BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Na het maken van alle onderdelen en openingen kon ik deze voorzien van de klinknageltjes:
0716 Verschansing.jpg

Alleen aan de binnenzijde want de buitenzijde gaat ik na het plaatsen van de verschansing in zijn geheel gereed maken.

Daarna de binnenzijde voorzien van de oker kleur:
0717 Verschansing.jpg

Wat qua kleur natuurlijk moeilijk weer gegeven is.
De waterkleppen tonen nu ook heel anders:
0718 Verschansing.jpg

Nu de handrail nog zwart stuiten en dan kan het geheel geplaatst worden. wordt nog spannend .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Voordat ik de verschansing platen kon gaan zetten moest ik eerst wat '3e t/m 8e handjes' maken. De platen moet ik vastlijmen op de een strookje van +/- 2 mm aan de binnenzijde van de 5e rij platen. Die dus net boven het buitenste profiel van de watergang uit steekt.
0719 Prepair.jpg

A: van een stel wasknijpers één poot ingekort en kan ik op het randje zetten;
B: de lange poot steunt aan de buitenzijde verder naar beneden en neemt de hoek van de beplating aan;
C: de knijpers passen netjes over de plaat en de korte poort klemt op het smalle randje;
D: zodra de lijm hecht gelijk de uitlijning controleren met de handrail. De dubbele kromming van de plaat had ik al eerder laten zien.

Na een paar uur intensief bouwen was dit het resultaat:
0720 Verschansing.jpg

0721 Verschansing.jpg

Gelijk buiten maar wat foto's gemaakt. Wel uit de zon want dan heb ik op het dek en de witte huidplaten heel veel overstraling.
De zwarte stang halverwege is los geplaatst. Er moeten nog verschillende onderdelen op en aan de verschansing komen.

Zo ziet de volledige beplating met handrail er nu uit:
0722 Verschansing.jpg

0723 Verschansing.jpg

Het spuit klaar maken van deze zijde wordt de volgende stap.

Met nog 2 foto's die haar lijnen mooi weergeven:
0724 Verschansing.jpg

0725 Verschansing.jpg

In de boeg moet het versterkingblok nog gemaakt worden en achterin de z.g. koekepan.
Gr. Peter

Back