Bücker Student van Krick(houtbouwversie)

Vraagje:

hans, zie dat jij je wielen nog niet gemonteerd hebt. Nu zijn mijn banden behoorlijk vergaan en wil ik er nieuwe wielen opzetten.

Kun jij vertellen hoe je de wielen gaat monteren? Wellicht heb je wat detail foto's voor me van de as en de wielen? Ik weet namelijk niet waar te beginnen om de wielen er af te slopen.

Heb nieuwe bandjes overwogen, maar een eerste poging was geen succes de band(en) scheurde. Wellicht heeft er iemand een suggestie...

Thnx

b

(beetje pest in, dat die bandjes scheurde :()

Ten eerste wil ik iedereen een gezond en voorspoedig 2011 toewensen!

Bram,
de wielassen ga ik aan het verenstaal vastlijmen met epoxylijm(het is n.m.l een bronzen bus waar het verenstaal in gestoken wordt).
Het zou kunnen zijn dat dat ook bij jouw kistje is gebeurd en dan is het gewoon een kwestie van warm stoken en het wiel komt ervan af.

Ik heb trouwens de gehele kist al bespannen met zijde en geverft!
Als ik de tijd kan vinden dan plaats ik weer wat foto'tjes!

Mvgr hans

Ten eerste wil ik iedereen een gezond en voorspoedig 2011 toewensen!

Bram,
de wielassen ga ik aan het verenstaal vastlijmen met epoxylijm(het is n.m.l een bronzen bus waar het verenstaal in gestoken wordt).
Het zou kunnen zijn dat dat ook bij jouw kistje is gebeurd en dan is het gewoon een kwestie van warm stoken en het wiel komt ervan af.

Ik heb trouwens de gehele kist al bespannen met zijde en geverft!
Als ik de tijd kan vinden dan plaats ik weer wat foto'tjes!

Mvgr hans

Hans, jij natuurlijk ook beste wensen.

Dank voor deze info. Vermoedde het al, maar wist niet zeker. Dat maakt oplossing stuk makkelijker. Tnx.

En foto's, please!:banana:

Heb eindelijk even de tijd gevonden om wat foto'tjes te maken.
De romp,vleugels en de staarvlakken zijn op traditionele wijzen bespannen m.a.w zijdebespanning en spanlak!
Daar heb ik geen foto'tjes van maar wel van de romp en de vleugels die geverft zijn.
De kleur die ik gekozen heb is gebroken wit.
Het middengedeelte moet nog gedaan worden maar dat is een klusje voor later.
De verf moet nu nog even een weekje verder uitharden(al is het een 1 componenten verf) en dan worden de romp en vleugels nog met een zijdeglans blanke lak overgespoten(de witte verf heb ik trouwens met een roller'tje aangebracht).
Deze blanke lak is een beetje bruinig van kleur en gaat dus een verwering en/of aanslag van vuil nabootsen zoals de kleur wit eruit gaat zien als de kist(de echte dan wel te verstaan) een langere tijd in weer en wind heeft gestaan en/of regelmatig gebruikt wordt!
Ook moeten er nog wat slijtage sporen e.d aangebracht worden voordat de blanke lak erop gespoten gaat worden.
full

full

Het handvat in de vleugeltip.
full

Voor Bram even een detail foto van het wiel wat op de as gelijmt moet gaan worden.

full

En hier (waar ik zielsblij mee ben)m'n nieuwe besturing.
full

Deze heeft telemetrie waar de Bücker Student mee uitgerust gaat worden.
Gemeten gaat worden(wat ik direct op het diplay van de zender kan zien):
De temperatuur van de motor(omdat deze geheel in de motorkap verdwijnt),het toerental en er komt ook nog een variometer in(deze meet de hoogte(meters) en de stijg/daalsnelheid(m/s)
Wat ook erg handig is is dat ik op het dispay de spanning van de ontvangeraccu in de gaten kan houden zodat je nooit met een lege accu tijdens een vlucht kan komen te zitten(deze optie zit standaard op de zender en daar hoef je geen apart module voor te kopen).

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
erg leuke besturing hans daar ga je hopelijk veel plezier mee hebben en 2,4, zelf vlieg ik gewoon alles op 35 mhz dat bevalt nog steeds perfekt:yes: veel plezier dr mee:yes:en ook je bucker student is n plaatje:wink:

mvgr johan snijders

Blij !

Ik ben blij dat mijn Buckje zo goed terecht is gekomen bij een nieuw baasje, ziet er prachtig uit!
Ik hoop dat de rest van mijn oldie's ook zo'n goed baasje gaan krijgen...

Succes met de "afwerking" en ik blijf het draadje met belangstelling volgen!

Groetjes,

Jan-W

Ik heb even moeten graven maar heb m'n draadje weer gevonden zodat er weer wat bijgewerkt kan worden wat betreft de vorderingen!

In deze tussentijd heb ik niet stilgezeten en heb wel wat kunnen doen aan de Student.

Ten eerste ben ik bezig geweest om een uitlaatje te maken zodat die helemaal(behalve de uitstroom pijpjes) in de motorkap verdwijnt.
M.a.w het moet er een beetje schaal uitzien!
Ook de ophanging moet in het motorkapje passen en dat is even denkwerk geweest maar wel gelukt(ook in de praktijk tijdens proefdraaien e.d degenlijk en stevig gebleven.Maar daar later meer over).
full

Het uitlaatpotje wordt gekoppelt aan de uitlaat(je zou kunnen zeggen dat we nu kunnen spreken over een uitlaat spruitstuk) van de motor d.m.v een RVS flexibel buisje.
full

Ook een vaste gloeplug aansluiting is gemonteerd omdat de gehele motor in de motorkap valt.
Ik heb dit gedaan omdat ik het lelijk vindt om overbodige gaten in de motorkap te maken.
Ik zou later ook nog een bijgloeiaccu erin kunnen zetten als de stationair niet helemaal naar tevredenheid loopt.

full

Het motorkapje pas gemaakt voor de uitlaatpijpjes.
full

Ook de sensoren(toerental en temperatuur) zijn geplaatst.
Ook hier even wat denkwerk wat betreft de toerental sensor om die zo stevig en eenvoudig mogenlijk te bevestigen.
full

De watergedragen stickers op het motorkapje geplakt aan beide kanten en tevens een opening gemaakt voor de sproeiernaald en het slangetje om te tanken.
full

full

Het richtingsroer wordt d.m.v pull pull aangestuurd.
full

De instrumenten die erin komen zitten op hun plek maar moeten nog wel even ingevuld worden.
Ik heb voor de klokjes messing patrijspoortjes gebruikt van 10mm diameter.
full

Ook het landingsgestel is een beetje gestoomlijnt.
Ik heb hiervoor papierklem strips gebruikt om b.v A4 velletjes bij elkaar te houden en daar dan een soort boekwerkje van te maken.
full

De apparatuur is zo goed als allemaal ingebouwd.
De GPS en de VARIO sensor moeten nog een plaatsje vinden en dan is het compleet.
full

In totaal komen er 4 sensoren in te zitten.

Een temperatuursensor.
Een toerental sensor.
Een hoogtemeter.
En een GPS sensor.

De GPS gaat drie waardes meten n.m.l:
De snelheid!
De hoogte waarop de kist vliegt.
En de afstand waar het vliegtuig zich bevindt vanaf de zender(oftewel de bestuurder van het kistje)
De GPS staat nu nog in een standaard configuratie maar is ook zo aan te passen dat het aangeeft of de kist naar het noorden/zuiden
/oosten of westen vliegt.

Ik heb vandaag weer het motortje(een OS MAX .48 FS) laten draaien met de temp en toerental sensor aangesloten en dat werkt ook naar behoren.
De temperatuur van de motor(in dit geval zonder motorkap i.v.m de afstellingen die nog gedaan moesten worden gedaan aan de motor) was op z'n hoogst 101,3 gr Celcius.
Dit heeft met de afstelling van de motor te maken!
De motor loopt nu naar behoren en heeft een temperatuur op vol vermogen tussen de 93 en 97 gr Celsius.
Het toerental wat dit motortje dan draait is een kleine 11800 toeren per minuut met een 11x4,5 propje erop

Het stationair toerental is een kleine 2300 toeren per minuut met een temperatuur van zo'n 78 gr Celcius(na ongeveer een paar minuten stationair te hebben gedraaid).

Al met al een leuke en goede aanschaf van de sensoren om op zo'n manier je motor optimaal af te stellen kwa koeling en toerentallen en ook om die tijdens de vlucht in de gaten te kunnen houden!

full

Ben ondertussen alweer verder wezen knustelen maar dat is een update voor de volgende keer.

Mvgr Hans

Hoi Bram,
dat is geen buitenspiegel waar jij het over hebt maar de snelheidsmeter die daar zit!

Mvgr Hans
Heb alleen foto's bekeken, nam aan dat dat gebruikt werd voor achteruit inparkeren ;)
Ben nog niet toe aan dashboard, moet me nog verder inlezen. Maar, misschien maak ik er een toch een buitenspiegel van. Is immers funschaal...:mrgreen:

... nog drie nachtjes slapen... ;)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Het is een mooie en leuke kist Hans! Ik ben er blij mee :D ziet er allemaal prima uit! Bedankt ook voor de gastvrijheid en leuk je ontmoet te hebben!

Aangezien dit draadje nog geen foto`s heeft van de kist na de bouw (en na het vliegen) zal ik ze hierbij plaatsen:

full

full

full

full

full

full

full

Groeten, Ramses

Alle eer voor Hans!

De romp,vleugels en de staarvlakken zijn op traditionele wijzen bespannen m.a.w zijdebespanning en spanlak!
De verf moet nu nog even een weekje verder uitharden(al is het een 1 componenten verf) en dan worden de romp en vleugels nog met een zijdeglans blanke lak overgespoten(de witte verf heb ik trouwens met een roller'tje aangebracht).
Deze blanke lak is een beetje bruinig van kleur en gaat dus een verwering en/of aanslag van vuil nabootsen zoals de kleur wit eruit gaat zien als de kist(de echte dan wel te verstaan) een langere tijd in weer en wind heeft gestaan en/of regelmatig gebruikt wordt!
Ook moeten er nog wat slijtage sporen e.d aangebracht worden voordat de blanke lak erop gespoten gaat worden.

full

full

Mvgr Hans

De witte verf met een rollertje, de rest gespoten.

Groeten, Ramses

De Bucker is klaar voor de "remaiden". De ontvanger & accu ingebouwd en ik heb ook de uitslag van de gashevel wat vergroot. M`n zender ingesteld en op advies van Hans de motor nagekeken en de kleppen gesteld. De motor had al even niet meer gelopen begreep ik maar hij startte en liep goed na wat afstellen. Wat foto`s:

Even in de achtertuin proefstarten:

full

Hans had de aansluiting voor de gloeiplug zo gemaakt dat deze in de romp onder het cockpitdek zit. Heel handig en geen geklooi onder de kap vlak achter de prop en het werkt prima!

full

Eerst even proefstarten en afstellen zonder motorkap:

full

Daarna kap erop en nogmaals proberen:

full

De Bucker is er klaar voor. Heel gaaf hoe Hans het uitlaatsysteem heeft gemaakt. De uitlaatpijpjes zijn functioneel en de rook komt er realistisch uit tijdens de loop. Op deze foto`s is dat helaas niet goed te zien.

Helaas heb ik de komende weken geen tijd voor de hobby. Ik krijg morgen de oplevering en sleutels van mijn nieuwe woning en heb de komende weekenden hard nodig om daar aan de gang te gaan. Hierdoor kan ik helaas ook niet naar de meeting in Oss komen. Ik hoop in juli in m`n nieuwe woning te wonen en dan komt er weer tijd voor de hobby (vliegen en verder met de bouwdraadjes).

Groeten, Ramses

Back