B17-C : de 'test flight !!!'

Gefeliciteerd met een succesvolle eerste vlucht!
Ik heb het verslag helemaal gevolgd, en mijn complimenten met de grondige voorbereidingen! Heel goed en netjes gedaan! Ook niet in de verleiding geweest bij de taxiproeven om toch maar te vliegen..

Nu nog afwerken! Ook dat willen we natuurlijk graag zien! :lol:

Complimenten aan de fotograaf, het is erglastigom goede vliegende foto's te maken, maar deze zijn heel fraai! :worship: :worship:

Ook wilde ik nog even kwijt dat ik het erg leuk vindt dat je het oude model hebt gebouwd, niet de "standaard"b-17....

Je wordt trouwens bedankt.....nou ben ik ook weer aan de slag gegaan met mijn 1/4 schaal Stampe SV 4 :hammer:

Nu maar hopen dat de zomer veel mooie vliegdagen brengt, zodat je kunt genieten van al dat moois! :lol:

grt
Guido

Hallo Frank,

Proficiat met de Maiden-flight!!

Ben net terug van een vierdaagse Warbirdmeeting in Duitsland (goed weer gehad!!). Heb eerst de B-17 en de P-61 uit de caravan geladen en opgeborgen.
Heb net je PB-tje gelezen,
eerst een vraag voordat ik een antwoord geef op jouw vraag;
als je gas terug nam in de lucht wilde het model dan toch lichtjes stijgen (zonder kleppen), zoniet dan is niet het balanspunt het probleem, anders wel (nog te ver naar achteren), en zoniet, dan moet je inderdaad je hoogteroer met wat down (5% om mee te beginnen) meemixen met de kleppen om te voorkomen dat neus omhooggaat bij het neerlaten van de kleppen.
Wat ook wil helpen is je klepservos te vertragen op zo'n 5 sec. zodat het model de kans krijgt om zich aan te passen aan de langzaam nieuw ontstane situatie.

groetjes,
Jan.

Jan Hermkens zei:
als je gas terug nam in de lucht wilde het model dan toch lichtjes stijgen (zonder kleppen)
Hallo Jan,
Bij het minderen van gas, ging de neus (lichtjes) naar beneden, ik zal daarom, zoals je aanraad, bij de volgende vluchten beginnen met 5% down bijmixen.
Take off zonder flaps voor de eerste vlucht , zoals jij aangaf, was geen probleem (al stond er wel een strak windje en dat helpt natuurlijk)

Frank

Waarom niet de motoren iets meer downstelling geven?

Mooie foto's hoor! Gefeliciteerd met de maiden!

hezik zei:
De motoren hebben helemaal geen down en zijwaartsstelling! :mrgreen:
Het gaat hier om het corrigeren van de extra lift die gecreeerd word door flaps op het moment dat ze in de landingspositie staan,
als de neus (in normale vlucht), bij gas terug iets naar beneden gaat is het balans punt goed, en moet je iets down bijmixen bij de flaps, in het andere geval moet je eerst meer gewicht voorin plaatsen,

Frank

Huh? Dit snap ik niet.. je zegt 'zonder kleppen'. Als het toestel zonder flaps uit de neiging heeft om te gaan stijgen bij transitie van vol gas naar idle, dan heb je toch gewoon te weinig downstelling?

(oprechte vraag; geen betweterigheid ofzo, ben nieuwsgierig)

Dat je mixxed voor 'flaps down' dat begrijp ik; heb ik bij m'n Cessna ook gedaan; daar kan ik flaps uitdoen zonder dat je iets ziet aan het toestel anders dan dat hij afremt.. maar jij zegt 'zonder kleppen'...

hezik zei:
. Als het toestel zonder flaps uit de neiging heeft om te gaan stijgen bij transitie van vol gas naar idle, dan heb je toch gewoon te weinig downstelling?
Nee, teveel down!, de motor trekt de kist naar beneden, zodra deze trekkracht weg is (gas naar stationair) wil de kist zich herstellen; licht stijgen!

:pc: In eerste instantie wil je een stabiel vlieggedrag van de kist, dat bereik ja door eerst de motor buiten beschouwing te laten, :teacher:
zonder aandrijving en alle roeren neutraal moet de kist in stabiele daalvlucht gaan. dit bereik je door het goede balanspunt te vinden.
Daarna kijk je hoe het vlieggedrag bij verschillende gasstanden is. :pc:
Bijvoorbeeld een trainer laat dit goed zien: als de kist van half- naar volgas (overdreven) stijgt: meer domping, en (overdreven) naar links trekt meer zijwaartsstelling naar rechts. :teacher:

Frank

hezik zei:

Als Frank in deze situatie de motoren downthrust zou geven, zal hij hij iets up moeten trimmen om het model bij volgas weer level te laten vliegen, met als gevolg dat de neus bij het zetten van de kleppen nog meer zal rijzen dan nu het geval is.
Volgens Frank (en mijn rekenmethode) ligt het balanspunt dus goed, want bij stationair vliegen gaat de neus iets naar beneden en dan is de enige remedie met kleppen landen dus, downrudder meemixen met de kleppen.

groetjes,
Jan.

Ah helder, ja ik verwarde even down met up, voor de rest zijn de antwoorden duidelijk.. bedankt :)

Met zo'n mooie maiden kan je jezelf wel een cadeau doen Frank :)

Ik kan onderstaande zeker aanbevelen van deze schilder (Robert Taylor) hij is heel mooi.....................

winterswelcome.jpg

ha die Teus,

Dat is zeker een hele mooie foteau. :o :o
Doet me denken aan Duxford

Als we naar Dokkum komen zorg ik dat we zulke luchten hebben. Neem ik ook papieren zakdoekjes mee. :idea:
Kunnen we sentimenteel naar de modelvliegtuigen kijken....... :P :P

Groetjes,

Martin.

Jeee,

Wat een duf konijn ben ik :oops: :oops:

Ik zat zo naar die luchten te kijken dat ik niet eens zag dat er sneeuw lag. 8O

Is wel heeel erg leuk hoor Frank, een weekendje dokkum..... :wink:

Groet,

Martin

Heren,
vandaag 3 zeer succesvolle vluchten gemaakt,

DSC00042.JPG

Samengevat laat de kist zich makkelijk vliegen, respons op de roeren is prettig direkt, werking van de flaps is goed en
landingen zijn nu zeer goed te doseren, en ik heb zelf nu ook meer tijd om van het vliegbeeld tegenieten....

Testflight2_001.jpg

Video is ook gemaakt, wordt op dit moment ge'edit en misschien vannacht of morgen op U tube geplaatst (het geluid is echt machtig mooi....)

Frank

Hier iedem dito weer wat gemist, moet toch eens vragen aan de baas of ik minder kan gaan werken.
Zie de video wel verschijnen ben ook zeer benieuwd naar het vliegbeeld.

Berto zei:
weer wat gemist, moet toch eens vragen aan de baas of ik minder kan gaan werken.
He Berto,
niet getreurd,
binnenkort is de Fokker FII ook gereed voor de First Flight, moet ook gevideo't worden .............

Frank

Back