Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Hoi Rik,
Gewoon een klein drupje epoxi op het piezootje en het veertje in dit drupje zetten en even de tijd geven dit hard te laten worden.

groet,
Jacques

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mij de laatste weken wat in-gelezen op dit forum.
Ik heb, nu ik van school ben, tijd en (een beetje ;)) geld om mijn interesse voor modelbouw en techniek terug vrij te laten op deze wereld :cool:...

Aangezien een modelturbine bouwen mij al zeer lang fascineert/interesseert maar dat niet zo'n 1,2,3-project is leek dit balanceerbankje mij een fantastisch en relatief eenvoudig beginprojectje... (niets forceren in het begin he :D)

Daarom: @ Rik: Het is misschien wat laat, maar een ja heb je, een neen kan je krijgen. Is het misschien mogelijk om via jouw nog zo'n printplaatje te verkrijgen?

@ iedereen: Heb al eeuwen lopen zeulen met plannen van de kj66, MW54, ... turbines en wacht momenteel vol ongeduld op de boeken van o.a. Kamps en Schreckling MAAR... waar kan ik ingodsnaam die gegoten turbinewielen en NGV's kopen? voor de 66 heb ik al een adresje gevonden, mar die voor de MW54 lijk ik maar niet te vinden...

Zo, thake that voor een eerste post!:-D AMEN

Hoi frederik,

Wat betreft de print, je hebt een Pb

wat betreft turbinewiel en NGV, deze heb ik bij wren Uk besteld. je kunt even een mailtje sturen naar Wren Turbines [info@wrenturbines.co.uk], contactpersoon is Sara Parish. Voor zowel de KJ als de Wren staan er tekeningen op het forum. Wren tekeningen staan in mijn draadje, Kj is ff zoekfunctie gebruiken.

Let goed op welk turbinewiel je nodig hebt, gas generator of thrust turbine wheel, uitleg staat in mijn draadje. Beide wielen kosten 125 BP.

Een NGV kun je het beste unmachined kopen, en deze kost 95 Bp

Wellicht dat je ook wat inconel buis mee kunt bestellen, voor de verbrandingskamer, en de veer voor je astunnel.

houd rekening met +-15% extra kosten die je bank in rekening brengt, Wren wil geen euro's...

als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Je kunt ook een draadje aanmaken, maar ik raad je aan om bijvoorbeeld eerst mijn draadje door te lezen, daar worden vele beginnersvragen beantwoord.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Voila, ondertussen ben ook ik in blijde verwachting van een printplaatje van Rik!

Ondertussen ook enkele boeken van Kamps en Schreckling ontvangen. Ik hoop dan tegen dat het balanceer-bank-project af is mijn kennis rond microturbines wat bijgeschaafd te hebben. :cool:

Ben ondertussen ook bezig met het maken van tekeningen voor het ontwerp van het balanceerbankje en ga ook nog eens snuisteren in mijn oude schoolboeken omdat wij daar nog een praktijkoefening rond gehad hebben. Als het ontwerp af is verschijnen de tekeningen zeker op 't forum! (Tenminste, als ik tegen dan plaatjes/bestanden kan plaatsen, want das precies ook geen kattepis :( ;))

Neen, ik wist niet dat er tekeningen van een balanceerbankje op staan. Ik heb nochtans eerst heel t topic gelezen om niet met onnodige/dubbele vragen af te komen. :) Kan jij (of iemand aders hier?) me daar dan eens een linkje van sturen a.u.b.?

ik heb gisteren mn cnc frees maar is flink aan het werk gezet.
ik heb besloten om een nieuwe balanceerbank te maken, en meer het principe aangehouden van de meest gebruikte balanceerbankjes.
ook heb ik nu aluminium gebruikt en om gewicht in de lagerblokken te sparen heb ik hierin een gat gefreest.
zie hier de vorderingen, het is nu nog in de "ruwbouwfase" en heeft nog wat verdere afwerking nodig.
het aluminium fundatieblok heb ik zodanig afgefreest dat er twee "rails" blijven staan, hierover kan ik dan de twee supports verschuiven om deze aan verschillende assen aan te passen de supports moet ik nog van een gaatje en een schroefdraadje voorzien om deze op de "rails"vast te zetten

217249aa8e8810fdf.jpg

217249aa8e8843482.jpg

word vervolgt

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou dit ook aanpasbaar zijn om een helicopterkoelfan te balanceren? Volgens mij zou het wel moeten, maar dan zoek ik nog een praktische oplossing om de koelvinnen te monteren. Ik heb 1 type wat je op de as krimpt, en een type wat je met conische ringen op de krukas monteert.

Als aandrijving zat ik aan een compressor te denken, dit zou misschien ook moeten werken lijkt me.

het zal ongetwijfeld kunnen, ik denk ook dat het iets minder kritischzal zijn als bij een turbine, daar de toerentallen vele malen lager liggen.
ik denk dat je de koelfan gewoon op een as moet zetten en het op die manier ballanceren.

Alhoewel inderdaad minder kritisch, ik heb toch liever een perfect gebalanceerde koelvin omdat de verschillen toch wel degelijk merkbaar zijn. Dit is beter voor zowel je motor als het frame.

Daarom wil ik graag ook zo'n bankje maken die beter is dan de propbalanceerder waar ik de koelvinnen nu op plak.

Zou iemand mij kunnen helpen, aangezien ik geen draai/freesbank heb?

thanks Gerald,

Alhoewel inderdaad minder kritisch, ik heb toch liever een perfect gebalanceerde koelvin omdat de verschillen toch wel degelijk merkbaar zijn. Dit is beter voor zowel je motor als het frame.

Daarom wil ik graag ook zo'n bankje maken die beter is dan de propbalanceerder waar ik de koelvinnen nu op plak.

Zou iemand mij kunnen helpen, aangezien ik geen draai/freesbank heb?

een draai/freesbank is niet persé nodig hoor, alhoelwel het wel makkelijk is.
het is voor mij ook een beetje hobby om metaal te bewerken,
maar als je de meeste ballanceerbankjes bekijkt zie je dat rechtoe, rechtaan perfect voldoet. en met vrij eenvoudige middelen te maken.
groeten Gertjan

vorige week heb ik ongelofelijk lopen kloten met die piezo gevalletjes, en was er niet tevreden over. Ik heb even op ebay gezocht en kwam deze tegen:
IMG_PiezoSensor_MiniSense_100.JPG

Deze zien er naar mijn idee een stuk steviger uit. Ik heb er 50 besteld, want minder kon ik er niet krijgen. Ik zie over 2 weekjes wel wat het gaat worden met deze dingen.

Het zijn trouwens ook piezo elementjes, alleen deze kun je teminste fatsoenlijk bevestigen.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
ziet er inderdaad solide uit Rik, ik heb nu een wat grotere piezo (ter groote van een 2 euro muntstuk) deze heb ik uit een oude telefoon gesloopt.
bijkomend voordeel is dat er al draadjes aan gesoldeerd zaten, en er een huisje omheen zat met 2 schroefgaatjes, dus makkelijk te bevestigen.
ik heb mijn balanceerbankje weer bijna klaar, morgen de sensoren monteren en we kunnen weer balanceren.
nu nog even een mooi regelbaar voedinkje vinden.
hier nog een fototje zoals hij er nu bijstaat.
groeten Gertjan
217249ad84a7d2523.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
als je dat regelgedoe voor de motor wilt, je kunt ook een adapter nemen en een flinke potmeter in serie met de motor eraan hangen.

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een scope, er is op zaterdag 14 maart een radiobeurs in rosmalen. Er is vanalles van elektronika te koop, dus ook apparatuur. Ik ben er ook die dag..

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Back