Axxon eerste zelfbouw

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guyken, 21 sep 2014.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    PA190003 AVI - YouTube

    en vandaag dus ingevlogen . Nog geen acrobatie op dit filmpje wegens teveel verkeer in de lucht + ook aftrimmen . Hoewel er niet veel te trimmen viel . :cool:
    Is nu mijn 3 de indoor toestel dat ik gebouwd heb en tevreden over . Hoe lichter je bouwt hoe groter de mogelijkheden met het toestel is de les die ik hieruit leer . Je kan dan ook lekker langzaam rondcruisen :teacher::sleepy:
    Ben aan het nadenken over een volgende Axxon versie die nog lichter gaat worden . Hoop ik :rolling:
    So long folks .
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ziet er goed uit.

    Iedereen is ooit begonnen met circuitjes vliegen. Eerst leren stappen voor je kan leren lopen.

    Tip: je linkse vleugeltip zakt voortdurend weg waardoor je moet corrigeren. Even balans links rechts controleren: toestel vastnemen bij prop en neus optillen terwijl de staart op de grond blijft staan... vleugels moeten horizontaal blijven.
    Als de statische balans OK is en hij blijft nog rollen dan zijwaarts stelling van de motor wat aanpassen. Juiste zijwaarts stelling merk je bij verticale stijgvlucht (mag niet links of rechts wegtrekken). Ten slotte trimmen op rol.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zie op de foto's hierboven dat je accu aan de linkse zijde van de romp zit. In principe zou die rechts moeten. Torque zorgt ervoor dat je toestel sowieso naar links wil rollen. Door de rechtse zijde ietsje zwaarder te maken compenseer je dat voor een stukje (niet helemaal want torque is een dynamisch effect en 'onbalans' is een statisch effect).
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Heel nuttige tips Hans bedankt . Het feit dat ie altijd naar links kapt heeft 2 redenen 1- ik stuur voor bochten soms op aileron en 2 - aan het eind van de zaal staat een blazer die soms aanstaat vandaar . Kan wel de batterij eens van kant verwisselen .
    Waarom stuur ik op ailerons in bochten , wel ik wil checken of hij gemakkelijk zou rollen . Het is een beetje testen . Weet niet of dit de goede manier is :confused:
    Zoals je ook kan zien die zaal is niet super groot en is geen 7 m hoog . ;)
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een - hellende - bocht vlieg je normaal gezien met ailerons en hoogteroer, ook bij indoor toestellen (ondersteund door richtingsroer als je een zgn. gecoordineerde hellende bocht wil vliegen). Bij een vlakke - slippende - bocht vlieg je een bocht op richtingsroer met tegengesteld ailerons om je vleugels vlak te houden (en hoogteroer om hoogte te houden).

    Standaard vlakke bochten vliegen is eigenlijk een slechte gewoonte aanleren.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Maar 't is wel eens leuk en het draagt ook bij tot de coördinatie tussen vingers en hersenen :cool:
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    k ' Ga der nog eentje maken LOL met hier en daar wat aanpassingen . :cool: Beter kleurenschema ook , alhoewel dat je dat blauw wel goed ziet in sporthal 8O
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En hier is ie dan :pim:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Zo 1 jaartje verder en klein upgrade gedaan . Op iedere vleugelhelft zit nu 1 servo wat veel minder speling tot gevolg heeft plus juistere positie van de aileron tov de romp . Je kan per servo trimmen . Wat geeft dat nu in het vliegen ? Wel nu kan ik in de relatief kleine en niet hoge zaal een looping maken en ook rollen lukt .
    PA250004.JPG PA250005.JPG
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Hoe bevalt het met twee vleugel servo's?
    Gebruik je ze ook als flaps?
    Voor 'snapflap' en als rem?
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Zeer snelle respons nu op de vleugels , vroeger met 1 servo erop kon ik een roll maken maar ik wist niet waar hij zou uitkomen LOL . Nu perfecte gecontroleerde roll . De vleugel zijn nu ook gelijk te trimmen , vroeger altijd 1 vleugel wat hoger of lager . Nee gebruik ze niet als flap , weet niet goed waarom als indoor model ?
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Thanks!
    Ik ben vooral benieuwd hoe het bij een dergelijk model zou werken als je ze wel als flap inzet. Kun je dan n og makkelijker traag vliegen?
    Misschien kun je de luchtremmen weglaten op een F3P kist. cambre mixen met gas?
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zie niet in waarom je een indoor model met flaps niet trager zou kunnen laten vliegen.
    Het nadeel van flaps is dat ze een verschuiving van het aangrijpingspunt van de totale liftkracht met zich meebrengen. In de praktijk kan dat effect er mbv hoogteroer uitgemixt worden (voor een beperkt aantal flapposities).

    Datzelfde effect er voor een volledig variabele flappositie uitmixen is praktisch niet haalbaar denk ik.

    Tegenwoordig wordt het in F3P anders opgelost mbv "dynamic airbrakes"... airbrakes die boven en onder de vleugel zitten (symmetrisch, waardoor er geen verschuiving van de liftvector optreedt) en die gekoppeld worden met throttle.

    ff googlen op het F3P model "Elanor 2015" i.v.m. dynamic brakes
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Jawadde .
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Ik kan me voorstellen dat het 'hupje' dat ik zie als ik mijn DLG afrem met flaps niet wenselijk is bij F3P.
    De remflappen boven en onder de vleugels had ik al eens gezien. De koppeling aan gas is me nog nooit opgevallen.
    Wat bedoel je hiermee? aerodynamische koppeling -> meer remmen door meer drag
    Of worden ze actief gedraaid oid d.m.v. een servo?

    Ehm... sorry voor de off topic. Succes met de Axxon!
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2015
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Nieuwe technieken interesseren me ook altijd . Gans ander niveau dan de Axxon natuurlijk .
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    afzonderlijk bediend d.m.v. een servo die 'gemixt' wordt met het throttle kanaal.

    Airbrakes heb je eigenlijk alleen nodig in de downlines (omdat de snelheid dan automatisch oploopt). Om de daalsnelheid niet te hoog te laten oplopen trek je de gasknuppel in de downlinesdus dicht, en op dat moment (en enkel dan worden) worden de airbrakes actief...
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Dit doen we dus op zondagvoormiddag , de axxon hangt nog aan elkaar al heeft het niet veel gescheeld deze mogen LOL
     

Deel Deze Pagina