Austria Elefant

Raymond,

Ook vanuit Groesbeek de hartelijke felicitaties en complimenten voor zowel het toestel als het filmpje!

Echt genieten zeg om die beelden te zien.

Ik hoop echt dit toestel eens van dichtbij te kunnen bewonderen!

Grt, Louis

Bijzonder fraai videoverslag van een hele bijzondere kist! :thumbsup:
Prachtig gebouwd en mooi gevlogen

Filmpje met beelden uit verschillende hoeken en daarbij de muziek is subliem, erg mooi gemaakt :yes:

Proficiat man :celebrate:
Dit is genieten met een grote G

Groeten, Ralf

ik wil absoluut geen afbreuk doen aan het succes van Raymond.......maar ook mijn Elefant(zie eerdere posten) heeft heden avond zijn eerste vluchten gehad. Helaas was er erg weinig wind zeg maar geen wind.
Toch de Elefant aan het elastiek gebonden en de "gok" gewaagd.
Hij kwam niet echt hoog maar wel voldoende hoog om een goed rondje te maken.
Tijdens de start had hij de neiging om te stallen, over één vleugel weg te vallen. Dit was goed te corrigeren maar echt hoog kwam hij door de windstilte niet.
Wat erg opvallend is dat de Elefant de eerste meters z'n staart naar beneden gooit. Heeft dit te maken met de plaats van de lierhaak?? staat deze te ver naar achteren? Dit is bij deze romp natuurlijk wat moeilijker te bepalen.
Toen hij eenmaal van de haak was lukte het goed om hem in een glijvlucht te krijgen.
ook mijn ervaring was dat hij een hoge snelheid ontwikkeld. Mogelijk moet de instelhoek een graadje groter worden.
ook bij mij is het lastig om het richtingsroer mooi in de neutraalstand te krijgen
Helaas was mijn Flycam weer leeg op het moment dat ik hem nodig had.
Daarvoor heb ik namelijk beelden gemaakt van de maiden van mijn laatste Cirrus. Zoals van een Cirus te verwachten valt ...vlekkenloos en eindeloos zweven.
Ik hoor graag jullie ideen om de Elefant beter te laten starten/vliegen.

De grootste test voor mij was de vraag of de vleugelconstructie van de Elefant bestand was tegen de kracht van een elastiekstart....hij gaf geen krimp!

Laatst bewerkt:
Leuk Willem! Ook proficiat met dit ludieke project. Mooi dat de constructie het gehouden heeft. Ben benieuwd naar de beelden! Groeten, Maarten

Iedereen bedankt voor de complimenten. Leuk om te lezen dat anderen net zo van mijn filmpjes genieten als ikzelf. Het is onwijs gaaf om dit soort filmpjes te hebben van mooie vluchten. Het monteren is leuk werk en ik sta vaak helemaal te stuiteren als er weer een mooi filmpje klaar is.

Mochten mensen interesse hebben nog enkele filmpjes te bekijken...... (niet om op te scheppen!! wel om te genieten)
Kleine Boeing 737 eerste vluchten
Fietslier
Fantasy in Oostenrijk
Vorig jaar op de Weiherberg
WIK speed astir aan het elastiek
Wasserkuppe 2008
[URL="
op het strand[/URL]

Willem, leuk dat jouw Fantje ook gevlogen heeft! De haak zit waarschijnlijk te ver naar achteren waardoor de neus te sterk omhoog komt. De invalshoek wordt hierbij snel te groot en daardoor overtrekt het vliegtuig makkelijk. De haak zit bij deze romp een flink eind onder het zwaartepunt, dus de haak moet verder voor het zwaartepunt zitten dan bij andere zwevers. Het snelle vliegen zou je nog op kunnen proberen te lossen door het zwaartepunt iets naar achteren te brengen. Kan je het instelhoekverschil niet opmeten? Mijn Elefant heeft ca 2 graden en vliegt daarmee erg stabiel. Ik verwacht dat hij met iets minder ook nog goed vliegt.
Hou er rekening mee dat bij een elastiekstart met wind de belastingen nog wat groter worden. Zonder wind gaat hij waarschijnlijk met weinig snelheid omhoog, waardoor ook de belastingen beperkt zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat erg opvallend is dat de Elefant de eerste meters z'n staart naar beneden gooit. Heeft dit te maken met de plaats van de lierhaak?? staat deze te ver naar achteren? Dit is bij deze romp natuurlijk wat moeilijker te bepalen.
Willem,

Dit heeft te maken met de hoogte van de romp. Daardoor zit de haak erg ver ONDER de vleugel. Daardoor ontstaat een enorm koppel/moment. De naar voren gerichte trekkracht van het elastiek zit (ver) onder het massamiddelpunt van de kist (zit vlak onder de vleugel schat ik) en de weerstand van de vleugel zit daar dus flink boven. Dat heeft tot gevolg dat het toestel achterover kantelt in die allereerste startfase. Pas enkele (één?) seconden later is de snelheid zodanig dat het stabilo tegengas kan geven, bovendien is dan de stijging ingezet waardoor starthaak, massamiddelpunt en vleugel bijna in één lijn liggen en dat hele koppel/draaimoment weg is ...

Dit is een typisch probleem voor schaalkisten, en met name oldtimers. Een bemande kist is ontworpen om een mens in te vervoeren, een schaalkist heeft dus dezelfde verhoudingen. In een moderne full scale kist lig je meer dan dat je zit, dus is zo'n zwever minder hoog dan een oldtimer, waarin de mensen veel rechter op zaten. Een schaal-oldtimer is dus relatief veel hoger. Dit fenomeen treedt dan ook vooral op bij schaal oldtimers.

De remedie is even simpel als moeilijk: tijdens de eerste (halve) seconde van de start een beetje down geven. Maar doe dat maar eens in je eentje. Tegen de tijd dat je je zenderknuppels te pakken hebt is het eigenlijk niet meer nodig ... :confused:.
Een complexere oplossing is de elastiek- of lierstart vanaf de grond. Zolang de kist niet op vliegsnelheid is, blokkeert de grond het verder achterover kantelen. Pas als de romp loskomt kan hij steiler komen, maar dan is er al voldoende vliegsnelheid zodat het stabilo goed dempt.

Wat je wel ziet bij alle bemande kisten is dat de starthaak veel verder naar voren zit dan wij bij onze modellen gewend zijn. Dat is vanwege het bovenstaande. Bovendien is het veiliger: het wordt moeilijker om een kist te overtrekken tijdens de lierstart. Dat gaat wel heel duidelijk tenkoste van de startsteilheid en -hoogte. Ooit een bemande kist weer wat achteruit zien gan in de eerste fase van de start als de wind er eenmaal goed greep op krijgt? Bij onze modellen is dat eerder regel dan uitzondering. Toch?!

Enne ... nog gefeliciteerd met de maiden van jouw fantje ....

Gr. Dirk.

Dirk, goed verhaal.
Ooit een bemande kist weer wat achteruit zien gan in de eerste fase van de start als de wind er eenmaal goed greep op krijgt? Bij onze modellen is dat eerder regel dan uitzondering.
Dat komt niet alleen door een minder efficiente plaatsing van de haak, maar denk ik voornamelijk door een geheel andere verhouding tussen vliegsnelheid en windsnelheid. Bij een model kan de windsnelheid makkelijk de vliegsnelheid van het model benaderen of overtreffen, voor een full-size kist moet het daar een stukkie harder voor waaien.

Heren bedankt voor de moeite die jullie nemen en de heldere uitleg over het liermoment. Het betreft idd de eerste seconde(n) na het loslaten van het model. Mijn vermoeden wordt door jullie betoog bevestigd en ik ben dan ook begonnen met het naar voren plaatsen van de starthaak. Het is, na de aanpassing, tijdens de lierstart geen probleem om de trim een tikkie UP te geven op het moment dat het lieren te vlak zou worden en er onvoldoende hoogte gewonnen wordt. In de huidige situatie is de kans op wegvallen naar links of rechts heel groot. De huidige plaats van de starthaak heb ik bepaald door 12° voor het zwaartepunt te nemen. Deze regel gaat zoals uit het betoog is op temaken niet voor alle modellen op.
Ik hoop de volgende keer een filmpje te hebben van de Elefant zodat er wat te zien valt.
Hopelijk kunnen Raymond en ik binnenkort een gezamelijk Elefanten rondje vliegen:D :yes:

Heren bedankt voor de moeite die jullie nemen en de heldere uitleg over het liermoment. Het betreft idd de eerste seconde(n) na het loslaten van het model.

Willem,

Met modelbouw ben je bij de elastiek-lierstart in het voordeel. Je hoeft de kist niet met een ruk op gang te brengen, waardoor de kist op zijn staart wil staan. 1 op 1 begint de start meestal met wat down geven. Maar met een model kan je dit opvangen door je kist niet los te laten, maar een beetje vlak vooruit te werpen. De kist heeft dan voorwaartse snelheid en ligt vlak.

Groet,
GliderUAV

Bedankt voor de adviezen, vanavond weer met de Elfant aan de slag geweest met de lierhaar naar voren. Het verschil was direct merkbaar, hij gaat nu zonder probleem netjes omhoog zoals het hoort. Van alle 5 de start opnames gemaakt. FCam2 op de klep van mijn pet met een externe lipo. Daarnaast een spy carkeys camera aan de vleugel tip.
Dit alles om mooie beelden te maken......
Helaas bleek na de 2e start de camera aan de vleugel na de landing verdwenen te zijn
Hij zat vast met klitteband én een extra elastiekje, nog niet voldoende.
Oké jammerdan 15 euro naar de klo....gelukkig heb ik de fcam2 nog. bij thuiskomst blijkt er wel geluid maar geen beeld op te staan...alles wit. shit nog geen filmpje.
De Elefant reageerd zeer goed op de roeren, ontwikkeld een behoorlijke snelheid en verliest makkelijk hoogte in de bochten. Hij is hierdoor ook snel weer aan de grond.
De vleugelconstructie houd zich bij een elastiekstart erg goed ook bij wat meer wind als vandaag. Het vliegbeeld is vergelijkbaar met de Elefant van Raymond.
Ik hoop de volgende keer wel beelden te kunnen laten zien. gewoon maar weer twee spycamera's gaan bestellen (geen Fcam2 meer).

Ik plak mijn camera's altijd met alleen klitteband aan de vliegtuigen, is nog nooit losgekomen, ook niet bij flink doorkachelen. Ik ben 1 keer een camera verloren, en die zat met alleen tape vast.
Ik ben ook zeer tevreden over de keychain camera's. Ze zijn kleiner dan de FCO2, hebben een veel langere accuduur en de beeldkwaliteit is naar mijn idee zelfs nog iets beter. Alleen de beeldhoek is wat kleiner. Het leuke van de FCO2 is weer dat je hem aan de ontvanger kan hangen zodat hij schakelbaar wordt (opnames vanaf de zender starten en stoppen) en door de vliegtuigaccu gevoed wordt.

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar je beelden. Komt hij mee naar de komende VGT meeting? Kunnen we samen met 2 Fantjes vliegen! Hij is tenslotte gebaseerd op het Nietzer ontwerp uit 1986.

Ik plak mijn camera's altijd met alleen klitteband aan de vliegtuigen, is nog nooit losgekomen, ook niet bij flink doorkachelen. Ik ben 1 keer een camera verloren, en die zat met alleen tape vast.
Ik ben ook zeer tevreden over de keychain camera's. Ze zijn kleiner dan de FCO2, hebben een veel langere accuduur en de beeldkwaliteit is naar mijn idee zelfs nog iets beter. Alleen de beeldhoek is wat kleiner. Het leuke van de FCO2 is weer dat je hem aan de ontvanger kan hangen zodat hij schakelbaar wordt (opnames vanaf de zender starten en stoppen) en door de vliegtuigaccu gevoed wordt.

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar je beelden. Komt hij mee naar de komende VGT meeting? Kunnen we samen met 2 Fantjes vliegen! Hij is tenslotte gebaseerd op het Nietzer ontwerp uit 1986.

De FCO2 is weer klaar.. de flat cable tussen de draaibare lens en de printplaat had een scheurtje. Kabel 3 mm ingekort en weer teruggeplaatst. Geen witte beelden meer maar nu echte beelden. Vandaag maar weer 2 Keychains besteld...helaas 2 weken wachten.
Uiteraard hoop ik bij de VGT te zijn om een rondje met z'n grote broer te maken.
Ik hoop zometeen nog een keer te gaan vliegen om beelden te verzamelen.

Wordt vervolgd

GELUKT.......het is niet het beste filmpje omdat de FCO2 op de klep van mijn pet geplakt zat, hierdoor kan ik ook niet inzoomen dus lijkt het allemaal erg verweg. Ook de beelden zijn wat donker, maar het bewijs is geleverd. Hopelijk de volgende keer een echte camaraman inhuren.
De Elefant komt nog steeds niet echt hoog omdat:
- de starthaak nu wat tever naar voren zit
- het wederom bijna windstil was
- ik met een DUBBELE elastiek werk die de Elefant niet van de grond getilt krijgt als het windstil is.

O ja ook nog 50 gram lood verwijderd.

En dan nu de film.....

BJ76REaba00[/media] - Austria Elefant.wmv

Laatst bewerkt door een moderator:
Proficiat Willem,

Is een prachtige zwever met een heeeel mooi vliegbeeld.
Ziet er fantastisch uit.

Groet Huib

Heelaas is vandaag de Elefant in tien stukken gevlogen.
De wind draaide nogal waardoor ik bij de tweede start teveel dwars op de wind kwam te staan. Hierdoor trok de Elefant sterk naar links weg en ging hij, nog aan het elastiek , de grond in. Misschien komend bouwsezoen nog een poging doen.

Helaas vette "pech" en imago schade

Back