Austria Elefant

Oh balen zeg. Gelukkig heb je de foto's nog :-)
Helemaal niks meer te redden van de brokken Willem?

De brokken zijn zeker nog te lijmen dat is het voordeel van dit hardschuim. De electronica is ook nog goed dus alles is nog te maken maar daar heb ik nu geen zin in.
Ik ga eerst 2 1/2 week op vakantie en neem dan de EZglyder en de Limbo mee.
Ik had me ingestelt op een vlieg seizoen en het bouwen weer aan het eind van het jaar.
De hangar zit nog vol dus niet getreurd. Ik beschouwde deze Elefant als het prototype.
Als ik er weer één op deze manier ga maken start ik een draadje zodat geinteresseerde gelijk mee kunnen kijken.

Jammer Willem, wel moet ik zeggen dat ik het een origineel project vindt en zeker leuk dat je heb laten zien dat het kan. Ik had de kist graag willen zien vliegen. In ieder geval goede vakantie en succes. Maarten

je mag alle eer opstrijken, het is dan ook een uniek beestje! ;)

1 Elefant minder

Afgelopen zaterdag heb ik wat met Willem P gevlogen. Zijn Elefant heeft de dag niet overleefd. De respons op de roeren was niet genoeg om tegen de turbulentie / wind in te sturen en hij is hard op zijn neus terecht gekomen. De romp lag in 3 delen. Waarschijnlijk bouwt Willem hem niet meer op. Echt goed vliegend zal hij waarschijnlijk toch niet worden. Wat mij betreft is het toch een zeer geslaagd experiment geweest. Filmbeelden volgen.

Mijn Elefant is vandaag meegeweest naar de open dag van MVC Columbia. Hier bleek menig volger van dit topic rond te lopen en ik kreeg dan ook veel enthousiaste reacties van mensen die het leuk vonden hem een keer in het echt te zien. De Elefant heeft slechts 1 vlucht gemaakt, toevallig precies op het tijdstip dat de open dag begon. Ik heb dus de opening verricht :). De sleep ging superstrak, maar verder was het winderig en turbulent. Het circuit heb ik iets te ver naar achteren gevlogen, waardoor ik ternauwernood over de boompjes terug ben gekomen. Ik heb stiekem al de onboard beelden bekeken, en het heeft echt maar een haartje (blaadje) gescheeld. Ook hiervan volgen de filmbeelden nog (eerst wat werk verrichten). De rest van de dag bleef de turbulentie en wind (nog een tandje erger dan tijdens de eerste vlucht), dus ik heb de Elefant er niet meer aan willen wagen.

Volgende meetings waar de Elefant naar toe gaat:
29 mei elektro sleep meeting te Dongen
13 juni Vintage Glider Treffen te Wichmond

Ja hij was mooi. Mijn zoon heeft jouw start beter gefilmd dan ik met jouw camera heb gedaan.

De rest moet van jouw eigen materiaal komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij, om mijn inbreng aan dit draadje af te sluiten een tekst uit een ander draadje gecopieerd.

Zaterdag met de Elefant die ik weer gerepareerd had "gevlogen. 2 vluchtjes liepen goed af", maar wel een gevecht om hem netjes aan de grond te krijgen. het waaide nl behoorlijk, 3+, Op hoogte vloog hij behoorlijk maar dichter bij de grond nam de bestuurbaarheid af.
De wind was ook erg vlagerig..Bij de laatste vlucht lukte het nietmeer om hem tegen de wind in te krijgen met als gevolg een verticale landing. Bij helicopters gaat dat goed maar bij zwevers meestal niet.
Mijn verklaring is dat de Elefant vóór de vleugels een groot oppervlak(romp) heeft die bij wat sterkere wind slecht door de roeren laat corrigeren. Eerdere succesvolle vluchten heb ik bij veel minder wind gevogen.
Resultaat....de romp in 4 stukken maar de vleugels slechts licht beschadigd. Omdat het boeltje al eerder gerepareerd was heb ik besloten om hem naast de Dura in de Kliko te laten rusten(RIP). Conclusie is dat deze bouwwijze uit hardschuim geschikt is om een stevige zwever te maken(de vleugels gaven geen krimp bij de elastiekstart). De modelkeuze is minder geschikt gebleken. Binnenkort vleugels voor de Cirrus proberen.
Hopelijk kan Raymond als hij tijd heeft dit verhaaltje nog met video en foto aanvullen.

full

Hier het filmpje van de vlucht tijdens de open dag bij Columbia. Kijk vooral op 3'12 in de linker onderhoek, dan zie je hoe weinig het gescheeld heeft :shock:. PH_AJH heeft op de grond staan filmen en kon het niet aanzien, dus daar mist net het moment dat de Elefant over de bomen gaat. Deze kist heeft nogal de neiging de vluchten spannend te maken....

Tijdens de open dag had PH_AJH zijn Grunau Baby bij zich. Deze heeft dezelfde schaal, maar zijn spanwijdte is net zo groot als een enkele vleugelhelft van mijn Elefant.
full

Dr. Frederik wilde graag even proefzitten. Hij zat wat hoog, maar het paste prima.
full

Voor de laatste momenten van de piep Elefant heeft dr. Frederik ook deze nog gekeurd.
full

Echt vrolijk kijkt hij niet. Dat bleek terecht:

Dr. Frederik wilde graag even proefzitten. Hij zat wat hoog, maar het paste prima.
full
Ik heb heel wat Grunau Baby vluchten gemaakt (begin jaren 60, GoZC) en ik kon mijn hoofd zover opzij buigen dat ik recht onder me kon kijken. (Zou ik daarom later zijn gaan deltavliegen? :) )
Maar, inderdaad zat ik niet met mijn hoofd tegen de leading edge.

Raymond, bedankt voor het filmpje ter nagedachtenis aan de Baby Elefant.
Misschien had een meer ervaren piloot dit moeilijk te besturen model wel heel aan de grond gekregen.

Mogelijk ga ik deze bouwwijze nogmaals proberen met een wat gemoedelijker vliegend model...Doppelraap of de Grunau Baby.
Dus als iemand een tekening heeft, span 2,5 meter.

Als er belangstelling voor is wil ik wel een gedetaieerd bouwverslag maken.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Bij het bepalen van je modelkeuze voor wat betreft een schaalmodelzwever zijn er twee belangrijke parameters die je in acht dient te houden.
1) De stabiliteitscoef, liefst niet onder de 0.5.
2) De koorde van de vleugel, meer in het bijzonder deze van de vleugeltippen, liefst niet onder de120mm.
Veel modellen (in de klasse van 2.5m a 3.0m ) hebben een te kleine koorde op de vleugeltippen en halen in die zone niet het vereiste reynoldsgetal, met gevolg bruusk afgleiden in de bochten.
Zie bijvoorbeeld de circe en tal van ARF schaalmodellen (Jamara) zoals discus (vleugeltip 80mm) en dergelijke van 2.6m.

Ik bouw reeds 40 jaar zwevers en heb ook soms bepaalde verkeerde keuzes (slechte vliegeigenschappen) gemaakt, vandaar deze tip.
De groeten,
Aurectar

Aurectar, de kleine Re-getallen aan de tippen zijn aan het begin van deze draad uitgebreid aan de orde gekomen. Het Re-getal aan de tip is inderdaad zeer laag, maar in de vluchten die ik totnutoe met deze kist gemaakt heb heb ik nog geen vervelende vliegeigenschappen hierdoor ontdekt. Of het moet het niet te beste glijgetal zijn ;). Ook de stabiliteit lijkt prima in orde, als ik de onboard filmbeelden terug zie is de Elefant stabiel genoeg om de dwarsas.

Tijdens de vlucht van afgelopen weekend heb ik de vario aan boord gehad. De log laat zien dat de gemiddelde daalsnelheid ca 1,5 m/s was. Dat is niet bepaald een super waarde. Dat heeft denk ik meerdere oorzaken: - oud profiel - dikke romp - lage Re getallen - kist was iets down getrimd ivm de wind. Toch voelt het tijdens het vliegen niet aan dat hij erg snel naar beneden komt. PH_AJH won het van me afgelopen weekend met zijn Grunau Baby (die won bijna van mijn vertikaal terug duikende sleepkistje).

Aurectar, ik vind wel dat je een beetje leutert hoor... zoals Berrie ook al aangeeft. Bij de Austria Elefant heeft niemand het erover of dit wel de optimale configuratie is voor een zwever, en al helemaal niet of het de ideale configuratie is voor een modelzwever. Dit is gewoon een prachtig stuk vlieg-geschiedenis, en dat het nog kan vliegen ook is geweldig. Niemand was van plan er een wedstrijd mee te winnen, en niemand had verwacht dat het een hoogstandje zou zijn volgens de huidige kennis van zaken (dank u wel meneer Balkenende).
Als je al 40 jaar modellen bouwt, dan moet je toch ook iets kunnen proeven van het plezier waarmee dit toestel gemaakt en gevlogen is, en niet alleen maar zeuren dat ze in het begin van de vorige eeuw de tippen te smal hebben getekend?

De log laat zien dat de gemiddelde daalsnelheid ca 1,5 m/s was.

Da's vet hoog! Volgens mij moet het makkelijk onder de 1 m/s kunnen komen. Of je zat in een gebied met 'sink'.

Voorbeeldje: mijn grunau baby zit op zo'n 60cm/sec daalsnelheid.

Wat is nu je:
- Vlieggewicht
- ligging zwaartepunt
- Instelhoekverschil

(ik ben weer een stukje verder met XFRL5 en zou graag eens kijken of de gemeten daalsnelheid overeen komt met de curve die XFRL5, met romp, weet te genereren.)

Laatst bewerkt:
Back