Bouwverslag Avia B.H.1 EXP

Mooi! Waarom heb je de dichte neusbeplanking uit vertikale stroken gemaakt i.p.v. uit een plank?
Waar koop je dat lindehout, zijn dat al latjes of zaag je die zelf?

Groeten, Ramses
 
RdL zei:
Waarom heb je de dichte neusbeplanking uit vertikale stroken gemaakt i.p.v. uit een plank?

Dat balsa voorin is geen beplanking, maar vulling om motorgeluid te dempen. Het wordt nog aan beide zijden beplaat met triplex. In de neus hoef ik niet op gewicht te letten, he? Smalle stroken vond ik makkelijker op maat te maken en (maar misschien onnodig) leek het frame me beter te buigen als het stroken waren ipv 1 stuk.

RdL zei:
Waar koop je dat lindehout, zijn dat al latjes of zaag je die zelf?

Ik heb een keer een grote balk lindehout gekocht voor 80 euro. En als ik dan wat latjes nodig heb, vraag ik iemand die een zaagmachine heeft, wat voor me zagen. En die latjes maak ik dan nog even nauwkeurig en mooi op deze manier:
precisie schuren
Je kan zo'n balk kopen bij hout speciaalzaken of groothandel ... niet bij de HUBO. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het wordt nog aan beide zijden beplaat met triplex.

Ik wil de neus van de zijframes, het motor compartiment, ook binnen met triplex bekleed hebben. Omdat ik bang was dat triplex+frame moeilijk te buigen zou zijn (onnodig bleek achteraf), had ik een plaat gebogen als ondergrond om frame en triplex voorgebogen te lamineren ... en dat ging een beetje mis. :rolleyes:

Goed ... het zijframe waarmee het mis ging is weer hersteld en het triplex zit er ook op, maar nu gewoon vlak gelamineerd.

TIP :zon:

Als je lamineert of een groot vlak lijmt, is het goed om de houtlijm wat te verdunnen met water. Maar ... het moet niet te dun worden, niet te dik en je wil niet meer aanmaken dan je nodig hebt en zeker ook niet te weinig.

Ik dacht, ik doe het eens andersom en dat ging hartstikke goed ...

Eerst maakte ik beide te lijmen vlakken nat met een kwast en depte het met een stuk keukenpapier zodat het vochtig was en niet (zeik)nat.
Toen bracht ik de lijm aan met een fijne spatel, wat makkelijker uitsmeerde dan op droog hout.
Toen ik de boel op elkaar klemde, bleek de lijm die er tussenuit geperst werd precies de juiste verdunning te hebben. :D
 
Hoe staat hier met deze.

391371_330025483773897_1611003612_n.jpg


Han.
 
Dwaalwegen, doodlopende wegen, wat levensgebeurtenissen, zeven jaar later en ... weer bezig aan de Avia!

avia-bh1-exp-1920.jpg


Maar eerst een nieuw begin gemaakt ... gekozen voor F4H, een wat kleinere schaal 1:4 en helemaal overnieuw begonnen te tekenen in 2D CAD met de gratis versie van NanoCAD.

000-CAD.png


Met dat tekenen ben ik nog even bezig. Ondertussen wel alvast wat 'hardware' aangeschaft:
Hier een mooie video van de Avia B.H.1 replica ...


... maar ik ga dus voor het origineel van 1920, want die vind ik net wat mooier met die olietank bovenop de motorkap. Van de replica heb ik weliswaar veel goede foto's, maar ik wil er geen 'hyper scale' project van maken, liever wat pragmatisch en dus vind ik de drie korrelige foto's die ik van het 1920 origineel heb, mooi zat en dat is genoeg voor F4H. Ik doe mee aan de wedstrijden voor de gezelligheid, niet voor de punten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top