Bart's schaal avontuur

Hallo Bart,

hoe ga jij het doghouse bevestigen aan de romp?
Mocht je hier magneetjes voor gebruiken, zou je twee kokers verticaal langs de mechaniek kunnen monteren, waar je dan makkelijk je batterijen kan laten inglijden.

Hoe ik het ga bevestigen weet ik nog niet. Maar aan magneetjes heb ik wel al gedacht. Lijkt mij in ieder geval beter dan steeds losschroeven.

Maar even iets anders. Vandaag waaide het behoorlijk en ik wou wel eens zien hoe die flybarless zich in de wind zou gedragen.
Aanvankelijk ging het goed, maar plots begon de heli om z'n as te spinnen. Gelukkig was hij laag bij de grond en kon ik hem neerzetten zonder schade. Het probleem was dat ik blijkbaar vergeten was om de colar - die de staartdraadbeschermhuls vasthoud - goed vast te schroeven. Gevolg de staartaandrijving was losgeschoten.:hammer: Stom natuurlijk. Weer iets om bij te zetten op de checklist.

Gelukkig was het vlug gefixt en kon ik verder vliegen. Ik moest wel behoorlijk aan de sticks sleuren om hem in bedwang te houden in die wind. Vooral als je gaat rondjes vliegen, maar ik kon hem toch veilig terug aan de grond zetten. Het zal nog veel oefenen worden om hem bij sterke wind mooi te laten vliegen maar het komt goed.
 
Hallo,

ondertussen heb ik ook al een poging ondernomen tot het afschuren van de romp.
Omdat dit voor mij de eerste keer is ben ik begonnen met de staartconus (het kleinste stukje van de romp)
Ik had vernomen dat de gelcoat eraf moet omdat hier geen verf aan hecht.
Ik ben dan begonnen aan het platte vlakje van de staartconus:

tailcone.jpg

Ik veronderstel dat de witte laag er volledig af moet, of zit ik hier al te ver?
Ik heb schuurpapier van 400 gebruikt voor nat schuren.
 
Nee, dat heb je dan verkeerd begrepen.... Je moet NIET door de witte laag heen, want dan kom je in het poreuze gedeelte van het epoxy en dan heb je heel wat werk om dat weer glad te krijgen.

Wat je het beste kunt doen, is de romp licht opschuren met een heel fijne korrel (600 of fijner) tot de romp nergens meer glanst. Niet meer dan dat.
Dan spuit je hem in een dunne laag filler, en die schuur je weer bijna helemaal weg, zolang je ook maar de filler ook overal geraakt hebt met het schuurpapier (waar de filler "hardnekkig" is, is blijkbaar het oppervlakte wat lager, en daar dient die filler juist voor, om dat wat op te hogen).
Eventueel herhaal je dat een of twee keer, maar dat hangt helemaal af van hoe perfect je het oppervlak wilt hebben.
Zelf hou ik het hooguit bij één laag, want echte heli's zijn ook niet retestrak, zelfs niet af fabriek.

Daarna MOET je eerst een laag kunststof primer zetten, die na droging héél licht opruwen, en dan kan de kleur er op.
Ik gebruik daarvoor autolak.
Als laatste zet ik er een gematteerde blanke lak overheen (ik hou niet van hoogglans heli's, vind ik er vreselijk nep uitzien)

Tussen alle lagen door steeds goed ontstoffen en ontvetten maar dat spreekt vanzelf.
 
Ik gebruik altijd scotch brite om de romp dof te maken, kom je makkelijk mee in de rondingen.
Ik gebruikte ook autolak, 2 componenten. kost wat maar de heli blijft mooi, ook na jaren.
 
Ok bedankt voor de info.
Ik moet duidelijk nog veel leren.
Gelukkig had ik nog maar een klein stukje gedaan op een onzichtbare plek.
 
Ok bedankt voor de info.
Ik moet duidelijk nog veel leren

Schaam je niet, ik heb minstens 3 rompen het schilderwerk van verkloot door onkunde.... En zelfs het huidige niveau is niet erg professioneel.... Met name (superstrak) afplakken vind ik moeilijk.
Maar 10 jaar geleden viel me de lak nog van de romp, en nu blijft het er tenminste slag en stootvast op zitten :D
 
hallo,

Het was in het paasweekend echt bouwweer, dus heb ik ook wat verder geknutseld.
Ik ben begonnen met inpassen van het frame in de romp.
Ik had nog een oude framehelft liggen en omdat ik toch al een modificatie in m'n hoofd had heb ik er de andere framehelft ook bij besteld.
Dus ik kon al wat proberen zonder mijn vliegende heli volledig te moeten afbreken.
met motor en gearbox ziet dat er zo uit:

oudframe2.jpg


In de romp:
frametoolarge.jpg


Dit is eigenlijk niet echt naar mijn wens. Het frame komt dwars door de cockpit. Zo zie je straks van alle kanten het frame zitten.
Dat zie ik liever anders, en omdat ik nu toch een frame heb om mee te spelen heb ik het volgende gedaan:
framecut.jpg


De zaag in het frame.
Natuurlijk is nu de sterkte eruit, dus heb ik het afgezaagde stuk terug bevestigd langs de zaaglijn.

Enkele uren geknutsel verder kreeg ik dit:
kortframe.jpg


De ronde beugels zijn er ook af omdat ze in de weg zaten voor de plaatsing van de batterijen.

Ingebouwd ziet dat er nu zo uit:
kortframe2.jpg


Ik heb een kartonnetje gezet waar ik een scheidingswand wil maken tussen de cockpit en de achterste ruimte.
Op die manier kan ik toch een volledige cockpit maken. De passagiersruimte is dan weg-gecamoufleerd. Hier wil ik dan proberen om met getinte ruiten te werken, zodat het mechaniek niet meer opvalt.

Voor de batterijen heb ik dan volgende oplossing:
batterijen.jpg

Als ik hier inderdaad een koker maak waar de batterijen in glijden (evt. bovenaan afgesloten met een velcro strap) dan zijn deze ook mooi en veilig weggewerkt en kan ik er toch makkelijk aan.

Ik hoop nu alleen maar dat het frame nog sterk genoeg is om de heli te dragen en voldoende steun geeft bij landing.
 
In principe, als je die motorsteunen aan de voorste "voetjes" verbind, kun je nog wel meer van dat frame weghalen, dan hoeft die hele voorste bovenkant er niet te zijn.

Maar die accu's op die manier, gaat alleen goed komen als je de servo's niet in de standaard plaatsen van het frame plaatst.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar je zult dat wel zelf moeten uitvogelen.

Ter inspiratie: zoek eens op hoe de servo's ingebouwd zitten in de gewone benzinetrainer, (die heeft de vier tuimelschijf servo's in een stoel boven de voorkant van het mechaniek zitten) en stel je voor dat je die stoel boven de achterkant van jouw mechaniek plaatst.... Je hoeft maar 1 servo in die stoel te plaatsen (de andere twee kun je helemaal onderin het frame plaatsen, daar zitten ze de accu's niet in de weg) al zul je dan wel de tuimelschijf "andersom" aan moeten sturen (elevatorservo aan de voorkant, rolservo's achter). En je hebt uiteraard één 90 graden kniehevel nodig....
 
En natuurlijk ook even bedenken of het zwaartepunt nog blijft kloppen.
Ik heb geen idee waar je accu's nu liggen, en of dat een beetje overeen komt.

Groeten
Arie
 
Die motorsteun naar onder verbinden, das een goeie tip. Dat ga ik eens bekijken.

De plaatsing van de batterijen moet volgens mij wel lukken. Ik heb hier nog een foto met een beter zijaanzicht:
IMG_20160328_151409.jpg

Waarschijnlijk moet ik het servo armpje aan de niet gebruikte kant afzagen, maar voor de rest lijkt mij net plaats genoeg. Tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk. Ik ga er eens een servo inhangen om te zien waar ik uitkom.
 
Dan zal het gezichtsbedrog zijn, maar op de foto met de accu in de romp, lijkt de accu (veel) verder naar achteren te zitten.....

Als hij op de laatste foto in de zelfde positie zit, dan is er niets aan de hand, ruimte zat....
 
Hallo,

Ik heb weer wat verder geknutseld. Ik ben verder gegaan op het idee van Bert en ben tot het volgende gekomen:
korterframe.jpg


en ingebouwd:
korterframe2.jpg


en nog eentje met de accu's erbij:
batterij2.jpg
 
Oh... dat ziet er inderdaad al veel beter (en sterker) uit, en die accu's, lijkt me prima zo....

Mooi man!
 
Ik ben wel benieuwd hoe je nu met het zwaartepunt gaat uitkomen. Die accu`s zitten wel handig zo !
Tip : maak de connectors die naar de regelaar gaan vast aan het frame zodanig dat je met 1 hand de connector los kunt trekken en weer in kan pluggen.
Dan hoef je niet met 2 handen tegelijk je romp in om de boel los te trekken.
 
Ik ben wel benieuwd hoe je nu met het zwaartepunt gaat uitkomen. Die accu`s zitten wel handig zo !
Ik weet ook nog niet hoe dat uit zal komen. Op de trainer lagen de accu's horizontaal onder de motor en was hij mooi in balans. Nu zit al het gewicht van de accu's meer naar voor. In combinatie met een zwaardere staart moet dat de goede richting uit gaan. Maar het is nog veel te vroeg om hier uitsluitsel over te geven. Ik houd jullie op de hoogte.

Tip : maak de connectors die naar de regelaar gaan vast aan het frame zodanig dat je met 1 hand de connector los kunt trekken en weer in kan pluggen.
Dan hoef je niet met 2 handen tegelijk je romp in om de boel los te trekken.

Die ga ik onthouden. Moet nog wel even kijken hoe ik dat het stevigste kan doen, maar het is wel een goed idee. Bedankt.
 
Back
Top