Austria Elefant

Even iets inlijmen.......

Ik heb de MPX multi lock aangebracht in beide vleugeldelingen. Klusje van niets zou je denken.....
Bij de eerste keer passen na het inlijmen werden aan beide kanten de bussen vrolijk de vleugel ingedrukt, de lijmverbinding hield niet. Nog een keer proberen met iets meer lijm, zelfde resultaat. Ik gebruikte 30 min epoxy met balloons. Dan de balloons er maar uit laten en pure epoxy gebruiken, bussen en hout nog een keer extra goed opschuren, met de ijzerzaag wat groeven in de plastic bussen gezaagd. Nu lijken de bussen goed te zitten. Maar bij het passen werd ineens één van de pennen naar binnen gedrukt! Daar zit nu wat CA tussen te drogen, en als het dan nog niet houdt gaat er gewoon doorzichtig brede tape over de vleugelverbindingen om ze vast te houden.

Olifant131.JPG


Ik hoop dat het nu gewoon gaat werken, want als het werkt lijkt het me een heel mooi en praktisch systeem.
 
Ja, het inlijmen van die pen en bus is even lastig. Het gaat een stuk makkelijker als je er aan de binnenkant nog bij kunt zoals je hebt gemerkt.....maar als het dan eenmaal zit is het perfect.
Wel zorgen dat je altijd dat wigje bij je hebt anders krijg je ze moeilijk los.
 
Allereerst graag nog wat reacties op de post hierboven ;).

Ik denk dat ik een goede oplossing heb gevonden om de schaats te laten veren.

Tevens heb ik eens een proefstuk voor een schaats gemaakt, om het principe even te proberen. 2 stukken 3mm triplex, die tussen een paar spijkers aan elkaar lijmen. Dan zou na het drogen van de lijm de kromming erin moeten blijven.

De kromming die in het hout blijft zitten is wat minder dan bij het drogen, maar dat ligt in de lijn der verwachting. Het principe werkt. Nu nog een juiste kromming bepalen en dan kan ik een echte schaats maken.

Raymond, een schaats in de 1 op 1 kisten is gemaakt van essenhout. Dit veert heel mooi. Je kunt het voorkrommen door nat te maken aan de ene zijde en te verwarmen aan de andere zijde.
Zorg dat de 'lussen' van de nerf naar achteren wijzen.
Voor de gewenste veerkracht moet je even experimenteren met de dikte/breedte.
Essen is heel netjes af te werken met een laagje epoxy dat je schuurt en polijst.
 
Ronald, kan ik essenhout gewoon in de kluswinkel kopen?

Zou folie (oratex) als scharnier genoeg zijn? Het zijn maar dunne roeren en het folie zit over een grote lengte. Of zijn scharnieren noodzaak?
 
Denk dat Oratex het wel zal houden. Bizar sterk spul, heb ik een 1:1 ultralight mee bespannen :).
Eventueel kan je nog bij begin en einde een paar kleine bandscharniertjes ofzo aanbrengen tegen het inscheuren.
 
Oratex is sterk zat voor een scharnier, heb het vroeger wel gebruikt bij speed toestellen en kan je verzekeren dat het heel goed gaat :yes:
 
Heren, dank voor deze inputs.

Vandaag ben ik begonnen met de overgang tussen de staartboom en het stabilo. Eerst de romp op de bouwplank overeind gezet om goed te kunnen werken en om het instelhoekverschil te kunnen meten. Dit zou ca 2 graden moeten zijn.
Olifant134.JPG


Voor en achter wat passtukjes gemaakt
Olifant132.JPG


Aan de zijkanten ook opgevuld
Olifant135.JPG


De beplanking wordt later nog doorgetrokken over deze passtukken tot aan het stabilo.

In het stabilo worden 2 massieve stukken balsa gelijmd waar straks de bussen voor de 2 bevestigingsbouten doorheen komen
Olifant136.JPG


Ik lijn de boel gewoon op het oog uit met de vleugelverbinder. Naar mijn ervaring gaat dit minstens net zo goed als opmeten, je kan verbazingwekkend nauwkeurig 2 lijnen parallel zetten op het oog.
Olifant137.JPG


De afstand van de tippen van het stabilo naar de tippen van de vleugelverbinder meet ik uiteraard wel op, dat is te ver uit elkaar om recht te zetten op het oog. Het uiteindelijke uitlijnen doe ik bij het inlijmen van de bussen voor de bevestigingsbouten.

Verder heb ik de kabelbomen van de vleugel naar de ontvanger gemaakt. Wat een rotwerk blijft dat toch. Ik heb bewust voor de ene vleugel een male stekker gebruikt en voor de andere een female, zo kan ik ze nooit per ongeluk verkeerd om verbinden.
Olifant138.jpg


Ik heb meteen getest of alles werkt. Ik had toch 2 draadjes verkeerd gesoldeerd (min aan signaal en andersom). Nu werkt alles. De stekkers zijn meteen genummerd.
Olifant139.jpg
 
Hulde. Gaat lekker zo. Solderen is ook niet mijn favoriete hobby. Noodzakelijk kwaad, zeg maar. Al gaat het de laatste tijd wel steeds beter.

Ik vind het knap dat je naast al dat bouwwerk, ook nog genoeg tijd vind om te hellingvliegen, af en toe te werken, foto's te maken, en op het forum te posten. Soms vermoed ik wel eens dat je daar op zolder een kloonmachine verstopt hebt...
 
Ik heb bewust voor de ene vleugel een male stekker gebruikt en voor de andere een female, zo kan ik ze nooit per ongeluk verkeerd om verbinden.

Wat dan wel kan....is je vleugelstekkers aan elkaar knopen en de twee stekkers die op de ontvanger zitten. En dan wil je je flightcontrols gaan controleren. Heeeee...niks werkt! Lang zoeken: accu leeg? Verkeerd model geselecteerd? Verkeerde kanaal? Of wat is hier nou weer aan de hand!!!! En net als je dan de ontvanger wilt gaan vervangen....ontdek je wat er mis is.

Vraag maar niet hoe ik aan deze wijsheid kom.
 
De afstand van de tippen van het stabilo naar de tippen van de vleugelverbinder meet ik uiteraard wel op
Het lijkt me eigenlijk makkelijker om de afstand te meten van de tippen van het stabilo naar een punt op de hartlijn van de romp -maakt niet uit waar... (als het maar vooraan is)
Komt uiteindelijk op het zelfde neer natuurlijk. :rolleyes:
 
Soms vermoed ik wel eens dat je daar op zolder een kloonmachine verstopt hebt...
Ons bedrijf is nogal seizoensgebonden. In de zomer vlieg ik de ballen uit mijn broek (hoewel dat afgelopen zomer ook nog wel meeviel), en in de winter doe ik een stuk minder. Ik werk nu gemiddeld 2 dagen in de week. Deze week heb ik een aantal standby diensten. Gisteren dus heerlijk mijn standby op zolder uitgezeten. Ik zit dan braaf te wachten op een stoel tot ze bellen ;). Vandaag nog een standby tot 12 uur, en het feit dat ik nog niet gebeld ben is geruststellend.

Bart, ik meet bewust naar de tippen van de vleugelverbinder (deze is eerst natuurlijk keurig in het midden gezet, beide kanten steken evenveel uit). Mocht de vleugel nu een haartje scheef op de romp staan (zal niet veel zijn), dan staat het stabilo, en dus ook de kielvlakken, in ieder geval in lijn met de vleugel. Dat is denk ik belangrijker dan uitlijning met de romp. In het ideale geval komen die 2 overeen natuurlijk.
 
isolatiekous

Raymond, zag je foto's van de isolatiekous.

Tip, bij het afsnijden van de isolatiekous voor je bedrading kun je dit het beste doen met een heet gemaakt mes of met soldeerbout met zo'n smeltpuntje. Hiermee smelt je de uiteindjes aan elkaar zodat de boel niet zover uiteen rafelt. Wat ook vaak wordt gedaan is het uiteinde daarna 0.5-1cm naar binnen vouwen.


Tip 2,
als je triplex op een lintzaag of electrische figuurzaag zaagt, dan kun je dat het beste doen door eerst een plaatje triplex of ander hard materiaal helverwege in te zagen. Dit plaatje gebruik je dan als blad van je zaagtafel.

Omdat de zaagsnede in dat extra blad precies zo dik is als je zaag zal je bij het zagen van je werkstuk geen afgeslagen splintertjes meer krijgen.
 
Essen

Ronald, kan ik essenhout gewoon in de kluswinkel kopen?

Zou folie (oratex) als scharnier genoeg zijn? Het zijn maar dunne roeren en het folie zit over een grote lengte. Of zijn scharnieren noodzaak?

Essen kun je gewoon bij de houthandel krijgen. Je kunt ze van een plank wat stroken van verschillende dikte laten zagen of je neemt het iets te dik en gaat zelf schaven tot je een goede vering hebt.

Ik zou een siliconen-scharnier maken. Super simpel en je kunt de delen weer los maken.
Omdat je model een vrij grote spanwijdte heeft kun je overwegen om de gap aan de onderzijde dicht te maken met mylar. Geen idee of het wat uithaalt bij deze slankheid en vliegsnelheid. Glider-Equipment.nl - De meest complete webshop op het gebied van zweefvliegen
 
Ronald, ik ga niet beginnen aan siliconenscharnieren. Dat is meer voor kunststof kisten. Ik heb eerder foliescharnieren gemaakt, en dat werkt goed en ziet er super uit. Onderkant roeren laat ik even open, misschien dicht ik het later nog met iets moois af, maar eigenlijk hoeft dat van mij niet op een oldtimer.

De nijlon schroeven voor de bevestiging van het stabilo waren iets te lang. Voor het inkorten gebruik ik altijd een ijzerzaag. Ik doe een moer op de bout die ik er na het afkorten vanaf draai, zodat het schroefdraad op het eind van de bout weer mooi gesneden wordt.
Olifant140.JPG


De bussen zijn ingelijmd met dikke secondenlijm. Ik heb een potje met hele fijne glaskorrels die ik in de ruimte tussen de bus en het hout giet. Als je hier CA in laat lopen wordt het een hele harde massa.

Resultaat afdichting kier tussen staartboom en stabilo:
Olifant145.JPG


Dit kan natuurlijk ook niet zo:
Olifant141.JPG


Beetje knoeien met een stukje balsa
Olifant142.JPG


Olifant143.JPG


En het ziet er al een stuk beter uit
Olifant144.JPG


Het uitlijnen van het stabilo is prima gelukt. Het zit horizontaal (of onder een gelijke hoek als de vleugel ;)) en de afstanden van de tippen tot voor zijn exact gelijk. Het instelhoekverschil is een kleine 2,5 graad (doel was 2 graden), maar dit laat ik voorlopig zo. Die halve graad verschil los ik wel op met wat trimmen.

De volgende klus wordt het aanbrengen van de bovenbeplanking op de binnenste vleugeldelen. Ik heb erg lang zitten twijfelen of ik weer een reep koolstof tussen de ligger en beplanking aan moet brengen. Achteraf had ik het aan de onderkant ook nooit moeten doen, maar goed, het zit er nu eenmaal. Voor de belastingen zou ik het het liefst weglaten (bij starten achter de sleep en harde landingen krijg je een piekerige trekbelasting in de bovenligger, juist bij die piekende belastingen lijkt het gebruik van de 2 verschillende materialen me niet gunstig), maar ik zie Arno's verhaal over mogelijk kromtrekken van de vleugel ook. Ik ga het koolstof toch maar wel aanbrengen.
Of zal ik het toch niet doen...... Ja, wel............ Toch???..........................:hammer:
 
Jajaja, per pb ook al nog eens hetzelfde advies gehad. Er komt koolstof bij de bovenligger.
 
Raymond,

Op zich is het niet zo moeilijk om een keuze te maken.
Maar het is wel belangrijk om eerst een aantal zaken tegen het licht te houden.
(Maak van de onbekende en bekende).
Zoals al besproken, is een symmetrische opbouw van de vleugel gewenst.
Reële kans op kromtrekken?
Waarom zal deze kromtrekken?
In welke mate zal de vleugel vervormen?
Waardoor komt dat?
Wat weten we over hout? (In dit geval vurenhout?)
Krimp en zwel komen in hout alleen voor beneden het vezelverzadigingspunt.
Boven het vezelverzadigingspunt blijft de omvang van het stuk hout hetzelfde bij wisselende vochtgehalten.
De axiale krimp (lengtekrimp), radiale krimp en tangentiale krimp verhouden zich globaal onderling als: 1 : 10 : 20.
Op de foto's is duidelijk te zien dat je mooie kwartiers gezaagde liggers toegepast hebt.
Zonder te rekenen weet ik al dat het kromtrekken nihil zal zijn zonder koolstof vezels aan de bovenzijde.

Kies je doch voor om koolstofvezel aan de bovenkant aan te brengen, is het noodzakelijk deze constructie door te rekenen. Weet je hoeveel belasting deze constructie kan dragen, kun je terugrekenen wat de maximale veilige vliegsnelheid is.

Johannes
 
Johannes, dank voor deze uiteenzetting. Je bent de eerste die een echte onderbouwing geeft. Alleen jammer dat het ingaat tegen de adviezen van alle anderen..... Je verhaal klinkt doordacht.
Zelf heb ik ook geen slecht gevoel bij het weglaten van het koolstof. Kromtrekken zie ik eerder voorkomen bij een constructie met veel balsa, de liggers en webbings van deze vleugel zijn allen uit vuren en triplex, dat trekt volgens mij niet zomaar krom door een beetje vocht (we hebben het hier niet over doorweekt hout).
Iemand nog een goed onderbouwd tegenbericht op het verhaal van Johannes?

Ik ga de beplanking op maat maken, slaap er nog één nachtje over, en morgen gaat de beplanking erop.
 
Back
Top