Bart's schaal avontuur

Bedankt, dit is altijd leuk om te lezen. Maar het is wel dankzij de kennis en hulpvaardigheid van jullie dat mij dit gelukt is.:friends:

En ik doe dit liever dan 3d. Daarvoor is mijn brein te traag denk ik. :cool:

De buurvrouw heeft deze avond een doos afgegeven:

doos.jpg

Wat zou daar kunnen inzitten.........?

romp1.jpg

Jawel een Vario Jetranger romp :banana:

Nu kan de modelbouwpret pas echt beginnen:yes:

Mijn buurvrouw komt nou nooit een doos brengen, he?

Gave romp, veel bouwplezier!

Bedankt,

Ik ga eerst maar eens goed bekijken wat er nu allemaal bij zit en een en ander opmeten.
En de bouwbeschrijving bestuderen natuurlijk.
En dan ook nog eens alle draadjes over schaalrompen nalezen om ideeën op te doen.

Ik moet ook nog bepalen welk kleurschema erop komt en welke schaaldetails.
Veel te doen dus maar ik neem mijn tijd hiervoor.

De romp is inderdaad 1 geheel. Het doghouse is in 2 delen.
Dit zorgt al voor een eerste dilemma:
Knip ik de deuren eruit of laat ik ze dicht?
Om beter aan het mechiek te kunnen indien nodig en om het schaal-realisme te verhogen, zou het wel leuk zijn als de deuren open konden. Maar dan verzwak je natuurlijk wel de romp. Ik weet niet of deze romp daarop voorzien is. Misschien is dit op te lossen door versterking te voorzien.

Die heb ik ook gehad, met het hangmechaniek, daarna had ik de Jet ranger met afneembare neus (ook Vario) die was bedoeld voor het Sky-fox mechaniek.

Dit zorgt al voor een eerste dilemma:
Knip ik de deuren eruit of laat ik ze dicht?

Normaliter, als de deuren open horen te kunnen, zitten er in de kit ook losse deuren bijgeleverd (je kunt nu eenmaal niet deuren uitsnijden zonder kier), en zijn de "deuren" in de romp zelf volledig zonder detail uitgevoerd.

Zo op het oog, zou ik zeggen dat de ontwerper van de romp niet uitgegaan is van losse deuren.

Ik zou het persoonlijk NIET doen, je hebt heel reele kans dat de vorm uit zowel de romp als de deurpanelen gaat, en dan heb je heel veel werk om En de vorm, EN de stevigheid er weer in te krijgen.

Welke versie heb jij Bart?

Ik zie bij de nitro versie alleen het schaartje bij de ramen, en bij de electro versie ook bij de deuren.
Dacht ook net als Bert dat de deuren er alleen uit kunnen als er losse bij zitten.
Nu zit er in de elektro versie wel een langer frame, dat maakt het weer sterker.

Dus als het op de tekening staat moet het kunnen.

Groeten
Arie

Ik heb de 1006. De nitro versie.
Omdat de skyfox oorspronkelikk bedoeld was voor nitro, ging ik ervan uit dat enkel deze zou passen. En een electro versie kom ik ook niet direct tegen op de website van Vario.

En idd er staat geen schaartje bij de deuren.
Het leek me wel mogelijk, omdat de deuren zo duidelijk (diepe groeven) zijn, maar je kan ze idd niet uitsnijden zonder een kier over te houden. En das ook niet de bedoeling, anders krijgen de piloten enkel maar verkoudheden :cool:

Dan moet je het, zeker als het je eerste romp-bouw is, niet doen, al zul je vermoedelijk dan wel voorzieningen moeten treffen voor het wisselen van de accu('s). Hoe dat moet, kan ik niks over zeggen, dat hangt sterk van de vorm en afmetingen van de door jouw gebruikte pakketten af. De gehele neus afneembaar maken (bijvoorbeeld op de "deellijn" van de voordeuren, tast de structurele sterkte van de romp niet al te veel aan) moet wel in eigen beheer te realiseren zijn.

Bij die deuren gaat het overigens niet alleen om de kier, maar ook om de sponning (het verlaagde randje waar de deur tegen moet komen te liggen)

Ik heb de 1006. De nitro versie.:

Ik had ter vergelijk onder elektro bij de 1004 gekeken.

Maar daar zal je mechaniek niet in passen denk ik.

In ieder geval kunnen wel je ramen er uit, dan kan je er toch een beetje in.

Mocht je wat willen proberen, kan je in ieder geval bij de constructie van die 1004 eens kijken, ook als je de voorkant er af wil halen.

Groeten
Arie

Nu zie ik het. De 1004 was de benzineversie dacht ik (maar er staat ook electric bij)
Die is een slag groter den de 1006. Zal waarschijnlijk wel passend te maken zijn, maar zoals Bert reeds zei voor mijn eerste schaalromp...
Maar goed. Ik kom er wel uit.
Eerst alles eens rustig bekijken.

Nu zie ik het. De 1004 was de benzineversie dacht ik (maar er staat ook electric bij)

Dat is ook de benzineversie, maar het benzinemechaniek is tegenwoordig ook electrisch uitgevoerd.
Je zou daar eventueel je skyfox in kunnen plaatsen, maar A) moet je dat dan zelf uitvogelen, B) moet je de hele aandrijflijn aanpassen qua overbrenging, en C) zit je dan echt aan de grenzen van wat een skyfox verdragen kan: er komt dan een rotor van 1.8 meter op....
Het kan wel, Vario verkoopt een aantal modellen met die rotormaat en skyfox mechaniek, maar het zou mijn keus niet zijn....

Was meer bedoeld als verschil, daar heb je een subframe, en mogen de deuren er wel uit, maar blijf je met kieren zitten.

Idd eerst kijken hoe je uitkomt.

Groeten,
Arie

Nee, geen kieren.... Ik heb die kit gehad (maar ongebouwd doorverkocht) en daar MOETEN de deuren er zelfs uit (of je plakt de los bijgeleverde deuren in de openingen), want de romp zelf ter plekke is ongedetailleerd.
Maar die romp heeft inderdaad meer spantenwerk van binnen, dan de SkyFox versie.

Is een heel mooie kit, maar ik zag het niet zitten om een derde benzinemechaniek, servo's, motor, rotorkop etc etc aan te schaffen. Vandaar dat ie weer de deur uit gegaan is.

Hallo Bart,

hoe ga jij het doghouse bevestigen aan de romp?
Mocht je hier magneetjes voor gebruiken, zou je twee kokers verticaal langs de mechaniek kunnen monteren, waar je dan makkelijk je batterijen kan laten inglijden.

Back