Autolaadkraan HIAB X-Hipro 418

Beste modelbouwers,

Wij zijn 3 studenten werktuigbouwkunde van Hogeschool Windesheim en we hebben een project gekregen van HIAB om een schaalmodel te maken van een autolaadkraan (type HIAB X-Hipro 418).
De afmetingen van het schaalmodel zijn 1:10 met de werkelijkheid dus de gehele arm moet ongeveer 1000mm kunnen uitschuiven.
Dit model moet kunnen bewegen daarom zijn wij opzoek naar een compleet systeem met cilinders die de kraan laten bewegen. We hebben gekozen om het systeem met pneumatische cilinder te laten bewegen omdat hydrauliek boven ons budget komt (1500 euro). Verder printen we de gehele constructie met een SLS poederprinter.

Tijdens dit project lopen we alleen nu tegen een paar punten aan:
  • De 6 slangen die de arm laten bewegen (2 cilinders voor openklappen en 5 voor het uitschuiven aan elkaar gekoppeld) moeten door de draaikrans alleen een eis is dat de gehele kraan oneindig rond moet kunnen draaien.
  • Ook zijn wij nog opzoek naar een stille compressor (max 60 decibel) die 8 bar kan leveren en niet zwaarder is dan 6 kg.

Tips zijn zeer welkom!
Alvast bedankt

Jurgen Rodijk

pneumatiek is eigenlijk geen alternatief voor hydraulica. maar de meeste modelbouwers gebruiken spindels (motoren met een draadstand en moer) als imitatie cilinder. het grote voordeel hiervan is dat deze in rust niet inzakt. en geen slangen die in de knoop raken. geen noodzaak voor een stille compressor.
en wat ik nog weet is dat dergelijke kranen 400 graden kunnen roteren. en niet oneindig.
nu weet ik niet of het concept aanpassen nog binnen de opdracht valt.

Hoi Jurgen,

Mooi project!
Helaas word er hier niet in de schaal 1:10 gebouwd maar in de schaal 1:14 of 1:16
De meeste leveranciers die wij kennen werken ook met deze maten.

Wat je zou kunnen doen is eens kijken op de site van Magom (http://www.magomhrc.com) deze maken betaalbare hydrauliek die zeker in jullie budget zal vallen.
Verder zou je in contact kunnen treden met leveranciers van SMC onderdelen (https://www.smc.eu/portal_ssl/WebCo...product_configurator.jsp?dc_product_id=124776)
deze rotators worden ook veel in de modelbouw hydrauliek gebruikt.

Ik ben geen nog geen draaikransen tegen gekomen voor pneumatiek maar er zijn wel draaikransen voor electriciteit in de handel verkrijgbaar.
Misschien is het het overwegen waard om in plaats van pneumatiek of hydrauliek eens te kijken naar spindelcylinders deze werken met een motortje zijn erg sterk en je kan de draaikransen gebruiken voor de electra doorvoer. De cylinders zijn zelf te maken en de draaidoorvoer kan je vinden op bv ebay (http://www.ebay.de/itm/Drehdurchfuh...429108?hash=item51fe1968f4:g:tsAAAOxykmZTLDJi)

hopelijk kom je hier wat verder mee en vergeet niet zo af en toe een update te plaatsen, dat vinden wij dan weer leuk :-)

succes,
Marco

Het ontwerp is aanpasbaar.
De ingeschoven lengte van de giek (telescopisch mast) is 200 mm en de uitgeschoven lengte ongeveer 1000mm, waar moet de spindel dan blijven?
Worden deze spindels door modelbouwers zelf gemaakt,om zijn er systemen te koop?

Hallo Marco,

We hebben ook wel gekeken naar electrisch cilinders (actuators) maar deze hebben altijd een motor erachter of op zitten waardoor dit niet mooi lijkt op schaal omdat de cilinder zelf 2x de lengte van de stang is.

zoek een op CTI-cilinder. daar zie je niet aan dat het een electrische is.
je werkt in een beste maat groter dan de meeste hier. waardoor je een micromotor makkelijk in de cilindervoet weg kan werken.

Je zou de drukleiding om het even hydrau of pneu door het hard van de draaikrans kunnen laten lopen.
elektra op een sleepring daarbuiten om ,dan het ventiel blok en elektra verdeelkast op de mast arm.
pneumatiek zou ik niet gebruiken daar dit onder last een niet eenparige beweging geeft.
Je zou een prototype kunnen maken met technische lego om te kijken hoe het een en ander uitkomt

Wat je zou kunnen doen is eens kijken op de site van Magom (http://www.magomhrc.com) deze maken betaalbare hydrauliek die zeker in jullie budget zal vallen.

Hallo Marco,

Wij hebben weinig ervaring met hydrauliek. We zitten nu op de site te kijken, hierover hebben wij nog een paar vragen als wij voor hydrauliek kiezen.

Als je 5 verschillende bewegingen hebt met cilinders een hoeveel 'way valve' heb je dan nodig en hoe bestuur je deze valves.
Wij zouden graag het systeem met tuimelschakelaar willen bewegen (als het budget ernaar is op afstand).

Je zou de drukleiding om het even hydrau of pneu door het hard van de draaikrans kunnen laten lopen.
elektra op een sleepring daarbuiten om ,dan het ventiel blok en elektra verdeelkast op de mast arm.
pneumatiek zou ik niet gebruiken daar dit onder last een niet eenparige beweging geeft.
Je zou een prototype kunnen maken met technische lego om te kijken hoe het een en ander uitkomt

Hallo Tug.nl,

Bedankt voor je reactie!
Daar hebben wij ook over nagedacht om de ventielen in de kraan te doen ipv eronder, alleen de ruimte is beperkt (60*80*90mm).
Ook zit je met de bediening denk ik van de ventielen omdat wij liever niet willen dat de tuimelschakelaar op de arm zelf zitten.

Hallo Marco,

Wij hebben weinig ervaring met hydrauliek. We zitten nu op de site te kijken, hierover hebben wij nog een paar vragen als wij voor hydrauliek kiezen.

Als je 5 verschillende bewegingen hebt met cilinders een hoeveel 'way valve' heb je dan nodig en hoe bestuur je deze valves.
Wij zouden graag het systeem met tuimelschakelaar willen bewegen (als het budget ernaar is op afstand).

Als je 5 verschillende cylinders onafhankelijk van elkaar wilt bedienen dan heb je ook 5 ventielen (valve) nodig. je kan cyclinders ook samenvoegen met Y koppelingen dan kan je met 1 ventiel 2 cyclinders gelijktijdig bedienen, dit zou je bij voorbeeld voor het uitschuiven van de mast kunnen doen.

Ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn dat pneumatiek uitgesloten moet worden: dat is niet/slecht te regelen, eigenlijk alleen maar redelijk goed te regelen als je de luchtcilinder hydraulisch gaat dempen.
De werking van een lucht systeem verschilt in princiepe niet van een hydraulisch systeem, alleen in de modelbouw worden meest cilinders gebruikt die op ca 30 Bar werken, voor zover mij bekend; dat is niet zo vreselijk veel meer als een industrieel lucht systeem, dat typisch op 6-8 bar draait.

Als je een continu ronddraaiende kraan moet bouwen, dan ontkom je niet aan een swivel systeem, voor pneumatiek , dan wel hydrauliek,, zoals deze, maar met veel meer doorgangen
url
Rotary_Union017_B-definition.png

of, bij een electrisch systeem een sleepring pot, zoiets als deze; lijkt me nogal een opgave voor een eerste project van niet-modelbouwers. Ik wens jullie veel succes, als modelbouwer, èn kranenkenner
Cor

DSC_0018.JPG

Hallo Jurgen,

Waarom moet het model schaal 1:10 zijn.
Dit is geen gebruikelijke maatvoering in de modelbouwwereld.
De meest gangbare maat is 1:14, betreffende autolaadkranen, Bulldozers/Rupskranen/Mobiele kranen/Shovels in Duitsland.
In Duitsland wordt er soms ook gebouwd n de schaalmaat 1:12
In Nederland is de maat meestal 1:14 1:14.5 of 1:16

Tja, een budget van 1500,= Euro, is een budget waar je eigenlijk niets mee kan doen.
Je moet eerder aan 5000,= Euro denken.
He best kan je de autolaadkraan van messing bouwen, mooi te verwerken en kan je mooie details aanbrengen.
Bovendien zal je moeten beschikken over een draaibank, freesbank, boormachine en een hard soldeerset en div. handgereedschappen.
Kostenbesparend kan zijn : Door zelf de cilinders te maken, te bouwen/draaien/frezen, ventielen zelf maken/bouwen, eventueel zelf de hydrauliekpomp bouwen.

Als je interesse hebt, heb ik wel een link van een bouwverslag een autolaadkraan, maar die kan je helaas niet voor 1500,= Euro bouwen.
Dit is een Autolaadkraan is hoofdzakelijk uit messing is gebouwd.
Die kost wel veel meer, maar is wel geheel werkend en kan ook nog behoorlijk gewicht tillen/hijsen.

Met CTI cilinders werken zal zeker niet goedkoper zijn dan hydrauliek, bovendien zit je min of meer vast aan de standaardmaten van CTI.
(overigens zijn deze wel aan te passen

Pneumatisch moet je vergeten, dat gaat echt niet werken, bovendien veel te veel rompslomp om de autolaadkraan heen.

Maar vergis je niet, als beginnend (model)bouwer zal je toch over enige ervaring moeten beschikken, wil je zelf een goedwerkende autolaadkraan bouwen, samen met je mede leerlingen.

Je kan ook een kant en klaar model autolaadkraan kopen en zelf verbouwen, maar dan ben je ook tenminste 5000,= Euro kwijt.(Scale Art Duitsland)
(Maar dit zal niet toegestaan zijn in jullie afstudeerproject)
Naar mijn in ziens hebben jullie de lat voor jullie zelf wel heel hoog gelegd !

Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes met jullie afstudeerproject.

Hoi Jurgen,

leuk project en uitdaging. En ook voor de modelbouwer interessant. Een dergelijke uitdaging staat mij ook te wachten. Dus ik ben ook wel benieuwd naar jullie resultaat.

Even niet over pneumatiek of hydrauliek: ik heb geprobeerd om een HIAB kraan via 3D printen te maken. Uit interesse voor het 3D-printen en om zo iets unieks te krijgen. Een HIAB roller voor op de stenenoplegger.
Plaatjes zijn hier te vinden: http://www.modelbouwforum.nl/threads/scania-topline.135225/page-28#post-3299245.
De intentie bij mij was handmatig beweegbaar. En dat is redelijk gelukt. Zwenken, op en neer gaat prima. UItschuiven is lastig. Reden is dat de SLS printer toch een ruw materiaal blijft. Ik ben nog steeds aan het nabewerken (lees: vooral aan het uitstellen) om de mast uitschuifbaar te maken. Hier dus een tip: denk goed na over be wegingen en geleidingen en de benodigde kracht om dit te realiseren.

De volgende kraan staat ook op de planning. Maar volledig 3D-printen is geen optie (kosten is daar ook wel onderdeel van). De basisdelen zal ik maken uit styreen. Hooguit wat complexere delen worden dan geprint.
Voordeel van styreen is dat je dit ook kunnen laten snijden. Hier ben ik aan het afkijken (beter goed gekopieerd....) bij een medebouwer, Koos32. Kijk eens hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/autolaadkraan.241254/#post-3790053
Misschien ook een idee voor jullie: combineren van de mogelijkheden.

En hier een link naar de mooie zelfgebouwde Palfinger kraan van medebouwer Groen uit stryreen en aangedreven middels micromotortjes: http://www.modelbouwforum.nl/threads/autolaadkraan.221885/page-2#post-3524350.

Kortom: wat inspiratie. Hopelijk kunnen jullie er wat mee. Succes.

groeten,
Erik

Hallo modelbouwers,

Wij zijn er toch achtergekomen (ook dankzij jullie tips, bedankt daarvoor) dat pneumatiek niet gaat lukken.
Zeker omdat het gewicht van de compressor een grote rol is en het stoterige gedrag van pneumatiek.
Wij zaten er nu aan te denken om het alle onderdelen bij Magom (http://www.magomhrc.com/en/) te bestellen.
Alleen hebben ze daar geen draaikrans die oneindig kan doordraaien.
Daarom bestellen we die waarschijnlijk bij Stef Barneveld (www.stefbarneveld.wixsite.com).
  • 5 x servo motor (MG-6003-HXT900)
  • Pomp (MG-5030-BLTM3M)
  • Brushless ESC 30A (MG-6005-BL30A)
  • Accu (MG-300006)
  • Besturing (MG-400003)
  • y- koppeling (12 x) (5003-030)
  • Slang 3mm per m (5003-001)
  • Hydraulische vloeistof(250 ml) (5050-001)
  • Draaikrans
  • BEC 5V ? (MG-6008-MG5V)
  • Filter (5003-100)
  • Koeling? (MG-600040)
  • Locking sleeve (5003-040)
  • Accu lader (MG-300001)
Dit willen wij bestellen, zijn er nog tips of zijn wij nog dingen vergeten?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jurgen

Die link van stefbarneveld werkt niet.

En je praat over een draaikrans: dat is in feite het grote kogel- of rollenlager waarop een kraan draait, met aan de binnen- of aan de buitenzijde een tandkrans voor de aandrijving voor het ronddraaien.
En zo'n ding draait dus altijd oneindig rond.
Je probleem zit in de hydraulische en electrische doorvoeren die kunnen alleen oneindig ronddraaien met onderdelen zolas ik hierboven al heb afgebeeld, en daarop zijn oneindig veel variaties natuurlijk.
En die dingen zijn dus NIET "Draaikransen", denk even aan de terminologie hier, dat voorkomt misverstanden.
Cor

Stef heet al enige tijd Benjamin Modelbouw, maar voordat je bij hem wat krijgt, zijn jullie al afgestudeerd denk ik.
Ik zou de lat niet zo hoog leggen, want uit ervaring weet ik dat je met afstuderen effectief niet zoveel tijd hebt om zoiets goed te ontwerpen, laat staan bouwen. Voor het draaien zou ik kiezen voor een tandheugelcilinder, waardoor je ook geen draaidoorvoer nodig hebt.

als jullie t nou in 1/14 maken dan kan je ze eventueel in serie maken en verkopen,verdien je er ook centen aan,1/10 is er geen markt voor

Back