Austria Elefant

Bison

Jacob, nog even over het lijmen. Ik gebruik gewoon witte houtlijm.
Laat jij de bison-tix eerst drogen? Van JH begreep ik dat hij de lijm aanbrengt, beplanking er even op en meteen er weer af. Dan lijm wat laten drogen en de beplanking er weer op leggen. Dan zou het meteen vast zitten. Ik krijg de indruk dat jij na het aanbrengen van de lijm meteen de beplanking erop legt en ook laat liggen. Droogt alles dan wel goed vast op?

Zo heb ik het aangebracht:
1. Ribben en ligger aftekenen op de beplanking
2. Bison aanbrengen op beplanking
3. Daarne de ribben en ligger insmeren (als je daar klaar mee bent is de beplanking wel droog)
4. even laten rusten tot ook 3 redelijk droog is.
5. Vanaf de achterlijst (in mijn geval) de beplanking aanbrengen en wrijvend/zacht kloppend naar voren werken. Ondertussen met CA hier en daar de achterzijde gefixeerd

Ik vond het nogal tegennatuurlijk om de lijm te laten drogen. Maar het werkt echt goed. wellicht een goed idee om een proefstuk te maken. Krijg je er toch wat meer gevoel en vertrouwen in.

Jacob

Voor de liefhebber een kleine fotoreportage over het maken van de voorlijst van de vleugel. Voor de meesten waarschijnlijk geen nieuws, maar wellicht lezen er wat beginners mee die zo een goed idee krijgen van dit klusje.

Allereerst wordt er een lange strook dik balsa tegen de voorkant van de vleugel gelijmd.
Olifant153.JPG

Als de ruwe blokken zijn afgekort worden de tipribben aangebracht.
Olifant154.JPG

Deze dienen meteen als vormmal voor het schaven. Voor de rest van de vleugel heb ik een aantal neuslijstmallen uitgeprint in profili.
Olifant152.JPG

Met de schaaf wordt de neuslijst grof in vorm gebracht.
Olifant160.JPG

Olifant161.JPG

Hiermee kan je al redelijk nauwkeurig de profielvorm erin krijgen.
Olifant162.JPG

En daarna is het schuren. Heel....... veel........ schuren............
Olifant158.JPG

Als schuurlat gebruik ik een aluminium T-profiel waar een stuk schuurpapier op is geplakt.
Olifant155.JPG

In het begin doe ik alles op het oog, aan het eind wordt er op diverse plekken een check gedaan met de papieren mallen en kan er nog wat fijngeschuurd worden.
Olifant159.JPG

En dan eindig je met een prachtige voorlijst.
Olifant163.JPG

Ondertussen zijn de armen van dr. Frederik ingekort om in de cockpit te passen. Helaas zit dan wel zijn hoofd voor de bevestigingsschroef. Misschien ga ik later wat prutsen met magneetjes om de cockpitkap vast te houden.
Olifant156.JPG

Olifant157.JPG

Je kan voor nu natuurlijk mr. Frederik met magneetjes op zijn plek zetten... dan kan je makkelijk bij het schroefje.
Of een gaatje door zijn hoofd boren, maar dan wordt het meer dr. Bart Hughes.

Moet-ie eigenlijk niet veel lager zitten?

Laatst bewerkt:
Bart, wat een prima idee. Ik heb Dr Frederik nog een haartje lager gezet, op het oog is het zo voor mij mooi. Officieel zou hij misschien nog wel iets lager moeten. Kan altijd nog. Hij heeft nu een magneetje onderop zitten zodat ik hem zo in de kist klik.
Olifant165.JPG

De sleephaak is ook ingebouwd. Boren van het gat ging prima, en de stuurstang komt mooi bij de servo uit. Goed gemikt dus. Zo in vette close-up ziet het er erg grof uit, maar in het eggie is het netjes.
Olifant164.JPG

De servo's in de romp zijn geplaatst.
Olifant167.JPG

Het richtingroer heeft een enorme hysterese in de aansturing. Deels door frictie (het kost toch wel veel kracht om de roeren te bewegen), deels doordat de stuurkabels door de staartboom waarschijnlijk teveel ruimte hebben. De servo's hebben ca 60 Ncm, die trekken het wel. Een deel kan ik misschien nog wegkrijgen door de kabels vlakbij de servo's wat meer op te sluiten, maar alles krijg ik er zeker niet uit. Misschien had een servo in het stabilo toch beter geweest. Ik ga het eerst zo proberen.

Vandaag heb ik de Elefant meegehad naar het vintage glider wintertreffen in de Noordoostpolder. Daar is hij voor het eerst echt helemaal in elkaar geweest. Prachtig.
Olifant168_1.JPG

Olifant171_1.JPG

Het ding is niet eens zo bizar door zijn grootte (ik ben na enkele BIGGS meeting wel iets gewend), maar veel meer door zijn hele verschijning. Het is zo'n unieke vorm, met die druppelvormige cockpit, dunne staartboom, dubbel kielvlak, idioot slanke vleugels, het opgesloten mannetje etc. Ik heb eens de opmerking gehoord "hij lijkt zo uit een boek van Jules Verne te komen", en dat vat het heel goed samen.

De kringen zitten op de kist. PH_AJH heeft toch niet alle kwijlvlekken weggeveegd....

Eén klein slordigheidje ontdekt:
Olifant169_1.JPG

De achterlijsten van beide vleugelhelften moeten nog wat beter op elkaar gaan aansluiten. Aan de andere kant is het minder erg, maar ook aanwezig.

Verschillende mensen hebben mij gisteren gevraagd wat de Elefant ongeveer gaat wegen. Ik moest het antwoord schuldig blijven. Ik heb zojuist alle delen gewogen om een beetje een schatting te kunnen maken.

• Romp 1325
  • Staartdelen 335
  • Vleugel
    • binnen L 646
    • binnen R 648
    • buiten L 158
    • buiten R 161
  • Vleugelverbinders 208
  • Vleugelservo's 88
  • Accu, schakelaar, kabelbomen 196
  • Folie vleugels 300 (ca 3,0 m2 oratex nodig, ca 100 g/m2)
  • Glas bedekking romp 100??
  • Verf romp 50??
  • Schaats 200??
  • Restposten 100??
Dit geeft een totaalgewicht van 4515 gram. Wauw! (dit was tot het intypen zojuist ook voor mij nog geheel onbekend) Hier komt dan nog balanceerlood bij. De 4200 gram van de ontwerpers gaat het niet worden, maar met een beetje geluk gaat de Elefant onder de 5 kg uitkomen. Dat valt mij niet tegen. Het vleugeloppervlak is ca 130 dm2. Als we even uitgaan van 5 kg vlieggewicht komt dat neer op een vleugelbelasting van 39 g/dm2.

Ik heb laatst een proefstukje gemaakt van dik balsa dat ik heb afgerond aan de hoeken en met glas/G4 bekleed. Het bekleden over de ronding ging prima, wel wil het glas aan de randen niet blijven plakken. Ik moet het dus goed op maat knippen tijdens het bekleden bij de randen. Een vouw in het glasdoek bleef je nog heel licht zien, daar moet ik op letten. Verder werd de G4 sneller plakkerig dan ik dacht. Kleine beetjes tegelijk uitschenken dus. Het resultaat op de plekken die goed gelukt waren is erg mooi. Verder had ik bewust een overlap van glas gemaakt (2 stukjes glas gebruikt), de naad was vrijwel niet voelbaar na het uitharden.
Ik zie erg op tegen het bekleden. Ik ben geen held met composietmaterialen.

Ik moet nog even kijken naar het richtingroer. De enorme hysterese in de aansturing bevalt me niet. Misschien moet ik toch maar een servo in het stabilo proberen te bouwen. Dan moet de beplanking daar wel weer open. Maar zoals het nu is is verre van ideaal. Verdorie, ik had op beter gehoopt....

Ik heb laatst een proefstukje gemaakt van dik balsa dat ik heb afgerond aan de hoeken en met glas/G4 bekleed. Het bekleden over de ronding ging prima, wel wil het glas aan de randen niet blijven plakken. Ik moet het dus goed op maat knippen tijdens het bekleden bij de randen. Een vouw in het glasdoek bleef je nog heel licht zien, daar moet ik op letten.

Je hebt waarschijnlijk een vierkant geweven doek gebruikt. Probeer doek met een ander weefpatroon of glasvlies (vlies is korte multidirectionale vezels met een bindmiddeltje bij elkaar gehouden.)

Ronald

Eén klein slordigheidje ontdekt:
Olifant169_1.JPG

De achterlijsten van beide vleugelhelften moeten nog wat beter op elkaar gaan aansluiten. Aan de andere kant is het minder erg, maar ook aanwezig.

dat had ik eergisteren ofzo al gezien toen deze foto als eerst opdook.
het viel me direct op.

maar dat is allemaal aanpasbaar :)

Ik wil graag wat meningen horen.

Ik zit een beetje met de aansturing van de richtingroeren.
full

Dit zit nogal in het zicht. Ik kan een soort druppelvormige balsa kap maken om deze aansturing heen. Deze kan ik bijv vastzetten met magneten zodat de kielvlakken wel demontabel blijven (bouten blijven bereikbaar). Dan is de aansturing uit het zicht, maar zit er een raar uitsteeksel aan de kielvlakken die niet op schaal is. Tja, en wat is dan erger? Een duidelijk zichtbaar aanstuurmechanisme en bouten of een hobbel in het kielvlak die er duidelijk niet hoort maar wel in kleur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja...aansturingen zijn wel vaker zichtbaar toch? zoals jij het hebt zitten valt het minder op dan met een stroomlijnkap er overheen.
Bij de echte zie je volgens mij ook wat uitsteeksels op die plek.

Austria.jpg

Dus mijn mening (voor wat het waard is): gewoon zo laten. En dan zegt iemand anders:Neeeee kapjes er over!
En dan weet je nog niks :-)
Succes:mrgreen:

aansturing

Raymond,

Ik zou het mooi zo laten en geen kapje erover heen!

Als alles straks z'n kleurtje heeft valt het w.s. minder op, enneh het ziet er toch ook niet lelijk uit?

Mooi zo laten!

by the way, Prachtige kist heb je gefabriceerd! m'n complimenten!

grt, Louis

Zo, dat zijn allemaal snelle antwoorden. Ik neigde zelf ook al naar 'zo laten' maar wilde kijken of andere wellicht goede argumenten zouden hebben voor kappen. We laten het lekker zo. Misschien ga ik deze week al de kielvlakken bespannen, ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Arjan, waar heb jij die foto vandaan? Nog niet eerder gezien. Staan er bij die bron nog meer foto's?

Ik zou het zeker niet afdekken, maar zou wel het roerhoorn, kwiklink en stuurstang vervangen door zelfgemaakte onderdelen. Als je deze onderdelen toch zelf gaat maken kun je je fantasie vrije loop laten en het geheel krijgt een toegevoegde waarde.
Kijk eens naar oldtimers, prachtig wat da allemaal te zien is.

Johannes

De binnenste rolroeren zijn nu ook helemaal klaar.
Ik miste nog iets: het kleine hobbeltje voor de vliegers neus waar de instrumenten in zitten. Deze was snel gemaakt van een stuk restbalsa.
full

Bart, je hebt gelijk dat dr Frederik eigenlijk nog wat lager moet zitten. Dat ga ik later nog wel oplossen.

Het structurele werk is nu klaar. Het enige dat nog gemaakt moet worden is de schaats. We kunnen aan de afwerking beginnen. 2 dagen geleden heb ik de 'cockpitkap' al in de glas en G4 gezet. Dit om vertrouwd te raken met het proces voor ik aan het grote werk zou beginnen. Het viel me niet tegen. Ik ben tevreden met het resultaat. Het balsa is nu inderdaad veel moeilijker in te deuken. Ik denk dat dit een goede keus is geweest. De lak stinkt wel verschrikkelijk. Voor ik ging lakken heb ik alle uithangende was maar naar beneden verplaatst.

Zojuist heb ik alles geplamuurd. Sommigen gaan daar enorm ver in en daar moet alles spiegelglad worden. Zo ben ik niet. De putjes en kieren worden opgevuld, en verder mag er best een heel licht hobbeltje in zitten. Het is handwerk hoor.
full

Ik sta nog regelmatig te kicken als ik een vleugel in mijn handen neem. Wat is het toch mooi wat je van een stel platte plankjes kan maken met je 2 handen als voornaamste instrument. Ik ben super tevreden over hoe alles gelukt is, het ziet er echt netjes uit. Zeer bevredigend. Soms zie ik wel verschillen tussen de vleugels. Je kan soms zien bij welke vleugel een bepaald deel eerst gemaakt is. De later gemaakte helft ziet er vrijwel steeds net iets beter en netter uit. Zo zie je dat ik tijdens de bouw veel geleerd heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een heerlijk project blijft dit toch om te volgen. Ik kijk er erg naar uit om deze fantastische kist te zien vliegen! Kom graag filmen en foto's maken.

Gr,

Johan

Jij ziet dat verschil, maar je bent de enige die de kist echt kent. Dat soort dingetjes heb je bij iedere kist wel.

Misschien wat prematuur, maar ik ben wel benieuwd of dit enthousiasme voor oldtimer houtbouw zich voort gaat zetten. Gun ons eens een klein kijkje in de huidige top 3 van de "virtuele toekomstige projectenlijst". (Die waarschijnlijk net als bij mij dagelijks opnieuw ververst wordt...)

Dit project heeft me vooral nog enthousiaster gemaakt voor het bouwen van vliegtuigen, niet noodzakelijk oldtimers. Ook een goed ontworpen 'zweckmodel' (weet iemand een mooi Nederlands woord hiervoor?) kan ik erg mooi vinden.

Mijn toekomst lijstje:
1) Een Boeing 737. Dit staat redelijk vast als project voor volgende winter. Glas (oei! eng!) romp en houten vleugels. Dit zal een eigen ontwerp moeten worden en bevat voor mij nieuwe technieken, extra grote uitdaging dus.
2) Een zwever waar ik zelf in gevlogen heb. Ik was op weg richting een 2,5m Ka-7, maar het kan ook zomaar een wat grotere ASK-13 (3-4 meter) worden. Kan evt een ARF model zijn. Een Ka-7 is leuk omdat ik een aandeel heb gehad in de PH-271, maar een ASK-13 vind ik stiekem een stuk mooier.
3) ........ Ideeen genoeg, maar nog weinig met vaste vorm. Een mooi fantasiemodel als de Inspira of Climaxx, of een SG38 van een meter of 4. De SG38 is wel echt oldtimer gevoel en spookt ook al lange tijd in mijn hoofd. Waarom? Ik vind het gewoon een heel gaaf ding. Ik heb een tekening van een 2m model, maar dat is een beetje klein.
SSC-SG38inFlight-web.jpg

Misschien wat prematuur, maar ik ben wel benieuwd of dit enthousiasme voor oldtimer houtbouw zich voort gaat zetten.

Dit draadje en ook het Bunte Huhn draadje van Hendrik zorgen bij mij in ieder geval wel voor heel veel enthousiasme om zelf ook eens zo'n mooi houtbouw project te starten. Ik heb al wel een goed idee, maar moet mezelf dwingen om eerst wat andere mooie (reeds op de plank liggende) projecten af te maken.

Back