Raymond, Berrie,
Volgens mij klopt het heel aardig hoor wat jullie hier schrijven

vwb de liftverdeling, het turbulent maken van de grenslaag en het feit dat XFRL5 regelmatig vast loopt en geen echt kleine Reynolds getallen aankan.
XFoil / XFRL5 is dan ook niet al te representatief voor het Reynolds gebied kleiner dan 200,000 maar je kan de verschillende vleugel ontwerpen wel goed met elkaar vergelijken. Overigens het lukt mij niet om een complete te kist door te rekenen in XFRL5 en ik beperk mij daarom tot alleen vleugels
XFRL5 geeft wel een te gunstig beeld als je de grenslaag turbulent maakt, want Mark Drela heeft aangegeven dat XFoil de dikte van de turbulator niet meeneemt in de berekeningen.
Ik heb zelf de zig zag tape nog niet toegepast op mijn DLGs omdat ik het te dik vind.
Uit windtunnel metingen van Selig et al (Summary of Low Speed Airfoil data volume 3) blijkt dat een turbulator (een tape-je volgens mij) van 0,002 inch = 0,05 mm dik en 0,125 inch = 3,175 mm breed op 22% tot 46% de weerstand van het Eppler profiel E374 met 25% vermindert bij een Re =100,000. De turbulator kan dus vrij dun zijn...
Vroeger gebruikte ik printplaat tape maar dat kan ik niet meer krijgen op mijn oude adres. Nu zag ik laatst by Hobby-in afbies tape-jes van Oracover die volgens mij ook wel eens geschikt zou kunnen zijn (of idd iedere andere dunne tape).
Ook de waarde van de tipverdraaing lijkt mij goed.
Cheers
Bart