Bart's schaal avontuur

Je bent idd weer goed aan de gang!

Tamiya heeft doorzichtige verf voor deze doeleinden, clear red en clear green... Gunze heeft ze ook...even een bezoekje aan een modelbouwzaak brengen zou ik zeggen ;)

gtrz,

Didier

Het kan nog veel simpeler, koop een rode en groene watervaste stift.
Als je daarmee op doorzichtig plastic kleurt, blijft het doorzichtig.

Wel goed opletten dat het niet gaat strepen.

Das inderdaad het proberen waard. Maar strepen vermijden zal niet makkelijk zijn. Ik ga het een keer proberen op een srukje afval.

Hallo,
Ik ben weer een klein stapje verder in mijn schaal avontuur. De staartvin is bevestigd op de staartbuis:
4242016205434.jpg

Ook de staartonderdelen zijn binnen, dus die kon ook in elkaar gezet worden:
424201620532.jpg

En het spantje voor de staart is ook op z'n plaats gelijmt:
4242016205412.jpg

Zo dit moet nu drogen en dan kan de staart bevestigd worden.

Je hebt hem toch goed uitgelijnd, hoop ik?

Ik lijm meestal dat spant in, terwijl de hekrotor er in zit, zodat ik (met bijvoorveeld een lange buis over de as geschoven, of een andere methode) de hekrotor kan uitrichten, samen met het spant.

Zo goed als ik kon. Met de staartmech erop staat de staartas horizontaal, voor zover ik kon zien. En ook haaks op de staartbuis. Ik veronderstel dat de cardankoppeling de rest opvangt. Gezien de tt zelf niet horizontaal loopt. (Is ook in de handleiding te zien).
Het metalen blok waarop de staart staat is nog aan het drogen dus hier kan ik nog bijsturen indien nodig.

Ik probeer altijd iedere hoek te vermijden waar het cardan koppelingen betreft. Lukt niet altijd, maar hoe minder, hoe beter.

Ok, dat begrijp ik. Ik denk wel dat ik hier goed zit. Hoewel waarschijnlijk niet perfect.
Nu we het over die cardan hebben. Doe jij daar vet in? Ik zie het niet direct in de handleiding, maar gevoelsmatig lijkt het mij wel noodzakelijk.

Yup.... En als je er een stuk STRAK passende siliconenslang overheen schuift, zodanig dat je als het ware een naar binnen gespannen "gordijntje" aan het uiteinde van de koppeling hebt, blijft dat vet nog vrij goed zitten ook.
Sowiso gebruik ik altijd Vario Titan-Fet, dat blijft beter zitten dan gewoon vet.
Je kunt ook eens bij de RC auto-onderdelen kijken, sommige merken hebben rubberen stofhoezen die je om de cardankoppeling van auto's kunt schuiven tegen het stof.
Met wat geluk vind je daar wat bruikbaars bij tussen.

Alternatief, schuif je een stuk krimpkous om de koppeling (het gedeelte wat aan de hekrotor zit), zodat het ongeveer 5 mm uitsteekt. Vet in de koppeling, daarna de as insteken, en daarna de krimpkous verwarmen. Krijg je ook zo'n randje wat het vet binnen de koppeling houdt.

Ik gebruik ook Vario titan-fet. Voor mij gaat het een krimpkous worden denk ik, die heb ik wel liggen.
Nu ben ik bijna gekomen aan een prutswerkje denk ik. Nl dat spantje in de staartbuis voor het lagertje. Dat moet uiteraard perfect haaks op de tt staan. Dus alles (mech. Staartbuis) moet inhebouwd worden, waardoor er niet veel plaats meer overblijft voor mijn handen. Dat wordt nog spannend.

Laatst bewerkt:
Da's inderdaad vaak een rot-karweitje.
Als het goed is, is het plastic lagerstoeltje wat je op dat spantje moet schroeven enigszins flexibel om kleine uitlijnfoutjes op te vangen....

Ik ben er aan begonnen.
Ik heb het spantje toch maar zo ver naar voor gezet als mogelijk.
Ik ben begonnen met het spantje in de staartbuis te zetten:
427201602021.jpg

Dit heb ik enkele uren laten drogen.
Op die manier is het spantje nog beweegbaar, maar bied al wat weerstand. Zo kan het niet omvallen als ik het lagerhuis erop duw.
Daarna het lagerhuisje bevestigd:
42720160215.jpg

En dan de staartbuis aan de romp gehangen en alles op z'n plaats geschoven:
427201602154.jpg

Nu kan alles hard worden. Daarna ga ik de gaatjes nog opvullen met epoxy, zodat alles stevig zit.
Voorlopig ziet het er goed uit. Als ik aan de kop draai, beweegt het lagerhuisje niet.

Ik denk dat het gelukt is. Ik heb vanmorgen nog eens gekeken en het spantje zit vast.
De tt draait soepel en gaat ook vlot in en uit de staartbuis.

Ik heb nog eens naar die staart-romp connectie gekeken en heb volgende oploqsing gebrouwen:
Omdat lijmen mij toch minder aanspreekt, ik heb toch liever dat ik de staart nog eens terug kan losmaken indien nodig,
Heb ik hem vastgezet met 3 extra schroefjes. 1 links, 1 rechts en 1 onderaan.
Eerst heb ik gaatjes geboord en dan slagmoertjes erin gelijmt:
428201618015.jpg

En dan met de boutjes vastgezet:
428201618259.jpg

Hopelijk is dit stevig genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik wil je absoluut niet afkraken, maar ik ben bang dat dit véél te flexibel gaat zijn.

Hmm, dan zal het waarschijnlijk toch lijmen worden. Maar daar wil ik mee wachten tot alle schaaldetails er op staan en hij in de primer zit. Maar dat gaat nog wel eventjes duren. In de tussentijd wil ik er wel al eens mee hoveren vandaar de schroefjes. Maar hij mag natuurlijk niet uit elkaar vallen in de lucht :hammer:

Nou ja, dat zou natuurlijk wel een goede test zijn.... Maar wel een met risico....

Ik zou het risico toch ook niet nemen.
Vergeet niet dat op de staart heel wat kracht wordt uitgevoerd. De boutjes staan redelijk aan de
buitenkant, met het gevolg dat deze gewoon door de romp zouden kunnen gescheurd worden.

Niet gaan vliegen zo. Wellicht wat hooveren maar dan zou ik hem ook nog omwikkelen met brede schilders tape.

Back