Austria Elefant

Willem
ziet er goed uit!
waarom de keuze voor muurverf eigenlijk? (over van een klus?). ik ben erg benieuwd hoe de muurverf zich houd op deze toepassing

@ raymond
dat van jou ziet er natuurlijk ook super uit! blijf lekker (stil) meelezen!

Willem
ziet er goed uit!
waarom de keuze voor muurverf eigenlijk? (over van een klus?). ik ben erg benieuwd hoe de muurverf zich houd op deze toepassing

@ raymond
dat van jou ziet er natuurlijk ook super uit! blijf lekker (stil) meelezen!

Deze verf houdt en dekt goed op een poreuze ondergrond. Verder tast het het schuim niet aan, watervast,. En het geeft als een van de weinige een mooie hoogglans. en is goedkoop, genoeg voor twee zwevers.
Alleen nog even bewijzen dat deze bouwmethode voldoende sterk is. Goedkoop in ieder geval. Het schuim en de latten bijelkaar ca 12 euro.
Voor een sleepstart ben ik niet bang maar kan het ook aan de hoogstart??:mrgreen:

spannend

Die ligt vlak, neem ik aan... zou die het gewicht aan kunnen? Zo op de foto's oogt het heel iel, maar het is toch 3 meter span...?
(edit) Nee hij zal wel niet vlakliggen maar rechtop staan... lijkt me nog steeds spannend...

De ligger staat idd rechtop, als je de twee vleugelhelften met de lat er tussen vastklemt kun je de lat aftekenen. dit omdat de vleugel van dik ,bij de wortel, naar dun aan het uiteinde loopt. Nu de lat is afgetekend kun je hem afschaven zodat deze van dik naar dun loopt. Vervolgens de lat aan tweekanten met PUR lijm insmeren en vast lijmen.
Tevens is er dan ook een tipverdraaiing in te brengen.
Ik heb zo ook een Blu Guppy klaar liggen om te maiden maar het komt er (nog) niet van.:vamp:

Willem, ik vind het echt super humor dat je deze kist uit schuim nabouwt. Ik ben echt heeeeel benieuwd hoe hij het gaat doen (bijna net zo benieuwd als naar de mijne. Bijna......)

De bevestiging van de bout in de schaats hield inderdaad niet lang. Na een beetje heen en weer duwen van de romp op de schaats brak hij al snel bij een 'neuslanding' eruit. Ik heb de kop nu vastgezet met enkele stukjes hout er omheen. Zo kan hij niet weg, maar heeft wel enige ruimte om licht heen en weer te bewegen. De schaats zelf heeft ook een mooie buigzaamheid. Volgens mij gaat die schaats prima functioneren.
full

De schaats is in de G4 gezet voor waterbestendigheid en misschien wat betere krasvastheid. De 'D' stickers zijn nu goed op maat en aangebracht. Altijd weer mooi om te zien hoe enkele stickertjes je model echt af maken.
full

Verder heb ik een deel van de gefoliede delen in de lak gezet om, zoals eerder door andere aangegeven, de vuilopname van de weefselstructuur te verminderen. Blanke lak flink verdund, aanbrengen, en als alles in de lak zit de lak er weer afvegen met papier. Zo kan de structuur vollopen, maar krijg je geen dikke laag lak aan de buitenkant. Het droogt lekker snel en de gewichtstoename lijkt me minimaal.
full

Vanmiddag de vleugel binnendelen nog doen, dan staat alles in de lak.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van lood in de romp. Onder de sleepservo zat een holle ruimte die is opgevuld met plakken lood. Daarna heb ik er epoxy over gegoten wat de kieren lekker opgevuld heeft. Komt niet meer los.
full

De vakjes aan de zijkant naast de sleepservo kunnen ook worden opgevuld met lood. Ik vrees dat er nog best een flinke hoeveelheid in moet, ik hoop dat ik ruimte genoeg heb. Ik wil 'vast lood' aanbrengen tot een zwaartepunt dat 1 tot 2 cm achter het opgegeven zwaartepunt ligt, daarna breng ik het zwaartepunt op de juiste plek met 'los lood', lood dat makkelijk te verwijderen is. Zo heb ik wat speelruimte naar achteren voor het zwaartepunt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Komen de kielvlakken nu ook los van de grond als je 't fantje op z'n schaats neerzet?
En, kunnen de kielvlakken niet in de grond happen als de schaats een beetje doorveert bij een wat hardere landing?

Denk dat je flink moet uitkijken met het uithongeren voor de landing, dus niet teveel up :).
Maar ziet er weer vet uit! Heb er zin in :)

Ben zo'n stille genieter van deze prachtige kist! Eigenlijk heb ik maar 1 vraag, wanneer is ie klaar en wanneer ga ik aan mijn scherm gekluisterd zitten kijken naar de maiden!

Jacob Bos

Komen de kielvlakken nu ook los van de grond als je 't fantje op z'n schaats neerzet?
En, kunnen de kielvlakken niet in de grond happen als de schaats een beetje doorveert bij een wat hardere landing?
De staartvlakken zouden nu goed vrij van de grond moeten zijn. Als je de kist uithongert en vervolgens uit de lucht laat donderen zou het inderdaad kunnen dat je de kielvlakken tegen het gras krijgt, maar ik ben sowieso meer een fan van landingen waarbij het vliegtuig nog vliegt (dus niet stallend op de grond laten vallen).
wanneer is ie klaar en wanneer ga ik aan mijn scherm gekluisterd zitten kijken naar de maiden!
Hij gaat zeer spoedig klaar zijn. Ik hoop dat ik voordat ik naar Duitsland vertrek (14 april) nog een keer goede condities op het strand heb zodat ik daar zijn eerste vlucht kan maken, maar die kans is niet zo heel groot. Anders wordt het waarschijnlijk op de Wasserkuppe.

Bij het aanbrengen van de aansturing van het hoogteroer bleek de roerhevel erg ver naar achteren te moeten door een vormstuk dat ik heb aangebracht. Hierdoor zou ik maar zeer weinig uitslag naar boven overhouden. Ik heb dit opgelost door uit het vormstuk wat weg te snijden zodat de roerhoorn verder naar voren kan worden geplaatst. Het extra gat valt nauwelijks op.
full

De uitslagen zijn nu oke. Ik ga ze nog iets verder vergroten door de servoarm iets langer te maken.

Ik heb een partij lood aangebracht onder de cockpitkap, daar blijkt veel ruimte te zijn en verder naar voren kan toch niet.
full

Dr. Frederik gaat nu letterlijk met lood in zijn schoenen naar de eerste vlucht :-?.
Het laatste beetje lood om het zwaartepunt op de aangegeven waarde te krijgen zit in vakjes in de romp. Dit blijft verwijderbaar zodat ik later kan tunen met het zwaartepunt.
full

In de zijkant van de romp zit een klein gaatje waar een led achter zit van de magnetische schakelaar. Wat ontsierend misschien, maar je ziet wel duidelijk of de power aan of uit gaat. Aan- en uitzetten gebeurt door een magneetje tegen de romp te houden. Erg elegant.
full

Voor het uitwegen moest het hele vliegtuig natuurlijk in elkaar. En daar was het prachtig weer voor vandaag.
full

full

full

full

Terug lopend van het veldje naar huis (zo'n 30 meter) met dit gevaarte in mijn handen dacht één van de achter mij huppelende kinderen: 'Hee, wat leuk zo'n wiebelend stuk hout!', en hij sprong op en pakte de tip. Plots was ik een stuk minder vriendelijk :bad-words:. De koters dachten overigens dat ik het vliegtuig op het voetbalveldje van 20 meter wel kon laten vliegen.

Het nog resterende werk behelst niet veel meer dan wat kleine afwerkdingen: stuurstangen richtingroeren, wegdremelen uitstekende boutjes, accuplankje maken, zijkant schaats afdichten. Nog slechts enkele uren kluswerk te gaan tot hij af is. Maar...... Gisteren hebben we 'ja' gezegd tegen een mooie villa hier in het dorp. Dat betekent veel geregel. Tevens moet ons huidige huis verkoopklaar worden gemaakt. Als je weet dat we aardige verzamelaars zijn....... De bouw- en vliegtijd is dus voorlopig beperkt.

@ Gisteren hebben we 'ja' gezegd tegen een mooie villa hier in het dorp.

Betekend dit, dat je hobbyruimte een stuk groter wordt? :D

Proficiat met de nieuwe woning!

We zullen het draadje "te koop" in de gaten houden zodat we kunnen zien wanneer de opruiming begint...:rolleyes:

Hij is er klaar voor!

Ik geloof dat hij er klaar voor is. Vanavond heb ik nog wat kleine klusjes gedaan. Accuplankje gemaakt, uitstekende bouten weggedremeld, stuurstangen richtingroeren gemaakt (met metalen kwiklinks ipv de originele plastic links), aansturing hier en daar licht aangepast (hoogteroer heeft nu iets meer uitslag), vastklemmen los lood, en turbulatoren aangebracht. Als turbulator gebruik ik een dunne strip schuurpapier korrel 80. Deze is op 8,5% aangebracht, volgens de Materiaalverzamelaar zou dat een goede waarde moeten zijn op dit profiel. De turbulator loopt van het einde van het rolroer tot net buiten de vleugelscheiding. Alleen op het buitenste vleugeldeel dus.
full

Het enige dat nog moet gebeuren is het afdichten van de opening tussen de schaats en de romp. Ik denk erover dit met oratex te doen, maar weet niet of dat goed gaat houden op de romp en de schaats. Ik verwacht van wel. Maar die afdichting is niet noodzakelijk voor een eerste vlucht. Het weer zit de komende dagen echter niet mee. Zondag zou het hellingweer kunnen zijn op Langevelderslag, maar dan ben ik onderweg van Egypte naar Denemarken :(. Op een ander strand doe ik het liever niet, Langevelderslag ken ik nl zeer goed.

We wachten af....................

Gefeliciteerd Raymond. Ik heb dit draadje met spanning gevolgd en heb er veel respect voor dat je dit project hebt door gezet! Het resultaat mag er wezen. Veel succes met de maiden, ik begin nu alvast met duimen!:worship:

... en turbulatoren aangebracht. Als turbulator gebruik ik een dunne strip schuurpapier korrel 80. Deze is op 8,5% aangebracht, volgens de Materiaalverzamelaar zou dat een goede waarde moeten zijn op dit profiel.

Fotor,

Als ik zo naar het oppervlak van jouw (moooooiiie) vleugel kijk, zie ik één grooooote turbulator. Vanaf de vleugelneus tot aan de achterlijst één en al niet-glad oppervlak.
Ik denk dat die strips totaal overbodig zijn ... :confused:

Succes met de maiden.
Dirk.

Dirk, mogelijk heb je gelijk. Maar ik weet niet of de groeven van de folie diep genoeg zijn om vroeg omslag te forceren. Ik ga later zeker proberen de strips weer weg te halen. Maar dan wil ik eerst een lekker uitgetrimd vliegtuig hebben waarbij de omslag zeker op tijd komt. Als het ding goed vliegt ga ik de turbulatoren verwijderen en kijken of het de prestaties en overtrekeigenschappen positief of negatief beinvloedt. De strips zitten vast met een beetje UHU POR en zijn makkelijk verwijderbaar.

Even voor mezelf noteren: vleugeloppervlak is ca 130 dm2. Kan ik weer een papiertje opruimen.....

Laatst bewerkt:
Fotor (edit Raymond ;-) ),

Laat ik eerst zeggen dat ik je 110% gelijk geef dat je op zeker speelt bij deze prachtkist.

De grenslaag (de laag die door de vleugel beïnvloed wordt) is bij de profielneus minder dan 1/100ste dik, waarschijnlijk maar 1/1000 tot 5/1000.
Voor die laag is jouw Oratex een hooggebergte :mrgreen: en dus wordt de stroming turbulent. En dat verandert niet meer.

Gr. Dirk.

@ Raymond en Dirk

Eigenlijk wilde ik vanmorgen al precies hetzelfde schrijven .......
Bij dat oppervlak is een extra turbulator niet nodig. Ik vermoed zelfs dat je zonder die strip beter af bent (minder weerstand) en dat onze Materiaalverzamelaar weinig tegen in weet te brengen ;)
Bart zal die turbulator wel geadviseerd hebben uitgaand van een gladde vleugel.

succes met vliegen

Back