Aviomodelli VOR250 Vintage Glider

@ Paul het stabilo is geen massief balsa,maar ingedekt schuim.

Vanavond nog effe wat gedaan,schiet nu mooi op.

full

full

groet Martijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag bezig geweest om de vleugelpenhouders in de vleugel te lijmen.
Eerst alles uitlijnen,passen ,meten, alles pas maken en dan verlijmen ,uitlijnen en meten
Maar het volgens mij wel gelukt :D

Zo staat het nu te drogen

full

Maandag kijken of het gelukt is.

Groet Martijn

Vandaag nog effe wat gedaan aan de VOR250.

Het schiet nu mooi op,vleugels zijn klaar voor bespanning,servo's nog inbouwen,romp spuiten en klaar voor de maiden flight.

Is er een stelregel waar de hoogstarthaak moet komen of kan ik de plek die aangegeven wordt op tekening aan houden(effe ter controle)

full

full

full

dat meen je niet? :o ga je dat mooie balsa hout bespannen? :confused:

de starthaak komt rond de 14°VOOR het zwaartepunt.

dus zwaartepunt aftekenen op de romp tegen de vleugel, dan met je gradenboogje 14° aantekenen richting neus (onder aan de romp dan)
en daar zou de haak moeten zitten.
denk er aan dat je wrsch met je zwaartepunt naar achter gaat gaan in de toekomst, dus probeer een haak te nemen die verstelbaar is, anders heb je lelijke gaatjes van waar de haak ooit zat.

@hmeijdam, ziet er goed uit!
Heb je er al mee gevlogen?

De mijne krijgt een rode romp met witte vleugels.
Ben benieuwd hoe hij vliegt?
Heb er ook een sleepkoppeling ingebouwd.

Er zitten nijlon stuurkabels bij,is het wijs om deze te vervangen voor metalen stuurkabels?

Betreffende die nylon kabels: vroeger (en de VOR is duidelijk van vroeger want van 1983) werden nogal eens stuurkabels geleverd met een niet doorlopend stuk 0,8 mm staaldraad aan de uiteinden. Daar zijn heel wat kisten door breuk mee gecrashd (huls kwiklink met een tang gekneld om de nylon kabel).
De nylon kabels zijn zeer goed bruikbaar, maar het verdient dan aanbeveling om een doorlopende 0,8mm staaldraad erin te doen en soldeerbussen te gebruiken. Kavan heeft deze bussen in 1 mm binnen/ 2mm buiten en handig is dan ook dat je deze (na verwijderen van de kwiklink) door de buitenbuis eruit kunt halen indien nodig.

We schieten nu mooi op, servo's en sleepkoppeling zitten er in.

Gisteravond begonnen met follie en vanmorgen afgemaakt.
Het is een alternatief voor Oracover en ik moet zeggen dat het geen verkeerde folie is(kost 4,95 p.m).
Straks nog de stuurstangen op maat maken.

En dan twijfel ik alleen nog of ik de romp wit of rood moet spuiten.
Wat vinden julie?

full

full

full

Even een idee,de VOR250 met rode romp

full

Zooo mooi man! Ik zou toch voor wit gaan....Blijf het persoonlijk het mooist vinden op een zwever! Rood is wel unieker :)

@ Jaap, zei ik ook tegen mijn vriendin,meeste zwevers zijn wit.
Ze vondt hem zo een beetje saai,rood geeft hem net iets meer.

Het is natuurlijk ook geen schaalmodel.
Hopelijk kan hij al vliegen voor de vintage meeting.

Nog wat decals geplakt , stuurkabels op maat gemaakt .
Heb alleen nog een accu nodig,heb hier nog wel een zendernihm accu liggen 4,8 volt en 2000mah.
Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor de ontvanger?

full

zendernihm accu liggen 4,8 volt en 2000mah.
Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor de ontvanger?
Ja, dat kan prima. Zender (en ontvanger) accu's zijn niet bedoeld voor hoge stromen, dat is de reden dat je ze niet als aandrijfaccu moet gebruiken. Andersom is overigens geen enkel probleem.

@Arjan , thanks, dan gaan we de stekker om solderen.

Gaan van de week de romp spuiten balanceren,moet alleen de hoogstarthaak er nog aan.
Is daar nog een regel voor?

Zodra hij helemaal klaar is ,maar eens afspreken?

Groet Martijn

Ik zou voor de haak de positie op de tekening aanhouden. Normaal is vanuit het zwaartepunt (op de vleugel) een lijn ongeveer 15 tot 20 graden naar beneden/voor tot de onderkant van de romp. Meestal kom je bij een hoogdekker dan ongeveer ter hoogte van de neuslijst of iets daar achter uit. Het kijkt niet zo heel kritisch in dit geval. Verder naar voren geeft een stabielere start maar minder hoogte, verder naar achter geeft meer hoogte maar ook meer kans op uitbreken.

vandaag de romp in kleur gezet en hangt nu lekker te drogen.

Na goed uitharden ,nog een laagje blanke lak erop en dan alles weer opbouwen.

Hoogstarthaak nog plaatsen, kist nog balanceren en dan zijn we klaar voor de maiden flight :thumbsup:

full

Het rompje is droog,nu weer opbouwen en alles instellen.
Weet iemand hoeveel uitslag het pendel richtingsroer mag hebben?
Hier nog effe wat foto's nu die zo goed als klaar is,ik vindt hem geslaagd:D

full

full

Ziet er mooi uit, en behoorlijk "Old Skool", ben benieuwd hoe hij/zij vliegt.

succes met de maiden

groet

Terence

vanaf ongeveer 16 graden invalshoek beginnen de meeste vleugelprofielen te overtrekken. Ik heb dat bij mijn eigen VOR als uitgangspunt genomen en dat als maximum ingesteld.
Nou, dan moet je die profielen eens publiceren, want ik ken er geen die zoveel graden halen (bij onze Re-getallen). :confused: :rolleyes:

Mijn beleving is dat de meeste profielen ergens rond de 12-13 graden overtrekken. Sommige doen dat heel goedmoedig, bij 15 graden is er nog een zweempje lift te bekennen, het effect is dat ze heel rustig overtrekken.
Maar m.n. symmetrische profielen (NACA0010 en afgeleiden) halen de 10 graden met pijn en moeite.

Dirk.

Back