Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Volgende keer zal ik het met smallere stroken doen.
    Oh nee! Er komt geen volgende keer :D :p
     
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Aanbrengen van de webbings. De eerste paar rond de vleugelverbinder zijn van 1,5mm multiplex. 1mm had hier waarschijnlijk genoeg geweest, maar dat had ik niet liggen. De rest is van 1,5mm balsa.
    [​IMG]

    En dan wordt ik een beetje kunstzinnig met de foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de foto hierboven zie je alweer een rolroer-ribje losliggen. Het is allemaal wel erg fragiel en ik moet met beleid werken.

    Bij de laatste paar webbings maak ik een klassieke fout: nerf horizontaal in plaats van vertikaal. Dat zie je natuurlijk pas bij het lijmen van de laatste..... Het gaat hier om de laatste 30 cm op een totaal van (halve spanwijdte) 2,5 meter. De buigkrachten in dat laatste stukje van de vleugel zijn zeer gering, dus ik laat het zo zitten.
    [​IMG]

    Ik heb de webbings overal licht overmaats gemaakt. Het overstekende stukje wordt met de dremel verwijderd. Dat lijkt wat grof voor zo'n dun stukje balsa, maar met wat beleid gaat het prima. De webbings liggen nu overal mooi gelijk met de ligger.
    [​IMG]

    Aanbrengen van de hulpvoorlijst. Hier wordt straks de beplanking op gelijmd. Vervolgens komt de uiteindelijke voorlijst hier nog voor.
    [​IMG]

    De beplanking van de 'cockpitkap' (al is het dat feitelijk niet echt) is klaar.
    [​IMG]

    Ik heb er even grof een schuurlatje langs gehaald om een indruk te krijgen van hoe ik het eindresultaat kan krijgen. Dat valt heel niet tegen! Dit gaat goed komen.
    [​IMG]

    Dan nog een fotootje van een stuk gereedschap dat ik bijna altijd bij de hand heb tijdens het bouwen:
    [​IMG]
     
    jve, Berrie, aurectar en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De beplanking voor de onderzijde van de vleugelpanelen bestaat uit 2 plankjes balsa, beide al taps gesneden. De plankjes hou ik tijdens het lijmen bij elkaar met schilderstape. Als je dit onder lichte spanning aanbrengt dan worden de 2 delen mooi tegen elkaar getrokken. De schuurlatten zorgen dat de beplanking niet krom trekt door de spanning van het tape. Aan beide zijden van de beplanking zitten enkele stroken tape, dus er zou gemiddeld weinig spanning moeten zijn.
    [​IMG]

    Bij het schuren van de hulpvoorlijst plak ik wat normale tape over de ribben waardoor die beschermd worden en niet geschuurd worden. De voorlijst wordt zo mooi vlak met de ribvoorzijdes geschuurd.
    [​IMG]

    Lekker lijm kliederen.
    [​IMG]

    Als de beplanking op de ruwbouw vleugel ligt druk ik het aan met behulp van 2 latten. De ene lat ligt op het diepste deel van de ribben (profiel is licht hol aan de onderzijde), de andere lat ligt op de voorlijst. Zo ligt de beplanking over het hele oppervlak mooi tegen de ribben.
    [​IMG]

    Het eindresultaat is mooi, de beplanking sluit overal mooi aan op de ribben.
    [​IMG]

    Inmiddels ben ik ook bezig met de beplanking van het andere vleugeldeel.
     
    strutter, Berrie, Hans V en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De voorste bouwvoetjes zijn verwijderd. Bij de triplex ribben moet dat met zaag en dremel, bij de balsa ribben kun je ze gewoon met een scalpel netjes snijden.
    [​IMG]

    Vanavond heb ik de lock-pennen bevestigd die straks de vleugeldelen bij elkaar houden, een Multiplex multi-lock. De bussen zijn al in de binnenste vleugeldelen verlijmd. De pennen voor de buitenste vleugeldelen worden eerst met een vijl even goed ingekerfd zodat de epoxy beter houdt, op glad plastic heeft de lijm toch minder houvast.
    [​IMG]

    Als voorbereiding heb ik ook de kachel een tijdje aangezet. Een temperatuur van 14,6 graden leek me wat weinig, dan hardt epoxy minder lekker uit dan bij enkele graden warmer.
    [​IMG]

    De pen is verlijmd met UHU Endfest, ingedikt met katoenvlokken. Tussen de vleugeldelen heb ik stukjes 1mm hout. Dat geeft wat ruimte tussen de eindribben voor de bespanning later en het maakt het vastklikken van de vleugeldelen wat eenvoudiger.
    [​IMG]

    Mooi om de volledige lengte van de vleugels weer eens voor me te zien :)
    [​IMG]

    Ik zat laatst wat te bladeren op het forum, zag ik dat bij de sectie 'Leden met de meeste media' op nr 7 stond (na deze post mogelijk zelfs nr 6). Met foto's van meetings gaat het best rap, maar ook in mijn bouwverslagen heb ik de neiging erg veel foto's te plaatsen. Te veel??
    [​IMG]
     
    Thedo, aurectar, Berrie en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nooit te veel, ga zo doooorrrrr!!!
     
    Fotor vindt dit leuk.
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Foto's zijn altijd goed :thumbsup:
     
    Fotor vindt dit leuk.
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Te veel foto's? echt niet. :)

    Trouwens de vleugels zien er perfect uit.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Een plaatje zegt meer als 1000...;
    Voor mij is je fotoverslag zeer nuttig! Ga zo door!
     
    Fotor vindt dit leuk.
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ray, shut up and take more pictures.
     
    A B, Thedo, Fotor en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Hoe meer beelden, hoe beter.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De laatste update in dit draadje is alweer van al te lang geleden. Er is toch weer een ongepland (zelfs ongevraagd....) projectje tussendoor gekomen, dat is bijna klaar.

    Verder werk ik in de luchtvaart, het zal niemand ontgaan zijn dat daar veel verstrekkende ontwikkelingen aan de gang zijn. Mijn hoofd staat de laatste dagen hierdoor weinig naar modelbouw. Komende tijd zal ik (veel te) veel vrij zijn, mogelijk pak ik de Elefant dan weer op. Maar ik moet wel zin hebben. Minstens 3,5 week vrij klinkt wel leuk, maar deze keer geeft het toch een heel wrang gevoel :(

    Vandaag heb ik een vliegtuig vol mensen terug kunnen halen van Lanzarote en Madeira. Veel passagiers waren erg blij met ons, een dankbare taak. Na afloop vonden we op het bemanningscentrum vele bossen bloemen van een kweker als waardering voor onze taak. Fijn dat onze inspanningen gewaardeerd worden! Nu nog 2 standby diensten en dan ligt het complete normale netwerk ten minste 3,5 week stil. Het voelt heel fout allemaal.
     
    strutter, J.B, Berrie en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het is inderdaad een rare tijd, met een hoop onzekerheid voor veel mensen. Aan de ene kant geeft onze hobby dan een mooie uitlaatklep, maar anderzijds voelt het bijna misplaatst om je dan met zoiets onbelangrijks bezig te houden. Hopelijk keert het allemaal weer snel ten goede!
     
    strutter, J.B en Fotor vinden dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik zou zeggen - trek je op aan het feit dat je mensen hebt kunnen helpen, en geniet waar je kan van de extra tijd om te bouwen.
    Ik lees met plezier mee.
     
    J.B en Fotor vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een creatieve bezigheid, zoals modelbouw,hoe onbelangrijk ook, kan een handig middel zijn om je zinnen te verzetten.
    Het op een ambachtelijke wijze bezig zijn met natuurlijke grondstoffen kan tevens een bron van energie betekenen.
    Dit laatste geen overbodige luxe in deze barre tijden.

    Hou er de moed in.
    Mvg,
    Aurectar
     
    strutter, J.B, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Het is mij niet ontgaan dat de luchtvaart nu in zwaar weer verkeert.
    Ikzelf heb de kredietcrisis meegemaakt als kleine zelfstandige ondernemer.
    Dat was toen een extreem zware tijd voor mij.
    Als ik nu terugdenk, heeft mij modelbouw geholpen de kracht de vinden om door de gaan, nooit opgeven!

    Lekker verder bouwen aan de Elefant!

    Johannes
     
    strutter, J.B, Berrie en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eindelijk wordt er weer gewerkt aan de Elefant. Heeft wederom te lang geduurd :stout:

    De rolroeren van de buitenste vleugeldelen zijn best lang en slank. Bovendien worden ze niet in het midden aangestuurd omdat daar de vleugel al te dun is om nog een servo kwijt te kunnen, de aansturing zit dus redelijk aan 1 kant. Ik heb op de onderste beplanking strookjes glas onder +/- 45 graden aangebracht. Datzelfde gebeurt later ook bij de bovenbeplanking. Het roer bestaat sowieso uit een gesloten box. Ik heb over deze oplossing al wat overleg gehad met vliegmaten, niet iedereen is overtuigd van de werking. Ik ga het zien. Baadt het niet dan schaadt het volgens mij ook niet.
    upload_2021-1-4_10-5-58.jpeg

    upload_2021-1-4_10-6-34.jpeg

    Voetjes van de ribben zijn verwijderd.
    upload_2021-1-4_10-6-47.jpeg

    De vleugels zijn inmiddels dicht beplankt en hebben een mooi in vorm geschuurde voorlijst. Vreemd genoeg heb ik tijdens deze klussen geen foto's gemaakt. Ik doe mijn forumnaam hier geen eer aan :hammer:.

    Voor het maken van de tipblokken heb ik 2 blokken balsa met 2 drupjes CA op elkaar gelijmd om aan beide kanten dezelfde vorm te krijgen. Eerst ruw zagen met de zaag.
    upload_2021-1-4_10-6-56.jpeg

    Daarna mooi in vorm schuren met de schuurschijf.
    upload_2021-1-4_10-7-4.jpeg

    Profiel aftekenen.
    upload_2021-1-4_10-7-16.jpeg

    Eerst weer even ruw schuren met de schuurschijf.
    upload_2021-1-4_10-7-26.jpeg

    Dan aan de vleugel plakken en met de schuurlat alles mooi vlak schuren met de vleugel.

    Hiermee zijn de buitenste vleugeldelen zo'n beetje klaar. Alleen de rolroeren moeten nog uitgesneden worden.
    Voor de motivatie heb ik het spul even in elkaar gezet. 5 meter is binnen altijd een flinke lap vleugel (buiten ook wel, maar dan oogt het toch net wat minder groot).
    upload_2021-1-4_10-7-43.jpeg

    upload_2021-1-4_10-7-50.jpeg

    Ik had het idee om dr. Frederik, de piloot van de oude Elefant, weer opnieuw te gebruiken. Maar ik ben nu Windy Willem tegengekomen. Die is ook wel toepasselijk met deze open cockpit. De maat lijkt ongeveer goed.
    EDIT: plaatje Windy Willem enkele posts later.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    J.B, aurectar, Lyckele en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik zie geen plaatjes . . . :confused:


    jan.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb dat al vaker voorbij zien komen. Een andere browser wil daarbij vaak helpen.
    Mochten anderen ook geen plaatjes zien hoor ik het graag, dan ga ik op onderzoek uit.
     
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Alles heel duidelijk en mooi, ook die Windy Willem. Gelukkig lijkt ie niet op mij .
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda

Deel Deze Pagina