Bart's schaal avontuur

hoe meer je de heli gaat afwerken hoe moeilijker het wordt om de romp te manipuleren . t'Is maar een gedacht hé . Voor de rest bewonder ik je wel hoe je alles zelf probeert te maken . Top .

Ik denk dat dat nog wel zal meevallen hoor. Het landingsgestel zit met 4 bouten in de romp geschroevd in plastic blokken, dus niet met moeren. Maar ik kan je wel volgen, hoe verder je bent in de afwerking, hoe minder zin je hebt om nog dingen te gaan aanpassen.
Ik ga eerst eens bekijken hoe het er uit ziet als de tredes erop staan. Dan beslis ik of ik het zo houd of niet.

Enne het zelf maken, ik vind het gewoon plezant om daarmee bezig te zijn. Je leert zoveel nieuwe dingen bij en als hij eenmaal af is dan is hij ook echt van mij. Dat geeft ook een goed gevoel.

En ondertussen kan ik kog altijd oefenen met mijn trainer. Dat non-estab vliegen is ontzettend leuk, maar het vergt toch ook nog veel oefenen.

De tredes zullen ook wel effect hebben , ik denk dat "poten" minder lang zullen lijken en heli vliegen is constant oefenen ook voor ervaren piloten .

Blijft leuk te zien je modelbouwkunsten en experimenten :D

En je non-estab vliegen..je hebt mijn respect hé ;)

groeten,

Didier

En dan is er natuurlijk ook een plaatje nodig voor aan de andere kant. Dit heb ik gesneden uit een kunststof plaat:
plaatje-jpg.205567

Ik ben bang, dat dit wat sterkte mist....

Absoluut en 100%

groeten,

Didier
Bedankt, komende van u is dit een eer voor mij, maar ik vind het zelf gewoon bijzonder leuk om te doen.

@Bert: Dat plaatje is totaal niet functioneel hoor, die zit er enkel voor de afwerking. Het landingsgestel zit vast met de 2 grote bouten er los doorheen en aan de binnekant de plastic blokken die daarvoor voorzien zijn in de kit.

Ondertussen heb ik gemerkt, bij het passen van de trede, dat er wel meer mis is met de beugels. Door de verschillende hoeken komen de tredes dan ook onrealistisch schuin te staan. Daarom heb ik besloten om toch maar voor de korte pijn te gaan en de beugels opnieuw te maken.
Ik heb de tekening uit de manual van Bell vergroot en uitgeprint en daarmee aan de slag gegaan om nieuwe plooimallen te maken.
Vervolgens nieuwe buisjes geplooid met het volgende resultaat:
beugels1.jpg

Als je ze nu op elkaar legt zie je dat de hoek gelijk is:
beugels2.jpg

Veel beter nu en gemonteerd en in het (gemaaide:D) gras ziet dat er zo uit:
gras1.jpg

en het vooraanzicht:

gras2.jpg

En nog 2 vanop de tafel:
tafel1.jpg

tafel2.jpg

Deze keer geen sokjes. IKk ga ze proberen te maken met de spuitplamuur methode.

Ik heb ook gemerkt dat de metaal-epoxy niet zo bijster sterk is. Hij is heel goed om gaten op te vullen, maar om echt te lijmen...
Daarom heb ik weer iets nieuws bedacht om de verbinding stevig te maken. Ik gebruik nog steeds de volle staafjes binnenin de beugels. Nu heb ik een klein gaatje dwars door de skid en staaf geboord en daar een spijker in gestopt en vervolgens de uiteinden een beetje plat geklopt (net zoals bij echte rivetten). Hetzelfde heb ik gedaan met de staafjes in de beugels. daarna alles mooi gelijk gevijld. Later plamuren en opschuren en je ziet er niets meer van. Het resultaat is echter wel dat ze nu nooit meer loskomen.

Laatst bewerkt:
Dat plaatje is totaal niet functioneel hoor, die zit er enkel voor de afwerking. Het landingsgestel zit vast met de 2 grote bouten er los doorheen en aan de binnekant de plastic blokken die daarvoor voorzien zijn in de kit.

Oh, OK.... Prima opgelost dan :D

En inderdaad, de tweede poging ziet er véél beter uit... Verbluffend verschil!

Hallo,

Vandaag heb ik de tredes gemaakt.

Deze zijn vervaardigd uit een stuk PVC T-profiel dat voorzien werd van de nodige afgeschuinde kanten:
tree.jpg

Vervolgens blokjes erop gelijmd:
treeblok.jpg

En dan gemonteerd met 2 schroefjes in de beugels:
grastree.jpg

Uiteraard zijn er 2 tredes:
2tredes.jpg

Dan heb ik de achterkant van de skids aangepakt. Hiervoor heb ik wat overschot aluminium genomen van m'n eerste beugels.
Een staafje, een stukje buis v.d. beugels en een stukje van de sokjes geeft dit:
kogel1.jpg

Ze passen mooi ineen zoals russische poppetjes. Alles dus in elkaar geschoven (nuja een tik van de hamer was wel nodig:hammer:)
Daarna in de boormachine, die dienst deed als draaibank en de vijl ertegen en dan bekwam ik dit als resultaat:
kogel2.jpg

2 kogels. (Mocht het oorlog worden, dan kan ik alvast mijn munitie zelf maken:D)

Vervolgens de kogels in de skids geschoven en ook een gaatje erin met een pinnetje erdoor en ze zitten vast:
kogel3.jpg

Ondertussen heb ik ook de voorkant van de skids opgevuld.
Nu ben ik klaar voor de spuitplamuur.

• Like
Reactions: MDM
En weer een stapje verder.
Bij een landing gear versie 2 horen ook sokjes versie 2. Het was mijn eerste poging met spuitplamuur:
sok.jpg

en met rivetten:
sokrivet.jpg

1 kant is gedaan, nu nog de andere kant.
Daarna nog enkele details en dan kan hij in de primer.

Hallo,

Er is nog een detail afgewerkt. De voorkant van de skids.
Mijn voorbeeld:
jr 26.jpg

En mijn eigen resultaat:
32020162051.jpg

Nu dacht ik klaar te zijn voor de primer, dus ging ik aan het spuiten. Maar ik was toch nog te vroeg. Er kwamen nl nog details door die ik niet wilde zien (de opvullingen met epoxy)
Dus ben ik weer aan de slag met schuurpapier en spuitplamuur. Wirdt vervolgd...

Tegen de tijd dat je deze heli af bent, ben je minstens halverwege met Didier naar de kroon te steken.... :D

Zonder gekheid, iedere verdere stap is je resultaat ook steeds beter....

O maar ik wil niemand naar de kroon steken hoor.:cool: Ik wil gewoon een mooie schaalheli. En tot nu toe vind ik iedere stap leuk en leerzaam.
Maar in ieder geval bedankt voor het compliment.

als je het leuk vind, en je kan genieten van het bouwen, leuk toch @Bartvd:

voor mij moet een heli funktionieren en vliegen,
te veel schaal gedoe, heb ik geen geduld voor !

Zo het landingsgestel zit in de grondverf.
Ik ben nu bezig met de verstevigingen binnenin. Ik heb de plastic montageblokken in de romp gelijmt met ca. Niet voor de stevigheid, maar gewoon op ze op hun plaats te houden:
3232016122733.jpg

Mijn idee is nu (eigenlijk is het Bert z'n idee :cool: ) om met een glasvezelmatje de boel te verstevigen. Ik zou dus het glasvezelmatje bovenop de plastic blokken leggen en zo deze meenemen:
3232016122752.jpg

Ik hoop dat dit dan stevig genoeg is om veel zachte en een ocasionele harde landing te overleven.

Denk het wel.... Het mechaniek staat rechtsstreeks op het landingsgestel, eigenlijk is het slechts de romp zelf, die enigszins verzwakt zou kunnen zijn door dat U-profile op de achterste beugel. En dat heb je nu weer terug versterkt.

Persoonlijk had ik echter eerst het glasmatje gelegd i.v.m. strakker aanliggen van de glasmat, en daarna pas die blokken geplaatst, maar vermoedelijk is dat lood om oud ijzer....

Hella Bart

Komt zeker goed zo , heb het in mijn bell 206 ook op deze manier met een matje erover
Toch zou ik aanraden op te letten met de CA lijm op deze plaatsen , CA is glashard en breekt dan ook vrij snel en dan komt al de belasting op de glasmat .
Ik lijm zulke dingen altijd met een streepje tech7 , niet de echte modelbouwlijm maar sterk en een ietsje flexibel .
Tis ma een tip he , veel succes verder met je mooie project .

Grtjs Blitske

Beter zet je de blokken bovenop de glasmat (zoals Bert ook al zei) anders heeft de mat weinig nut.

Denk het wel.... Het mechaniek staat rechtsstreeks op het landingsgestel

Eigenlijk niet echt. Het mechaniek staat op de stoel en die heeft enkele spantjes, waarop hij rust. (die gaan dan naar de onderkant van de romp) De blokken v.h. landingsgestel vallen hier tussen. Daarom wil ik het matje over de blokken leggen. Maar misschien is het toch beter om het andersom te doen. Dus toch eerst het matje en dan de blokken en dan een houten blokje op de plastic blokken monteren, zodat hierdoor alle krachten doorgegeven worden.

Back