...Ik heb gelezen dat met name bij vliegclubs nogal eens met argusogen naar deze zender wordt gekeken, en hier en daar mogelijk zelfs niet wordt toegelaten. Bij vliegtuigen kan ik me daar wellicht iets bij voorstellen. Bij bootjes lijkt het me minder kritisch. Is dat een correcte aanname, of word ik straks ook de deur gewezen bij een modelbotenclub, als ik aanmeld met een Turnigy?
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Inderdaad is bij vliegers de angst aanwezig dat door een niet CE-gekeurde zender er rare dingen gaan gebeuren. Logisch, met vliegt in 3 dimensies, en "what goes up, must come down", en dan liefst gecontroleerd. Bij schippers is die discussie niet of nauwelijks aanwezig. Ik heb tenminste nog nooit meegemaakt dat er met een scheef oog naar een (ahum) "wat minder betrouwbaar bekend staande" zender werd gekeken.
Wat me eveneens nog niet helemaal duidelijk is geworden, is hoe vrij je bent in het gebruiken van kanalen voor de diverse functies in een boot. In mijn Aziz heb ik twee motoren die ik bij manoeuvreren graag onafhankelijk zou willen kunnen bedienen met beide knuppels. Bij normale vaart mogen ze synchroon geschakeld zijn op de linker knuppel (mode 2). Is zoiets te programmeren in een reguliere zender? Nogmaals, ik heb redelijk uitgebreid gelezen, maar door een totaal gebrek aan kennis is het lastig om door de vaak erg technische topics heen te worstelen.
Je bent helemaal vrij om je zender in te delen zoals jij dat lekker / handig / ergonomisch verantwoord vindt.
Gas op links of rechts, motoren gekoppeld of niet, maakt niets uit. Als JIJ er maar lekker en prettig mee om kan gaan.
Ik ben linkshandig, voor mij is het prettig als "gas" links zit op mijn "normale" schepen.
Maar bij mijn stoomsloep regel ik het "gas" (de stoomtoevoer) met een draaiknop bovenop de zender, en vooruit/achteruit met de linkerknuppel.
Roer heb ik meestal ook op de linkerknuppel, maar wel gekoppeld met rechts (Master/slave) zodat ik eventueel roer kan geven zonder het gas aan te raken. (Makkelijk bij nauwkeurig manoeuvreren).
Bij schepen met meerdere schroeven heb ik het gas ook op links, maar een koppeling met de rechterknuppel, die uit te schakelen is, zodat ik de motoren onafhankelijk kan bedienen, (in de haven) maar ook gekoppeld (op het vrije water).
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren... Daar ben je vrij in.