Bücker Student van Krick(houtbouwversie)

Nog effe wat kunnen doen vanavond!
ik heb de vleugel nog wat meer toegetakeld en er delen balsa beplanking uitgesneden wat zeer goed gelukt is!

Deze beplanking is met contactlijm vastgezet dus dat geeft als voordeel dat ook de negatieve tipverdraaiing er veel makkelijker in te zetten is(flexabiliteit van de lijm).

Nog een voordeel dat deze deeltjes beplanking eruit zijn is dat daardoor de verdraaaing er ook makkelijker erin te zetten is

Ik heb deze deeltjes beplanking ook eruit gehaald omdat ik heb gekozen voor een centrale aansturing van de rolroeren.
De servo komt dus volgens tekening in het rompje te zitten!
Er moeten dus aanstuurkabels(push/pull) aangebracht worden en kunnen alleen aangebracht worden als dus een deel van de beplanking weg is om vervolgens de slinger erin te krijgen die de kabel moet maken om bij de KDH scharnier aansturing te komen.
Ik heb dus eigenlijk twee vliegen in één klap geslagen!

Ik heb een touwtje op de vleugel gelegt hoe de kabel moet komen te lopen!

full

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Vol ongeduld nog effe zitten spitten in m'n voorraad en jawel ik heb nog een stukje buitenkabel gevonden met de binnenkabel(binnenkabel helaas tekort).

Heb gelijk even alles erin gezet als voorbeeld hoe het wordt aangesloten!

full

Mvgr hans

Zo,vandaag even weer wat tijd weten te vinden om aan de Bücker Student te kunnen hobby'en.

De aansturing voor de rolroeren zitten gemonteerd en het werkt uitstekend!
Op deze manier van aansturen zie ik gelukkig geen roerhoorntjes meer!

De scharnieren zijn vastgezet aan de strookje 3mm berken triplex met 3mm boutjes!

full

De boutkopjes zijn verzonken in de bovenbeplanking en de gaatjes moeten dus nog even opgevult worden!

full

Mvgr Hans

erug mooi systeem hans:yes: scheeld je wat ruderhorns en ook is het op deze manier natuurlijk erg mooi afgewerkt hans :worship:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Jan,
dan hoef ik me op zeker daar geen zorgen meer over te maken dat het scharnier eruit breekt(zoals alle bevestigingen)!!

Mvgr hans

Vandaag heb ik de openingen die gemaakt moesten worden om de buitenkabel te kunnen monteren voor de rolroer aansturing weer dichtgemaakt.

Ook ben ik begonnen aan de rolroeren die nog gemaakt moeten worden en één daarvan is zo goed als klaar.
De andere moet nog helemaal in profiel geschuurd worden.

Op zich zijn het best wel mooie rolroeren omdat ze een beetje filigrain achtig aandoen(het achterlijstje bijvoorbeeld is van 3x2mm vurenhout en moet taps geschuurd worden)

full

Mvgr hans

Vandaag even tijd kunnen vinden om de rorlroeren te kunnen monteren!
De scharnieren zitten erin en ik moet zeggen dat d.m.v de KDH aansturing deze rolroeren heel erg mooi bewegen!
Ook de passing is zeer strak tegen de lijst te verwezenlijken d.m.v dit systeem.
Ondanks dat er nog wat speling zit waar de scharnieren in zitten(sleufjes waar de scharnieren in zitten)hebben de rolroeren nu al een spelingsvrije beweging en kunnen de rolroren niet heen en weer bewogen worden als de kabel die dit systeem aanstuurd wordt vastgehouden!
Naar mijn idee dus een perfecte aansturing die zeker aan te raden is voor snelle kisten waar flutter op kan treden!

De kleine denkbeeldige kier die te zien is kan d.m.v een overlapping weggewerkt worden maar dat is bij deze kist overbodig gezien de lage snelheid die deze kist heeft!

full

Nu moeten er nog wel de nodige afwerkingen worden vericht zoals de versterkings driehoekjes die de achterlijst en de ribben met elkaar verbinden(ondanks dat de ribben tegen de achterlijst zijn gelijmt.Dit zit ook op de 1:1 Bücker Student).
Dat wordt dus een priegel en geduld klusje.

Mvgr hans

Klemm

Hoi Hans,

Wordt een mooi plaatje alleen ligt het werk nu even stil?
Als je mij een pbtje stuurt met je adresgegevens, dan zal ik de tekeningen van de KLEMM (FMT) opsturen.

Mvg,

Jan.

hey hans even een vraagje,

ik heb gezien dat jij een interne aansturing van de rollen gebruikt.
kan jij zeggen hoe dit juist werkt en tot welke grootte of gewicht van vlieger deze te gebruiken zijn.

alvast bedankt,groetjes van frank.

Frank,
het zijn aanstuurscharnieren van KDH met art nr 320/3 en zijn niet meer leverbaar bij KDH!
Misschien dat een ander merk ze wel heeft of dat een winkelier ze nog heeft liggen!

Voor grotere roeren zou je er ook twee of drie in kunnen zetten en met elkaar kunnen koppelen!

Je kan dit systeem ook zelf maken volgens dit principe!

De scharnieren kunnen best wel wat hebben maar voor de big scale moet je wel zwaardere hebben of zelf maken.
Ik zal later nog even iets proberen op te zoeken hoe deze zelf maken zijn!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
hans

oke hans,

alvast bedankt voor de moeite en uitleg,ik hoor het wel als je nog iets gevonden hebt van de scharnieren.je stuurd dan maar een prive berichtje

Hé Ton,
dat zijn inderdaad die scharnieren alleen zien ze er wel iets fragieler uit dan de KDH scharnieren!

Ik hoop dat Frank er iets aan heeft omdat er ook een voorbeeld plaatje bij aanwezig is wat ik voor hem even wilde gaan maken maar dat hoeft nu niet meer!

Dus Frank,sla je slag!!!!

Mvgr Hans

scharniertjes

hey alvast bedankt voor die site door te geven.
zal een setje bestellen en eens kijken wat deze aankunnen.
want kan aan de uitleg nie uitmaken tot welke krachten ze bestemt zijn maar ik vermoed dat ze iets te licht gaan uitvallen maar dat zien we dan wel

Hoi Hans,

Heb de scharnieren van RBC gekocht, zien er zeer stevig uit.

Vraagje vervangt deze hevel bij jouw gelijk een scharnier? Lijkt mij wel logisch, maar wilde even zeker weten.

Bram

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste update maar ik heb niet stilgezeten.
Ik heb n.m.l stiekum nog een kistje erbij gemaakt!
De oude garde weet wel wat voor olden goldie kistje het is!
Dit kistje werd vroeger door een .20 tot .35 motortje gevlogen maar ik heb er een .26 OS max 4T(ook een motortje dat niet meer gemaakt wordt) op gezet en kistje vliegt als de brandweer!
Alleen Bobby Boob moet er nog plaats in nemen en dan is het luchtruim niet meer veilig voor de rest van de vliegtuigen!
full

Zo en nu verder met de Student!
De motorbok is erop geplaatst wat toch wel de nodige aanpassingen vereisde omdat de OS max .48 kwa lengte te kort was als de motorkap erop werd geplaatst!
full

De nodige ringen zorgen voor de goede afstelling zodat de motor goed in lijn staat voor de down en side trust!

Ook de motorkap heeft de nodige bewerkingen gehad(sorry Bram,kon niet langer wachten)!
full

Het onderste gedeelte naar voren van de romp is verder open gemaakt zoals het hoort!
full

De vleugels zijn verder bij de wortelrib bijgewerkt zodat er een goede overgang op de romp ontstaat!
De kiertjes moeten nog wel opgevult gaan worden maar dat is voor later.
full

full

full

Verder heb ik het compartimentje wat boven de tank zit toegankelijk gemaakt zodat daar ook gebruik van gemaakt kan gaan worden als dat nodig is!
full

Het is allemaal best wel geduld werk(ik hou niet van prutsen) dus daar gaat best wel wat tijd inzitten om alles mooi en netjes voor elkaar te krijgen.
De staartvlakken en romp moeten nu in de poriefiller gezet gaan worden zodat er geen nerven meer door de zijde en tisseu bespanning te zien zijn!

Mvgr hans

Klemm

En een tekening van de FMT KLEMM erbij, moet nu wel onderhand bij je binnen zijn denk ik(???)

Mvg,

Jan.

Back