Aziz - Model Slipway

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Onrust, 23 dec 2013.

  1. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Zoals hier ook te lezen viel ben ik sinds vandaag in het blije bezit van de Aziz kit van Model Slipway.

    In het verleden heb ik, naast diverse plastic huisjes, vliegtuigen en auto's van Revell e.d., op mijn 14e de Banckert van Billing Boats gebouwd. Met houten romp wel te verstaan, die (al zeg ik het zelf) best goed gelukt is.

    Ik heb dus enige ervaring in modelbouw, maar realiseer me dat deze kit van Model Slipway een graadje moeilijker zal zijn dan wat ik tot nu toe heb gedaan. Echter, met wat geduld en de reeds getoonde bereidheid van medeforummers om desgevraagd tips te geven moet het zeer zeker gaan lukken. Tevens een oproep aan een ieder: Als je ziet dat ik ergens de mist in ga: Laat het me weten, ik hoop veel van jullie te kunnen leren.

    Alvast wat foto's van het uitpakken :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2013
  2. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as Belgiƫ
    het is een prachtig schip! behoort ook tot mijn top 5 van mooiste slepers!

    heel veel succes!
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooie sleper, Onrust! Als je rustig bouwt, gaat dit vast een mooie boot worden.
    Begin eerst eens met de gebruiksaanwijzing van voor tot achteren door te lezen, totdat je een duidelijk beeld hebt van de volgorde van stappen. Dat helpt je later in het proces.

    Ik volg je topic alvast.
     
  4. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Daar ben ik inderdaad inmiddels mee begonnen. Een feestje op zich moet ik zeggen, want e.e.a. is enorm gedetailleerd beschreven en hier en daar van handige tips voorzien. Niet om Billing Boats te benadelen, maar dit is toch wel echt van een andere orde dan wat ik destijds bij mijn Banckert kreeg hoor. Maar goed, ik vergelijk wellicht appels met peren. Immers, de tijd dat ik de Banckert bouwde ligt alweer 30 jaar achter me en ik weet niet hoe de kits uit Denemarken er tegenwoordig uitzien :rolleyes:


    Overigens haal ik, naast dit forum, informatie uit onder andere de onderstaande links:

    Aziz:
    - Building the Model Slipway Aziz
    - AZIZ - Model Slipway

    Envoy (een andere kit van Model Slipway):
    - One more Envoy... - RC Groups

    En diverse andere bronnen.

    Gr.,
    Marc
     
  5. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Succes met de bouw!
    Hou de bouw wel rustig, he ;), en ik hoop dat hij netjes en gedetailleerd wordt.
     
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey, succes ermee

    Ik bouw van de gry, ook van slipway, goede kit echter het beslag heeft de nodige aandacht nodig wil, je tot een mooi resultaat komen. Ik los dat op met de meeste dingen na te maken in Cu of styreen of een combinatie van de twee...

    Ik ga dit volgen het is een prachtig model!!! (alle slepers vind ik)
     
  7. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt: 24 dec 2013
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    succes met de bouw , we kijken uit naar het bouwverslag
    vgr
    Marc
     
  9. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Zei het je al dat de modellen van Engelse makelij erg gedetailleerd zijn, compleet en stevig.
    Dat vind je niet bij de merken uit Duitsland.
    succes met je bouw, goed de beschrijving lezen en mocht er wat zijn dan weet je me te vinden.
    Ik kom voorlopig nog niet toe aan de bouw van de Aziz............. :)
    Volg wel je bouw verslag.

    Eric
     
  10. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Afgelopen dagen wat gereedschap verzameld bij m'n pa cq. nieuw aangeschaft, nieuwe schroefassen gekocht en motoren besteld, primer gekocht (Tamiya, iemand hier ervaring mee?) en de manual goed doorgelezen.

    Vanavond maar eens een begin maken met het prepareren van de romp (naden verwijderen en de te verwijderen stukken romp aftekenen).
     
  11. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Ben al een tijdje op zoek naar onderstaand gereedschap / hulpmiddel, maar heb het vermoeden dat dit niet iets is wat je in de winkel kunt kopen. Of toch wel? Mocht iemand het herkennen dan hoor ik dat graag. Wellicht ten overvloede: De metalen blokjes zijn magnetisch, dus ideaal om iets te fixeren, bijvoorbeeld bij het lijmen.

    [​IMG]
     
  12. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Ik ga je ook volgen dit model staat ook op mijn verlang lijstje
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
  14. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Ja, dat lijkt 'm te zijn! Apart bestellen in de VS is inderdaad wat kostbaar, dus als iemand weet waar deze in NL te koop is, dan hoor ik dat graag.
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik doe er eigenlijk niets mee, nog met 2 extra sets magneten ook (24 totaal):

    [​IMG]
    Hou er wel rekening mee dat ze in deze stand erg sterk magnetisch zijn. Op hun kant zoals op jouw foto een paar zijn ze maar betrekkelijk zwak.

    Ik stuur je wel een PB of we dat ding in in Tilburg kunnen krijgen:D.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Marc,

    Met tamiya primer heb ik geen ervaring.
    Ik spuit mijn boten eerst met kunststof hechtprimer in.
    En daarna filler van motip op de romp. Dit haalt alle oneffenheden weg zoals krasjes etc
    Dan plamuur ik alles met autolak plamuur
    Daarna schuur ik de filler licht op met 800 waterproof schuurpapier.
    En dan ligt het eraan welke kleur erop moet komen, word het een lichte kleur dan spuit ik hem eerst met een laagje witte grondverf.
    Bij een donkere kleur spuit ik gewoon over de filler heen.
    Let wel op Filler en witte grondverf van motip zijn op thinnerbasis.
    Hier overheen kan je wel terpetine gedragen lak spuiten. Maar andersom niet.
    Als je op mijn site kijk zie je modellen die in de beige verf staan. Dat is filler.

    Zoals ik het doe heb ik er goede ervaring mee. Pas dat ook toe bij mijn eigenbouw sub.

    Eric
     
  17. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Eric,

    Zijn dat dan deze primer en deze filler? Eerlijk gezegd er niet eens aan gedacht om een hechtprimer te gebruiken.

    Is de keuze voor de plamuur nog afhankelijk van de gebruikte primer en filler (al dan niet op terpentine basis)?
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2013
  18. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Marc,

    Dat klopt die gebruik ik.
    De keuze van plamuur is autoplamuur. Haal deze bij een verf speciaal zaak die dit ook verkoopt.
    Het heet nitro-kombi-spachtel en is van het merk alro.
    Is een gele tube, en is met waterproof schuurpapier erg mooi glad te schuren.

    Eric
     
  19. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
  20. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi. Komende week eens kijken waar ik die spullen kan krijgen. Gaat die Tamiya primer even op de plank voor de Revell bouwdozen die ik met m'n zoontje aan het maken ben. :)
     

Deel Deze Pagina