BadBert gaat FPV

GOED

wat plaatjes bij alle praatjes :P

v1 van mijn grondstation is klaar:
DSCN4587.JPG

hier met accu en alles aangesloten:
DSCN4589.JPG

DSCN4590.JPG

Nieuwe servo's (incl 180graden servo) op de pan en tilt, en de pan servo omgedraaid voor meer ruimte, en de "cockpit" voor de kam ingekort:
DSCN4588.JPG

nieuwe "achterplaat" erop (zo, dat is weer netjes):
DSCN4591.JPG

De stekkers waarmee de vleugel geheel van het toestel is te verwijderen (zaten eerst vastgesoldeerd):
DSCN4592.JPG

OSD helemaal aangesloten :) GPS heb ik op zijn plek geplakt (TOCH buiten het toestel) foto daarvan volgt:
DSCN4593.JPG

De ontvanger die er in komt:
DSCN4594.JPG

echte full range van assan. 8ch. Test zal uitwijzen of deze voldoet, anders wordt het denk ik frsky...

Dus toch nog wat kunnen doen tussendoor :)

Wat staat er nog op het todo lijstje:
- ppm mixer in mijn zender solderen tbv de headtracker
- headtracker testen en instellen
- TESTEN!!!

Dus nog even en dan kan ik gaan testen iig ;)

Misschien is dit een domme vraag, maar is het niet beter om het grondstation te voorzien van een metalen of aluminiumplaat in plaats van een houten?
Ik bedoel waar men de ontvanger en de antenne's op monteerd, is het niet beter om een ground plane te hebben? :neutral:

Bij de bouw van Robert zijn metalen tracker hebben wij ondervonden dat sommige dingen op elkaar gaan storen.
Robert kan hier wel meer over vertellen.
Wij hebben de yagi moeten isoleren etc.
Wat nu precies de conclussie was moet je Robert vragen.

Mijn tracker is van hout wat dus niet geleid en die heeft dat soort problemen niet.

De stekkers waarmee de vleugel geheel van het toestel is te verwijderen (zaten eerst vastgesoldeerd)

Jup that's me! geen stekkers meer voor mij:mrgreen:

Ziet er verder goed uit Pieter.
Je plannen zijn goed, je aanpak ook, je zult er vast heel veel plezier van hebben:)

Je moet alleen wel even die Enschedese poepjes uit de cam halen:mrgreen: Dat gebeurde nadat Robert het leuke idee had om met een kist een auto te volgen die tussen de bebossing reed. Dat werd de Funjet. Vervolgens klapte de Funjet neer in een veld die net bemest was..

Laatst bewerkt:
thnx ;) en die cam wordt nog helemaal schoon gemaakt hoor! hahahah komt goed ;D

EDIT: zojuist alles aangesloten, en een maat van me de bril op zijn snufferd gezet :P

alles werkt iig!!!! (uiteraard op een afstand van een paar meter... )
Test was voor mij bedoeld om te kijken of de osd netjes weergegeven wordt, en de cam het doet.
EN ja hoor, dat werkt prima. Ook naar "nachtmodus" schakelt hij prima, en alles blijft goed zichtbaar ;)

Lensjes van de bril besloegen alleen... maar het is niet warm :P

Laatst bewerkt:
Je moet alleen wel even die Enschedese poepjes uit de cam halen:mrgreen: Dat gebeurde nadat Robert het leuke idee had om met een kist een auto te volgen die tussen de bebossing reed. Dat werd de Funjet. Vervolgens klapte de Funjet neer in een veld die net bemest was..

Aaahaha die poepvlucht zal ik nooit meer vergeten. Dat het nog aan de cam zit.

Verder ja, mijn trackersysteem is van metaal. Ik heb alles onderling moeten isoleren. Ik was zelfs tot het punt gekomen om meerdere accu's te gebruiken om het systeem te voeden. Ergste was dat de tracker servo's strepen in m'n beeld gaven. Gelukkig door de isolatie en LC filters is alles opgelost. Veel simpeler zou geweest zijn als ik hout of kunstof gebruikt zou hebben. Maar je leert er wel weer enorm van.

MVG. Robert.

Frsky is blijkbaar ook niet alles hoor Piet.. :( Dus ik hoop dat die assan et doet.

Waarom vliegen jullie niet gewoon op 35mhz. Lekker simpel, meer dan genoeg bereik zonder aanpassing wat dan ook. En met een verlengde ontvanger antenne zijn zelfs afstanden van 5km redelijk goed te halen. Alles standaard heb ik de 2km al gehaald zonder ook maar een tikje. Laag over de grond vliegen achter wat bomen rond de 200-300 meter weg doet het ook perfect. Waarom allemaal met 2.4ghz proberen terwijl al is gebleken dat het hiermee veel moeilijker is om een beetje fatsoenlijke afstand te halen. Op dit moment staat zelfs nog een ff6, ff7 en ff9 te koop op het forum. Dus als je nog een zender nodig hebt.

Laag over de grond vliegen?

Voor je neus bedoel je?

Zodra mijn enorme ontvanger antenne de grond aan raakt is het afgelopen:(.

Ik was altijd fan van de 35mHz, maar nu ik met die telemetry vlieg wil ik niets anders meer:).

560 meter op 2-3m hoogte, doe dat maar eens na met standaard 2.4ghz.

golfbaan.jpg

Dit punt vlieg ik op dit moment in het filmpje.

0HL8eGs3Jpo[/media] - Snowy Anderstein

En niks anders meer dan je telemetry? Als jij met je minimag vliegt en bij 300meter begint hij te piepen. Denk niet dat je dat geweldig vindt.

ps: ook zie je links naast het afstands tabelletje. De opening tussen de bomen waar ik er eentje een tikje gaf :p Dan zie je dat ik achter 2-3 rijen bomen zit ook rond de 500meter ver op 3m hoogte. Dit gaat je nooit lukken met 2.4ghz

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook met Frsky schijn je de 5km te KUNNEN halen. Er is zelfs een filmpje waarbij een test van 2.2km live te volgen is. Maar resultaten verschillen blijkbaar nogal. Baggus haalde al een record met 5km, en op RCgroups nog een paar mensen die dat ook voor elkaar gekregen hebben. Maar Robert zit blijkbaar bij de 150m al aan zijn tax, Remy dacht ik iets van 300m. Hoe dat zo verschillend kan zijn? Schiet mij maar lek.

Ik heb ook een Frsky zender klaar liggen, misschien heb ik eens een keer geluk. Et enige voordeel dat ik zoiso heb is dat het zaakje gaat piepen als ik terug moet.

En Hugy, hier heb je er alvast eentje van RCgroups dan:

a3577114-181-frsky-range-test-4.9mi.jpg

7.84km blijkbaar! Door een bekende FPVer, Ian (Daemon op RCG).
Nu jij weer. ;)

De limitaties zitten hem blijkbaar in de return telemetry, die kan de terugreis niet halen.

Laatst bewerkt:
Als we andere mensen er bij gaan halen. En dit is geen fpv test. Is er ook een video te zien waar je hem echt ziet wegvliegen met video zender etc allemaal in de buurt van de ontvanger.

13km met 35mhz met standaard 100mw. Enige aanpassing is de 4m antenne aan de ontvanger. En dit dus met fpv gear en esc etc onboard.

ps: omgekeerd omdat zijn video slecht werd niet zijn rc :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs met de helft van die 4,9 mijl zou ik al meer dan voldoende hebben. Als je echt zon eind weg wil vliegen om te zien wat je wil zien kun je beter je auto een stuk verderop parkeren. :') Zo denk ik er dan over.

Mag ik dan misschien schooien voor dat ledje? :lol:
Ik ga etzelfde doen als Pieter, maar ik had er niet aan gedacht dat die ook nog een indicatortje nodig had.
Ik paypal wel een euro als je voor mij zon ledje op wil sturen. ;)

En dan te bedenken dat ik net bij conrad voor 100 euro aan zooi besteld heb.. :oops:

Sven , pm me even je adres

ik wil 2.4, omdat mijn zender geen 35mhz meer heeft, die was ook nooit 35 mhz overigens ;)
Ik kan er wel de 40mhz module terug in zetten, als het MOET.

ik wilde eerst de assan ontvanger testen. Een belg heeft hiermee OVER DE GROND ruim 3 km gehaald zonder ook maar 1 enkele storing... over de grond he!
DIE ontvanger heb ik nu ook, en de belg gebruikte overigens niets geen extra's, puur de hack module (die ik ook heb) en full range ontvanger die enkele posts terug te zien is.

Overigens wil ik geen kilometers ver weg, maar gewoon lol hebben....

zodra ik wat dingen getest heb, zal ik wel laten weten hoe of wat.

owja, iets wat ik vergeten was in mijn todo list:
- brilleglazen in de fatshark freubelen ;)

Hugo, je hebt gelijk, 2 of 3 meter hoogte lukt mij ook op de 35 Mhz. Dit tot zelfs een afstand van 1,5km!
Ik ben laatst op een zweefvliegveld gaan vliegen, en heb zo een eind laag boven de grond kunnen vliegen. MAAR! kwam ik onder de 3 meter, en wilde ik een meter boven de grond vliegen dan ging het fout. Ook bij 2 meter werd dit heel risicovol.
Zo vloog ik ook regelmatig verderop over een gigantische bomenrij. De bomen zijn zo'n 12 meter hoog. Vloog ik een meter boven de takjes dan was het uitkijken geblazen, want dan ging het fout.
Regelmatig vloog ik op verschillende locatie's. De ene keer leg ik mijn kist neer en is er niks aan de hand, de andere keer leg ik mijn kist neer ( in Enschede bijvoorbeeld) waarna alle servo's beginnen te brommen.
Daarna een quad. De eerste quad kapot vanwege een defect motortje, de tweede quad maakte belachelijke flips. Daarna een PCm ontvanger, dat was al beter, alleen had ik laatst opnieuw een flip..Ik was er zo klaar mee!
Toen een frsky setje, en voila. Geen flips meer, heerlijk rondbonjoueren met de quad en zo door. Verder dan 300M hoef ik toch niet met de quad, en dus werkt dit fantastisch.
Mijn zender kun je switchen tussen 35mhz en 2,4gHz d.m.v. een schakelaar. ik vlieg elke kist nog op 35mhz, maar de quad en ander soort gevoelig spul vlieg ik op 2,4.
Wanneer ik voor de afstanden ga ga ik voor de 35mHz. Om mijn tracker nu uit te bouwen met patch en versterker zie ik nog niet zo zitten. het kan wel, maar omdat ik nog veel op 35mhz vlieg, en graag voor een UHF ga, doe ik dit nog niet.

Maargoed, daar ging het niet over! We lopen nu Pieter zijn draad te vernaggelen!

Laatst bewerkt:
nou, met de nieuwste software voor de OSD, is het dus mogelijk deze via een vrij kanaal op de zender volledig onzichtbaar te zetten (dus dan heb je niets in beeld wat je kan storen)

nog effe uitzoeken hoe ik dat aan moet sluiten, dan kan ik de osd gewoon lekker laten zitten als ik ga oefenen ;)

Alleen issie wel 3 keer heen en weer gelopen zeker? ;)
"Ale jong, zes kere 500 meter is toch 3 kilometer."

Back