B17-C : de 'test flight !!!'

Allereerst de staartsectie, heel typisch voor het C type is de hoge fin/rudder, en tegenstelling tot het veel bekendere G type:
B17_002.jpg

De servo's voor rudder, hoogteroer en staartwiel zitten vrij ver naar achteren in de romp en zijn van onderen toegankelijk,
B17_007.jpg

De roeren zijn spelingsvrij aangsloten met M3 ball links en draadeinden in een carbon pijp, buigt nauwelijks!
Het geheel word netjes afgesloten door een luikje,
B17_008.jpg

Dit luik is te openen door de zijraampjes zodat er aan de buitenkant niets zichtbaar is,
B17_016.jpg

B17_017.jpg

Het staartwiel is intrekbaar (van Robart) en het kostte vrij veel passen en meten om geleidebaantjes te maken die het wiel tijdens het intrekken rechthouden!
B17_003.jpg

B17_004.jpg

later meer!

Frank

Geweldig mooi, wacht met smart op meer foto`s :yes:

ps. komt ie statisch mee naar Oss??? (zal wel niet gezien de overige modellen die je mee neemt)

Frank komt alleen maar om het bouwstof van zich af te vliegen na zo'n lange tijd onafbroken bouwen :wink:
En om een frisse neus te halen uiteraard 8)
(mooi he wat een echte schaalbouwer maakt 8O )

Grtz Ger

Ger Kovacs zei:
Frank komt alleen maar om het bouwstof van zich af te vliegen na zo'n lange tijd onafbroken bouwen :wink:

Valt wel mee hoor,
heb ook nog veertig vluchten gemaakt om de vier motoren in te laten lopen..... (twee tankjes rijk op de bank + tien vluchten per motor) :D

Frank

Kijk, en een stevige bouwer, en een stevige doorvlieger, dat hebben we maar wat graag :hammer:
(PS die OS52FSjes zijn hele goede motortjes, heb er zelf 3 van gehad, zijn 2e hands verkocht, z.g.a.n.)

Grtz Ger.

En dan de cockpit kap,
B17_010.jpg

deze kan in z'n geheel afgenomen worden door een pinnetje in te drukken en hem naar voren te schuiven,
Maar om die kap nauwsluitend en strak passend te krijgen is toch weer een hoop passen en meten...
B17_009.jpg

Met afgenomen kap is aan de achterkant eenvoudig toegang tot de manometer en vulnippel,
(de manometer is ook zichtbaar door de cockpit kap, zodat de druk op elk moment zichtbaar is)
B17_011.jpg

En aan de voorkant is er makkelijk toegang tot de aan/uit schakelaar vasn de powerbox, de kontrole lampjes voor de spanning en de laadkabels van de accu's;
B17_012.jpg

Toch altijd een heel typisch uiterlijk de cockpitsectie van de B-17,
B17_014.jpg

Nog even een schaaldetail: de meest gemaakte fout bij B-17 schaalmodellen is de rompdoorsnede op het punt van de voorste cockpit ramen, deze is niet rond maar een aan de bovenkant afgeplatte cirkel, de cockpit komt anders te hoog te liggen en de verhoudingen kloppen niet meer, (zijramen van de cockpit ook te hoog!)
B17_013.jpg

Aan de onderkant is de powerbox, ontvanger en luchtventiel ingebouwd samen met de bouten om de vleugels tegen de romp te trekken,
B17_005.jpg
,

De opening word weer netjes afgesloten met een luikje, die op z'n plek gehouden word door, de beproefd methode van, een verend pennetje,
B17_015.jpg

Omdat er vijf servokabels per vleugel zijn is het in dit geval nauurlijk het makkelijkst om een 15 pins connector te gebruiken, een hoop soldeer werk, en daarna ingieten in hars, maar dan heb je ook wat.....
B17_006.jpg

volgende week meer over de vleugels en motoren inbouw...

Frank

Ziet er fantastisch uit, mijn complimenten. Ideaal dat je alles toegangelijk en onderhoudbaar maakt. Dat gaat mijn designs nogal eens mis :roll:

Hoi Frank.

In de gelegenheid voor een updeetje?ben toch wel benieuwd of tie al maiden gereed is

Ger.

Ger Kovacs zei:
Hoi Frank.
In de gelegenheid voor een updeetje? ben toch wel benieuwd of tie al maiden gereed is
Ger.
Zal proberen vanavond foto's te maken van de vleugelsecties en alle rommel die daar op zit, plus een lay out van de motoropstelling die is ook wel interessant: twee tanks met elkaar doorverbonden per motor, een perry pomp met retour leiding etc. en dat dan vier maal,
Werk elke dag aan de B17, is verbazend hoeveel werk het nog is maar ben nu bijna klaar, (en de weekends vallen qua bouwen ook af: komende zaterdag ga ik met Strutter naar het Oldtimertreffen in Borken, en zondag een statisch liefdadigheidshow waar PH in Blue aan meedoet, kortom druk druk druk maar wel erg leuk :D

Frank

Frank,

Ik haak af. Ik ga niet mee naar die Heimat ..... :( :(
Aangezien het weer niet helemaal je van het lijkt te worden ga ik mijn P-47 afbouwen en dan verder aan de Spitfire van Eurolight.

De Byron P-51 wil namelijk aandacht om vlieg-klaar ( :?: ) gemaakt te worden. :P :P

Ik hoor het wel van jullie hoe het is geweest.

Groet,

Martin

@Martin.

Werkt aanstekelijk hé zo'n schaalmeeting weekend :wink: nog veel last gehad van je hooikoorts?

Grtz Ger.

Hallo Frank,

komende zaterdag ga ik met Strutter naar het Oldtimertreffen in Borken
Kijken of we weer eens samen formatie kunnen vliegen :banana:

Jammer dat het je niet lukt Martin, volgende keer beter dan maar...
Teus veel plezier in oostenrijk!

Ga zelf vrijdagmiddag al (halve snip op 't werk), het treffen is 4 dagen lang met op zaterdag het "officieele" oldtimertreffen
Het treffen is een meeting met vliegtuigmodellen tot en met 1937, dus een hoog 'houtje-touwtje'-gehalte voor de pure liefhebbers
met een fijn ontspannen sfeertje

Voor geiinteresseerden foto's van het afgelopen jaar:
http://www.mfg-borken.de/html/flugtag_2006.html

Hopenlijk wordt het weer net zo gezellig als in Oss :celebrate:

Groeten, Ralf

Zoals beloofd nog wat plaatjes geschoten:

De vleugelwortel, met de 15 pins stekker en de luchtaansluitingen:
Wing01.jpg

De flaps, na overleg met Willie v.d. Elsen ingesteld op de drie standen: in, opstijgen 10gr. en landing 30gr.
Ze worden aangedreven door twee servo's met een interne aansluiting, dus aan de buitenkant van de vleugel niets t zien!
Wing02.jpg

De rechter vleugelhelft, gasservo's gemonteerd en de voorbereiding voor een hele hoop brandstofleidingen,
Wing03.jpg

Wing04.jpg

De tankruimtes van onderen bereikbaar, en flaps als schuurdeuren
Wing05.jpg

En dan de tank (interessante) layout, exact volgens de handleiding van de Perry pompjes,
Wing06.jpg

Van de tank een leiding naar de pomp, van de pomp naar de carburateur,
vlak voor de carburateur de retour leiding die het teveel aan brandstof terug voert
en vanuit het carter de aansluiting naar de pomp voor de aandrijving van het membraam.
Wing07.jpg

Heb nog nooit met Perry pompjes en dubbele tanks gewerkt laat staan vier dubbel!!!
Dus als iemand met een dergelijk opstelling ervaring heeft: 'tell me!!'

Frank

Back