Aviomodelli VOR250 Vintage Glider

Nou, dan moet je die profielen eens publiceren, want ik ken er geen die zoveel graden halen (bij onze Re-getallen). :confused: :rolleyes:
Hallo Dirk,
Ik ken het getal van 16 graden als vuistregel uit de 1:1 luchtvaart. Volgens de "geleerden" van wikipedia is het tussen 8 en 20 graden.
En wat is volgens jou de beste maximale uitslag voor het platte pendelkielvlak?
 
Hallo Dirk,
Ik ken het getal van 16 graden als vuistregel uit de 1:1 luchtvaart. Volgens de "geleerden" van wikipedia is het tussen 8 en 20 graden.
En wat is volgens jou de beste maximale uitslag voor het platte pendelkielvlak?
Aha!
In de 1:1 luchtvaart hebben we te maken met Re-getallen die tenminste 10x zo groot zijn als waar wij mee te maken hebben. Meestal een factor 25-50! Daar zit de crux.

Zoals ik al min of meer had geschreven:
Voor een pendelroer met een symmetrisch profiel op een model is + en - 15 graden wel het maximum. Vaak zal een werkzame uitslag niet meer dan + of -10 graden bedragen.

Een asymmetrisch profiel op een pendelroer is zeer ongebruikelijk, maar technisch wel uitvoerbaar. In dat geval blijft het bereik nog steeds zo'n 20 graden, alleen is het bereik (ook) asymmetrisch. Het zal meer richting -7 graden voor up, en plus 13 graden voor down verschuiven.
Wat op zich vrij onzinnig is, omdat meestal minder downuitslag nodig is als up (de uitslag om nul-lift (Cl=0) te bereiken is meestal flink kleiner dan de benodigde uitslag om bij een tot een stall van de hoofdvleugel te komen.

Dirk.
 
echter hebben we het hier over een pendel KIEL vlak geloof ik! Daar een asymmetrisch profiel toepassen lijkt me nog onwaarschijnlijker?
 
Het gaat hier inderdaad om een pendel richtingsroer.
Het hele kielvlak verdraaid om te sturen.
 
Laatst bewerkt:
echter hebben we het hier over een pendel KIEL vlak geloof ik! Daar een asymmetrisch profiel toepassen lijkt me nog onwaarschijnlijker?

Het gaat hier inderdaad om een pendel richtingsroer.
Het hele kielvlak verdraaid om te sturen.
????????????
Waar hebben we het nou over? Een kielvlak of stabilo?
Kielvlak = dat verticale ding waarmee je ook richting stuurt.
Stabilo = horizontaal, stuurt hoogte.

Een asymmetrisch profiel is helemaal niet zo ongebruikelijk. Mark Drela past het toe op het kielvlak van zijn SuperGee (DLG). De "Sunny" (bouwpakket 2m zwevertje) heeft een asymmetrisch profiel op z'n stabilo.

Dirk.
 
Vrijwel het gehele kielvlak wordt op deze kist als richtingsroer gebruikt. Maak anders even een duidelijke foto vissermax.
 
bij een DLG is het een heel ander verhaal... daar moet je haast een assymetrisch profiel gebruiken.

en het is dan ook gewoon een kielvlak met richtingroertje, geen pendelkielvlak.

vind het overigens altijd erg vet zulke pendels! evenals de pendelstabilo's.

gewoon een symmetrisch profieltje lijkt me het best. zit je met dezelfde uitkomst bij het sturen in beide richtingen.
wat de uitslagen betreft... ik zou de helft nemen van wat een doorsnee rudder van uitslag heeft... aangezien het voorste deel ook mee stuurt. (dubbel zoveel oppervlakte)
geen gekkigheden om te beginnen. je kan altijd meer uitslag geven.

met handstartjes kan je zien of ie vlot reageert , doet ie dat niet, dan stel je wat meer in.

ps, op de foto krijg je idd een vertekend beeld door het fake geverfde ruddertje.
 
hier effe een foto van het pendelroer.

full


Vandaag de kist gebalanceerd,zit nu 250 gram lood in de neus.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat als je de uitslag van je richtingsroer halveert (of misschien zelfs tot een derde terugbrengt) je nog steeds erg veel stuurkracht over hebt.
 
Vandaag nog vleugelzakken gemaakt en nu wachten op beter weer om de eerste handstarts te maken.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind hem mooi.
Als je een sleper nodig hebt hoor ik het wel, kom ik even naar Olst. Mijn Taxi kent daar de weg nog wel :-)
 
Erg mooi! Zou graag bij de maiden zijn, dus keep me posted! (Dan kan ik een filmpje sturen naar de originele eigenaar van deze doos :))
 
Laatst bewerkt:
De VOR250 heeft zijn eerste meters in de lucht gemaakt.
Vanavond waren de conditie eindelijk goed om een paar handstarts te maken.
Een aantal handstarts gemaakt en de verste vlucht was 75 mtr!:D

Ziet er goed uit voor zijn eerste echte (maiden) flight.

Kom op met dat mooie weer!
 
Back
Top