Ik heb besloten het toch enigszins anders aan te pakken. Dit omdat er verstoringen nogal hoog liggen in het frequentiegebied, en dat ik daarvoor eerst een low-pass filter moet gebruiken. Het probleem is dan het filter, wat een faseverschuiving geeft (een delay) waardoor je niet meer precies genoeg je positie kunt vinden van de onbalans. Je draait namelijk met je optische sensor rond de as, maar je sinus is dan al standaard verschoven.
Bij een variabele frequentie is de faseverschuiving niet lineair.
De volgende methode lijkt me beter:
Uit metingen blijkt dat bij 7800 tpm (130Hz) de sinus het mooist uit de DFT naar voren komt (zie eerdere post, DFT plot). Ik ga een bandpassfilter maken voor deze frequentie, met strakke afsnijfrequenties en een korte band, en zo min mogelijk faseverschuiving. Vervolgens ga ik de motor zo mooi mogelijk afstellen op 7800tpm. Het is een minder complexe, en net zo doeltreffende oplossing.
Gr. Rik
Bij een variabele frequentie is de faseverschuiving niet lineair.
De volgende methode lijkt me beter:
Uit metingen blijkt dat bij 7800 tpm (130Hz) de sinus het mooist uit de DFT naar voren komt (zie eerdere post, DFT plot). Ik ga een bandpassfilter maken voor deze frequentie, met strakke afsnijfrequenties en een korte band, en zo min mogelijk faseverschuiving. Vervolgens ga ik de motor zo mooi mogelijk afstellen op 7800tpm. Het is een minder complexe, en net zo doeltreffende oplossing.
Gr. Rik
Laatst bewerkt: