Bouwverslag Avia B.H.1 EXP

jan brilman zei:
Kijk uit, er afschuren is makkelijker dan er bijschuren! :p

Maar je kan wel bijplakken!

De liggers zijn gelijk geschuurd met de ribben. Het was inderdaad een kritisch klusje ... voor je het weet heb een 'modified airfoil'. Vooral de achterligger was heel lastig. (Dat moeten we volgende keer maar anders doen.) En enige 'damage control' achteraf was wel nodig.

13ribrepair.jpg


Even vergelijken ... klaar!!! Nou niet meer aankomen.

14ribcompare.jpg


(De onderste foto is gespiegeld.)

Nu de metalen bevestigingsplaten aan de vleugelwortel en dan kan ik gaan cap strippen.
 
Laatst bewerkt:
Begint al op een vliegtuig te lijken, ben benieuwd wanneer we 'm op de club gaan zien:)
 
Soms denk ik wel eens dat ik gewoon geen tijd voor een hobby heb. :hammer: Maar goed, er is weer wat gedaan. De schaal bevestigingsplaten aan de vleugelwortel zijn gepast, uitgelijnd, nagemeten en kunnen gelijmd worden. De grootste onnauwkeurigheid was 0,2 mm ... daar doen we het voor.

15rootbrackets.jpg


(De vleugels gaan met M3 boutjes vast gezet worden. Dat M3 draad dat er nu in zit is voor het uitrichten.)
 
Laatst bewerkt:
Zo, de bevestigingsplaten zijn klaar en de neuslijst zit er ook in. Nu de vleugeltips en wat uitzoekwerk daarvoor.

15rootbracketsdone.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vleugeltips als losse delen gemaakt, die worden gelijmd en in vorm geschuurd zodra de vleugels van de bouwplank zijn en de onderzijde klaar is. Alle cap strips zitten er op, de strip over de TE (lomp bovenop de cap strips net als bij de echte), de aileron sheeting ook en de wing walk (alleen op de linker vleugel).


(Klik op de foto voor groter formaat.)

Niet alleen warbirds hebben panelen en ik kan ze niet faken met tape en plamuur!

17sheeting.jpg


Laatste klus voordat de vleugels van de bouwplank kunnen is: de liggers op de juiste schaaldiepte krijgen, omdat de LE sheeting op de liggers gelijmd gaat worden. Frezen lijkt me makkelijker en sneller dan schuren. Eens zien hoe ik een geleide-houtje op m'n Dremel kan knutselen, dat over de cap strips gaat glijden en voorkomt dat ik m'n mooie cap strips beschadig.

18millingbit.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie lijnen en welvingen zitten er in die vleugel!!
Worden de vleugelhelften alleen d.m.v de 2 ophangpunten bevestigd, m.a.w wordt de "flying-load" geheel door de struts opgevangen?
Je bouwt erg strak en netjes!

Groeten, Ramses
 
Zie net dat de dikste vleugelribben op de plek van de struts zitten i.p.v. aan de romp en die mooie welvingen veroorzaken. Mooie constructie!

Snap niet helemaal wat je met die frees gaat doen, de ligger lijkt al dieper te liggen. Wat ga je wegfrezen?

Grt, Ramses
 
de ligger lijkt al dieper te liggen.

Niet diep genoeg. Moet op schaal zijn, omdat de LE sheeting tussen de ribben op de ligger bevestigd is en dat is 2 mm diep.

avia-bh1-exp-replica-5.jpg


Achteraf had ik ribben en liggers beter 2 mm kleiner dan de outline gemaakt en 2 mm balsa cap strips gebruikt, maar ja ... de beste ideeën komen soms te laat.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, op je Dremel zie ik een buitenschroefdraad. Draait deze met het freesje mee of zit deze vast aan de behuizing?
Als deze vast zit kun je daarop een aanslag monteren voor de juiste freesdiepte.
De aanslag zou ik zo maken dat je ook een aanslag hebt bij de cap strips. Op die manier heb je het freesvlak over de x- en z-as begrensd. Hoef je allen nog de y- richting in de gaten te houden tijdens de freesbewerking.
Inderdaad, netjes gebouwd.

Johannes
 
Zoiets? :D

19millingguide.jpg


Nog maar even een dummy ligger maken voor een test-rit voordat ik op m'n vleugel los ga.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n Dremel aan een lijntje boven de vleugel gehangen en tot zover gaat het goed! Hier zie je het verschil in diepte. Het scheelt ook nog gewicht. ;)

20milling.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het frezen is helemaal goed gegaan en dus nu ...

Lumberjack_tns.png
TIMBER !!!

21saw.jpg


En dan moet je natuurlijk even kijken hoe groot 'ie wordt ... :cool:

22show.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top