Bouwverslag Avia B.H.1 EXP

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Henri Kaper, 15 sep 2008.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Maar je kan wel bijplakken!

    De liggers zijn gelijk geschuurd met de ribben. Het was inderdaad een kritisch klusje ... voor je het weet heb een 'modified airfoil'. Vooral de achterligger was heel lastig. (Dat moeten we volgende keer maar anders doen.) En enige 'damage control' achteraf was wel nodig.

    [​IMG]

    Even vergelijken ... klaar!!! Nou niet meer aankomen.

    [​IMG]

    (De onderste foto is gespiegeld.)

    Nu de metalen bevestigingsplaten aan de vleugelwortel en dan kan ik gaan cap strippen.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  2. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.622
    Locatie:
    Heesch
    Goed bezig man!
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.312
    Locatie:
    Spijkenisse
    Begint al op een vliegtuig te lijken, ben benieuwd wanneer we 'm op de club gaan zien:)
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Soms denk ik wel eens dat ik gewoon geen tijd voor een hobby heb. :hammer: Maar goed, er is weer wat gedaan. De schaal bevestigingsplaten aan de vleugelwortel zijn gepast, uitgelijnd, nagemeten en kunnen gelijmd worden. De grootste onnauwkeurigheid was 0,2 mm ... daar doen we het voor.

    [​IMG]

    (De vleugels gaan met M3 boutjes vast gezet worden. Dat M3 draad dat er nu in zit is voor het uitrichten.)
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Zo, de bevestigingsplaten zijn klaar en de neuslijst zit er ook in. Nu de vleugeltips en wat uitzoekwerk daarvoor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  6. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.622
    Locatie:
    Heesch
    Netjes allemaal hoor!
    Ik weet wat je bedoelt, met dat over tijd...
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Vleugeltips als losse delen gemaakt, die worden gelijmd en in vorm geschuurd zodra de vleugels van de bouwplank zijn en de onderzijde klaar is. Alle cap strips zitten er op, de strip over de TE (lomp bovenop de cap strips net als bij de echte), de aileron sheeting ook en de wing walk (alleen op de linker vleugel).

    [​IMG]
    (Klik op de foto voor groter formaat.)

    Niet alleen warbirds hebben panelen en ik kan ze niet faken met tape en plamuur!

    [​IMG]

    Laatste klus voordat de vleugels van de bouwplank kunnen is: de liggers op de juiste schaaldiepte krijgen, omdat de LE sheeting op de liggers gelijmd gaat worden. Frezen lijkt me makkelijker en sneller dan schuren. Eens zien hoe ik een geleide-houtje op m'n Dremel kan knutselen, dat over de cap strips gaat glijden en voorkomt dat ik m'n mooie cap strips beschadig.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  8. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    Mooie lijnen en welvingen zitten er in die vleugel!!
    Worden de vleugelhelften alleen d.m.v de 2 ophangpunten bevestigd, m.a.w wordt de "flying-load" geheel door de struts opgevangen?
    Je bouwt erg strak en netjes!

    Groeten, Ramses
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Dankjewel. :D

    Ja!
     
  10. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    Zie net dat de dikste vleugelribben op de plek van de struts zitten i.p.v. aan de romp en die mooie welvingen veroorzaken. Mooie constructie!

    Snap niet helemaal wat je met die frees gaat doen, de ligger lijkt al dieper te liggen. Wat ga je wegfrezen?

    Grt, Ramses
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Niet diep genoeg. Moet op schaal zijn, omdat de LE sheeting tussen de ribben op de ligger bevestigd is en dat is 2 mm diep.

    [​IMG]

    Achteraf had ik ribben en liggers beter 2 mm kleiner dan de outline gemaakt en 2 mm balsa cap strips gebruikt, maar ja ... de beste ideeën komen soms te laat.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  12. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Vraagje, op je Dremel zie ik een buitenschroefdraad. Draait deze met het freesje mee of zit deze vast aan de behuizing?
    Als deze vast zit kun je daarop een aanslag monteren voor de juiste freesdiepte.
    De aanslag zou ik zo maken dat je ook een aanslag hebt bij de cap strips. Op die manier heb je het freesvlak over de x- en z-as begrensd. Hoef je allen nog de y- richting in de gaten te houden tijdens de freesbewerking.
    Inderdaad, netjes gebouwd.

    Johannes
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Zoiets? :D

    [​IMG]

    Nog maar even een dummy ligger maken voor een test-rit voordat ik op m'n vleugel los ga.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  14. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Je weet waar je mee bezig bent. :thumbsup:
    Je hebt me overtuigt! :D
    Gaaf,……. verder zo.

    Johannes
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb m'n Dremel aan een lijntje boven de vleugel gehangen en tot zover gaat het goed! Hier zie je het verschil in diepte. Het scheelt ook nog gewicht. ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  16. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.200
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voor de meer standaard oplossingen kun je soms dankbaar gebruik maken van dit hulpstuk:
    [​IMG]
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.913
    Locatie:
    Vlaardingen
    Moooi werk!
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.973
    Locatie:
    Den Haag
    Het frezen is helemaal goed gegaan en dus nu ...

    [​IMG] TIMBER !!!

    [​IMG]

    En dan moet je natuurlijk even kijken hoe groot 'ie wordt ... :cool:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.312
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk, dat begint al op een vleugel te lijken:)
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.913
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hola, dat is best fors!
    Was in mijn beleving een stuk kleiner.
     

Deel Deze Pagina