B17-C : de 'test flight !!!'

Tussen de buien door, op een lokaal veldje in Weeze, waar CDscaledesigns gevestigd is, de boel maar eens in elkaar gezet:
Enginesrun02.jpg

Enginesrun03.jpg

Propellors erop en starten maar!!!

Enginesrun04.jpg

Even de motoren goed primen en ze liepen alle vier binnen een minuut!!!

Enginesrun05.jpg

Enginesrun07.jpg

Leuk veldje hebben ze daar: 50x300m!

Enginesrun08.jpg

En dan lopen ze allemaal, en ze bleven lopen....

Enginesrun10.jpg

Enginesrun11.jpg

Enginesrun12.jpg

Prachtig geluid!!, video volgt nog!!!
De pompen werken perfect, het duurt na het starten een paar minuten voor alle lucht eruit is maar dan werkt het gewoon prima, verbazend simpel allemaal,
nog wat rondgetaxied, getankt en nog een tweede keer alles opgestart: weer prima, kortom groot succes vandaag!

Frank

Maar nog niet gevlogen? :P

Zal een mooi geluid zijn, die vier in koor..

Hoe sta je nu tegenover de pomp-constructie? Ga je toch nog testen zonder pomp, of ben je overtuigd na vandaag?

Mooi dat alles goed werkt, klaar om de lucht in te gaan 8) Succes met de eerste vluchten straks.
En misschien leuk om mee te doen 1 Juli met de schaalwedstrijd als alles goed verloopt.

Ik heb dit draadje stilletjes gevolgd, met een abbo erop.
Erg indrukwekkend allemaal 8O , en zeker die laatste foto's op het veld. :D
Ik kijk uit naar meer! Die video ook!

Groetjes,
Kim

Hi Guys, glad you like the pictures. Here is the video of today's ground runs on YouTube. Hope the link works for you all.
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Pas op, deze kist gaat je verrassen bij de start, hij komt veel eerder los dan jij verwacht.

Theo Coenen zei:
Pas op, deze kist gaat je verrassen bij de start, hij komt veel eerder los dan jij verwacht.

@Theo.

Heb Frank bezig gezien, gaat helemaal goed komen :thumbsup:

Grtz Ger.

PS ben 8 juli bij LVC te gast :wink:

Ger Kovacs zei:
PS ben 7 juli bij LVC te gast :wink:

ikke niet, als mijn vinger dan genezen is ben ik dat weekend op de opendag van de maastrichtse club.

vinger en prop gaan niet goed op dezelfde plaats. Topje voor 2/3de doorgesneden en botje geraakt waardoor er een kleine splinter afgebroken is.

Hallo Frank,

proficiat met het mooie model!
Kunnen we volgend jaar in Oss mooi formatie vliegen met 2 Flying Fortresses, welke schaal en spw. is de jouwe eigenlijk precies? De mijne is 1:8 met een spw. van 4m.

groetjes,
Jan.

Hee Jan,

zie hier de gegevens:
Het model is volledig houtbouw, en schaal 1:10 waarbij de spanwijdte uitkomt op 3,16m en het gewicht op 12kg.

Oei oei oei,

Wat moooooooi,

En dan volgend jaar (of eerder) 8 van deze schitterende motoren naast elkaar en in formatie in de lucht :P

:thumbsup: :thumbsup: Frank.

Gr. Teus

Jan Hermkens zei:
Kunnen we volgend jaar in Oss mooi formatie vliegen met 2 Flying Fortresses
Dat lijkt me fantastisch (dat moet helemaal en te gek geluid leveren!), maar eerst de 'First flight' nog,
Jan alsjeblieft, heb je nog tips voor me want ik begin nu al een beetje nerveus te worden..... :D
wat betreft de vliegeigenschappen bijv., wat kan ik verwachten, het balanspunt, heb die uitgerekend op 34% v.d wotelkoorde, klopt dat een beetje?

Frank

En dan volgend jaar (of eerder) 8 van deze schitterende motoren naast elkaar en in formatie in de lucht :D
Jullie weten waar jullie moeten zijn voor het fotograveren en filmen ;-)

Frank Hartog zei:
Jan Hermkens zei:
Kunnen we volgend jaar in Oss mooi formatie vliegen met 2 Flying Fortresses
Dat lijkt me fantastisch (dat moet helemaal en te gek geluid leveren!), maar eerst de 'First flight' nog,
Jan alsjeblieft, heb je nog tips voor me want ik begin nu al een beetje nerveus te worden..... :D
wat betreft de vliegeigenschappen bijv., wat kan ik verwachten, het balanspunt, heb die uitgerekend op 34% v.d wotelkoorde, klopt dat een beetje?

Frank

Hallo Frank,

die 34% is naar mijn mening veel te ver naar achteren! Ik zou uiterlijk op 30% gaan zitten, liefst zelfs 28%, maar 30%moet voldoen. Dit betekent waarschijnlijk extra lood in de neus, maar daar is bij een B-17 zo-wie zo niet aan te ontkomen want onze motoren wegen, in verhouding met de echte, veel en veel te weinig! Een 0,5 kg zou ik niet van te staan kijken! Liever neuslastig dan staartlastig!!!
Over de vliegeigenschappen hoef je je normaal gesproken geen zorgen te maken, maar ik weet natuurlijk niet welk vleugelprofiel gebruikt is.

Tips;
-zorg dat de motoren betrouwbaar lopen, zeker voor de eerste vlucht, eerder iets aan de vette kant houden, dus als je toerentallen bij moet regelen voor het synchroom lopen; geen motor schraler zetten, maar anderen vetter!
-zorg dat de motoren onberispelijk overnemen van stationair op vol gas!
-als het model uitbreekt in de maiden start, deze afbreken, niet lostrekken!
-Geen maiden met crosswind, want daar is de B-17 in de start, vanwege zijn grote staartvin, zeer gevoelig voor.
- Bij de eerste start geen kleppen gebruiken, later in de vlucht uitproberen wat het effekt hiervan kan zijn!
- Landen met kleppen, want een B-17 kan anders behoorlijk doorzeilen!
- Als er tijdens de vlucht een motor afslaat, niet in paniek raken, maar gebruik dan alleen het rudder om bochten te vliegen, met de rolroeren het model alleen vlak houden! Als het kan, geen bocht draaien over de stilstaande motor, hiervoor moet je wat meer ervaring hebben met meermotorigen! Dus tijdens de vlucht testen of het model goed reageert op zijn richtingsroer!

veel succes!!

groetjes,
Jan.

Hallo Frank,

Naar aanleiding van je PBtje, heb ik je per e-mail in PDF file mijn eigen zwaartepuntsberekenings-methode (tekenen of berekenen) gestuurd.

groetjes,
Jan

Ik heb nog wel 1 tip.. geen stress. Bereid je zo goed mogelijk voor (dat doe je al); dan moet je ook vertrouwen op je eigen kunde en voorbereiding. Onnodige stress zorgt er alleen maar voor dat de kans op schade groter wordt.

Volgens mij zien we hier over een tijdje een post dat je gevlogen hebt en dat hij heel goed vliegt en dat je zorgen nergens voor nodig waren ;)

Jan Hermkens zei:
Een 0,5 kg zou ik niet van te staan kijken! Liever neuslastig dan staartlastig!!!Jan.

balance01.jpg

En dus kijken we hier naar het accu pack + ruim 1kg (één Kilo !) Lood!!! in de neus.
Met dank aan Jan voor het ter beschikking stellen van zijn berekeningen van het zwaartepunt,
kon ik mooi mijn eigen calculaties narekenen maar hoe dan ook d'r moest echt een kilo bij :cry:
(Ik heb gebalanceerd op 28% van de gemiddelde koorde)
De kist weegt nu ruim 17.5 kg.......

Frank
(volgend weekend met lood in de schoenen èn in de kist naar het veld :roll: )

Back