Auto aangedreven door pulse-jet motor [Update 15!]

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door patrick dettmers, 25 mrt 2009.

1. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Of gewoon een 1:1 auto :D

2. Zjeraar

Zjeraar

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Wat ze dus gedaan hebben in het vervolg (onderaan de video op part 2 klikken). Ze hebben 'm alleen niet voor aandrijving gebruikt.

3. mickietjuh

mickietjuh

Lid geworden:
    6 jul 2009
    en hoe zit het met de vorderingen van dit project?

komt er eigenlijk een body op of niet?(zou wel vet zijn)

4. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Er zijn wel wat kleine vorderingen.
    Ik ben bezig geweest met de pulse-jet op vloeibare brandstof te laten lopen.
    Dit is nog niet gelukt. De brandstoftoevoer en de ''sproeier'' werkt niet echt goed.
    Dit moet ik dus nog veranderen. Ook moet ik nog een goede brandstof zoeken. (ik gebruikte nu methanol-benzine mix)

Verder ben ik bezig geweest met een brandstoftank.
    Deze is gemaakt van stalenplaat en vervolgens heb ik deze gelast.
    De tank heeft een inhoud van 750ml(flink wat:))

Er komt geen body op. Deze zou meteen verbranden door de hitte van de pulse-jet;).

Ik zal binnenkort foto's posten!

(Offtopic: Iedereen, prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!)

Laatst bewerkt: 24 dec 2009
  5. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Update 12!

Aangezien ik vakantie heb, ben ik veel bezig geweest met dit project.

Eerst heb ik een andere luchttoevoer(om te starten) gaan zoeken. Tot nu toe starte ik de pulse-jet met behulp van een compressor. Omdat ik met de auto later op het industrieterrein wil gaan rijden is het niet praktisch om een compressor mee te moeten slepen. Door puur toeval ben ik tegen een luchtpomp van een oud luchtbed tegen gekomen.
    Dit bleek echt perfect te werken! Vele malen makkelijker dan een compressor.

Een foto van de luchtpomp:

Na de luchtpomp gevonden te hebben ben ik verder gegaan met het maken van een nieuwe sproeier. De oorspronkelijke spoeier werkte uitstekend met propaan/butaan maar voor benzine vernevelde hij niet goed genoeg. Om dit op te lossen heb ik een nieuwe sproeier gemaakt met kleinere gaatjes(0,6mm i.p.v. 0,9mm). Voorop heb ik de spoeiernaald van een 5,3cc Force motor gemonteerd. Om zo de stroom een beetje te regelen. Toen ik de nieuwe spoeier testte bleek de pulse-jet veel te weinig brandstof aan te zuigen. Toen ik de brandstof in een infuuszak(zie foto) had gedaan en hier vervolgens in kneep, begon de pulse-jet aan te slaan. Maar alsnog kreeg hij geen genoeg brandstof om goed te lopen. Er moest dus een brandstofpomp geplaats worden.
    Bij conrad heb ik een brandstofpomp gekocht en deze op een snelheidsregelaar aangesloten. Dit bleek goed te werken. De pompkracht was nu traploos te regelen.

Dit is de infuuszak met brandstof(500ml):

De brandstofpomp(voorkant):

De brandstofpomp(achterkant):

De auto moet natuurlijk ook kunnen remmen en sturen. Hiervoor heb ik gewoon standaard servo's gebruikt op de standaard plek.

Nadat de elektronica geinstaleerd was, kon ik de pulse-jet, nu met brandstofpomp, gaan testen. Het was eerst een beetje zoeken hoeveel brandstof hij nodig had. Maar hij begon al redelijk snel aan te slaan en vervolgens liep hij erg goed! Hij leek ook wel meer stuwkracht te hebben.:)

Tenslotte heb ik ook nog een spoiler op te voorkant gemonteerd. Om te voorkomen dat hij de lucht in gaat ;). Ik vind het niet zo mooi staan. Ik hoop dat het effect heeft anders haal ik hem er weer af.

Nu moet ik alleen nog de brandstof zak op een veilige manier te bevestigen en dan is het wachten op een ijsvrije weg! Ik kan in ieder geval niet wachten ;)::).

Nog een paar plaatjes!:

De accu even snel vast gemaakt(tijdelijk)

Verder had ik ook nog een wat ouder filmpje op mijn mobiel staan. Hier loopt hij nog op gas en start ik hem nog met de compressor.
    [media=youtube]t5z2NqRzgts[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Gaaf man, dat het werkt!
    Een pulsejet is inderdaad vrij dorstig. Zelf gebruikte ik geen sproeier, maar een pijpje met een i.d. van 2mm, dat ik zijdelings in de venturi had geschroefd. Hierdoor pompte ik d.m.v. een brandstofpomp methanol, die vervolgens door de luchtstroom mee naar binnen werd gezogen. De hoeveelheid werd begrensd door een externe brandstofnaald, die in de brandstofleiding zat. Hiermee was het mengsel prima te regelen. Het totale werkzame gebied (dus tussen te mager en te vet) was ongeveer 2/3 slag.
    Ik weet niet precies meer wat mijn jet verbruikte, maar ik schat zo'n beetje een kwart liter per minuut.
    Ik hoor je binnenkort wel een keer voorbijscheuren ;)

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    1/4 liter per minuut? Dat valt me nog enorm mee. Een turbine verbruikt dat ook... Hoeveel kracht leverde die pulsjet?

8. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Geen idee, nooit gemeten. Maar in vergelijking met een turbine is de stuwdruk van een pulsejet verwaarloosbaar.

Vergelijk de specs (afmetingen en brandstofverbruik VS stuwdruk) van de Argus-motor die de Duitse V1 aandreef maar eens met een gasturbine:

9. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Update 13
    Na een lange tijd van stilte zal ik dit draadje weer leven in blazen.

Ik een lange tijd geen updates gepost. Dit betekent niet dat ik stil heb gezeten. (Dat kan ik namelijk niet :p)
    Bij het rijden van de auto bleek dat de motor toch te weinig brandstof kreeg.
    Bij een hogere snelheid neemt de luchttoevoer ook toe en zal de brandstoftoevoer ook omhoog moeten. Hiervoor pompte de brandstofpomp simpelweg niet genoeg.

Zowel de snelheidsregelaar als de brandstofpomp kunnen 12V aan.
    Om de brandstofpomp wat te 'kietelen' ben ik van 7,2V overgestapt naar 12V.
    De auto reed nu beter en langer.

Toch startte de motor niet lekker. Daarom heb ik, met tegenzin, er een bougie op gelast.
    Om de bougie te laten vonken heb ik een bobine aan een relais gekoppeld. Dit loste het startprobleem op.

Twee weken geleden wilde ik een lang stuk rijden om de topsnelheid te weten te komen en een filmpje te maken.
    Toen ging het goed fout. De brandstofpomp lekte. En zoals jullie kunnen raden,
    lekkende brandstofpomp + gloeiend hete pulse-jet = foute boel.
    De pulse-jet vloog in brand. Na het vuur geblust te hebben, heb ik de schade geïnspecteerd.
    Uiteindelijk viel de schade mee, een spoiler, brandstofpomp, alle bedrading , twee schokdempers en de shocktower. Gelukkig had ik een brandblusser bij de hand, anders had het veel slechter kunnen aflopen.

Ik zie dit ongelukje niet echt als een ramp. Maar meer een kans om wat fundamentele dingen te veranderen.
    Zo ben ik niet van plan om dit chassis te repareren, dit zou te veel moeite en tijd kosten.
    Ik wil nu een eigen chassis maken. Ik heb al een uurtje getekend, dus alvast een soort van preview

Tenslotte heb ik een benzine-bestendige brandstofpomp gekocht. In combinatie met een brandstoftank van een HPI Baja (700ml). Betekent dit dus langer en vooral goedkoper rijden!

Foto's van de auto in de huidige staat (incl. schade) komen nog.

Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  10. Ludozzz

Ludozzz

Lid geworden:
    30 mrt 2007
    je reed een lang stuk om een filmpje te maken? Nou, dat filmpje willen we dan natuurlijk wel zien :cool: ;)

Jammer van de schade ja... Ik vind het wel een prachtig, origineel en ambitieus project :thumbsup:

11. melvin_f1

melvin_f1

Lid geworden:
    6 sep 2008
    wat bedoel je met goedkoper

12. Zjeraar

Zjeraar

Lid geworden:
    20 jan 2007
    benzine ipv nitro-brandstof = 10x goedkoper rijden

13. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Het gebeurde toen ik de motor net gestart had, en de auto nog aan het ''warm'' rijden was.
    De camera stond (helaas) nog niet aan.

@melvin f1

Zjeraar slaat de spijker op z'n kop;)
    Benzine kost in verhouding met nitro vrijwel niets...:)

14. Sdemon

Sdemon

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Jammer van de schade Patrick. Het voordeel is nu wel dat je met je huidige kennis de auto beter kunt opbouwen waarschijnlijk.

15. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Update 14
    Gelukkig is er weer een update!
    Ik ben in de meivakantie goed opgeschoten met het nieuwe chassis.
    De tekeningen in Solidworks bijna af. (rem, stuurstang, tank en wat kleine dingetjes moeten nog getekent worden)

Er zitten geen differentiëlen in. Dit zal er voor zorgen dat de auto minder makkelijk de bocht om gaat, dit is op hoge snelheid wel gewenst.
    De assen zijn verbonden door middel van een getande riem aan een centrale as, waar de rem op gemonteerd wordt. Alle 4 de banden worden dus geremd. (echter is nu 1 riem te lang, een kortere is al besteld)
    Op de tekening staan schaal 1:10 banden, deze wil ik misschien gaan vervangen door 1:8 banden.
    Dan creëer ik meer ruimte voor de wielophanging en het staat wat meer in verhouding.
    Verder heb ik de schokdempers horizontaal getekend, ik werkelijkheid komen deze schuin te staan. (zie foto's). Verder is het systeem vergelijkbaar met het 'pushrod' systeem.
    Wat vinden jullie er van? hebben jullie nog suggesties?

Ik ben al begonnen met de bouw van het chassis.
    Het grootste gedeelte zal ik zelf draaien en frezen.
    Echter ben ik van plan om sommige delen van de wielophanging(zoals de draagarmen) te laten watersnijden.

De bodemplaat is 4mm dik aluminium, 400mm lang en 200mm breed.

Zo komen de schokdempers ongeveer op hun plek:

De 'bulkheads' (of hoe noem dat?) zijn gemaakt van 10 mm dik aluminium. Er moeten nog kamer in geboord worden voor lagers (6*13*5 lagers). De assen waar het riemwielen op bevestigt zijn, zijn gemaakt van RVS. De askoppelingen heb ik gekocht en zijn origineel savage koppelingen.
    Ook ga ik gebruik maken van een savage rem. De tank zal van aluminium gemaakt worden.
    Ik zit te twijfelen of ik dit zelf ga solderen of ergens laten lassen. Laten lassen is het mooist en het sterkst, alleen wel weer duur in vergelijking met solderen.

De elektronica is redelijk straight-forward. Alleen zal ik gebruik maken van low-profile servo's
    De brandstofpomp is ook vervangen door een brandstofbestendig exemplaar.

Als de auto helemaal af is wil ik een mooie oppervlaktebehandeling. Ik wil hem niet spuiten, de kleur van het aluminium wil ik graag behouden. Ik zit te denken aan stralen met glasparels of zijn er nog mogelijkheden?

Mochten er dingen zijn waar jullie twijfels over hebben of als jullie andere ideeën hebben hoor ik het graag!

Ik hoop snel weer met een update te komen, alleen sta ik nu een beetje stil. Ik moet wachten op pakketjes.

Bijna foto's van de schade:

Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  16. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    damn, dit is nice!
    Je kijkt ook op geen euro of een uurtje werk denk ik.
    Doe zo voort.

17. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    nou, het budget is niet heel erg groot. Ik ben dus ook lang bezig met het zoeken naar de goedkoopste onderdelen. (zo koste die schokdempers maar 15 euro, nieuw)
    Daarom komen alle (behalve de elektronica) onderdelen uit het buitenland. Zelf massief aluminium heb ik laten verzenden.
    Helaas is de waarde van de euro nu echt op een dieptepunt. (bedankt Griekenland)

En die uren... tja dat is de hobby hè;):)

Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  18. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    De nieuwe getande riem is binnen! Hij past gelukkig precies.

19. patrick dettmers

patrick dettmers

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Update 15

Weer eens een kleine update.

De nieuwe riem is gemonteerd. Ook is de middelste as klaar en gemonteerd op de chassisplaat.
    Vier á vijf jaar geleden heb ik 1/10 velgjes gedraaid van aluminium.
    Deze heb ik nu een klein stukje afgedraaid zodat ze er weer uitzien als nieuw.
    Ik ben nu bezig met het maken van de rem.

Foto's:

20. niels danenberg

niels danenberg

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Nice!!

Ik mis alleen een leuk filmpie van school:p

Deel Deze Pagina