Hij vliegt!
Ondanks de duidelijk aanwezige wind heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Elefant laten vliegen. Gerben heeft zo behulpzaam willen zijn om naar marinebasis Valkenburg te komen om mij omhoog te slepen, waarvoor nogmaals dank.
Het monteren verliep allemaal redelijk vlot. Het was niet druk op het veld, maar de mensen die er waren hingen regelmatig rond het vliegtuig om eea te bekijken. Gerben vloog intussen zijn Ibis in. Even goed kijken van welke positie te starten en hoe het landingscircuit in te delen. En dan sta je daar ineens klaar met een lel van een vliegtuig en een grijnzende sleepvlieger naast je. Ik was gespannen maar niet nerveus. De roeruitslagen zagen er allemaal goed uit en het zwaartepunt leek prima vliegbaar. Veel meer heb je niet nodig toch?
Toen Gerben gas gaf was het ongelofelijk hoe snel de Elefant los kwam. Ik betwijfel of hij meer dan 2 meter over de grond is gegaan. De snelheid was wat aan de hoge kant, een steilere sleep loste dit op. De sleep ging verder probleemloos. Ik had me voorgenomen niet te hoog door te gaan, maar het gaat zoooo snel omhoog. Na het loskoppelen was de kist alsnog best klein. Het is dan wat lastig beoordelen hoe stabiel alles hangt, maar het voelde in ieder geval goed controleerbaar. Het leek eeuwig te duren voordat het vliegtuig naar beneden kwam. Eerst voornamelijk met ailerons gestuurd, ging prima zonder richtingroer. Met richtingroer worden de bochten iets mooier, maar zonder is prima te doen. Op rol is de Elefant aan de trage kant (was te verwachten), op het hoogteroer reageert hij prima. De remkleppen behoeven geen hoogteroermix. Het effect ervan is merkbaar, maar niet overdreven. Het aanvliegen voor de landing was in eerste instantie aardig hoog. Een slinger te veel zorgde er echter voor dat ik vervolgens wat laag binnen kwam. Ik had gepland net voorbij de baan te landen, maar het werd op de baan. De geveerde schaats deed zijn werk hierbij prima, ik ben erg blij met de mooie constructie hiervan.
Tijdens het vliegen ben je erg geconcentreerd, en na de landing kan je dan eindelijk wat ontspannen en komt de ontlading. YES! Hij doet het!!! Heel gaaf. Na het terugbrengen heb ik een kleine inspectie gedaan of alles nog vast zat. Alleen de afdichting van de schaats had niet gehouden aan de romp. Deze heb ik maar verwijderd. De 2 camera's op het vliegtuig was ik vergeten aan te zetten.
Eerst even iets gedronken en gegeten en daarna heb ik nog een vlucht gemaakt. Hierbij was ik al een stuk meer ontspannen. De flycams zijn nu ook aangezet. De oude bleek echter geen lekkere accu meer te hebben, dus slechts één camera heeft opgenomen. Wederom een probleemloze sleep en vlucht. De landing was nu wel netjes in het gras.
Ik kan de Elefant nu met een gerust hart van de helling gooien op de Wasserkuppe. Ik ben erg blij dat hij goed vliegt. Het vliegbeeld is zeer apart. Toen mijn vrouw de videobeelden zag zei ze: "Het lijkt wel of hij op zijn kop vliegt". Ik kan niet zeggen wat er anders is. Het ziet er gewoon anders uit dan al het andere. Mooi.
Filmpje (is weer mooi geworden!) is aan het uploaden, nog even geduld. Foto's heb ik zelf niet. Gerben heeft er enkele gemaakt, en nog wat clubmaten. Ik ga proberen nog wat meer foto's te pakken te krijgen.