Bücker Student van Krick(houtbouwversie)

Nu moet er nog wat meer aan het rompje geschuurd worden zodat er een imitatie bespanning op het buizen frame nagebootst wordt!

Is het geen idee Hans om kleine stringers op de romp te zetten om de buizen na te bootsen en dan de bespanning er over?

Gr. Teus

Bücker student

MOi lallemaal,

de tip van Teus lijkt mij inderdaad een stuk handiger en eenvoudiger en daardoor wellicht ook beter uitvoerbaar. Hoe weet je nml. dat je beide zijden exact hetzelfde schuurt? En dan ook exact hè, en niet ±. Lijkt mij een veel groter klus dan het maken van de kist zelve, gezien het bouwtempo.

groet
Peter

Nu moet er nog wat meer aan het rompje geschuurd worden zodat er een imitatie bespanning op het buizen frame nagebootst wordt!
Dit is duidelijk te zien op de foto hieronder van de echte Bücker Student!
Dit is trouwens ook de kist die ik wil gaan verwezenlijken:de HB-EFO!
Een Zwitserse Student die als les kist werd gebruikt!
Wat ook bijzonder aan dit kistje is is dat er wielkapjes over de wielen zitten!

! !!!

;)

Ik denk dat Teus een goed idee heeft . . .

jan.

Dat is inderdaad geen slecht idee!!
Misschien maak ik er wel een combinatie van!
Ik moet n.m.l wel het gewenste effect krijgen wat de bespanning betreft!
Deze bespanning is zoals bij mij gewoonlijk van zijde dus het mag NIET hoekig worden!
Het kistje wordt dus op de traditionele manier bespannen!
Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hoi Hans.

Even teri inspiratie.
Mijn lapidar.

100_3291.JPG

100_3293.JPG

Schiet me nog een voorbeeld tebinnen.
Moet toch nog effe naar de hangar hier.
Maak er wel een foto van.

Groeten Han.

Han,
wat jij gedaan hebt bij de Lapidar is een perfect voorbeeld hoe dit verwezenlijkt kan worden!
Ik heb alleen het nadeel dat ik weer gelijk moet komen met de rompbeplanking en ook nog het invallende effect tevoorschijn moet toveren!

Gaat goed komen in het vervolg van het verslagje!

Zo,weer wat vanavond zitten hobby'en aan de Student.
Als eerste heb ik de vakverdeling op het rompje afgetekend.

full

Vervolgens heb ik het vlakje waar deze immitatie op het rompje komt wat kwa dikte afgeschuurd.
Daarna heb ik zoals al gesuggereerd werd er 2 stringertjes op gelijmt voor de vakverdeling en deze gelijk geschuurd met de rompbeplanking.
Daarna heb ik de stringertjes fijngeschuurd en er tevens een bollig profiel aan gegeven zodat het verloop naar de beplanking die eronder zit een beetje vloeiend verloopt!

full

full

Ik wil dit stukje van de romp eerst met licht bespanpapier gaan bespannen zodat de hoekjes een mooi verloop gaan krijgen en daarna wordt het hele rompje met zijde bespannen.
De zijde komt dan op het bespanpapier te liggen en neemt dan de vormgeving aan van het papier.

Ook heb ik vandaag al even de aansturing van de rolroeren aangeschaft!
Deze rolroeren worden in de vleugel aangestuurd dus er zijn GEEN roerhoorntjes te zien!

full

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans.

Als je met zijde bespant en natuurlijk met spanlak zakt het toch
wel iets in. Je krijgt dan extra goed tezien waar die stringertjes lopen.
En dat is nu net het leuke.
Bij de echte zijn ze ook goed tezien.

Succes Han.

Han,
en dat is nou precies wat het effect moet gaan opleveren!
Als er een kleine oneffenheid zich ergens optreed is dat totaal geen probleem omdat bij echte kisten dat ook voorkomt!
Dat is nou het leuke van een schaalkist maken omdat deze dus ook nooit perfect glad en strak mogen zijn!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen aan de aanpassing van de toegang tot de rc besturing dat tevens de zitplaatsen zijn van het kistje en de bakboordkant van het kistje is aangepast zodat het effect van de bekleding op het buizenframe zichtbaar wordt.

De klepjes die toegang bieden tot de zitplaatsen gaan echt beweegbaar worden!
Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit of ik de voorste zitplaats helemaal schaal ga maken(d.w.z een stoeltje erin en ook de pedalen e.d erin bouwen)omdat de achterste zitplaats niet op die manier kan uitgevoerd worden vanwege de de besturing die daar vlak onder zit(zou wel mooi zijn maar dan moet ik toch echt teveel slopen en aanpassen waar ik echt geen zin in heb).

full

Mvgr hans

Ik zat nog even naar post # 18 te kijken.

Dat heveltje voor het hoogteroer, is dat (op termijn) sterk genoeg? :confused:

Platgeknepen koperbuis: vijf keer heen en weer buigen en het is doormidden!

Is dit sterk genoeg? Moeten de eexperts zich maar even over uitlaten.

Ziet er verder allemaal mooi uit . . . :)

jan.

Jan,
het is geen koperbuis(rood van kleur) maar messingbuis(en dat is goudgelig van kleur) van 4mm buiten diameter en inwendig 2,4mm dat plat geknepen is en dat is sterk zat gezien de afmetingen van het hoogteroer!
Staat er trouwens ook bij geschreven dat het messing is!
Effe goed lezen en kijken!!

Mvgr Hans

Vanavond ook is even aan de vleugels gesleuteld.
De gaten die erin zitten waar de plastic bakjes in zijn gelijmt heb ik groter gemaakt om zo genoeg ruimte te kunnen hebben om de aansturing erin te kunnen krijgen.
Het is nog een beetje ruw gedaan maar dat gaat uiteraard netter worden.
Ik heb er maar ééntje gedaan dus de andere komt zo snel mogenlijk aan de beurt!
Wat mij ook opgevallen was is dat deze openingen niet op dezelfde plek zijn gesitueerd en daar moet dus ook wat aan gebeuren!

full

full

Mvgr Hans

Vandaag de aanstuur scharnieren voor de rolroeren in de vleugels gezet!

De gaten zijn nog een stukje groter gemaakt dan gisteren omdat er na goed gekeken te hebben er immitatie ribbetjes waren bijgeplaatst!

full

En hier nog een close-upje!

full

Ik zit nog even te dubben of ik elke aansturings scharnier een servo ga geven of dat ik een centrale servo in het rompje ga plaatsen voor de aansturing!
Als ik een servo in het rompje ga plaatsen dan moet ik de vleugel open slopen om de geleide buis naar deze aansturing te brengen!

Wat mij ook opgevallen is is dat er in één van de vleugelhelften een beetje negatieve tipverdraaiing in zit!
Ik hoop dat ik in de andere daar ook een beetje negatieve tipverdraaiing in kan zetten maar dat zal denk ik wel veel moeite gaan kosten omdat de vleugels al ingedekt zijn!

Mvgr hans

omdat de vleugels al ingedekt zijn!

Dan wordt het een errug moeilijk verhaal. :(

Dat wordt snijden. :yes:

Op zich interessante vraag: wat is de manier die het minste werk oplevert, om de verdraaiing uit een vleugel te halen, die geheel ingedekt is?

jan.

Jan,
ik denk dat je een brilletje nodig hebt om alles GOED te lezen want de tipverdraaiing die in de ene vleugelhelft zit blijft erin zitten!
Het gaat er namelijk om om in de andere vleugelhelft een negatieve tipverdraaiing in te zetten!!!!!!!!
Dit heeft als voordeel dat het bochtenwerk wat stabiler wordt!!!:teacher:

Ik denk dat ik de ene vleugelhelft waar de tipverdraaiing in moet gaan komen is behoorlijk heet ga stoken met de föhn(zou moeten lukken).

Mvgr Hans

Hans ben ik nog optijd.
Probeer eens te stomen.
Water in de fluitketel en stomen maar.
Denk om je vingers is heet.:confused:

Groeten Han.

de tipverdraaiing die in de ene vleugelhelft zit blijft erin zitten!

Okay, maar vertel mij: wat is in essentie het verschil tussen
1. verdraaiing in de ene helft laten zitten en in de andere helft aanbrengen, of
2. verdraaiing in de ene helft er uit halen en de andere helft laten zoals die was?

Da's niet veel, nee. :nooo:

Voor de duidelijkheid: in beide gevallen moet je een verdraaiing aanbrengen (positief of negatief). :teacher:

Als het met Han's tip lukt: dan heb je mazzel; hoef je niet te snijden! :D

(Maar ik ga m'n geld er niet op zetten . . . :nooo: )

En maar weer verder . . .

;)

jan.

(Leuk, zo'n forum! :p)

Han,
wat jij oppert is inderdaad geen slecht idee om stoom als hulpmiddel te gebruiken!
BEDANKT!!

Jan,
het is inderdaad een beetje verwarrend maar ik ga altijdt uit van negatieve tipverdraaiing en NOOIT positieve tipverdraaiing om die erin te zetten!

Ik ken ook n.m.l geen ene modelvlieger die een positieve tipverdraaing in de vleugels zet en verder hou ik nu op te antwoorden over deze tipverdraaiingen

Mvgr hans

Back