Auto doet vreemd met nieuwe accu.

  • Topicstarter Topicstarter Tommy Nova
  • Startdatum Startdatum
@NPS, ok, je bent de tweede al die daar mee komt, de beveiliging van de ESC.

Hoe kan ik dit verhelpen? Andere ESC? Andere fan?

Hoor graag van je.
 
Eerst kijken wat de specificaties van de ESC zijn. Als je geen handleiding hebt, dan op het internet zoeken met de gegevens die op de ESC staan, zoals de typeaanduiding.

Je kan ook voelen of de ESC warm wordt. Dat is niet altiijd goed te bepalen. De beveiliging kan al ingrijpen als de warmte nog in de componenten zit. Koel houden kan helpen. maar door extra koeling blijft de ESC "op het randje" misschien werken. Als de buitentemperatuur gaat stijgen komem de problemen terug.

Voor je overgaat tot het vervangen van de ESC kan je misschien je ESC uitwisselen met een ESC van een mede-rijder.
 
Ik heb net de winkel gesproken waar ik de buggy vandaan heb. Het moet met deze accu geen enkel probleem moeten geven. Ook hij zei dat je zelf 11.1V lipo's in deze kar kan rijden. Hij verzocht me om de boel door te meten, accu na volledig opladen, de spanning van de zender etc.

Dat maar ff doen, en dan zien we wel verder.

Moet zeggen dat ik super te woord wordt gestaan en ze ook me helpen totdat het verholpen is. Mag even gezegd worden!! Ik heb het over de mensen van monstercars punt enel :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij vroeg me de spanning van de zender en de accu te meten.
En die aan hem door te geven. Hij gelooft niet dat het aan de esc ligt, en eerder aan zender/ontvanger.

Moet zeggen dat ik het bij de 7.2V accu minder heb, lijkt wel. Maar misschien 'wil' ik dat ook wel zien snap je...

We gaan het even meten en dan kunnen we dingen gaan uitsluiten.
 
Die 95 km/h is nooit met enkel de batterij te vervangen, meestal is daar ook een andere gearing/motor mee gemoeid.
Bij de HPI vorza staat ook doodleuk 103 km/h terwijl die standaard maar een dikke 50 km/h rijdt (op 4s weliswaar).

In tegenstelling tot de leverancier denk ik ook eerder in de richting van een ESC die in veiligheid gaat. Staat er nergens beschreven wat dat rood knipperend ledje wil zeggen?
Volgens mij is dit nogal vrij vaak de thermische beveiliging.

Je wil geen opsmorende ESC die je lipo meeneemt in zijn graf.
Gisteren nog geroken wat dat teweegbrengt, kabels sprongen van de ESC af en er kwam naar het schijnt een steekvlam uit de lipo :eek:.
Reden, onbekend...

Als je dat van de zender wil testen, zet de auto op een blok en zet de zender eens af, kijk of hetzelfde ledje gaat branden. Anders is het wss iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Als je de voorwielen nog kunt sturen op het moment dat de motor uitvalt, dan zit de oorzaak niet in de zender/ontvanger.
 
@NPS, klopt, ik wel gewoon sturen. Dus ik denk ook niet dat het aan zender ligt.

Het rode knipperende lampje op het moment dat ie het ff niet doet, lijkt me meer van belang. Ik ga vanaaf de manual er op na lezen.

Wel ging ik het gister nog even proberen. Volle accu, nieuwe zenderbatterijen!!. Na een poging of 6, aan en uit zetten, stukje volgas, bleef de auto het wel goed doen tot de accu gewoon leeg raakte. (Wel vet kicken trouwens hoor, als ie volgas door de wijk heen spuit!! :P Whoehaaaaaaa!!! )

Misschien heel suf gedacht hoor, maar is misschien de beginspanning van de accu gewoon to much voor de auto/ESC en dat ie na een kort verloop van tijd minder spanning heeft en het daarom dan wel doet...??

Misschien als ik het even duidelijk per stap vertel wat ik doe en wat er gebeurt, dat er bij iemand een lampje gaat branden.

1. Volgeladen 8.4V accu in de auto.
2. Auto aan, lampje ESC blinkt 1 keer groen.
3. Zender aan
4. Volgas, lampje op ESC gaat over van rood (halfgas) naar continue groen (dan is ie op volgas).
5. Ik kan dan net zo lang volgas houden totdat ik de eerste keer de hendel loslaat.
6. Ik laat hendel los.
7. Geef weer gas. Blijft nu hangen op half gas, met het rode lampje continue aan
8. Laat gas los.
9. Wil weer gas geven, dit gaat niet omdat het lampje nu continue rood knippert met korte tussenpozen...

Wanneer ik de auto nu aan en uit zet, kan ik weer bij 1 beginnen.
Dit deed ik gister dus een keer of 6 en vanaf toen deed hij het wel goed. Totdat de accu leeg ging...
 
Hoi,

Een mooie duidelijke uitleg! Top!
Ik ben zelf ook redelijk nieuw, maar wat mij opviel is bij mijn eigen auto (Stampede xl-5) dat ik als laatste de zender aan moest doen en de omgeving kan ervoor zorgen dat de lamp rood blijft branden. ( tl-verlichting, draadloos internet, en alles wat er nog meer in de lucht zweeft.
Ik zou proberen om je auto eerst op een afgelegen gebied te testen en als laaste de zender aan te doen (27 mhz)

Groet tec
 
Hey Tec,

het is het proberen waard natuurlijk. Eerst auto, dan zender. Volgens mij doe ik het ook al zo, maar het kan natuurlijk ook zo maar zijn, door alle emotie en spanning hahahah, dat ik het andersom doe. En we hebben een heeeeeel groot leeg grasveld bij ons. Daar maar eens proberen. Waar ik nu steeds rij, daar staan een hoop grote lantaarnpalen. Weet niet of dat wat uitmaakt, maar we gaan het gewoon proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst auto, dan zender

Altijd eerst de zender aanzetten en dan pas de auto(stroom voor de ontvanger). Als je eerst stroom op de ontvanger zet, dan kan hij signalen opvangen die niet van je zender afkomen, en dat wil je echt niet.

Over je accu: vreemd dat hij het met de standaard accu wel goed doet. Misschien is je nieuwe accu gewoon een slechte accu of is je regelaar verkeerd ingesteld.

edit: kan ook aan de soldeerverbindingen op je nieuwe accu liggen. Controleer of de connectors wel goed vast zitten. Desnoods opnieuw solderen.
 
Laatst bewerkt:
mijn oude accu deed het niet (die gloednieuw was) waar heb je de accu gekocht? bij mij hebben ze een model accu uit de prehistorie aangesmeerd, die deed het dus echt niet...
 
Heren,

net terug van weer een oefensessie. En weer hetzelfde verhaal.
Na een keer of 6 de hele boel aan en uit gezet te hebben, ging het allemaal als een trein... Ook nog geprobeerd op open terrein om eventuele storingen uit de weg te gaan... Zelfde effect.

Ik blijf het iets mafs vinden. De accu heb ik bij een zaak in Zaandam gekocht.
Een vrij gerenomeerde winkel, en het feit dat de accu na een paar herstarten het wel goed deed denk ik niet dat de accu gaar is. Wel ga ik sowieso een Dean er aan laten zetten van het weekend. Hoop dat dat wat uitmaakt.

Hij leek ook wel langer mee te gaan dan de vorige keren... Hij is nu dan ook een paar keer helemaal leeg en vol gegaan...

We blijven gewoon proberen, en uiteindelijk zullen we het euvel wel vinden...

Machtig trouwens. Hier door de wijk in het donker over de speedbumps... Lekker vliegen en de vonken vlogen van de bodemplaat af!! :P Echt kicken, dat hele RC verhaal!!
 
Op zich is het niet zo vreemd dat het na enige tijd beter gaat. Ik ga er nog steeds van uit dat de beveiliging van de ESC ingrijpt wegens overbelasting. Als de accu vers van de lader komt, is de spanning en dus ook de geleverde stroom op z'n hoogst. Na even gebruiken dalen de spanning en de stroom. Het zal dus langer duren voor de beveiliging ingrijpt.

Als de connectoren van slechte kwaliteit zijn, zullen goede connectoren het probleem alleen maar verergeren. Slechte connectoren zorgen voor spanningsverlies, goede connectoren zorgen voor meer spanning op de ESC, dus eerder ingrijpen van de beveiliging.

Zou je toch adviseren eens te rijden met een andere ESC die meer stroom aan kan. Grote kans dat het probleem dan weg is...
 
@NPS, Mijn gedachte over dit hele verhaal is nu zeker, net als die van jou.
Ik heb nu van alles geprobeerd.

-Een 3e accu. Heb nu een 7.2V en 2x een 8.4V, en een ander merk ook nog.
Dus nu drie verschillende, waarvan de 2 8.4V accu's dus zo maf doen.

-Nieuwe!! batts in de zender.

-Een open veld opgezocht.

-Eerst zender, daarna de waggie...

Ik ga het volgende doen, aangezien niemand in mn omgeving ook de RC ziekte te pakken heeft. Ik ga de verkoper dit verhaal voorleggen en hopen dat hij me een andere, hetzij gebruikte, ESC opstuurt...

Wel opmerkelijk dat ook in meerdere engelstalige advertenties van deze auto's staat dat je, zonder modificatie, een zwaardere accu kunt gebruiken. hier begin ik dus mn twijfels over te krijgen.
 
Het klinkt mij meer als LVC (low voltage control) voor LiPo's in de oren. Zeker met het verhaal van half gas.

Als de ESC hierover beschikt en dit geactiveerd is zal hij de volgeladen 8,4V NiMh waarschijnlijk herkennen als een 3S LiPo.
Omdat de spanning onder belasting snel zal zakken bij deze batterij zal hij in de spanningsbeveiliging slaan (wat niet nodig is bij NiMh).
Bij mijn regelaar beperkt hij ook eerst het vermogen voordat hij helemaal uit slaat.

Na een paar keer gereden te hebben zal de spanning zodanig gezakt zijn dat hij de batterij als een 2S LiPo herkent bij het uit/aan schakelen waardoor je gewoon door kunt rijden.

Het nadeel van deze auto is dat er nergens iets over te vinden is qua handleiding of type regelaar op internet.
Als de regelaar niet over LVC beschikt dan is de kans groot dat er inderdaad iets mis is met of de regelaar zelf of de specificaties die de dealers opgeven.

#edit

Na wat zoeken toch iets kunnen vinden.

http://www.myrc.com.au/data/rc%20manuals/hsp/94103-107-109-111-112-115-124%20user%20manual/9-10.jpg

Na wat meer zoeken, (als je de brushless uitvoering hebt) is hier het bedrijf dat de regelaars maakt.

http://novatech-tw.com/products/products_list.php?cid=4&language=_eng

Er bestaan ook program cards om de instellingen van je regelaar te wijzigen.

Heb je ook al aan je regelaar en motor gevoelt of ze erg heet waren als hij afslaat?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanaaf nogmaals gereden en het was weer hetzelfde verhaal.

Ook heb ik vanaaf een voltmeter gekocht op verzoek van de verkoper, en heb de zender en de accu gemeten. De zender gaf 8.6v af en de volgeladen accu, vers van de lader, geeft 10.4 af...

Kan dat met een 8.4V accu? Of is dat een piek moment opname?

@Carno, ik weet niet of hij over een LVC beschikt, ik ga die vraag bij de verkoper neerleggen.

Ik heb ook je links bekeken en miss moet ik de ESC gewoon een keer resetten. Ik las het in de pdf over de ESC. De ESC en motor zijn op dat moment nog niet heel erg warm. De auto staat immers net aan.

Ik heb het hele verhaal naar de verkoper doorgezet, ben erg benieuwd wat er aan gedaan kan worden.
 
Ik heb vanaaf nogmaals gereden en het was weer hetzelfde verhaal.

Ook heb ik vanaaf een voltmeter gekocht op verzoek van de verkoper, en heb de zender en de accu gemeten. De zender gaf 8.6v af en de volgeladen accu, vers van de lader, geeft 10.4 af...

Kan dat met een 8.4V accu? Of is dat een piek moment opname?

Dat is normaal bij een volle NiMh 7 cel accu. Deze spanning zakt zodra je de accu belast en hoe leger je batterij hoe lager de spanning.


@Carno, ik weet niet of hij over een LVC beschikt, ik ga die vraag bij de verkoper neerleggen.

Ik heb ook je links bekeken en miss moet ik de ESC gewoon een keer resetten. Ik las het in de pdf over de ESC. De ESC en motor zijn op dat moment nog niet heel erg warm. De auto staat immers net aan.

Ik heb het hele verhaal naar de verkoper doorgezet, ben erg benieuwd wat er aan gedaan kan worden.

Volgens mij beschikken beide regelaars brushed/brushless over LVC.
Maar als je de brushless uitvoering hebt zit het er in ieder geval zeker op.
Hoe ziet je regelaar eruit? Blauw aluminium koelribben op de bovenkant?

Heb je de auto in een winkel gekocht of online?
 
Laatst bewerkt:
@Carno, de ESC komt indd met de blauwe koelribben aan de bovenzijde, met daarop nog een fan.

Ik heb indd de brushless versie.
 
Back
Top