Bart's trex 450 avontuur

Hallo,

De servo's zijn terug richting leverancier. Hij gaat ze testen.
Ondertussen heb ik nog wat verder geprutst met mijn originele servo's.
Om te proberen achterhalen waar de speling vandaan komt.
Er zitten al nieuwe gears op, dus dat kan het niet zijn.
Er is duidelijk 1 servo met meer speling dan de andere 2.
Ik vermoedde dat het iets te maken had met de plastic hoedjes boven de tandwielen. Daar passen nl 2 asjes in en als de gaatjes uitgesleten zijn, dan past alles natuurlijk niet meer goed. Maar het wisselen van de kapjes gaf geen verschil. Dan heb ik de boel toch nog eens terug samengestoken. Ik heb nu de elevator servo (met vel speling) eens op de aileron positie gestoken om te zien of er verschil in vlieggedrag zit.
De Turnigy bec zit er nog op (ingesteld op 6V)
Ik heb ook de mixerarmpjes aan de meenemer nog eens losgemaakt en terug goed vastgezet. De speling hier is moeilijk te achterhalen. Alles beweegt mee als je aan de flybarkooi trekt. Door de speling op de servo's gaat de swash een klein beetje heen en weer en dus ook weer die meenemer armpjes enz...
Uiteindelijk heb ik alles terug afgeregeld en ben ik gaan vliegen.
Ik heb 2 lipos leeggevlogen onder best goede omstandigheden.
Ik heb wat gespeeld met de th curve.
Op 75% schudt de heli me toch teveel (moet ik eens controleren als ik andere servo's heb)
op 70% is het schudden veel minder en kan ik eigenlijk geod vliegen. Als ik de cyclic stick niet te bruusk beweeg, gaat alles vrij goed.
Maar ik krijg toch het gevoel dat de rotor hard draait.
Dan weer terug naar 65% (waar het voorheen gewoon goed mee ging)
Ik heb een 11T helical pinion en een 121T slant main gear.
Ik heb 10min rondgevlogen zonder problemen. (lipo had nog geen 80% verbruikt)
dwz. hover, voorzichtige pirouette (ik was terug bang, het was alweer telang geleden dat ik gevlogen had) en een klein beetje rondvliegen.
Nadien esc gevoeld en deze was lichtjes warm, niet heet.

Ik zeg niet dat het nu allemaal opgelost is, maar ik kan wel vliegen.:cool:
Wat nu de oorzaak van het schudden was is me nog niet helemaal duidelijk
Hopelijk heb ik nu snel nieuwe, werkende servo's binnen, dan kan ik vergelijken.

Hallo,

Iets wat me nog bezighield was het volgende:
Omdat ik er nog niet uit ben wat het schudden van mijn heli veroorzaakt ben ik gaan kijken naar wat ik nu allemaal veranderd heb.

Ik heb ook nieuwe dampers gestoken.
De oude hadden duidelijk slijtagesporen. (een soort van spanen, maar dan van kunststof aan de zijkant)
Met die oude dampers was er ook wel wat speling in de bladhouders (ik kon ze lichtjes naar elkaar toe drukken, terwijl m'n feeathering shaft wel goed vast zat.
Met de nieuwe dampers was dit verholpen en zat alles strak.

Zou de combinatie van strakke dampers en lage headspeed voor dergelijke schudproblemen kunnen zorgen?

Volgens mij draai je, als je een 3500 kv motor hebt op 100% met 85% efficientie zo'n 3000 toeren maal 65% is 1950 rpm en mijn inziens te laag. als ik goed gerekend heb. ik zou minimaal 2200 toeren proberen te draaien. je moet ook je mixerarmpjeslagers goed checken daar zit vaak speling op na een crash,. kijk ook even of je flybar goed staat afgesteld en je paddles recht staan anders krijg je ook raar vlieg gedrag, had het bij de 250, zaten niet goed, kostte veel batterij en vloog kut. ik zou de 450 echt wat harder laten draaien. ik draai de pro (met paddles) op 2600 toeren en bij mij vliegt hij super lekker rustig. ik kan ook de edge fbl bladen adviseren, evenals de edge tail bladen op de 450 pro met paddles! Wil niks anders meer!

@Servor: Ik heb vroeger, toen ik begon te experimenteren met lagere throttle instellingen, eens mijn headspeed gemeten:

Vanmorgen heb ik eens geprobeerd om de headseed te meten met zo'n app die akoestisch meet.
Ik kwam uit op 2490 rpm met de heli op de grond en -2gr pitch.

Als ik het theoretisch (onbelast) uitreken kom ik op:
Motor kv: 3400
pinion: 11t
main gear: 121t
esc: 65% gov.

(0,65 x 12,6V x 3400 x 11) : 121 = 2531,45.

Ik weet niet hoe nauwkeurig de app is en ik weet ook niet hoe goed de esc governor het toerental kan houden onder belasting, maar ik ga ervan uit dat ik nu 2500rmp draai.

Toen hield ik nog geen rekening met de efficientie van de regelaar.

Ik zal dit bij gelegenheid nog eens nameten. Hoewel ik nog steeds niet weet hoe nauwkeurig zo'n app is.
En ik ga zeker ook nog verder experimenteren met hogere th settings.
Maar vandaag had ik wel het gevoel dat hij mooi stabiel vloog. (Het schudden was zo goed als weg).

met een optische meter gemeten:

1700 - 2200 voor een 700er
1900 - 2300 voor een 600er
2200 - 2500 voor een 500er

dat vlieg ik

suc6, groetjes, Uwe

Ik wil ook nog wel eens uitzoeken hoe die governor mode nu precies werkt.
Ik weet dat die het toerental probeert gelijk te houden.
Ik snap ook dat hij a.h.v. de uitgangsfrequentie kan weten hoe snel de motor draait.
Maar hoe weet hij nu welk toerental je precies wil. vb. Wat is het exacte toerental bij 100% throttle.
Want hij weet niet welke (KV) motor er aan hangt.
En hoe weet hij welke lipo er aan hangt? Spanning meten kan, maar wat dan met dalende spanning van een leeglopende lipo?

Volgens mij draai je, als je een 3500 kv motor hebt op 100% met 85% efficientie zo'n 3000 toeren QUOTE]

@Servor hij heeft een slant gear (is 121 ipv 150 tandjes), zijn de Headspeeds net ff wat hoger (een stuk) bij 100% throttle met een 3500kv +/- 3800 tov de 3000 van gewone 150t gear.

Bart ik zou gewoon even kijken om een 10T erop te zetten (neem aan dat je diameter shaft ook 3.17mm is van de motor), kan je de throttle curve netjes tussen 80 en 85% zetten voor een mooie 2300-2400 Headspeed.

succes,
Dave

@Dave uitgaande van MrMel

gerekend met 3s 35C LIPO
3400KV motor
121 maingear
11t pinion
85% efficientie

komt hij uit op

Result for calculation:
Estimated lowest voltage during flight: 10,23
Lowest RPM (due to voltage and efficiency) : 2687

(calculated for 100% throttle curve)
Hover RPM at beginning of flight: 3642
Hover RPM at middle of flight: 3354
Hover RPM at end of flight: 3238

dan zit je met governor toch ongeveer op 3000 toeren met die 3400KV motor...

@uwe de logo 600 mag er niet eens zoveel hebben... ik geloof 2000 max vanaf fabriek maar had op runryder al gelezen dat ze 2450 kunnen hebben.. ik ga voor een rustige 17 a 1800 op 10s

ja en ik zei dus met een 10T pinion;) en ik heb het niet over governor. maar over gewone HS.

(tevens ligt het aan welke governor, want een vbar heeft als target 2800, net als de align die op 2800 zit bij 80%)

(calculated for 100% throttle curve)
Hover RPM at beginning of flight: 3311 80%=2648 (gemeten 2625)
Hover RPM at middle of flight: 3049 80%=2439 (mooie snelheid:D)

Hover RPM at end of flight: 2943 80%=2354 (gemeten 2332)

Waarbij de gemeten waardes van mijn eigen heli komen omdat ik toevallig zelfde configuratie vlieg(alleen FBL)

En ervan uitgaand dat hij met flybar vliegt, zou ik zeker niet hoger gaan als 2700 want volgens mij is dat niet echt bevorderlijk voor zijn bladen (en kop) ervan uitgaand dat hij iets zoals align 325D standaard bladen heeft.

Dus nogmaals als hij lagere HS wil (en normaal TC) of 10T pinion of een gewone Maingear kopen.

Ik wil ook nog wel eens uitzoeken hoe die governor mode nu precies werkt.
Ik weet dat die het toerental probeert gelijk te houden.
Ik snap ook dat hij a.h.v. de uitgangsfrequentie kan weten hoe snel de motor draait.
Maar hoe weet hij nu welk toerental je precies wil. vb. Wat is het exacte toerental bij 100% throttle.
Want hij weet niet welke (KV) motor er aan hangt.
En hoe weet hij welke lipo er aan hangt? Spanning meten kan, maar wat dan met dalende spanning van een leeglopende lipo?

Simpel. Hij weet ook niets.
De regelaar ziet alleen de magnetische velden,en aan de hand daarvan schakelt hij.
Toerental hoger is sneller schakelen en andersom.

Governor is niets anders dan dat hij de schakelfrequentie gelijk houd.
Die zet je er eigenlijk mee vast.
Hij hoeft dus ook helemaal niets te weten van wat er om hem heen gebeurt..
Jij stelt hem in, dus zal dat het goede toerental zijn.
Regelaar weet inderdaad niet wat voor toerental de kop draait. Interesseert hem ook niet.

Qua schudden, stijvere dempers vereisen een hoger minimaal toerental.
Waar je oude dempers met bv 2000 rpm geen problemen gaven, kan een stijvere set zelfs op 2500 nog problemen geven.
De hint is de op en neer dansende staart. Klassiek beeld voor een laag toerental.

Hallo,

Gisteren, vlak voor het licht uitging buiten, nog eventjes een lipo leegevlogen.
Alles lijkt terug ok, geen merkbaar schudden meer.
Nu moet ik terug mijn angst voor nose-in verdringen. Oefenen dus.
(af en toe een voorzichtige pirouette lukt wel)

@student:
Dus als ik het goed begrijp dan zet je de lipo erop (12,6V) en zet de throttle open (vb 75%) de motor begint te draaien (frequentie gaat langzaam omhoog door softstart) tot de motor stabiel draait. vervolgens wordt die frequentie aangehouden door de governor. (zolang de restspanning van de lipo dat toelaat)

Over het schudden: Het was hoofdzakelijk in de elevator besturing (dus idd staart op en neer) maar het kwam ook in de roll voor. Die 2 samen zorgden voor een schuddende heli.
En omdat nu net de elevator servo de meeste speling had verdenk ik die nog steeds. We zullen zien wat het geeft met nieuwe servo's.
Maar na enkele vluchten (5-tal) lijkt alles voorbij te zijn, heel vreemd.
Wat ik ook vaststelde was dat bij 75% throttle het schudden er ook was, maar dan sneller (ging dus mee met de rotor rpm)

Nu heb ik het nog een heel klein beetje als ik aan de cyclic stik ruk. Het is een soort kort uitdeinende oscillatie, maar dat lijkt mij nu ook niet echt onlogisch en ik heb er met mijn rustige vlieggedrag ook weinig last van.

Ik zal iig nog verder experimenteren met verschillende headspeeds.

Hallo,

We zijn ondertussen terug een aantal vluchten verder en het schudden is er soms terug.
Ik heb nu bij de laatste vlucht duidelijk gezien dat het schudden enkel op de rolbeweging zit.
Dat doet mij vermoeden dat het enkel nog aan de servo's ligt.
En dan met name aan die ene servo die ik van elevator naar aileron positie gewisseld heb.

Gelukkig is het schudden niet zo erg en kan ik wel oefenen.
Nu nog wachten op de andere servo's.

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in.

Het lijkt of de servo verder wel goed werkt, maar dan met nogal veel speling.
Maar het risico is natuurlijk wel groot als hij faalt.
En ik ben ook nog niet ervaren genoeg om te bepalen of ze nog veilig zijn.

Vooralsnog geen nieuws over de teruggestuurde servo's.

Er is ook nog een andere mogelijkheid.
Ik heb nog eens verder gekeken naar andere servo's en gezien ik toch flybarred vlieg en geen ambities heb om dit op m'n 450 te veranderen lijken mij analoge servo's ook een goede keuze. vb Hitec HS-65MG ook wel goede servo's te zijn.
Ze kosten meer, maar ik lees her en der dat ze heel sterk zouden zijn.

Hallo,

Gisteren heb ik dan toch de knoop doorgehakt en 3 hitec HS-65MG servo's gaan halen.
De eerste indruk van deze servo is: géén speling. (althans, zodanig weinig dat je het niet voelt door aan het hoorntje te trekken)
Bij het inbouwen was het iets meer foeffelen. Er zit nl een rubberen kabelgeleidingkje aan de behuizing, welke ervoor zorgt dat de servo net niet in de voorziene ruimte gaat. Maar met een beetje kijken en prutsen krijg je hem er wel in.
Ondertussen wordt ik wel bedreven in het leggen van de servokabeltjes en het prutsen met spanbandjes (tie-wraps).:cool:
Ik leg ze bijna met de ogen dicht.

Alles terug afgeregeld en nu is de speling op de kop nagenoeg weg.

Deze ochtend de remaiden gedaan en vorlopig vliegt de heli strak, geen schudden.
Vanavond ga ik nog enkele vluchtjes maken om te zien of het zo blijft.

Dank je wel,

We zullen vanavond zien hoe het gaat.
Aan het weer zal het in ieder geval niet liggen, ziet er goed uit.

Hallo,

Ondertussen heb ik weer nieuws.
Bij mijn eerste vlucht deze avond begon de heli plots terug zachtjes te schudden.:confused:
Het was niet veel, maar toch wel merkbaar.
Toen kreeg ik een ingeving: Ik landde de heli en met TH erop heb ik eens flink met de cyclic stic geroerd. En ja hoor, toen ik terug opsteek was het schudden weg.
Was het dus de hele tijd de tx al!
Nu ja de servo's vervangen was nu gee nluxe, gezien de speling die er reeds op zat.
Ik heb dan de tx maar eens uit elkaar gehaald en de potmetertjes van de cyclic open gedaan en gekuist. Hier was duidelijk al slijtage te zien (spoortjes in de koolstofbaan van de potmeter. Ik heb de veertjes van de potmeter ook een beetje bijgeplooid en alles terug dichtgedaan.

En dan kom je tot een vreemde constatatie, iets waar ik nog nooit bij stilgestaan had. Ik steek de cyclic stick terug in de tx, kijk even bij de andere hoe het zit en steek hem op dezelfde manier erin.

Ik kan je zeggen dat bij het opstijgen een grote verassing kreeg: De heli reageerde totaal omgekeerd (als bij nose-in).
Dat resulteerde natuurlijk in een nogal harde landing in het gras (gelukkig zonder schade). Eventjes youtube erbij gehaald en waarempel die cyclic stick zit omgekeerd in de zender (als je de markeringen vergelijkt met de andere stick).
Het euvel was snel opgelost, maar zo zie je maar. Alles altijd 2 keer controleren en dan nog eens dubbelchecken.

Gelukkig was alles nog recht en kon ik nog een volgende lipo vliegen en de heli houdt zich nu heel strak.

hopen, dat het maar zo blijft, Bart

je moet wel op je spul vertrouwen kunnen,

ik heb eens een klein probleem met mijn Futaba zender gehad
(hij was gevallen)
en ik stuurde hem naar Futaba,
die hebben hem voor rond 25 € gecheckt,
en alles voor goed bevonden,
sinds die tijd werkt die foutloos !

Groet
Uwe

Back