tape, als je het onder spanning aanbrengt (beetje uitrekken tijdens het aanbrengen) dan trek je de delen echt lekker tegen elkaar.
    [​IMG]

    Dan wordt met een schaaf eerst grof het overtollige hout weggehaald.
    [​IMG]

    Heerlijk al die krullen!
    [​IMG]

    Omdat de koorde verloopt met de spanwijdte heb ik een aantal neusmallen om de voorlijst in de juiste vorm te kunnen schuren. In spanwijdterichting plak ik een stuk tape met de nummers van de mallen, dan weet ik waar ik met welke mal moet checken.
    [​IMG]

    En dan schuren maar.
    [​IMG]

    Tussendoor haal ik regelmatig een stoffer langs het hout en over de bouwplank om het balsastof weg te halen. Zo blijf je goed zien waar je mee bezig bent. En aan het eind moet de stofzuiger even door het hok gehaald worden....
    [​IMG]

    Ik ben best trots op het resultaat :beer:
    [​IMG]

    Hieronder de 3 stadia. Boven de ruwe voorlijst, in het midden na het schaven, onder na het schuren. Links is de wortel, rechts de tip.
    [​IMG]

    Ondertussen ook langzaam verder met de romp. Hier zijn weer 2 stroken balsa aangebracht, uiteraard tijdens het lijmen vastgehouden met schilderstape.
    [​IMG]

    Een extra kacheltje is geen overbodige luxe in deze maanden.
    [​IMG]
     
    Berrie, SRS, strutter en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi verslag! Heel duidelijk allemaal met handige tips en methodes.

    Leuk om te lezen
    Groet Q
     
    Fotor vindt dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Terecht!!! Keurig! :thumbsup:
     
    Fotor vindt dit leuk.
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb de rolroeren losgesneden van de vleugeldelen.
    [​IMG]

    Daarbij wordt de ribbenstructuur van binnen zichtbaar. Onder de 'achterlijst' van de vleugel, boven de voorlijst van het roer.
    [​IMG]
    Eigenlijk zonde dat er zoveel van je werk allemaal onderhuids verstopt zit. Al die ribben, liggers, webbings en verstevigingen die met veel moeite zijn aangebracht, je ziet er uiteindelijk geen moer meer van. Maar ze zijn stuk voor stuk belangrijk. Het resultaat is wel een vleugel die sterk is waar hij sterk moet zijn en licht waar het niet te sterk hoeft. Zo krijg je uiteindelijk de lichtste en beste constructie.

    Op een enkele plek moet ik even een vulstukje maken om de boel te dichten.
    [​IMG]

    Voor dit soort karweitjes heb ik een doos staan met afvalhout. Als je met een klus bezig bent hou je altijd stukken hout over. De echt kleine stukjes gaan weg, maar alles wat nog maar enigszins bruikbaar zou kunnen zijn voor dit soort klusjes gooi ik in die doos. Voor de echte bouwer is zo'n reststukjesdoos onmisbaar!
    [​IMG]

    Voor het dichten van vleugel en rolroer maak ik stroken 2mm balsa. Een balsastripper is hiervoor best handig.
    [​IMG]

    Dan denk je: dat wordt gewoon recht. Maar blijkbaar zit er in een plankje balsa toch altijd wat spanning. Want als je een dunne strook afsnijdt dan trekt het soms spontaan scheef. Grappig: het ene strookje is hartstikke scheef, het volgende strookje (uit dezelfde plank) is mooi recht :weetnie:.
    [​IMG]

    Deze stroken worden op de vleugeldelen en rolroeren geplakt. Uiteraard met schilderstape.
    [​IMG]

    Beetje schuren.
    [​IMG]

    En dan ziet het er allemaal mooi strak uit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanmiddag voor de leuk even de vleugeldelen aan de romp gezet. Het heeft geen enkel nut, maar ik word er wel heel blij van :banana: (dus heeft het toch nut!).
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier komt dus nog 2x een meter spanwijdte bij!

    Mijn 'tussendoorproject' is vandaag binnengekomen, dus de Elefant gaat weer even (ik hoop echt 'even' :rolleyes:) terug op de plank.
     
    Berrie, JHvdK, DirkSchipper en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heerlijk toch zo'n berg hout hout wat in elkaar gestoken toch een echt vliegtuig wordt:banana: gelijk weer een half uur kwijt met gewoon bewonderen.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Iedere keer weer prachtig om naar te kijken en idd ook iedere keer weer treurig dat het weggestopt wordt.
    Fijn om het te mogen volgen.
     
    Fotor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina