AXN Floater-Jet: Geschikt voor een beginner?

• Topicstarter Topicstarter Jeffrey432
  • Startdatum Startdatum
:offtopic:
Wat zijn je ondervindingen met die zender, xerxes ?

De zender ziet er goedkoop uit, althans geen display oid en de sticker kleur is oranje.
Koppelen van de ontvanger (het zijn 2 kleine ontvangers met ieder een antenne; let op, wel 90 graden van elkaar verdraaien zoals iedere 2.4 GHz ontvanger) gaat prima; accu erop (op de ontvanger) en dan op de bindingknop drukken van de zender .Klaar.
Elk kanaal kan je "inversen" dmv schuifschakelaars op de zender.
Bereik: net als mijn Futuba 6EX: ik heb nog niet meegemaakt dat ik geen bereik meer heb.
Er gaan 8 penlights batterijen in, je kan geen accupak erin doen, of je moet gaan solderen. Wel kan je oplaadbare penlights erin doen en opladen dmv een charge plug aan de zijkant.
Nadeel: slechts 4 kanalen en niet te koppelen aan Futuba (zowel de zender als ontvanger niet).
Voordeel: de prijs!!!
Losse ontvangers kosten 14 dollar; je kan vind ik beter er een zender bijkopen, dan heb je altijd wat reserve...

Laatst bewerkt:
Ik heb ze niet gewogen, maar het is iets lichter (volgens mij) dan de futuba ontvangers.
Ik heb op ebay ook futuba 7 kanaals ontvangers gekocht, terwijl ik een 6 kanaals zender heb.

dit weekend een verloopje gehaald voor een flightsimulator.
Er moet een Walkere plug (soort super VHS plugje) in de zender en ja hoor.... de zender kan je dmv de draad perfect gekbruiken als bediening voor je simulator.
Ook dat nog voor dat geld!

Afgelopen weekend gevlogen met de Floater Jet.
Wat valt mij op:
Je moet echt CA scharnieren erin monteren, want het scharniergedeelte van het EPO stelt niks voor; dat scheurt en is stug.
2 Zwakke punten: het gedeelte tussen de vleugel en achtervleugel.
In een Easystar wordt daar wel eens een carbonstaafje in geplaatst, bij bij is de floater jet daar gebroken. Nu gelijmd en compleet ingetaped (Witte ducktape). Ik raad aan om dat vanaf het begin te doen.
De neus is erg scheur-gevoelig. Ook die zou ik intapen en dan werkt het nog steeds als stootbuffer.
Tevens ga ik 2 plaatjes carbon binnen in de zijkant plaatsen waar de servo's zitten.
Daar vervormd de floater jet nl als hij op zijn neus gevallen is.

Ik heb net een Floater Jet uitgepakt die ik voor een vriend ga monteren en op zijn verzoek ook een beetje crashbestendiger maken. Hij heeft nl Xerxes' tekst gelezen en was wat ongerust:

Je moet echt CA scharnieren erin monteren, want het scharniergedeelte van het EPO stelt niks voor; dat scheurt en is stug.
Tja daar aarzel ik nog over, om dat nou al los te snijden terwijl het nog prima is... Mocht het scheuren dan kan je met tape een noodreparatie doen en later alsnog CA scharnieren maken...
2 Zwakke punten: het gedeelte tussen de vleugel en achtervleugel.
In een Easystar wordt daar wel eens een carbonstaafje in geplaatst, bij bij is de floater jet daar gebroken. Nu gelijmd en compleet ingetaped (Witte ducktape). Ik raad aan om dat vanaf het begin te doen.
De neus is erg scheur-gevoelig. Ook die zou ik intapen en dan werkt het nog steeds als stootbuffer.
Tevens ga ik 2 plaatjes carbon binnen in de zijkant plaatsen waar de servo's zitten.
Daar vervormd de floater jet nl als hij op zijn neus gevallen is.
Volgens mij heb jij dat toestel gewoon recht de grond ingevlogen... de rompstaart is niet zwakker dan welk schuimtoestel dat ik tot dusver in handen heb gehad. De rompneus is massiever dan bij wijlen mijn Arcus of mijn Junior S. Tja, carbon staafje onder het stabilo kan geen kwaad... ik hoop dat ik nog genoeg carbon heb liggen...
Het gaat even duren voor dit ding vliegt, want we hebben allebei eerst nog even andere bezigheden... maar over een week of drie laat ik wel wat horen.

O ja... waarom zouden die Chinezen nou de naam "Clouds Fly", die op het toestel op romp en vleugels staat, zo nodig willen veranderen in "Floater Jet"...? Allebei nogal merkwaardige namen eigenlijk. Een jet is per definitie geen floater. Wolken vliegen, ja, dat klopt...

Hoi Bdoets;

Scharnieren: ik vind de scharnieren dmv EPO niet lekker scharnieren (stug).
Even helemaal heen en weer gehaald en toen zag ik al een dunne barst komen in het scharnier gedeelte. Daarom heb ik alle scharnieren nu gemaakt met CA scharnieren. Was ruim 2 uur werk (uitmeten etc) maar het zit nu fantastisch! En ze scharnieren veel soepeler. Zou het meteen weer doen met een andere Floater jet.

Inderdaad recht in de grond neergestort (te schuin geland...); het was overigens niet eens een harde crash, maar toch was de romp gebroken. Maar met lijm was het zo opgelost. Daarom heb ik nu de romp helemaal ingetaped met witte ducktape. Dat voelt ook steviger aan. En toen ik toch bezig was heb ik de stickers eraf gehaald, van voor naar achteren getaped, luchtgaatjes natuurlijk opengesneden en de stickers er weer op geplakt.

Carbon onder stabilo heb ik nog niet gedaan, geen carbon meer liggen.
Dat had ik wel gedaan onder mijn Easystar en dat werkte altijd prima.
Toch maar weer naar de winkel en een dun staafje carbon halen.

Het lijm tussen het neusgedeelte vind ik zwak, zowel bij mijn toestel als bij mijn vriend is het daar met een ruwe landing losgelaten. Maar een beetje lijm heeft natuurlijk weer wonderen gedaan. Bij mij is nu het "ijzertje" op de canopy van het zwarte gedeelte losgelaten. Met gewone seconde lijm geplakt en zit weer als een huis. Wel zit ik er nog aan te denken om de canopy op een andere manier steviger vast te zetten, ik vind de verbinding niet zo heel stevig (mijn landingen zijn niet altijd "zacht" te noemen....). Daar moet ik nog wat op vinden.
We hebben nog even de tijd, want het weer is nou niet echt vliegweer....

Mocht de staart ooit breken... dan schuif ik er een carbon buisje in en lijm het weer aan mekaar, dan breekt het ook niet meer (en vind ik een mooiere oplossing dan tape eromheen).
Ik heb in de rompneus aan weerszijden een 1.5 mm staafje carbon ingestoken, te beginnen in de luchtinlaat en dan door de verschillende verdikkingen aan de binnenkant van de zijwand tot ongeveer een centimeter in de achterzijde van de cockpit. Vervolgens wat CA eroverheen gedruppeld en activator gesprayed; de staaf zit nu goed vast aan de cockpitkap. Moet zeker helpen als-ie eens op zijn neus gaat...
Ik ga ook nog brede verpakkingstape over de vleugelneus plakken, dat scheelt als-ie eens tegen een paaltje gaat.

Maiden viel nog ff tegen...
Ik dacht dat ik het CG wel ongeveer goed had, maar kennelijk toch nog te achterlijk (en dat met zo'n zware lipo). Heeft iemand de goede CG positie?
(In de manual staat deze aangegeven als "X vanaf leading edge" , maar er wordt nergens vermeld wat X is...
De roer-uitslagen waren allemaal erg aan de krappe kant, ik weet niet waar 'm dat in zit, mogelijk in de servo's. ik heb nou alle pushrods op het binnenste gaatje van de roerhevel staan, dit is denk ik beter.
Power heeft het ding wel (zit een 2200 mAh 3S in); als de (nog tamelijk onervaren) eigenaar ermee gaat vliegen zal ik de throttle trim een beetje knijpen, want als je nu vol gas geeft dan loeit-ie er echt vandoor.
Wat -samen met de ailerons- wel betekent dat het langer leuk zal blijven dan een EasyStar. Ik vind hem er trouwens ook wat vlotter uitzien, vooral vanwege het vlottere cockpitkapje.

Bedankt... had ik daar inmiddels ook ontdekt. Gaan we volgende keer proberen, maar door omstandigheden kan dat even duren.

De mijne is onderweg vanuit Hongkong. Ik zal wel wat laten weten als ie er is, over een week of 2 dus. Ben erg benieuwd, wordt mijn eerste vliegtuig :)

Hoogie;

Ik heb er inmiddels nog 2 uit HK laten overkomen voor vrienden(2 zendingen; 1 door de douane onderschept, dus dat wordt wat bijbetalen).
Ik blijf erbij om de ailerons/elevator te laten scharnieren (scharnieren niet in het midden monteren, maar een beetje aan de bovenkant). Pas dan slaan de "flappers" lekker soepel uit. Het scheelt echt een dag en een nacht.
I vind dat dit zeker nodig is bij de elevator om hem lekker omhoog te laten gaan.

Ik gebruik overigens 3S 2200mah accu's en die stop ik helemaal vooraan (een beetje piepschuim weggesneden). Maar als ik de floater jet op een CG machine leg, hangt hij toch naar achteren. Ik zal dat met mijn oude eens vergelijken.

Back