Hallo,
De servo's zijn terug richting leverancier. Hij gaat ze testen.
Ondertussen heb ik nog wat verder geprutst met mijn originele servo's.
Om te proberen achterhalen waar de speling vandaan komt.
Er zitten al nieuwe gears op, dus dat kan het niet zijn.
Er is duidelijk 1 servo met meer speling dan de andere 2.
Ik vermoedde dat het iets te maken had met de plastic hoedjes boven de tandwielen. Daar passen nl 2 asjes in en als de gaatjes uitgesleten zijn, dan past alles natuurlijk niet meer goed. Maar het wisselen van de kapjes gaf geen verschil. Dan heb ik de boel toch nog eens terug samengestoken. Ik heb nu de elevator servo (met vel speling) eens op de aileron positie gestoken om te zien of er verschil in vlieggedrag zit.
De Turnigy bec zit er nog op (ingesteld op 6V)
Ik heb ook de mixerarmpjes aan de meenemer nog eens losgemaakt en terug goed vastgezet. De speling hier is moeilijk te achterhalen. Alles beweegt mee als je aan de flybarkooi trekt. Door de speling op de servo's gaat de swash een klein beetje heen en weer en dus ook weer die meenemer armpjes enz...
Uiteindelijk heb ik alles terug afgeregeld en ben ik gaan vliegen.
Ik heb 2 lipos leeggevlogen onder best goede omstandigheden.
Ik heb wat gespeeld met de th curve.
Op 75% schudt de heli me toch teveel (moet ik eens controleren als ik andere servo's heb)
op 70% is het schudden veel minder en kan ik eigenlijk geod vliegen. Als ik de cyclic stick niet te bruusk beweeg, gaat alles vrij goed.
Maar ik krijg toch het gevoel dat de rotor hard draait.
Dan weer terug naar 65% (waar het voorheen gewoon goed mee ging)
Ik heb een 11T helical pinion en een 121T slant main gear.
Ik heb 10min rondgevlogen zonder problemen. (lipo had nog geen 80% verbruikt)
dwz. hover, voorzichtige pirouette (ik was terug bang, het was alweer telang geleden dat ik gevlogen had) en een klein beetje rondvliegen.
Nadien esc gevoeld en deze was lichtjes warm, niet heet.
Ik zeg niet dat het nu allemaal opgelost is, maar ik kan wel vliegen.
Wat nu de oorzaak van het schudden was is me nog niet helemaal duidelijk
Hopelijk heb ik nu snel nieuwe, werkende servo's binnen, dan kan ik vergelijken.
De servo's zijn terug richting leverancier. Hij gaat ze testen.
Ondertussen heb ik nog wat verder geprutst met mijn originele servo's.
Om te proberen achterhalen waar de speling vandaan komt.
Er zitten al nieuwe gears op, dus dat kan het niet zijn.
Er is duidelijk 1 servo met meer speling dan de andere 2.
Ik vermoedde dat het iets te maken had met de plastic hoedjes boven de tandwielen. Daar passen nl 2 asjes in en als de gaatjes uitgesleten zijn, dan past alles natuurlijk niet meer goed. Maar het wisselen van de kapjes gaf geen verschil. Dan heb ik de boel toch nog eens terug samengestoken. Ik heb nu de elevator servo (met vel speling) eens op de aileron positie gestoken om te zien of er verschil in vlieggedrag zit.
De Turnigy bec zit er nog op (ingesteld op 6V)
Ik heb ook de mixerarmpjes aan de meenemer nog eens losgemaakt en terug goed vastgezet. De speling hier is moeilijk te achterhalen. Alles beweegt mee als je aan de flybarkooi trekt. Door de speling op de servo's gaat de swash een klein beetje heen en weer en dus ook weer die meenemer armpjes enz...
Uiteindelijk heb ik alles terug afgeregeld en ben ik gaan vliegen.
Ik heb 2 lipos leeggevlogen onder best goede omstandigheden.
Ik heb wat gespeeld met de th curve.
Op 75% schudt de heli me toch teveel (moet ik eens controleren als ik andere servo's heb)
op 70% is het schudden veel minder en kan ik eigenlijk geod vliegen. Als ik de cyclic stick niet te bruusk beweeg, gaat alles vrij goed.
Maar ik krijg toch het gevoel dat de rotor hard draait.
Dan weer terug naar 65% (waar het voorheen gewoon goed mee ging)
Ik heb een 11T helical pinion en een 121T slant main gear.
Ik heb 10min rondgevlogen zonder problemen. (lipo had nog geen 80% verbruikt)
dwz. hover, voorzichtige pirouette (ik was terug bang, het was alweer telang geleden dat ik gevlogen had) en een klein beetje rondvliegen.
Nadien esc gevoeld en deze was lichtjes warm, niet heet.
Ik zeg niet dat het nu allemaal opgelost is, maar ik kan wel vliegen.

Wat nu de oorzaak van het schudden was is me nog niet helemaal duidelijk
Hopelijk heb ik nu snel nieuwe, werkende servo's binnen, dan kan ik vergelijken.