Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Ik heb besloten het toch enigszins anders aan te pakken. Dit omdat er verstoringen nogal hoog liggen in het frequentiegebied, en dat ik daarvoor eerst een low-pass filter moet gebruiken. Het probleem is dan het filter, wat een faseverschuiving geeft (een delay) waardoor je niet meer precies genoeg je positie kunt vinden van de onbalans. Je draait namelijk met je optische sensor rond de as, maar je sinus is dan al standaard verschoven.
Bij een variabele frequentie is de faseverschuiving niet lineair.

De volgende methode lijkt me beter:

Uit metingen blijkt dat bij 7800 tpm (130Hz) de sinus het mooist uit de DFT naar voren komt (zie eerdere post, DFT plot). Ik ga een bandpassfilter maken voor deze frequentie, met strakke afsnijfrequenties en een korte band, en zo min mogelijk faseverschuiving. Vervolgens ga ik de motor zo mooi mogelijk afstellen op 7800tpm. Het is een minder complexe, en net zo doeltreffende oplossing.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb nog wat leuke afbeeldingen van balanceren op deze website gevonden:

DSCN2121.JPG

DSCN2123.JPG

DSCN2127.JPG

DSCN2129.JPG

DSCN2130.JPG

ik denk dat hier de as van het turboprop gedeelte van de boot wordt gebalanceerd.

Gr. Rik

Scoop

Hallo,

Eindelijk ben ik er aan begonnen aan mijn balanceerbank, nu ben ik aan het rondzien op het net achter een scoop. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen dat deze moet hebben? Hoeveel Mhz moet deze zijn want ik vindt er verschillende.

Ben

hoi Benovitch,

een turbine draait praktisch gezien nooit harder dan 300.000tpm. dat komt overeen met 5kHz. De meeste scopes die verkrijgbaar zijn beginnen al op enkele megahertz, dus eigenlijk is elke scope geschikt, zolang hij maar werkt ;)

Gr. Rik

Ondertussen heb ik al een beetje aan het proberen geweest, nu als de bank stil staat blijft er nog steeds een sinus zichtbaar op de scoop. Op wat stel ik de kanalen het beste in, AC of DC.

Ben

bij AC zet de scope geloof ik de nul op de gemiddelde waarde van je sinus. Mocht je DC offset hebben, dan zie je deze niet. Dus stel ik heb een gelijkspanning bron van 20V, en ik zet er een sinus bron op van 10V~.

Als ik de scope op AC zet, dan zie ik alleen de sinus van 10V~.
Als ik de scope op DC zet, dan zie ik diezelfde sinus 20V naar boven geschoven.

In ons geval zijn we niet geïnteresseerd in de DC offset, dus moet de scope op AC staan.

Als je nog steeds een sinus meet, dan kan het zijn dat je het lichtnet (230V~) ontvangt. Je probe of balanceerbank werkt als antenne, en vangt allerlei storingen op.
Je zou het eens kunnen controleren door je tijdbasis op 20ms te zetten, en te kijken of een periode van de sinus precies 1 hokje is.

succes!

Groeten,

Rik

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de tip, nu tijdens het draaien heb ik, denk ik, nogal veel ruis op mijn sinus waardoor deze niet echt mooi is. Op de print die ik van Rik kreeg staat een filter op maar wanneer ik aan de pot draai dan verandert er niets aan de sinus. Enige suggesties hieromtrent.

Met vriendelijke groeten,

Ben

Hoi Ben,

Het filter wat er op zit is een low pass filter. Als je verstoringen hebt die lager dan de frequentie van je sinus van je as liggen, dan blijven deze verstoringen zichtbaar! Probeer dus zoveel mogelijk verstoringen weg te halen :) Probeer ook de scope af te richten op je draaifrequentie. Als je bijv. 6000 tpm draait, is dat 1800/60= 30Hz. Je scope heeft 10 hokjes in de breedte (divisies, afgekort div). Stel je wilt 2 hokjes per sinus, dan stel je de scope dus op 1/2*30Hz = 16.7ms. Je zet de scope dan op 20ms/div ofso. Op deze manier kun je goed controleren of je wel aan het meten bent wat je wilt. kijk wel altijd uit met de 50Hz, waarbij op 20ms/div een hokje 1 periode heeft.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Zow, het heeft wat uurtjes geduurt, brandende ogen, en een goeie bak koffie.
Maar heb het gehele topick eens aandachtig doorgelezen.
Wilde altijd al een balanceer apperaat maken,maar kreeg nergens voldoende info gevonden, tot ik op en helder moment gewoon wat termen op google intypte, en ik op dit forum terecht kwam.
Heb mezelf netjes voorgesteld en ben klaar om te posten :worship:
Als eerste, respect voor degene die al zo'n bankje hebben gemaakt, en aan de mensen die hier al zoveel tijd en moeite in hebben gestoken voor de electronica.

Ik barst natuurlijk van de vragen, en zal deze ook posten als ik begin aan t tekenen van het bakje, en zal alle tips er dan in verwerken.

Gelijk maar eens de eerste vraag, word de electronica nog gemaakt?
En zou ik een keer bij iemand kunnen kijken die het balanceer apperaat al werkend heeft hoe het precies gaat, en eventueel met wat uitleg.
Heb zelf wel wat asjes, turbines, en compressortjes liggen, die stuk zijn/ of mogen.

Ben al een beetje op marktplaats aan het kijken voor een scoop, dat word de eerste stap.
Stap 2, hoe werkt zo'n ding ook alweer :hammer:
Heb het ooit gehad,maar je vergeet veel door de jaren heen.

Groeten arno

Hallo Arno,

Ik zie je post nu pas.

De elektronica voor de balanceerbank heb ik destijds gemaakt. Ik ben met nieuwe elektronica bezig, zoals je misschien dan wel niet in mijn turbine topic gelezen hebt.
Met deze nieuwe elektronica is er geen scope meer nodig, maar wel een PC.

Ik woon in Demen, praktisch 13 km van je vandaan ;) Als ik straks vakantie heb, kunnen we wel een keer wat regelen.

Gr,

Rik

Hallo,

Ik ga weer even op dit draadje voortborduren. Ik heb nog wat tests gedaan qua hardware van de balanceerbank. enkele conclusies:

- mijn vorige piezo sensoren hadden te weinig bandbreedte, ik heb nu andere gemaakt.
- Een aandrijwving met een stiek, welke er later weer af wordt gehaald (door een servo) gaat niet werken. De brushless motor zorgt er voor dat de schommel in een soort resonantie blijft, omdat de motor soms hapert
- Een aandrijving van motor met wieltje en o-ring kan ook niet, de motor past er niet tussen.

Ik ga nu proberen om een luchtmembraan te maken van een Servo. Ik weet het, al meerdere testen hier met lucht, ik was eigenwijs, maar het was het proberen waard:p

Ik heb de as ophanging veranderd naar een 120 graden steun (de hoeken van de V zijn dan 60 graden). Op deze manier is er een meer starre en continue overbrenging (denk aan 3 fase spanning)

Ik moet nog een vaste sensor maken, en een soort rotary encoder wieltje met vrije ophanging. Daarna kan ik verder met de elektronica.

Ontwikkelen kost tijd, dat merken jullie ook wel :D

Later meer.

Foto's:

41.JPG

42.JPG

43.JPG

44.JPG

45.JPG

Gr. Rik

Hallo Adrie,

Dat systeem ken ik inderdaad. Ik wil toch proberen op deze manier er meer uit te halen.

sowieso heeft het systeem nog steeds last van ruis (kogellagerruis, vreemde resonanties in behuizing), en dat is wat ik bij mijn systeem er uit hoop te halen door het weg te middelen.

Ik wil eerst zelf proberen wat leuks/bruikbaars te maken, en als dat niet goed lukt kijk ik verder.

zoals ik nu gemeten heb aan de bank (met nieuwe sensors) is hij goed gevoelig, en pik ik dus veel onbalans op hopelijk.

Ik moet nog een vaste sensor erop maken voor de as rotatie, en een soort schijf met streepjes voor de sample momenten.

Dan nog firmware schrijven voor de microcontroller en FPGA, en dan kunnen we testen :)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Heel goed filmpje, nooit eerder gezien...:)
Dat stukje over het balanceren vind ik een beetje vaag..:???:
hoewel de software redelijk veel lijkt op wat de meeste gebruiken.

Jouw afbeelding laat weer een andere manier van balanceren zien. Hier gebruiken ze 2 trillingsensors per "plane". Ken je iemand die deze manier gebruikt?

wel jammer dat er altijd weer een RC filter gebruikt moet worden, wat zorgt voor extra fasedraaing als de kantelfrequentie niet voldoende ver weg ligt. De positie van onbalans wordt namelijk bepaald door de fase informatie in je signalen....

Gr. Rik

balanceren

nee ik ken niemand met deze opstelling. ik kwam het een keer tegen
Zelf balanceer ik uit de hand. mijn op stelling met oscilloscoop werkt minder nauwkeurig.
gr Gerrit Jan

Volgens mij is de enige manier zoals in het filmpje en zoals ook het systeem van Miklos werkt met een kompleet gemonteerde motor.
Als je de onderdelen los haalt en weer monteerd heb je altijd weer onbalans.
Als ik jou was Rik zou ik echt deze kant opgaan met je blanceerbank.
Jij hebt de kennis en mogelijkheden om software en toebehoren te ontwikkelen.
Zoek eens direct kontakt met een fabrikant van Turbo balanceerbanken.
Wie weet willen die een tip van de sluier oplichten.
Hun werken met hun systemen in het zelfde bereik als wij met de microturbines.

gr. Rob

Hoi Rob,

Het heeft voor mij geen nut om hetzelfde te gaan maken als Miklos, dan kan ik zijn systeem beter kopen ;)

Zover ik je goed begrijp:
Met het verhaal dat je weer onbalans krijgt als je het systeem los haalt ben ik het niet helemaal mee eens. Als je elk onderdeel apart "perfect" balanceert, zou een verdraaiing van een wiel geen verschil mogen maken. Of bedoel je dat niet?

De meeste Turbo's zijn olie gelagerd, ik zou dan een bedrijf moeten vinden die kogelgelagerde turbo's balanceert.

Het enige wat vervelend kan zijn, is dat de kogels in het lager gaan vervelen, en dan bedoel ik dat ze aan 1 kant gaan hangen. Hiervoor zou je eigenlijk de lagers op willen spannen, zonder de astunnel te hoeven gebruiken.

Iets wat me erg dwars zit, is wat er gebeurde toen ik bij Martin was: Martin was aan het balanceren, hij had de turbinemoer erg strak aangetrokken. Eenmaal bij de compressor aangekomen, moest deze los. En toen probleem: moer compressor zat heel erg strak, met als gevolg dat de turbinemoer los ging ipv de compressormoer.
gevolg: turbinewiel verdraaid, onbalans totaal weer ergens anders->opnieuw beginnen.

De enige manier waarop je dat kunt voorkomen, is de turbinemoer op e.o.a. manier borgen (lassen, borgen met een pen dwars door as en moer, etc...)

Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een manier om alle onderdelen (3 dus) een voor een te balanceren. Helaas is de as het lastigst, omdat deze niet veel inertia heeft.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Rik,

Wat betrefd de lagering van turbo's bijna alle race turbo's zijn kogelgelagerd er is dus vollop balanceertechniek in omloop voor gelagerde turbo's.

Je moet idd uitgaan van elk onderdeel eerst los te balanceren. Eigenlijk is dat een mooie start. Maar zou daarna toch echt alles in de uiteindelijke gemonteerde motor nabalanceren en niet weer los halen.
Denk dat je dan een stap kan zetten.

De toerentallen liggen zo hoog en de tolleranties van onbelans zijn zo klein dat je echt nooit iets zo gebalanceerd krijg dat na demontage alles weer perfect terug komt, bij montage.

Je hebt er al ervaring mee bij Martin...

Gr. Rob

Beste Rik en anderen die met een balanceerbank bezig zijn.

Ik heb zelf ook besloten om en balanceerbank te bouwen maar ik bouw een wat grotere omdat de motor die ik ga bouwen ook veel groter is. :D
Nu heb ik de volgende vraag.

moeten de strips van verenstaal perse van verenstaal zijn kun je hier geen ander materiaal voor gebruiken bv messing of rvs.
de piezo elementen moeten een bepaalde bandbreedte hebben ik begrijp hieruit
dat niet elk element geschikt is?.:confused:

Back